• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,071
idag ligger jag på 4360:-/mån (med 1000 mil vilket visade sig vara för lite) där ligger lite problemet också för allt blir rätt mycket dyrare
fick offert på en bra ID7; 6200/mån + en rätt trött ID4: 5200/mån
ska man köpa istället?
Rent generellt är det alltid billigare att köpa. Vid leasing tar leasingbolaget ut en kreditkostnad, som kan vara högre eller lägre än den kostnad man får vid egen finansiering med billån, bolån, sparkapital eller vad man nu har. Vid privatleasing med fast restvärde tillkommer dessutom alltid en kostnad för den risk som leasinggivaren tar på sig. Statistisk sett är det billigare att ta på sig den risken själv. Enda gången det blir billigare att leasa med fast restvärde är när leasinggivaren räknat fel (lär inte hända), leasingen är subventionerad av biltillverkaren (kan hända), eller något helt oförutsett inträffar med restvärden på begagnatmarknaden. Det senare är likställt med att vinna på lotteri, inte utslag av någon skicklighet.

Bara så jag är med, pratar vi privat leasing här? Tycker 6200/mån låter ganska billigt för en ID7. Eller är det inte det?

Har själv en förmånsbil (Skoda Enyaq) förmånsvärde 6337kr/mån men har vänner som privat leasat en Enyaq där kostnaden stack iväg pga stigande räntor. De hade en månadskostnad mellan 8-9k innan de lämna tillbaka den förra året för att istället köpa en några år gammal Tiguan bensinare kontant.
Yes privatleasing. Ja det kanske är rimligt.

Rent generellt är det alltid billigare att köpa. Vid leasing tar leasingbolaget ut en kreditkostnad, som kan vara högre eller lägre än den kostnad man får vid egen finansiering med billån, bolån, sparkapital eller vad man nu har. Vid privatleasing med fast restvärde tillkommer dessutom alltid en kostnad för den risk som leasinggivaren tar på sig. Statistisk sett är det billigare att ta på sig den risken själv. Enda gången det blir billigare att leasa med fast restvärde är när leasinggivaren räknat fel (lär inte hända), leasingen är subventionerad av biltillverkaren (kan hända), eller något helt oförutsett inträffar med restvärden på begagnatmarknaden. Det senare är likställt med att vinna på lotteri, inte utslag av någon skicklighet.
Rent generellt på de flesta av bilmärkena som erbjuder privatleasing och i synnerhet elbilarna är det väl snarare billigare än att köpa samma bil om man räknar på 3års ägande. Har svårt att se att kreditgivarna eller tillverkarna (eller vilka det nu är som sätter priserna) lyckas räkna så fel annars. De verkar vilja ta en förlust för att få ut många bilar på marknaden.

Ovan nämnda id bilar kostar väl 5-700k att köpa? Bara värdeminskningen lär vara runt eller över privatleasingkostanden för 3år, räknat snällt på "bara" 40% värdeminskning.

Absolut men min strategi för 2 år sedan var att testa leasing för det var rätt osäkert vart elbilsmarknaden skulle gå. Dessutom 1a generationen av ID vilken jag inte ville köpa. Och den fullsmetade GTXn har väl kostat mig ca 120k på 24 mån och tveksamt om jag hade löst det bättre med köp då. Känns som värdeminskningen har varit större. Men jag kanske räknar fel.
Nu är ett annat läge.

Leasingbolagen har tillgång till rabatter du inte har. Det är mkt svårt att köpa en elbil billigare än vad du kan privatleasa för*. Det är ett större rabattryck på leasingsidan än på köpsidan eftersom man som tillverkare kan trycka in rabatter utan att förstöra restvärdena.

* på kampanjmodeller.

idag ligger jag på 4360:-/mån (med 1000 mil vilket visade sig vara för lite) där ligger lite problemet också för allt blir rätt mycket dyrare
ska man köpa istället?
Det bör skilja runt 300-400kr i månaden för att lägga på 1500 mil istället. Annars betalar du bara för övermil istället. Är det VFS som leasingbolag så bör det hamna runt 12-15kr milen för övermilen, inte mer.

