• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,060
Som för några år sen när alla tyska märken snackade om big data, men ingen visste vad man skulle göra med allt data.
Nu pratar alla om AI inom bilindustrin, men ingen vet vad man ska göra med AI i en bil...haha
Haha skulle skriva exakt samma sak. Vi ska säga upp alla våra konsulter inom 2-3 år sägs det för att AI ska lösa all utveckling istället. Hur? Det vet man inte. Men det ska bli så.

Big Data var nästan parodiskt. Det viktigaste var att få in förarna i vårt "ekosystem" så skulle det analyseras och så skulle vi hyra ut sparkcyklar automatskt istället när de behövde, analysera deras körmönster och skapa abonnemang på laddning som var anpassade bla bla bla. Ingenting av värde eller som kunderna ens var i närheten av att vilja blev verklighet...

Jag blev med laddhybrid i somras, närmare bestämt en XC90 T8 Recharge. Är i det stora hela väldigt nöjd, men upplever emellanåt att den luktar konstigt. Otroligt svårt att beskriva dofter, det luktar inte direkt bränt men det luktar liksom… ”el”? Uppstår framförallt då jag kört på enbart eldrift och sedan parkerar, då känns lukten utanför bilen (ej inne i bilen). Verkar även framkomma tydligare när det är fuktigt ute. Någon som upplevt ngt liknande eller har en teori om vad det kan vara? Har läst mig till att nya hybrider kan lukta lite i början, men den har gått ca 5000 mil så batteriet kan ju knappast vara oanvänt.

Jag blev med laddhybrid i somras, närmare bestämt en XC90 T8 Recharge. Är i det stora hela väldigt nöjd, men upplever emellanåt att den luktar konstigt. Otroligt svårt att beskriva dofter, det luktar inte direkt bränt men det luktar liksom… ”el”? Uppstår framförallt då jag kört på enbart eldrift och sedan parkerar, då känns lukten utanför bilen (ej inne i bilen). Verkar även framkomma tydligare när det är fuktigt ute. Någon som upplevt ngt liknande eller har en teori om vad det kan vara? Har läst mig till att nya hybrider kan lukta lite i början, men den har gått ca 5000 mil så batteriet kan ju knappast vara oanvänt.
Var den ny eller begagnad?

Det du beskriver låter som ett beteende som skulle kunna passa med bensinvärmaren, tillsatsvärmare på Volvospråk, (den körs även när bilen går på el) men jag vill minnas att Volvo tog bort den efter en viss årsmodell. Den låter som ett jetplan och har en viss lukt som inte är avgaser utan luktar "varmt" liksom.

Var den ny eller begagnad?

Det du beskriver låter som ett beteende som skulle kunna passa med bensinvärmaren, tillsatsvärmare på Volvospråk, (den körs även när bilen går på el) men jag vill minnas att Volvo tog bort den efter en viss årsmodell. Den låter som ett jetplan och har en viss lukt som inte är avgaser utan luktar "varmt" liksom.
Beggad, årsmodell -23. Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara det.

jag tänker specifikt på nya GLC som presenterades.
Vill man verkligen ha det såhär på insidan av en bil? Dessutom sämre specad än BMW iX3 (Neue Klasse) samt att priset är oklart....
Skärmavbild 2025-09-12 kl. 12.30.10.png

Och en fet grill som dessutom lyser upp och med världens fetaste merca-märke...?
1-2-scaled-diuz.jpg
Inte så lite epatraktor på 80-talet över belyst grill!

