• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,068
För en oinvigd: Vad är virtuella backspeglar?
Att det inte är några backspeglar utan kameror istället och sen skärm inuti bilen. Det har en massa nackdelar och den enda fördelen är att man får 2km längre maximal räckvidd.

Nackdelarna på Audi:
  • de går sönder av fukt
  • skärmen sitter för långt ner på dörren
  • det går inte öka siktfältet genom att röra på huvudet
  • de geggar ihop av smuts och regn
  • man måste ställa om fokus på ögonen från långt avstånd till kort på ett annat sätt än i speglar

Kort sagt är det en av de sämsta saker som uppfunnits enligt mig

1757599377142.png

Att det inte är några backspeglar utan kameror istället och sen skärm inuti bilen. Det har en massa nackdelar och den enda fördelen är att man får 2km längre maximal räckvidd.

Nackdelarna på Audi:
  • de går sönder av fukt
  • man måste ställa om fokus på ögonen från långt avstånd till kort på ett annat sätt än i speglar

1757599377142.png

Ytterligare en grej man gör för att man kan och inte för att det varken behövs eller efterfrågas.

Ytterligare en grej man gör för att man kan och inte för att det varken behövs eller efterfrågas.
De här "speglarna" och dörrhandtag som fälls in automatiskt, eller på annat sätt är onödigt tillkrånglade toppar rmin lista över saker som jag inte accepterar. Det är omedelbar deal breaker för mig om det inte går att få riktiga speglar eller dörrhandtag som är mekaniskt kopplade till låsmekanismen.

Det senare är lite jobbigt för mig som funderar på att byta tillbaka till Lexus någon gång i framtiden när de har någon elbil som tilltalar mig. De använder ju sedan en tid tillbaka elektriska handtag. Det är inte så illa att de fälls in, men det finns en strömbrytare i handtaget som aktiverar öppningen. På insidan finns både en elektrisk knapp och ett handtag som egentligen är för nödöppning som man kan dra i, väldigt lättillgängligt. Men på utsidan tror jag man måste stoppa in den mekaniska nyckeln i ett litet hål för att öppna mekaniskt. Det kanske inte är något problem på samma nivå som de automatiskt infällbara handtagen som jag förstår krånglar på vintern.

De här "speglarna" och dörrhandtag som fälls in automatiskt, eller på annat sätt är onödigt tillkrånglade toppar rmin lista över saker som jag inte accepterar. Det är omedelbar deal breaker för mig om det inte går att få riktiga speglar eller dörrhandtag som är mekaniskt kopplade till låsmekanismen.

Det senare är lite jobbigt för mig som funderar på att byta tillbaka till Lexus någon gång i framtiden när de har någon elbil som tilltalar mig. De använder ju sedan en tid tillbaka elektriska handtag. Det är inte så illa att de fälls in, men det finns en strömbrytare i handtaget som aktiverar öppningen. På insidan finns både en elektrisk knapp och ett handtag som egentligen är för nödöppning som man kan dra i, väldigt lättillgängligt. Men på utsidan tror jag man måste stoppa in den mekaniska nyckeln i ett litet hål för att öppna mekaniskt. Det kanske inte är något problem på samma nivå som de automatiskt infällbara handtagen som jag förstår krånglar på vintern.

Infällbara backspeglar använder jag till för att se om bilen är låst.
Faktum är att om jag måste fälla in backspeglarna på en parkeringsplats så betyder det att det absolut är för lite plats för att ta sig ut bilen.
Det är sällan att backspeglarna är problemet.

Infällbara backspeglar använder jag till för att se om bilen är låst.
Faktum är att om jag måste fälla in backspeglarna på en parkeringsplats så betyder det att det absolut är för lite plats för att ta sig ut bilen.
Det är sällan att backspeglarna är problemet.
Jag dissar virtuella, digitala backspeglar som på Audin som diskuterade ovan. Ursäkta om första meningen i mitt inlägg ovan var otydligt.

Elektriskt infällbara backspeglar tolererar jag, men använder väldigt sällan. Det kanske är någon gång per år som jag behöver fälla in för att komma in i någon smal port eller så.

Automatisk infällning vid låsning har jag haft avstängt i sådär 15 år. Jag föredrar att speglarna är utfällda när jag lämnar bilen. Det är bättre att folk går emot speglarna än att de repar sidan av bilen.

Vilken mjukvara bör man ha i sin P2 2025? Jag har 3.2.8 vilket jag tycker verkar lite snålt? Hittade dock inte riktigt hur detta skall fungera mer än att det skall ske automatiskt...

Vilken mjukvara bör man ha i sin P2 2025? Jag har 3.2.8 vilket jag tycker verkar lite snålt? Hittade dock inte riktigt hur detta skall fungera mer än att det skall ske automatiskt...

Jag har 3.6.4 vilket jag tror är den senaste. Fick det via OTA, men fick uppdatera den via återförsäljaren i början eftersom mjukvaran var för gammal för att uppdateras via nätet.

