Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Känns som man vid ett Lotusköp måste räkna in risken för konkurs också. Kolla vad som hände med restvärdena på de stackare som köpt Fisker Ocean...Provkörde en Eletre idag, njae.
Landar nog i en Macan framledes om jag reder ut ett skäligt inbyte på min Mustang.
Känns som man vid ett Lotusköp måste räkna in risken för konkurs också. Kolla vad som hände med restvärdena på de stackare som köpt Fisker Ocean...
Få saker är så dyrt som att provköra en ny bil.Jo, det var en del i ekvationen, Geely och nischmärken går ju inte hand i hand med förtroende.
Men bilen överlag var "meh" även kraftigt rabatterad...
Rörigt infotainment, extremt långsam på att värma kupen, ojänn värme och sinnessjukt törstig. Nog för att det är en stor bil, men på 120 teststräckan jag åkte drog den 30kwh/100km, mustangen 25.. Detta i 5°+ och vindstilla. Och då anser jag Mustangen vara oeffektiv..
Är så vansinnigt nöjd med Mustangen utöver dragvikten. Enligt mig mycket bang for the buck egentligen, så jag borde behålla den några år till.
Men "villhöver" känslan letar sig fram fort![]()
Då provar man fel bil.Få saker är så dyrt som att provköra en ny bil.
Förr, när folk brydde sig om ljudkvalitet i stereoanläggningar och sånt (Den Gamla Goda Tiden), brukad man säga "provlyssna aldrig högtalare som du inte har råd att köpa". Man kanske kan överföra det till bilar... "Provkör inte en bil som du inte har råd att köpa".Få saker är så dyrt som att provköra en ny bil.
Vad tror du om riskerna med Polestar?Känns som man vid ett Lotusköp måste räkna in risken för konkurs också. Kolla vad som hände med restvärdena på de stackare som köpt Fisker Ocean...
Små. Det är tillräckligt mycket släktskap med Volvo för att det kommer lösa sig med support framöver.Vad tror du om riskerna med Polestar?
Fast att märket kommer finnas kvar är nog ganska osannolikt. Dom säljer 50 000 bilar per år med en förlust på 15 miljarder. 300 000 per bil.Små. Det är tillräckligt mycket släktskap med Volvo för att det kommer lösa sig med support framöver.
Batteriet tappar i kapacitet som mest i början. Sedan kommer kapacitetsminskningen minska för att lite senare i princip helt avta.Har kört min Polestar 2 i ca 1 500 mil nu under fem månader. Batteriet är redan märkbart sämre, ser detta tydligt då jag kör samma sträcka varje vecka och måste nu ta laddstopp som jag tidigare inte behövde. Ska det verkligen vara så? Hur blir den efter 5 000 mil? 10 000?
Märkligt. Min p2 passerade 6k mil igår, och frugans har passerat 10k. Vi märker nog ingen skillnad öht. Möjligtvis någon marginell liten diff?! Jag kör Mälardalen-Oslo minst en gång i månaden och laddar på samma ställe som alltid. Med ungefär samma procent kvar…Har kört min Polestar 2 i ca 1 500 mil nu under fem månader. Batteriet är redan märkbart sämre, ser detta tydligt då jag kör samma sträcka varje vecka och måste nu ta laddstopp som jag tidigare inte behövde. Ska det verkligen vara så? Hur blir den efter 5 000 mil? 10 000?
Batteriet tappar i kapacitet som mest i början. Sedan kommer kapacitetsminskningen minska för att lite senare i princip helt avta.
Att du behöver ta laddstopp som du tidigare inte behövt behöver inte bara bero på tapp i batterikapacitet. Det beror också på att det blivit kallare och att mer energi krävs för att köra samma sträcka. En hel del energi går åt till att värma batteriet, då optimal temperatur på batteriet är cirka 27 grader.
