• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,033
Vad tycker vi om Renault 5 e-tech.

Funderar på att slå till på en(privatlease). Enda som gör att jag tvekar är att jag troligtvis inte kommer komma till landet och tillbaka på vintern så tillvida att jag inte krypkör (närmare 20 mil). Kommer iofs 90% av tiden gå korta sträckor.

Torque steer is a thing på den. Kändes helt ok att köra, ingen one pedal driving (suger), roliga färgerna kostar för mycket per månad, ingen raket,trångt bak, kvaliten på backkameran såg ut som en webcam från 2003
Vi tycker tydligen inget speciellt. Men jag förstår inte riktigt frågan (är det en fråga?), det låter som att du inte tycker den är särskilt bra, så varför fundera på den? Vad är kraven? Det finns kanske andra alternativ?

Vi tycker tydligen inget speciellt. Men jag förstår inte riktigt frågan (är det en fråga?), det låter som att du inte tycker den är särskilt bra, så varför fundera på den? Vad är kraven? Det finns kanske andra alternativ?
Enkelt. Frågar panelen bara och jag gav input på det jag upplevde från testkörningen.

Som andrabil/eller om man är ensam och om man främst kör i stan så tror jag absolut den är bra. Speciellt när man kunde få Iconic 5 för 3590/månad fram till idag från Hedin

Enkelt. Frågar panelen bara och jag gav input på det jag upplevde från testkörningen.

Som andrabil/eller om man är ensam och om man främst kör i stan så tror jag absolut den är bra. Speciellt när man kunde få Iconic 5 för 3590/månad fram till idag från Hedin
Är väl ett väldigt bra pris!
Liten bil absolut, men personligen tycker jag den är riktigt snygg. Inte kört 5an men Megan E-tec med samma drivlina, och blev väldigt positivt överraskad.

Är väl ett väldigt bra pris!
Liten bil absolut, men personligen tycker jag den är riktigt snygg. Inte kört 5an men Megan E-tec med samma drivlina, och blev väldigt positivt överraskad.
1000021709.jpg

Vi skippade att skriva på. Med 1500mil/år och uppgraderad stereo så blev det strax över 4k med svart färg.

Den gula färgen ligger på 277/månad extra.

Hade varit en fin färgkomb
1000021711.jpg

Senast ändrad:
En beställning av Toyota mildhybrid lagd. Fegade ur och vågade inte ta steget helt ut med PHEV.
👍

Några nackdelar ;

1) Bränslepriserna lär gå upp rätt saftigt de närmaste åren,

2) Utfasning av 2/3g nätet = om berörda parter och myndigheter inte kommer överens = anmärkning hos bilprovningen (då t ex Toyota inte presenterat några lösningar) = Körförbud? :) Skulle knappast tro att de skulle återkalla miljoner bilar för att installera ett 4g modem,

3) Beprövad men äldre teknik som håller på att tyna bort. Hur många hybridbilar kommer det att finnas om t ex 5-10 år?

En beställning av Toyota mildhybrid lagd. Fegade ur och vågade inte ta steget helt ut med PHEV.
👍

Några nackdelar ;

1) Bränslepriserna lär gå upp rätt saftigt de närmaste åren,

2) Utfasning av 2/3g nätet = om berörda parter och myndigheter inte kommer överens = anmärkning hos bilprovningen (då t ex Toyota inte presenterat några lösningar) = Körförbud? :) Skulle knappast tro att de skulle återkalla miljoner bilar för att installera ett 4g modem,

3) Beprövad men äldre teknik som håller på att tyna bort. Hur många hybridbilar kommer det att finnas om t ex 5-10 år?

Det börjar ju rulla ut en del laddhybrider som kommer en bit över 100km och det tycker jag fungerar för mig.
Jag brukar glo på elbilsmagasinets tester av elbilar och ser att det fort kan bli ganska dyrt på vintern med elbil om man kör längre sträckor.
Inte bara det att det är dyrt, det är lite väl kort räckvidd bara det är någon plusgrad ute. Många laddstopp blir det om man bor i norr, avstånden är stora och temperaturerna är låga.
Funderade själv på en EQE då den var grymt bekväm, men de gånger jag åker upp mot torneälven så känns det inte vettigt alls med elbil.
Jag klarar mig med hybrid till vardags, så jag klarar mig absolut med elbil till vardags. Men jag vill att det ska fungera smidigt....ALLTID.