Ang e-tron, hörde att det är stora problem med rasade elmotorer på tidiga e-tron i Norge där det ju rullar ganska många.

Reparationslostnad ~ 200k nok, har bytts på goodwill efter garantitidens utgång men det har Audi slutat med pga kostnaderna.

Någon som vet om vi ser samma problematik i Sverige.

Jag har också 3.6.4 och den uppdaterades automatiskt via OTA. Kan dock varna för att den blivit jäkligt laggig efter den uppdateringen, speciellt när man precis startat bilen. 😠

Nackdelarna på Audi:
  • de går sönder av fukt

1757599377142.png
Jaha. Ja, det verkar onödigt komplicerat. Löser inte ett problem som en vanlig spegel redan klarar av.
Då är Kias "döda-vinkel-kamera" rimligare. (Extrautrustning.) Den har vanliga backspeglar, men när man gör filbyte (och faktiskt använder blinkers!) så dyker en bild på döda vinkeln upp på instrumentpanelen tillfälligt. Har inte kört en bil med den finessen själv, men sett på video. Verkar inte helt dumt faktiskt.

Jaha. Ja, det verkar onödigt komplicerat. Löser inte ett problem som en vanlig spegel redan klarar av.
Då är Kias "döda-vinkel-kamera" rimligare. (Extrautrustning.) Den har vanliga backspeglar, men när man gör filbyte (och faktiskt använder blinkers!) så dyker en bild på döda vinkeln upp på instrumentpanelen tillfälligt. Har inte kört en bil med den finessen själv, men sett på video. Verkar inte helt dumt faktiskt.

Ja, den funktionen kan vara bra att ha

Ja, den funktionen kan vara bra att ha
Fast man kanske ska tillägga att Kian har döda-vinkel-varnare i form av små (väldigt ljusstarka) röda dioder på de vanliga yttre backspeglarna, plus att den larmar och står i om man försöker byta fil när någon är (potentiellt) i vägen. Så kamera är inte väldigt nödvändigt egentligen, men lite coolare. :)

Fast man kanske ska tillägga att Kian har döda-vinkel-varnare i form av små (väldigt ljusstarka) röda dioder på de vanliga yttre backspeglarna, plus att den larmar och står i om man försöker byta fil när någon är (potentiellt) i vägen. Så kamera är inte väldigt nödvändigt egentligen, men lite coolare. :)

Ja, de flesta har varmare för filbyten, men en kamera underlättar.
Ungefär som att pipande vid parkering fungerar, men 360° kamera är bättre.

Svågern har den funktionen i deras Carnival, tycker den är fantastisk bra!

Enda nackdelen för kameran är att det är på deras högsta utrustningsnivå som denna finns.

Mercedes är ju ett av de bolag som vill riva upp 2035-kravet om att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Samtidigt så säger man nu att man ska lansera 40 nya modeller fram till 2027, samt att man ska satsa på AI: https://www.carscoops.com/2025/09/mercedes-is-preparing-a-40-car-blitz-to-reshape-its-future/

Är det ens någon som har efterfrågat 40 nya modeller?
Och det där med AI känns bara som att man gör för att "det är det man ska göra nu".
Varför känns det som att Mercedes hela tiden ligger lite efter? De tar fram något som andra tog fram för 1-2 år sen, och tycker det är fantastiskt!
Typ stora panoramaskärmar mellan A-stolparna så att bilen ser ut som ett rymdskepp. Vem vill ens ha det?

Mercedes är ju ett av de bolag som vill riva upp 2035-kravet om att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar. Samtidigt så säger man nu att man ska lansera 40 nya modeller fram till 2027, samt att man ska satsa på AI: https://www.carscoops.com/2025/09/mercedes-is-preparing-a-40-car-blitz-to-reshape-its-future/

Och det där med AI känns bara som att man gör för att "det är det man ska göra nu".
Varför känns det som att Mercedes hela tiden ligger lite efter? De tar fram något som andra tog fram för 1-2 år sen, och tycker det är fantastiskt!
Typ stora panoramaskärmar mellan A-stolparna så att bilen ser ut som ett rymdskepp. Vem vill ens ha det?
+att deras design blir mer och mer tacky. Troligtvis för marknader utanför europa där kunderna vill ha mer bling.

En elektrisk C-klass som känns som en riktig sportsedan vore intressant. Men jag gillar verkligen inte allt som Mercedes gjort de senaste åren med inredning och infotainment.

Att använda AI för att sänka kostnader kan betyda vad som helst. Förhoppningsvis innebär det inte att de vibe-kodar mjukvaran i bilarna.

Kört min Tesla Model S 100D i några år nu, bra bil och jag sitter bra i den, men kvalitén överlag med interiör som knakar, avsaknaden av dragkrok osv. har fått mig att börja kolla på andra bilar. Fastnat för Audi E-Tron 55 Quattro (kollar 2022/23) med Proline-paketet. Någon som har/haft en och vill ge sin input?

En elektrisk C-klass som känns som en riktig sportsedan vore intressant. Men jag gillar verkligen inte allt som Mercedes gjort de senaste åren med inredning och infotainment.