Kört min Tesla Model S 100D i några år nu, bra bil och jag sitter bra i den, men kvalitén överlag med interiör som knakar, avsaknaden av dragkrok osv. har fått mig att börja kolla på andra bilar. Fastnat för Audi E-Tron 55 Quattro (kollar 2022/23) med Proline-paketet. Någon som har/haft en och vill ge sin input?
Kolla 1-2 sidor bak, jag ställde samma fråga tidigare och skrev precis under på en beggad 2022

Kom att tänka på det här när någon nämnde mugghållare och förvaringsutrymmen... inte så elbilsspecifikt egentligen, mer än att det är i en Kia EV3.
Den har ett fack mellan sätena som kan dubblera som mugghållare som man kan fälla ut med en knapp. Jag blev nästan rädd första gången jag tryckte på knappen, man kan halshugga små djur med den. ;) Är det vanligt med en så brutal mekanism i andra bilar?
Rätt hård fjäder också, man får ta i lite när man trycker tillbaks den. :)

Lite OT kanske – men jag bor i Tyskland sedan ett tag och här är det som i Sverige: bilintresserade ungdomar samlas på “ICA-parkeringen” på kvällarna. Skillnaden är att väldigt många kör Mercedes – både nya och äldre modeller.

Jag jobbade ihop med en 21-åring som bodde hemma och sparade hela lönen. Så fort han hade kontantinsatsen klar leasade han en ny Mercedes A-klass. Om det var det smartaste valet kan man diskutera, men här är Mercedes verkligen märket att ha bland "ungdomar".

Jag googlade lite snabbt för att se om det bara är en lokal grej och hittade en artikel från 2021 som visar att Mercedes har de yngsta nybilsköparna i Tyskland. Snittåldern ligger visserligen runt 41–42 år, så det bekräftar inte riktigt min upplevelse – men faktum kvarstår att Mercedes har de yngsta nybilsköparna i Tyskland (2021).
MB's framgångar inom F1 är starkt bidragande orsak, om jag gissar.

Kört min Tesla Model S 100D i några år nu, bra bil och jag sitter bra i den, men kvalitén överlag med interiör som knakar, avsaknaden av dragkrok osv. har fått mig att börja kolla på andra bilar. Fastnat för Audi E-Tron 55 Quattro (kollar 2022/23) med Proline-paketet. Någon som har/haft en och vill ge sin input?
Vilken ÅM på Teslan?
E-Tron 55 är otroligt fin, ett lyft från Teslan om det är innan facelift

Ang e-tron, hörde att det är stora problem med rasade elmotorer på tidiga e-tron i Norge där det ju rullar ganska många.

Reparationslostnad ~ 200k nok, har bytts på goodwill efter garantitidens utgång men det har Audi slutat med pga kostnaderna.

Någon som vet om vi ser samma problematik i Sverige.
Verkar jända lite nu och då, men mer av ett problem på internet än i verkligheten. När min ”vagnskadegaranti” gick ut så kollade jag specifikt på den detaljen på LF:s försäkring, och det skulle täckas. Om inte Audi gör det på goodwill, det verkar vara några i Sverige som fått det så.

Verkar jända lite nu och då, men mer av ett problem på internet än i verkligheten. När min ”vagnskadegaranti” gick ut så kollade jag specifikt på den detaljen på LF:s försäkring, och det skulle täckas. Om inte Audi gör det på goodwill, det verkar vara några i Sverige som fått det så.
Det kommer såklart inte påverka försäkringspremierna alls?

En stundande flytt gör att jag kommer att få ca 8 mil enkel väg till jobbet. Detta innebär att jag starkt börjat fundera på att skaffa El-bil.
Vill gärna ha nytt, budget på ca 500-600k.
Antal hk är inte jätteviktigt, hellre ett riktigt bra batteri.
Vad skulle Ni rekommendera för bil?

En stundande flytt gör att jag kommer att få ca 8 mil enkel väg till jobbet. Detta innebär att jag starkt börjat fundera på att skaffa El-bil.
Lite för lite information för att kunna svara på det tycker jag. Är det bara till och från jobbet den ska köras, av bara dig? Eller ska den användas till andra resor, och/eller rymma fler personer? Behov av lastutrymme? Hur stor/liten måste den vara eller får den vara? (En del elbilar är ett nummer större än vanliga fossilbilar.)

Budgeten räcker ju till rätt mycket, och ska man köpa nytt så skulle jag rekommendera nyligen utkomna modeller för att få de senaste i motorer, batterier osv.
Jag ät t.ex. nöjd med min Kia EV3, men om den uppfyller alla dina krav är ju svårt att veta...