Inte så lite dock. Dock tror jag det fanns ett gäng färdigspecade bilar som kostade typ 4k ett tag eller om det var lite över. 2995kr får du ingenting stort för idag, de tiderna är borta.
Senaste gången Polestar kört en "superdeal" som jag minns var nog snarare i modellårsskiftet 23/24 där MY24 fick nytt batteri, nya motorer och ny inverter som gjorde att bilen fick typ 8-10 mil längre räckvidd och laddade på 205kW max istället för 150kW. De gamla 2023-modellerna som man hade på lager blev helt plötsligt inte alls intressanta och då körde man en kampanj på det lagret i Sverige och på några andra marknader där det behövdes för att bli av med sitt lager. Då var det nog runt 3+tkr/mån. Men detta är ju 1,5 år sedan, inte tidigare i år.

Leasingbolagen har tillgång till rabatter du inte har. Det är mkt svårt att köpa en elbil billigare än vad du kan privatleasa för*. Det är ett större rabattryck på leasingsidan än på köpsidan eftersom man som tillverkare kan trycka in rabatter utan att förstöra restvärdena.

* på kampanjmodeller.
Ja, speciellt i slutet av året när de har panik att tömma lager för att redovisa bättre resultat osv. Killgissar jag.

Det som kan göra köp billigare är ju att välja en begagnad om man inte promt måste ha en ny.
Då har ju någon annan redan tagit den största smällen.
Nytt är nog leasing svårslaget på de flesta modeller.
Komplicerat. Jag hyr inte. Lite avskräckt av en del av problemen som hyra har haft. (Oväntade höjningar av avgiften som smögs in i avtalen, vi t.ex. pandemin, extremt petiga bedömningar av "onormalt slitage", t.ex.) Den annonserade månadskostnaden är inte hela bilden. (Inget ränteavdrag t.ex.) Man måste räkna på det och väga för- och nackdelarna. Som alltid.

Inte så lite dock. Dock tror jag det fanns ett gäng färdigspecade bilar som kostade typ 4k ett tag eller om det var lite över. 2995kr får du ingenting stort för idag, de tiderna är borta.

Senaste gången Polestar kört en "superdeal" som jag minns var nog snarare i modellårsskiftet 23/24 där MY24 fick nytt batteri, nya motorer och ny inverter som gjorde att bilen fick typ 8-10 mil längre räckvidd och laddade på 205kW max istället för 150kW. De gamla 2023-modellerna som man hade på lager blev helt plötsligt inte alls intressanta och då körde man en kampanj på det lagret i Sverige och på några andra marknader där det behövdes för att bli av med sitt lager. Då var det nog runt 3+tkr/mån. Men detta är ju 1,5 år sedan, inte tidigare i år.
Ni har nog rätt, tiden går fort :D

P2 LRSM fanns för 5000 förra veckan med alla paket likaså P2 LRDM för 5500, ink 1500mil/år

Privatleasingkostnaden för min Tavascan har gått ner sen jag bokade den :), nästan 300kr billigare/månad

På vår Mach-e så räknade dem inte ens med övermilen när vi lämnade tillbaka bilen, drygt 500 övermil. Å andra sidan gick kostnaden upp i och med att räntan gick upp. Har inte haft något problem vid återlämnande av någon bil. Skall tilläggas att jag vårdar dem som att jag köpt dem oavsett bil. När jag ser hur vissa behandlar sina bilar och vilket skick dem är i så förstår jag att det läggs på för slitage...

Senast ändrad:
På vår Mach-e så räknade dem inte ens med övermilen när vi lämnade tillbaka bilen, drygt 500 övermil. Å andra sidan gick kostnaden upp i och med att räntan gick upp. Har inte haft något problem vid återlämnande av någon bil. Skall tilläggas att jag vårdar dem som att jag köpt dem oavsett bil. När jag ser hur vissa behandlar sina bilar och vilket skick dem är i så förstår jag att det läggs för slitage...
Ja, just det där med slitaget har ju varit omskrivet. Jag har passerat åldern då det kunde vara ett problem, men jag har en yngre bekant som valde bort hyra av det skälet. Med 3 barn i (för)skolåldern och stor hund så ansåg han att det var fysiskt omöjligt att uppfylla kraven på "normalt slitage". ;)

Ja, just det där med slitaget har ju varit omskrivet. Jag har passerat åldern då det kunde vara ett problem, men jag har en yngre bekant som valde bort hyra av det skälet. Med 3 barn i (för)skolåldern och stor hund så ansåg han att det var fysiskt omöjligt att uppfylla kraven på "normalt slitage". ;)
Har haft flertalet bilar och samtidigt haft barn i förskoleålder (dock bara två och ingen hund 😁 )och det har varit lugnt. Det går om man vill och hur stor grad av OCD man har ...