Att använda AI för att sänka kostnader kan betyda vad som helst. Förhoppningsvis innebär det inte att de vibe-kodar mjukvaran i bilarna.
Som för några år sen när alla tyska märken snackade om big data, men ingen visste vad man skulle göra med allt data.
Nu pratar alla om AI inom bilindustrin, men ingen vet vad man ska göra med AI i en bil...haha

Tycker de senaste ser ut som riktiga bilar igen. Specen ser inte helt värdelös ut heller. Hade du klagat igår hade jag förstått det mer.

Tycker de senaste ser ut som riktiga bilar igen. Specen ser inte helt värdelös ut heller. Hade du klagat igår hade jag förstått det mer.
jag tänker specifikt på nya GLC som presenterades.
Vill man verkligen ha det såhär på insidan av en bil? Dessutom sämre specad än BMW iX3 (Neue Klasse) samt att priset är oklart....
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.30.10.png

Och en fet grill som dessutom lyser upp och med världens fetaste merca-märke...?
1-2-scaled-diuz.jpg

Vill man verkligen ha det såhär på insidan av en bil? Dessutom sämre specad än BMW iX3 (Neue Klasse) samt att priset är oklart....

Och en fet grill som dessutom lyser upp och med världens fetaste merca-märke...?
1-2-scaled-diuz.jpg
Avskyr stora skärma i bil och designen som burkar vara kring den, men tycker den där mercan överlag såg skön ut för ögonen. Även om jag själv aldrig skulle köpa något med en sådan stor skärm. :)

1-2-scaled-diuz.jpg
Där är vi uppenbarligen inte överens. Tycker den nya ser ut som en normal bil i grunden. Inte som deras fulare elbilar gjorde.

Stor skärm är lite kul, tror få tycker det är negativt. Tyckte denna var fint integrerad. Hoppas man kan skruva ner/stänga av den bara vid mörkerkörning. Har stört mig på flertalet nya bilar som jag tycker lyser för mycket när det är mörkt ute. Att då behöva stänga av helt känns dumt.

1-2-scaled-diuz.jpg
Jag frågar mig själv:
  • Är det nödvändigt med så stor skärmyta? Nej.
  • Är det bra? Svårt att säga.
  • Är det coolt? Kanske, för att imponera med high tech vid en första kontakt med bilen.

Vad vill jag helst ha?
  • En del fysiska reglage. Gärna fysiska knappar för de viktigaste klimatinställningarna. Verkar inte finnas här.
  • Bra förvaringsfack för solglasögon och andra småprylar för snabb åtkomst under färd, utöver mittarmstödet. Facket framför mugghållarna ser lite klent ut.
  • Möjlighet att stänga av distraherande ljuskällor vid mörkerkörning. Finns förhoppningsvis. Mysbelysningen skulle jag lämna permanent avstängd. Tillför inget vid dagsljus, kan vara irriterande i mörker.

Där är vi uppenbarligen inte överens. Tycker den nya ser ut som en normal bil i grunden. Inte som deras fulare elbilar gjorde.

Stor skärm är lite kul, tror få tycker det är negativt. Tyckte denna var fint integrerad. Hoppas man kan skruva ner/stänga av den bara vid mörkerkörning. Har stört mig på flertalet nya bilar som jag tycker lyser för mycket när det är mörkt ute. Att då behöva stänga av helt känns dumt.
Själv tycker jag det bara är störande med för stora skärmar. Extra störande när det är dåliga sådana som laggar. Vad ska jag med alla skärmar till? Ögonen ska vara på vägen, och jag vill bara veta det nödvändigaste, som hastighet. Skärmdelen längs till höger är till för att passageraren som sitter bredvid dig ska titta på film. Kul med socialt umgänge. Om nu passageraren så gärna vill vara osocial och titta på film kan de väl göra det på sin ipad eller telefon? Dessutom, om du som förare tittar för mycket på den skärmen kommer skärmen stängas av för alla.

Tacka vet jag Audi som i sin senaste koncept går tillbaka till the basics. En liten skärm, som dessutom kan gömmas genom att trycka på en knapp.
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.55.11.png
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.55.35.png

Själv tycker jag det bara är störande med för stora skärmar. Extra störande när det är dåliga sådana som laggar. Vad ska jag med alla skärmar till? Ögonen ska vara på vägen, och jag vill bara veta det nödvändigaste, som hastighet. Skärmdelen längs till höger är till för att passageraren som sitter bredvid dig ska titta på film. Kul med socialt umgänge. Om nu passageraren så gärna vill vara osocial och titta på film kan de väl göra det på sin ipad eller telefon? Dessutom, om du som förare tittar för mycket på den skärmen kommer skärmen stängas av för alla.

Tacka vet jag Audi som i sin senaste koncept går tillbaka till the basics. En liten skärm, som dessutom kan gömmas genom att trycka på en knapp.
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.55.11.png
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.55.35.png
Ful elbilsinredning i Audin dock.

Tillbaka
Topp