Du skriver inget om vilka typer av bilar du gillar, eller hur mycket utrymme du behöver.

Om du klarar dig utan ett jättebra baksäte, och gillar normalbyggda (ej högbyggda) bilar skulle jag rekommendera BMW i4, som börjar på 650k utan rabatt.

Lite för lite information för att kunna svara på det tycker jag. Är det bara till och från jobbet den ska köras, av bara dig? Eller ska den användas till andra resor, och/eller rymma fler personer? Behov av lastutrymme? Hur stor/liten måste den vara eller får den vara? (En del elbilar är ett nummer större än vanliga fossilbilar.)

Budgeten räcker ju till rätt mycket, och ska man köpa nytt så skulle jag rekommendera nyligen utkomna modeller för att få de senaste i motorer, batterier osv.
Jag ät t.ex. nöjd med min Kia EV3, men om den uppfyller alla dina krav är ju svårt att veta...
I stort sett bara till och från jobbet.
Så säg ca 16 mil om dagen tor.
Både jag och sambon jobbar i samma stad. Bilen behöver inte vara särskilt stor.

Jag är helt okunnig gällande elbilar då det tidigare inte varit aktuellt, men stundande flytt gör att tanken väckts.

Alla elbilar utom kanske de allra billigaste går utmärkt att köra 16 mil utan laddning.

Den körsträckan varje dag skulle för mig motivera en bil som man trivs riktigt bra med att köra, och inte bara nöja sig med en hyfsad bil.

Sen är det väl bara du som kan svara på vad du trivs med. Är det bra sittkomfort, lågt däckbuller, bra ljudanläggning eller något annat?

Du skriver inget om vilka typer av bilar du gillar, eller hur mycket utrymme du behöver.

Om du klarar dig utan ett jättebra baksäte, och gillar normalbyggda (ej högbyggda) bilar skulle jag rekommendera BMW i4, som börjar på 650k utan rabatt.

Utmärkt förslag. Den enda elbil som jag för tillfället skulle kunna tänka mig att köpa.
BMW i40 2023-12-19 (1).jpg
BMW i40 2023-12-19 (2).jpg
BMW i40 2023-12-19 (3).jpg

Senast ändrad:

Jag är helt okunnig gällande elbilar då det tidigare inte varit aktuellt, men stundande flytt gör att tanken väckts.
Då räcker ju nästan vilken som helst. Andra faktorer än de rent elbilsmässiga som spelar roll då, som storlek och komfort som passar en. Ska man tillbringa 2 timmar om dagen i bil så vill man sitta bra. Bara att provköra för att avgöra det. Märkespreferenser kanske? (Europeisk? Kinesisk? Koreansk eller japansk?) Allmän stil på bilen som sagt, mer traditionell sedan eller kombi, eller åt SUV-hållet? Det varierar en del hur mycket mekaniska knappar och reglage man har, storlek på skärmar, osv. Garantitid och försäkringskostnad glöms ofta bort också. Stora variationer där, Kia har t.ex. 7 år, många "premiummärken" har bara 2.

Vad gillar du i en bil? Som tidigare skrivits så klarar i princip varenda elbil av dina krav och det finns flera som ryms inom budget.

Vad gillar du i en bil? Som tidigare skrivits så klarar i princip varenda elbil av dina krav och det finns flera som ryms inom budget.
Kör idag Audi A6 och A3 så liknande inredning och komfort är ett önskemål.
Bra och väl fungerade teknik/infotainment.

Har nu efter tips kikat lite på BMW i4 och den verkar vara riktigt trevlig och med bra räckvidd.
2 år nybilsgaranti + 8 år/16000 mil för batteriet.

Kia har 7 år/15000 mil nybilsgaranti förutom infotainmentsystemet som har 3 år/10000 mil.
7 år gäller för batteriet.

Får avsätta tid och provköra lite olika fabrikat och modeller innan jag bestämmer mig.

Tillbaka
Topp