Kanske är så enkelt att det är temperaturen som påverkar. Ser att jag ligger på 21,5kWh/100 km nu med en medelhastighet på 76km/h.Märkligt. Min p2 passerade 6k mil igår, och frugans har passerat 10k. Vi märker nog ingen skillnad öht. Möjligtvis någon marginell liten diff?! Jag kör Mälardalen-Oslo minst en gång i månaden och laddar på samma ställe som alltid. Med ungefär samma procent kvar…
Sen skriver du att du haft bilen i 5 månader. Dvs sen sensommaren? Det är väl ingen nyhet att räckvidden blir kortare när det är kallt ute. Nu är det förvisso en extremt mild vinter. Men ändå ca 15-20c kallare än vad det var i sensommaren när du skaffade din. Spontant tror jag att du kommer se en förbättring framåt våren igen.
Jag tror jag snittar ca 17kwh/100km sommartid, nu ca 22-23kwh/100. Så det är klart att det gör lite med räckvidden. Men återigen inget konstigt vinterhalvåret
Sedan är det kanske andra däck nu? Men den största faktorn är nog uppvärmning av kupén. Om man sitter med ytterkläder på så kan man prova att sänka temperaturen några grader, man måste kanske inte ha rumstemperatur i bilen då. Eventuellt kompensera med att använda sätes- och rattvärmare, som antagligen är billigare i drift än kupévärmen.Kanske är så enkelt att det är temperaturen som påverkar. Ser att jag ligger på 21,5kWh/100 km nu med en medelhastighet på 76km/h.
Mycket av energi går åt till att värma batteriet, och det är inget som man själv kan styra. Visst kommer man säkert ner en del i förbrukning om man sänker temperaturen i kupén, men skillnaden är ganska liten. I vissa bilar kan man kolla hur mycket energi som går åt till olika funktioner i bilen. Skulle killgissa på att det går åt typ 0,5-1kW att hålla en temperatur på 21 grader i kupén. Lite mer i början dock när bilen är helt kall. Tipset är ju att alltid förvärma bilen när den är inkopplad på laddning så slipper man kanabalisera på energin som går åt för framdriften.Sedan är det kanske andra däck nu? Men den största faktorn är nog uppvärmning av kupén. Om man sitter med ytterkläder på så kan man prova att sänka temperaturen några grader, man måste kanske inte ha rumstemperatur i bilen då. Eventuellt kompensera med att använda sätes- och rattvärmare, som antagligen är billigare i drift än kupévärmen.
Kan garantera dig att det är temperaturen. Om vi säger att batteriet minskat hela 2%(!?) vilket troligen är osannolikt så tvivlar jag på att du märker den skillnadenKanske är så enkelt att det är temperaturen som påverkar. Ser att jag ligger på 21,5kWh/100 km nu med en medelhastighet på 76km/h.
1/3-del av räckvidden försvinner på vintern. Ännu mer om det är riktigt kallt.Har kört min Polestar 2 i ca 1 500 mil nu under fem månader. Batteriet är redan märkbart sämre, ser detta tydligt då jag kör samma sträcka varje vecka och måste nu ta laddstopp som jag tidigare inte behövde. Ska det verkligen vara så? Hur blir den efter 5 000 mil? 10 000?
Worst case så försvinner 50%. Typ om det skulle vara -15 grader och du kör med kallstartad bil i 120km/h.å
1/3-del av räckvidden försvinner på vintern. Ännu mer om det är riktigt kallt.
Skattebetalarna i Europa kommer att få betala mycket för att hålla den europeiska bilindustrin under armarna. Men det är ju också EU:s fel från början. Hade varit bättre att låta omställningen ta lite längre tid och ske på marknadsvillkor från början istället. Och låta kunderna bestämma i vilken takt de vill gå över till el. Nu har man förstört hela marknaden med regler och subventioner. Kinerserna har varit smarta och utnyttjat detta till max.Tidigare har det funnits ett EU-krav på fordonstillverkare att alla nya bilar som säljs från 2035 måste vara nollutsläppsbilar. Igår föreslog EU-kommissionen att kravet ska rivas upp. Istället föreslår man att utsläppen av växthusgaser ska minska med 90% (jämfört med 2021 års nivåer) och resterande 10% ska kompenseras genom att fordonstillverkarna köper grönt stål från EU eller att de använder e-bränslen och hållbara drivmedel. Nya bilar med förbränningsmotor kommer fortsatt vara tillåtet efter 2035, exempelvis i laddhybrider, räckviddsförlängare och mildhybrider.