Om man jämför pris med privatleasingkostnad, så inser man hur stora subventioner på leasing vissa tillverkare ger för att få iväg sina bilar.
IMG_3041.jpeg

Senast ändrad:
Ja, speciellt i slutet av året när de har panik att tömma lager för att redovisa bättre resultat osv. Killgissar jag.
Du gissar alldeles utmärkt ;)

Andra tillfällen där det kan dyka upp starka kampanjer är vid årsmodellskifte (vilket oftast är vid halvårsskiftet).

Vad gäller skadekostnad så är det samma avdrag vid återlämning av leasing som vid inbyte inför köp/lån. Skillnaden är bara att vid det senare så ser du ju inte - man får ju bara ett inbytespris.

Nu pratar jag om hur de stora ÅF beter sig. Vad exempelvis Riddermark och andra beghandlare ägnar sig åt är nåt annat. Det beror mycket mer på säljarens formkurva och hur mycket lager de har. Har de stort lager = dåligt inbytespris och vice versa.

Du gissar alldeles utmärkt ;)

Andra tillfällen där det kan dyka upp starka kampanjer är vid årsmodellskifte (vilket oftast är vid halvårsskiftet).

Vad gäller skadekostnad så är det samma avdrag vid återlämning av leasing som vid inbyte inför köp/lån. Skillnaden är bara att vid det senare så ser du ju inte - man får ju bara ett inbytespris.

Nu pratar jag om hur de stora ÅF beter sig. Vad exempelvis Riddermark och andra beghandlare ägnar sig åt är nåt annat. Det beror mycket mer på säljarens formkurva och hur mycket lager de har. Har de stort lager = dåligt inbytespris och vice versa.
Bytte in min förra Audi mot en BMW hos Bilia.
De tittade inte ens på den.
Tror hon var rätt sugen på att bli av med en gammal femma hösten innan nya presenterades. 😅

Är Teslas problem att de räknar med så stor värdeminskning? Varför vill inte Tesla få ut bilarna via leasing? Orimligt dyr att leasa jämfört mot köp.
Tror inte siffrorna är rätt för alla bilar exv Tesla Y kostar nog mer än 459k. Poängen var att det är oftast billigast att leasa. En bil som kostar tex 600 borde tappa minst 40% på tre år och med 3% kapitalkostnad för leasingbolaget blir bara värdeminskning och kapitalkostnad 7866 kr i månaden.

Senast ändrad:
Är Teslas problem att de räknar med så stor värdeminskning? Varför vill inte Tesla få ut bilarna via leasing? Orimligt dyr att leasa jämfört mot köp.
För att Tesla klantat till sig så mycket med sina förändringar av nybilspriser och kampanjer att inget externt finansbolag vill ta i Teslas restvärden med tång.
Tesla saknar eget ju eget finansbolag. Har man eget brukar man kunna motivera låga leasingpriser med att få ut mer volym men externa leasingbolag skiter i om det står Kia eller Tesla på kontraktet och agerar strikt marknadsmässigt.

ska man köpa istället?
1758606718526.png

1758606745730.png

Vi har 7 kr övermil på vår Enyaq så om man väljer 1500 men kör 1700 så är det värt att ta övermilen istället för att gå upp ett snäpp.
Har förövrigt en likadan som är i annonsen. Blir inte mycket billigare än så för en bra bil! Betalar 5300/månad ink 1500 mil på vår utan vinterhjul

Vi har 7 kr övermil på vår Enyaq så om man väljer 1500 men kör 1700 så är det värt att ta övermilen istället för att gå upp ett snäpp.
Har förövrigt en likadan som är i annonsen. Blir inte mycket billigare än så för en bra bil! Betalar 5300/månad ink 1500 mil på vår utan vinterhjul
Resonerade på samma sätt, fast med 1000 vs 1500 mil. Egentligen rätt val då jag lär hamna närmre 2000 än 3000 över två år. Men. Blir stressande när man kommit upp i maxmil och det är början av augusti och leasingen tar slut 5 månader senare. Så OM det blir leasing igen, så tänkte jag faktiskt välja en högre milgräns mest för att jag vill ha en inre ro.

Noterar att 6200 för en fullsmockad ID7, 3år/1500mil inte är jättedyrt. Dock 1000/månad mer än vad jag egentligen vill betala.

Tillbaka
Topp