• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,033
Ja, det kan ju ha varit en auktoritär chef som tog beslutet, och ingen av teknikerna som hade koll vågade säga emot. 😁
Teslas "filosofi" får mig att tänka på andra fall där men tycks prioritera "cool" och "futuristic" framför vetenskap och tekniskt kunnande. Här är ett annat exempel där man struntat i 200 år ingenjörserfarenhet och vanligt sunt förnuft... ;)

Laddhybriderna använder en lätt modifiering av de plattformar som använts för deras icke laddbara fullhybrider sedan 1997.

Elbilarna använder nya plattformar, men Toyota är ju på gott och ont väldigt konservativa när de utvecklar, för att upprätthålla tillförlitligheten. Bz4x har inte imponerat avseende räckvidd, men jag ser ingen anledning att tvivla på tillförlitligheten.

Jo, det finns vedertagna definitioner. Mildhybrider har förstärkta elsystem på 12-48 volt och förstärkt startmotor i storleksordningen 10 kW som kan hjälpa till med framdriften.

En fullhybrid har separat elsystem för framdrift på flera hundra volt och dedikerade elmotorer i storleksordningen 100 kW. I Toyotas fall finns alltid två sådana elektriska maskiner kallade MG1 och MG2 som kontinuerligt är inkopplade för laddning och drivning. Vid all backning är det enbart MG2 som driver bilen, eftersom växellådan inte innehåller någon backväxel som skulle göra det möjligt för förbränningsmotorn att driva bilen bakåt.

Tack för klargörandet!

Efter en tid med Cupra Born blev det nu en Tavascan. Ett riktigt lyft i flera avseenden.

Vi har varit supernöjda med Bornen men infotainment har varit eftersatt. I Tavascanen är det betydligt mycket bättre. Körkomforten med DCC-chassi och förvärmning av batteriet är några fler fördelar.
Helt klart en rolig bil och ett spännande alternativ baserat på MEB-plattformen 🚗💨.

Glad midsommar gänget och ta det lugnt ute på vägarna inför firandet! 🍻🎉

IMG_6237.jpeg

Efter många bilfria år så känner jag att det börjar närma sig tid för att investera i en bil. Senast nästa vår ”behöver” jag den.
Den kommer främst att köras korta sträckor i Stockholm, laddningsmöjlighet ges hemmavid och den kommer att behöva ha rum för två bakvändabarnstolar bak. Behöver ej vara ett lastmonster.

Sneglar främst mot en Ioniq 5 på grund av design. Ser att en facelift ska släppas i år och inbillar mig att detta bör ge tillfälle för bra kampanjer på både nya 2024-modeller som behöver skickas från lager, samt eventuellt bra leasingerbjudanden.
Var först inne på att köpa en begagnad för 300-350k men har nu öppnat för idén om att köpa en ny.

Några åsikter från panelen här? Och vad tror ni om att i så fall vänta till i höst och försöka få till ett bra klipp då?

Några åsikter från panelen här? Och vad tror ni om att i så fall vänta till i höst och försöka få till ett bra klipp då?
Generellt sett (undantag finns alltid) så kommer de bästa kampanjerna precis innan årsskiftet. Det är då de svenska importörerna ska pressa ut de sista bilarna för att nå årets volymmål mot fabrikerna.

Finns det statistik på mängden elbilar i olika kommuner eller regioner någonstans?
Hittade den här, https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar, men det är ju nyregistreringar (vilket iofs var kul att rota runt i), och deras siffror på befintligt bestånd var lite grovkornigt (i excel-filer).

Ingen speciell anledning, jag är bara lite nyfiken. Jag inbillar mig att t.ex .Uppsala har en rätt hög andel, men det kanske är för att jag lägger märke till elbilar nu när jag har skaffat en egen, jag tycker jag ser dem överallt hela tiden nu.

Finns det statistik på mängden elbilar i olika kommuner eller regioner någonstans?
Hittade den här, https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar, men det är ju nyregistreringar (vilket iofs var kul att rota runt i), och deras siffror på befintligt bestånd var lite grovkornigt (i excel-filer).

Ingen speciell anledning, jag är bara lite nyfiken. Jag inbillar mig att t.ex .Uppsala har en rätt hög andel, men det kanske är för att jag lägger märke till elbilar nu när jag har skaffat en egen, jag tycker jag ser dem överallt hela tiden nu.
Kanske inte publikt men med rätt saker i datorn kan man se det ;)

Uppsala Kommun 699087-6226: 113 bilar av 707st är totalt eldrivna. Sen finns det en massa hybrider och sånt också.

Kanske inte publikt men med rätt saker i datorn kan man se det ;)

Uppsala Kommun 699087-6226: 113 bilar av 707st är totalt eldrivna. Sen finns det en massa hybrider och sånt också.
Öh... tack? Fast nu blev jag förbryllad. Jag menade kommun som område. Jag är rätt säker på att det finns fler bilar än så. :)

Öh... tack? Fast nu blev jag förbryllad. Jag menade kommun som område. Jag är rätt säker på att det finns fler bilar än så. :)
Aha, ja jag tog fram själva kommunens bilar :angel:

Det luriga med att få fram bilar i en region är att väldigt många tjänstebilar är registrerade någon helt annanstans än där de används.