Förutom detta så föreslår man också:
- bindande mål för noll- och lågutsläppsfordon hos företag med mer än 250 anställda. Kraven ska uppnås genom skattelättnader och medlemsländerna får ge bidrag till köp av fordon om de är tillverkade i EU.
- regelförenklingar för personbilar.
- ny fordonskategori för små bilar och där kraven inte är lika högt ställda.
- Battery Booster: 1,5 miljarder euro i räntefria lån till tillverkare av battericeller.
- Volvo Cars tror detta kommer försvaga europeisk konkurrenskraft och försena utvecklingen.
- Renault och Volkswagen tycker förslaget ger bättre förutsättningar för fordonsindustrin.
- Tyska och italienska ministrar tycker förslaget är fantastiskt.
Vad tror ni detta kan leda till? Kommer vi ser fler laddhybrider på marknaden? Kommer tillverkarna fortsatt satsa på elbilar? Kommer försäljningen av elbilar sjunka eller kommer folk fortfarande vilja ha elbil?
Vad innebär det för fordonsindustrin i kampen mot Kina?
Kan förstå Volvos uttalande, Polestar måste ju påverkas negativt av det regelverket då dom produceras i Kina och Korea, så varken produktion av fordon eller grönt EU stål. Helt plötsligt så är det inte attraktiva tjänstebilar längre.Tidigare har det funnits ett EU-krav på fordonstillverkare att alla nya bilar som säljs från 2035 måste vara nollutsläppsbilar. Igår föreslog EU-kommissionen att kravet ska rivas upp. Istället föreslår man att utsläppen av växthusgaser ska minska med 90% (jämfört med 2021 års nivåer) och resterande 10% ska kompenseras genom att fordonstillverkarna köper grönt stål från EU eller att de använder e-bränslen och hållbara drivmedel. Nya bilar med förbränningsmotor kommer fortsatt vara tillåtet efter 2035, exempelvis i laddhybrider, räckviddsförlängare och mildhybrider.
- bindande mål för noll- och lågutsläppsfordon hos företag med mer än 250 anställda. Kraven ska uppnås genom skattelättnader och medlemsländerna får ge bidrag till köp av fordon om de är tillverkade i EU.
- Battery Booster: 1,5 miljarder euro i räntefria lån till tillverkare av battericeller.
- Volvo Cars tror detta kommer försvaga europeisk konkurrenskraft och försena utvecklingen.
- Renault och Volkswagen tycker förslaget ger bättre förutsättningar för fordonsindustrin.
Vad tror ni detta kan leda till? Kommer vi ser fler laddhybrider på marknaden? Kommer tillverkarna fortsatt satsa på elbilar? Kommer försäljningen av elbilar sjunka eller kommer folk fortfarande vilja ha elbil?
Min BMW i4 brukar visa att den förbrukar 5 till 10 kW vid stillastående efter start i kallt väder. Det är typ en hel villapanna. All den effekten kan rimligtvis inte gå till kupén, utan det är som du säger till stor del värmning av batteri.Mycket av energi går åt till att värma batteriet, och det är inget som man själv kan styra. Visst kommer man säkert ner en del i förbrukning om man sänker temperaturen i kupén, men skillnaden är ganska liten. I vissa bilar kan man kolla hur mycket energi som går åt till olika funktioner i bilen. Skulle killgissa på att det går åt typ 0,5-1kW att hålla en temperatur på 21 grader i kupén. Lite mer i början dock när bilen är helt kall. Tipset är ju att alltid förvärma bilen när den är inkopplad på laddning så slipper man kanabalisera på energin som går åt för framdriften.
Jag tycker det är synd att man får överge vad som egentligen är helt rätt att göra. Men det kanske är orimligt att Europa ska behöva dra all utveckling när resten av världen arbetar emot.Tidigare har det funnits ett EU-krav på fordonstillverkare att alla nya bilar som säljs från 2035 måste vara nollutsläppsbilar. Igår föreslog EU-kommissionen att kravet ska rivas upp. Istället föreslår man att utsläppen av växthusgaser ska minska med 90% (jämfört med 2021 års nivåer) och resterande 10% ska kompenseras genom att fordonstillverkarna köper grönt stål från EU eller att de använder e-bränslen och hållbara drivmedel. Nya bilar med förbränningsmotor kommer fortsatt vara tillåtet efter 2035, exempelvis i laddhybrider, räckviddsförlängare och mildhybrider.