Kör en A250e idag och den är riktigt bra i stan. Landsväg med bensin så ligger jag under 0,6l/mil om jag håller hastighetsbegränsningen, så 9kr/mil i runda slängar.
Det är billigare än elbilsmagasinet lyckas köra med en EQE, men då är det förstås en mycket större bil och blir lite orättvist.
Man kan ju sedan påstå att det är billigare att ladda hemma än på stationerna. Ja, så är det även med laddhybrid.

För min del är laddhybrid ett riktigt bra val....än så länge

Vad säger församlingen om BMW iX Xdrive50?
Funderar på den här från Carla, https://www.carla.se/bil/bmw-ix-2024-d0gv31q9io6g00bt8se0
Noterar att den har en service nära förestående, någon som vet kostnad?

Funderar också på om man klarar sig på en 40?
Vardgskörningen blir inga problem oavsett, har 10mil enkel till landet som vi kör 3-4 gånger i månaden.

Jag som inte sett helt, men är det bara range som skiljer dem åt?
tack

Det börjar ju rulla ut en del laddhybrider som kommer en bit över 100km och det tycker jag fungerar för mig.
Jag brukar glo på elbilsmagasinets tester av elbilar och ser att det fort kan bli ganska dyrt på vintern med elbil om man kör längre sträckor.
Inte bara det att det är dyrt, det är lite väl kort räckvidd bara det är någon plusgrad ute. Många laddstopp blir det om man bor i norr, avstånden är stora och temperaturerna är låga.
Funderade själv på en EQE då den var grymt bekväm, men de gånger jag åker upp mot torneälven så känns det inte vettigt alls med elbil.
Jag klarar mig med hybrid till vardags, så jag klarar mig absolut med elbil till vardags. Men jag vill att det ska fungera smidigt....ALLTID.

Kör en A250e idag och den är riktigt bra i stan. Landsväg med bensin så ligger jag under 0,6l/mil om jag håller hastighetsbegränsningen, så 9kr/mil i runda slängar.
Det är billigare än elbilsmagasinet lyckas köra med en EQE, men då är det förstås en mycket större bil och blir lite orättvist.
Man kan ju sedan påstå att det är billigare att ladda hemma än på stationerna. Ja, så är det även med laddhybrid.

För min del är laddhybrid ett riktigt bra val....än så länge

Ditt val kan vara en bättre kompromiss.
I mitt fall litar jag inte på Toyotas laddhybrid eller elbil då de ligger långt efter andra tillverkare. Så det fick bli en väl beprövad teknik de behärskar.

Just räckvidden vintertid för en elbil och ingen spillvärme från motorn är ändå problem som inte är små i våra breddgrader. Plus övriga kostnader som gärna blir dyrare, t ex större däckslitage, högre försäkring, reparationer och andra merkostnader. Ingen aning om den symboliska vägskatten och billig laddning blir så mycket billigare i längden.

Ditt val kan vara en bättre kompromiss.
I mitt fall litar jag inte på Toyotas laddhybrid eller elbil då de ligger långt efter andra tillverkare. Så det fick bli en väl beprövad teknik de behärskar.

Just räckvidden vintertid för en elbil och ingen spillvärme från motorn är ändå problem som inte är små i våra breddgrader. Plus övriga kostnader som gärna blir dyrare, t ex större däckslitage, högre försäkring, reparationer och andra merkostnader. Ingen aning om den symboliska vägskatten och billig laddning blir så mycket billigare i längden.

Symbolisk vägskatt har man även med laddhybrid.
Mercedes laddhybrider gillar jag. Tillräcklig räckvidd för mitt vardagliga behov. Kanske laddning var 3:e dag under sommarmånaderna.
Har inte provat på Audi, BMW eller Volkswagen, men även dessa börjar få upp räckvidden tillräckligt.

Sedan är inte laddhybrider heller några billiga bilar. Det är å andra sidan vare sig fossil- eller elbilar heller

Såg igår att det var rätt fint erbjudande på Cupra Formentor hybrid 204hk, med rätt bra utrustning för 4195kr/månad om man är ute efter privatlease. Men hittar inte annonsen(kanske bara vara ett fåtal bilar)(eller så såg jag i syne :D)

Den är specad att gå 118km(eller liknande) på el.

på tal om självkörning...

Vad är det du inte litar på? Toyota har gjort laddhybrider längre än exempelvis Volvo.

