De som tittar på Ev3, Elroq eller likande troligtvis.Stort gäsp på den. Varför skulle någon vilja köpa?
Kanske inte så poppis i SEmen US kan jag tänka mig att den kommer sälja bra.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De som tittar på Ev3, Elroq eller likande troligtvis.Stort gäsp på den. Varför skulle någon vilja köpa?
Teslas "filosofi" får mig att tänka på andra fall där men tycks prioritera "cool" och "futuristic" framför vetenskap och tekniskt kunnande. Här är ett annat exempel där man struntat i 200 år ingenjörserfarenhet och vanligt sunt förnuft...Ja, det kan ju ha varit en auktoritär chef som tog beslutet, och ingen av teknikerna som hade koll vågade säga emot.![]()
Laddhybriderna använder en lätt modifiering av de plattformar som använts för deras icke laddbara fullhybrider sedan 1997.
Elbilarna använder nya plattformar, men Toyota är ju på gott och ont väldigt konservativa när de utvecklar, för att upprätthålla tillförlitligheten. Bz4x har inte imponerat avseende räckvidd, men jag ser ingen anledning att tvivla på tillförlitligheten.
Jo, det finns vedertagna definitioner. Mildhybrider har förstärkta elsystem på 12-48 volt och förstärkt startmotor i storleksordningen 10 kW som kan hjälpa till med framdriften.
En fullhybrid har separat elsystem för framdrift på flera hundra volt och dedikerade elmotorer i storleksordningen 100 kW. I Toyotas fall finns alltid två sådana elektriska maskiner kallade MG1 och MG2 som kontinuerligt är inkopplade för laddning och drivning. Vid all backning är det enbart MG2 som driver bilen, eftersom växellådan inte innehåller någon backväxel som skulle göra det möjligt för förbränningsmotorn att driva bilen bakåt.
Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
en.wikipedia.org
Riktigt löjlig jämförelse..Teslas "filosofi" får mig att tänka på andra fall där men tycks prioritera "cool" och "futuristic" framför vetenskap och tekniskt kunnande. Här är ett annat exempel där man struntat i 200 år ingenjörserfarenhet och vanligt sunt förnuft...
Det var ett skämt.Riktigt löjlig jämförelse..
Som tidigare ägare av de gamla skitfula bilarna, först en 24kWh sedan en 40kWh, så är detta en välkommen uppgradering. Den ser faktiskt helt OK ut denna gången.
Generellt sett (undantag finns alltid) så kommer de bästa kampanjerna precis innan årsskiftet. Det är då de svenska importörerna ska pressa ut de sista bilarna för att nå årets volymmål mot fabrikerna.Några åsikter från panelen här? Och vad tror ni om att i så fall vänta till i höst och försöka få till ett bra klipp då?
Kanske inte publikt men med rätt saker i datorn kan man se detFinns det statistik på mängden elbilar i olika kommuner eller regioner någonstans?
Hittade den här, https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar, men det är ju nyregistreringar (vilket iofs var kul att rota runt i), och deras siffror på befintligt bestånd var lite grovkornigt (i excel-filer).
Ingen speciell anledning, jag är bara lite nyfiken. Jag inbillar mig att t.ex .Uppsala har en rätt hög andel, men det kanske är för att jag lägger märke till elbilar nu när jag har skaffat en egen, jag tycker jag ser dem överallt hela tiden nu.
Öh... tack? Fast nu blev jag förbryllad. Jag menade kommun som område. Jag är rätt säker på att det finns fler bilar än så.Kanske inte publikt men med rätt saker i datorn kan man se det
Uppsala Kommun 699087-6226: 113 bilar av 707st är totalt eldrivna. Sen finns det en massa hybrider och sånt också.
Aha, ja jag tog fram själva kommunens bilarÖh... tack? Fast nu blev jag förbryllad. Jag menade kommun som område. Jag är rätt säker på att det finns fler bilar än så.![]()
Precis så. I Sverige har vi ingen data över var förarna av bilarna är skrivna.Aha, ja jag tog fram själva kommunens bilar
Det luriga med att få fram bilar i en region är att väldigt många tjänstebilar är registrerade någon helt annanstans än där de används.
Seg mjukvara och en del buggar men själva bilen fungerar bra. Måndagsexemplar finns men de borde vara fixade vid det här laget.Vad anser panelen om ID4/Enyaq från innan 2024 i dagsläget? Det kom ju en del uppdateringar 2024 som verkar bra och Enyaq kommer i facelift för 2026 (kanske även ID4?). Är det dumt att köpa en 2021-2022?
De flesta buggar är ju åtgärdade nu men bristen på förvärmning av batteriet ses ju av många som en dealbreaker. Det kommer ju bero helt på om du tänker ladda ute på vägarna på vintern, i så fall är det verkligen riktigt käss att vara utan. Har du ej det behovet är nog dessa årsmodeller ett rejält fynd just nu.Vad anser panelen om ID4/Enyaq från innan 2024 i dagsläget? Det kom ju en del uppdateringar 2024 som verkar bra och Enyaq kommer i facelift för 2026 (kanske även ID4?). Är det dumt att köpa en 2021-2022?
ODB II har en funktion i sin app för att förvärma i 5 minuters intervall. I ID4 forumet på fb var det någon som lyckats bygga en lösning för den tekniskt kunnige som värmer batteriet till 20 grader.De flesta buggar är ju åtgärdade nu men bristen på förvärmning av batteriet ses ju av många som en dealbreaker. Det kommer ju bero helt på om du tänker ladda ute på vägarna på vintern, i så fall är det verkligen riktigt käss att vara utan. Har du ej det behovet är nog dessa årsmodeller ett rejält fynd just nu.