Bor i ett villaområde i sydvästra Sverige och uppskattningsvis på 60-70% av garageuppfarterna står en elbil. Ingen aning hur många som är tjänstebilar eller privatägda men är iallafall mer elbilar/laddhybrider än gamla förbränningsbilar. Åker man en bit längre bort är det lägenhetshus där är det nog svårt med laddning då är typ 5% elbilar.

Sedan är min bil skriven i Stockholm men där körs den 3-4 ggr om året bara.

Vad anser panelen om ID4/Enyaq från innan 2024 i dagsläget? Det kom ju en del uppdateringar 2024 som verkar bra och Enyaq kommer i facelift för 2026 (kanske även ID4?). Är det dumt att köpa en 2021-2022?

Vad anser panelen om ID4/Enyaq från innan 2024 i dagsläget? Det kom ju en del uppdateringar 2024 som verkar bra och Enyaq kommer i facelift för 2026 (kanske även ID4?). Är det dumt att köpa en 2021-2022?
Seg mjukvara och en del buggar men själva bilen fungerar bra. Måndagsexemplar finns men de borde vara fixade vid det här laget.

De flesta buggar är ju åtgärdade nu men bristen på förvärmning av batteriet ses ju av många som en dealbreaker. Det kommer ju bero helt på om du tänker ladda ute på vägarna på vintern, i så fall är det verkligen riktigt käss att vara utan. Har du ej det behovet är nog dessa årsmodeller ett rejält fynd just nu.

De flesta buggar är ju åtgärdade nu men bristen på förvärmning av batteriet ses ju av många som en dealbreaker. Det kommer ju bero helt på om du tänker ladda ute på vägarna på vintern, i så fall är det verkligen riktigt käss att vara utan. Har du ej det behovet är nog dessa årsmodeller ett rejält fynd just nu.
ODB II har en funktion i sin app för att förvärma i 5 minuters intervall. I ID4 forumet på fb var det någon som lyckats bygga en lösning för den tekniskt kunnige som värmer batteriet till 20 grader.

Jag är inne på min andra Enyaq så jag har erfarenhet från både före och efter uppdateringen. Infotainmentsystemet är uppdaterat och räckvidden är några procent längre men skillnaden är inte enorm. Möjligen laddar den lite snabbare också. Batterivärmningen är säkert bra men jag har aldrig använt den

Seg mjukvara och en del buggar men själva bilen fungerar bra. Måndagsexemplar finns men de borde vara fixade vid det här laget.
Jag har en 2023 och initialt var jag ganska irriterad över just detta med buggar. Men efter diverse uppdateringar tycker jag det blivit mycket bättre. Appen i telefonen har gått från att vara mer eller mindre värdelös till att funka ganska bra. Använder ofta remote funktionen på ACn vilket funkar 9/10 ggr jämfört med 1/10 ggr när bilen va ny och appen sög.

Sedan verkar det kommit någon uppdatering som höjt maximal ladd effekt från 135 till 175 kWh då jag lyckades ladda i denna hastighet på Tesla Supercharger utanför Jönköping för någon vecka sedan. Blev minst sagt förvånad då jag inte trodde det va möjligt med vad som skrivits tidigare i tråden.

Däremot laddboxen vi har hemma från Zaptec är sämsta skräpet som bara krånglar men det har ju inget med Skoda att göra.

Vad säger församlingen om BMW iX Xdrive50?
Funderar på den här från Carla, https://www.carla.se/bil/bmw-ix-2024-d0gv31q9io6g00bt8se0
Noterar att den har en service nära förestående, någon som vet kostnad?

Funderar också på om man klarar sig på en 40?
Vardgskörningen blir inga problem oavsett, har 10mil enkel till landet som vi kör 3-4 gånger i månaden.

Jag som inte sett helt, men är det bara range som skiljer dem åt?
tack
En av mina favoriter, tyst och fin på vägen. Som alla BMW bra infotainment

Vad säger församlingen om BMW iX Xdrive50?
Funderar på den här från Carla, https://www.carla.se/bil/bmw-ix-2024-d0gv31q9io6g00bt8se0
Noterar att den har en service nära förestående, någon som vet kostnad?

Funderar också på om man klarar sig på en 40?
Vardgskörningen blir inga problem oavsett, har 10mil enkel till landet som vi kör 3-4 gånger i månaden.

Jag som inte sett helt, men är det bara range som skiljer dem åt?
tack
Jag gillar iX. Som gammal BMW-entusiast så är jag ju svag i hjärtat för just BMW. Men jag upplever iX som delvis svårsåld om den inte ligger väldigt rätt i pris, läs lågt.

Tillbaka
Topp