Deras elbilar har batterigaranti till 100 000 mil.

Jag kan förstå om man tycker att de inte har tillräckliga prestanda, men lita på, i form av tillförlitlighet, kan man definitivt.

Så talar en en riktig Tesla-Fanboy, bra där!
Jag tror Teslas självkörning kommer raseras i ett haveri av närmast Enron-liknande proportioner. Sannolikt kommer den där Robottaxin att lanseras i nån mutad delstat och sen kommer problemen börja hopa sig efter lansering: Den kommer inte kunna köra i alla förhållanden och när den ändå tillåts göra det kommer olyckorna börja komma. Sen kommer granskningen, sen kommer avvecklandet.

Spara den här posten 5 år så får vi se ;)

Jag tror Tesla lade ner planerna på självkörning 2021 när dom slutade montera radar i bilarna. Dom håller liv i storyn bara för att hålla uppe aktiekursen.

• Like
Reactions: par
Jag tror Tesla lade ner planerna på självkörning 2021 när dom slutade montera radar i bilarna. Dom håller liv i storyn bara för att hålla uppe aktiekursen.
Jag tror inte det. Jag tror de verkligen tror det kommer lösa det. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska vara realistiskt att trolla bort fysiska faktumet att en kamera inte ser i alla väder eller ljusförhållanden med mjukvara. Fan min Tesla 3 klarade inte ens av att använda farthållare vid motljus. Och det är SAMMA kamera vid FSD, även om mjukvaran är annorlunda.

Jag tror inte det. Jag tror de verkligen tror det kommer lösa det. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska vara realistiskt att trolla bort fysiska faktumet att en kamera inte ser i alla väder eller ljusförhållanden med mjukvara. Fan min Tesla 3 klarade inte ens av att använda farthållare vid motljus. Och det är SAMMA kamera vid FSD, även om mjukvaran är annorlunda.
Ja, det kan ju ha varit en auktoritär chef som tog beslutet, och ingen av teknikerna som hade koll vågade säga emot. 😁

Vad är det du inte litar på? Toyota har gjort laddhybrider längre än exempelvis Volvo.

Deras elbilar har batterigaranti till 100 000 mil.

Jag kan förstå om man tycker att de inte har tillräckliga prestanda, men lita på, i form av tillförlitlighet, kan man definitivt.

Är ju inte samma sak som att ha tillverkat hybrider och är bra på det och bygga en ny plattform i form av laddhybrid / elbil. Deras senaste elbil gjorde ingen direkt succé.

Toyota sprutar väl ur sig någon miljon fullhybrider per år (mildhybrider tillverkar de inte). Många av dessa kommer att finnas kvar om 20 år.

Kanske en definitionssak om vad en mildhybrid är (alltså batterier som laddas genom bromsning och "cruising", kan köra på enbart el i ett par km).

Ja, jag hoppas att de finns kvar om 20 år!
Vindarna kanske vänder litegrann.

Är ju inte samma sak som att ha tillverkat hybrider och är bra på det och bygga en ny plattform i form av laddhybrid / elbil. Deras senaste elbil gjorde ingen direkt succé.
Laddhybriderna använder en lätt modifiering av de plattformar som använts för deras icke laddbara fullhybrider sedan 1997.

Elbilarna använder nya plattformar, men Toyota är ju på gott och ont väldigt konservativa när de utvecklar, för att upprätthålla tillförlitligheten. Bz4x har inte imponerat avseende räckvidd, men jag ser ingen anledning att tvivla på tillförlitligheten.

Kanske en definitionssak om vad en mildhybrid är (alltså batterier som laddas genom bromsning och "cruising", kan köra på enbart el i ett par km).
Jo, det finns vedertagna definitioner. Mildhybrider har förstärkta elsystem på 12-48 volt och förstärkt startmotor i storleksordningen 10 kW som kan hjälpa till med framdriften.

En fullhybrid har separat elsystem för framdrift på flera hundra volt och dedikerade elmotorer i storleksordningen 100 kW. I Toyotas fall finns alltid två sådana elektriska maskiner kallade MG1 och MG2 som kontinuerligt är inkopplade för laddning och drivning. Vid all backning är det enbart MG2 som driver bilen, eftersom växellådan inte innehåller någon backväxel som skulle göra det möjligt för förbränningsmotorn att driva bilen bakåt.

Tillbaka
Topp