Jo, det är klart det behövs styrmedel, men omställningen måste ju ske i en takt som gör att vi inte samtidigt avindustrialiserar hela Europa. Att man som nu, tvingas ändra spelreglerna fram och tillbaka, ställer ju till enorm skada för dom företag som gjort mest förbatt anpassa sig. Exempelvis företag som byggt anläggningar för biobränslen i Sverige, eller Volvo som gått all in på el.Jag tycker det är synd att man får överge vad som egentligen är helt rätt att göra. Men det kanske är orimligt att Europa ska behöva dra all utveckling när resten av världen arbetar emot.
Att med politiska och ekonomiska styrmedel komma bort från fossila bränslen är helt rätt att göra. Någon i tråden tycker att "den fria marknaden" ska få ha sin gång, men det ger jag inte ett rött öre för.
Klimatmässigt är det väl kört ändå. Populistiska politiker kastar klimatmålen under bussen. Imperialism styr Kina, Ryssland och usa där makt och dominans kommer i första hand.
Nu kanske jag styrde in på förbjudna topics. Jag avundas inte människor som arbetar för en bättre värld när resten av oss hittar på så sjukt mycket ursäkter för att slippa offra något av vår bekvämlighet.
Det är inte klimatmässigt kört. Även om utvecklingen inte går så snabbt som den skulle behöva, och i Sverige delvis bakåt, så är all minskning av koldioxidutsläpp bra. Det är bara att fortsätt kämpa.Klimatmässigt är det väl kört ändå. Populistiska politiker kastar klimatmålen under bussen. Imperialism styr Kina, Ryssland och usa där makt och dominans kommer i första hand.
Jag håller fullt med dig, det är katastrof när spelreglerna ändras. Blir det så för att analyserna från början är för dåliga? Eller för att besluten är känslomässiga. Lite som att avreglera kärnkraft och importera rysk gas (Förlåt nu gjorde jag det igen). Angående de europeiska tillverkarna tycker jag ändå att de börjar komma ikapp. Troligtvis är dörren helt insparkad nu när iX3, GLC400 och EX60 är här. Svårt att konkurrera med Kina på något plan, förutom möjligtvis innovation.Jo, det är klart det behövs styrmedel, men omställningen måste ju ske i en takt som gör att vi inte samtidigt avindustrialiserar hela Europa. Att man som nu, tvingas ändra spelreglerna fram och tillbaka, ställer ju till enorm skada för dom företag som gjort mest förbatt anpassa sig. Exempelvis företag som byggt anläggningar för biobränslen i Sverige, eller Volvo som gått all in på el.
Den stösta lönsamheten finns på fossilbilar som kanske kostar 300000 att tillverka men som kan säljas för 600000 pga att priserna harmoniserats med elbilar (pga snittutsläppsreglerna, man kan inte sälja för många).
Ingen tjänar pengar på elbilar, utom möjligtvis Tesla. Det är vinsterna från fossilbilarna som gör att dom europeiska biltillverkarna öht kan sälja några elbilar.
Vi behöver billigare batterier som kan tillverkas i större skala. Det kommer att ta några år till innan vi är där.. Politiska tisdplaner som bygger på något annat är helt orealistiska.
Det är länder som Sverige som visar vägen fram! Och ja, argumenten som kommer från "motorentusiaster", sverigedemokrater och kristdemokrater är fullständigt ihåliga. Varje kg koldioxid räknas oavsett var det produceras. Men jag förstår att den kopplingen är svår om du vägrar tro att dinosaurier har funnits (KD), gift med din kusin (SD) eller heter Lars-Gunnar (motorentusiast).Det är inte klimatmässigt kört. Även om utvecklingen inte går så snabbt som den skulle behöva, och i Sverige delvis bakåt, så är all minskning av koldioxidutsläpp bra. Det är bara att fortsätt kämpa.
Och det här snacket om att Sverige är så litet att det inte har någon betydelse är så oerhört tröttande. Häromdagen läste jag en artikel i DN där en motorenturiast kommenterade att EU backar från kravet 2035. Han resonerade att Sverige är så litet så det inte har någon betydelse, och att det är viktigare att större länder som släpper ut mer sänker sina utsläpp. Till honom vill jag svara två saker:
1. Det här handlar ju inte bara om Sverige. Det handlar om EU, som står för en ansenlig del av de globala utsläppen.
2. Det funkar över huvud taget inte att dela in världen i små delar som man sedan kan hävda inte har någon global betydelse. Annars kan ju exempelvis Indien göra detsamma, och dela in någon region i småbitar som kan anses betydelselösa. Och i slutänden har en enskild svensk motorentusiast precis lika stor betydelse som en motorentusiast i tredje världen. Hur skulle det kunna vara någon skillnad?
Det borde vara kylan som du läser in i rangen. Min P2a har gått ca 7k mil och upplever ingen degradering av batteriet under min ägo. Naturligtvis märkbar skillnad i hur långt man kommer nu vs mitt i sommaren, men samtidigt tycker jag att Polestars range-estimering är betydligt bättre än VAG, speciellt ID-serien, som tenderar att överskatta på vinterhalvåret.Har kört min Polestar 2 i ca 1 500 mil nu under fem månader. Batteriet är redan märkbart sämre, ser detta tydligt då jag kör samma sträcka varje vecka och måste nu ta laddstopp som jag tidigare inte behövde. Ska det verkligen vara så? Hur blir den efter 5 000 mil? 10 000?
Jag tror @Epicure.watches gissning på upp till 1kW för att bibehålla 21 grader är rätt rimligt om man har värmepump, men troligen något mer under uppvärmning.Min BMW i4 brukar visa att den förbrukar 5 till 10 kW vid stillastående efter start i kallt väder. Det är typ en hel villapanna. All den effekten kan rimligtvis inte gå till kupén, utan det är som du säger till stor del värmning av batteri.
Så energiförbrukningen är tydligt högre vid kallt väder. Mest märks det vid kortkörningar.
Jag citerar mig själv i denna snart ett år gamla tråd, där jag skissade på möjligheterna att byta ut min privatägda Volvo XC60 mot en förmånsbil i egna företaget.Privata pengar eller företagets pengar är egentligen inte avgörande, men på något sätt "känns" det ju lite bättre att spendera företagets pengar även om det i praktiken blir detsamma. Men det är väl mindre risk att göra fel, och mindre admin, om den köps och ägs privat.
Jag har tittat på RAV4 hybrid också men jag föredrar Volvo-känslan, annars hade väl en laddhybrid varit ett alternativ.
Jag hade egentligen velat ha en ny i så fall men modellen jag vill ha byggs tyvärr inte längre, nu har de bara hybrider i sortimentet och det är inte aktuellt för mig.
Vi stannar de politiska diskussionerna här pleaseJag håller fullt med dig, det är katastrof när spelreglerna ändras. Blir det så för att analyserna från början är för dåliga? Eller för att besluten är känslomässiga. Lite som att avreglera kärnkraft och importera rysk gas (Förlåt nu gjorde jag det igen). Angående de europeiska tillverkarna tycker jag ändå att de börjar komma ikapp. Troligtvis är dörren helt insparkad nu när iX3, GLC400 och EX60 är här. Svårt att konkurrera med Kina på något plan, förutom möjligtvis innovation.
Det är länder som Sverige som visar vägen fram! Och ja, argumenten som kommer från "motorentusiaster", sverigedemokrater och kristdemokrater är fullständigt ihåliga. Varje kg koldioxid räknas oavsett var det produceras. Men jag förstår att den kopplingen är svår om du vägrar tro att dinosaurier har funnits (KD), gift med din kusin (SD) eller heter Lars-Gunnar (motorentusiast).
Räknar man per capita ligger Indien snuskigt bra till utsläppsmässigt.
Ska det tyckas plåster behöver man göra det kollektivt. Jag tycker det är svårt att lägga ansvaret på individen.