Ja det gäller att hålla sig torr bakom öronen!Paraplyets patina och prestige
Herrskapet, hösten står i antågande och vid sidan om livets nöjen, finns en glömd skatt i vår tillvaro: paraplyet.
Låt oss tala om hur man gör ett riktigt val. Ett paraply är inte bara ett regnskydd. Det är en investering i stil, värdighet och subtil dominans i de gråaste av ruskdagar. Välj fel – och du sipprar ut på trottoaren som en uppgiven medelmåtta. Välj rätt – och du står rak, torr och majestätisk när dropparna attackerar.
⸻
Vad skiljer ett riktigt paraply från ett massproducerat surrogat?
• Skaft: I trä (valnöt, ebenholts, ask) eller stål/höglegering. Inga plastpinnar – lämna det till varuhusets kvastskaft.
• Ribbor: Flexibelt “spring steel”, gärna svartlackerat. De ska böja sig och återhämta sig – inte knäckas som blompinne.
• Tyg: Tätvävd pongee-silke eller behandlad polyester. Vattnet ska rinna av som cognac på kristall.
• Mekanism: Manuell öppning med robust lås. Fjädermekanism är för lata – och för de som inte planerar att leva längre än garantin.
• Storlek: 98–105 cm i diameter. Allt större blir parasoll, allt mindre blir komiskt.
• Finish: Läderrem, tåliga sömmar, diskreta kontrastkanter. Detaljerna skiljer herren från pöbeln.
⸻
Så väljer du rätt
1. Känn på skaftet – substans, inte plast.
2. Testa öppningen – värdighet, inte skrammel.
3. Inspektera ribborna – böj, släpp, återgång.
4. Torka rätt – lufttorka öppet, aldrig stängt och fuktigt.
5. Proportioner – du dominerar paraplyet, aldrig tvärtom.
⸻
Märken för verkliga herrar
• Fox Umbrellas
• Swaine Adeney Brigg
• James Smith & Sons
• London Undercover
• Musetti
• Pasotti
(Den som inte vill betala får stå med ett plåtrör i regnet. Så är det.)
⸻
Jag uppmanar er, likt mig, att lyfta paraplyet som vore det ett svärd – med pondus, med elegans, och med vetskapen om att vissa ting aldrig ska kompromissas.
Och till frågan “behöver man verkligen betala 5 000 kr för ett paraply?!” svarar jag:
“Ett dåligt paraply kan man få för 50 kr. Men ett gott paraply tillverkat för att leva är inget man köper – det är något man äger.”
Som Oscar Wilde (naturligtvis under ett paraply i Piccadilly) en gång noterade:
“You can never be overdressed or overeducated.”
Jag lägger till: eller överutrustad för regn.
Trevlig afton!
/Lapo
Men även att leva upp till sin titel ”Mr Lange!”
Och paraplyet har åtminstone både trähantag och svart lackerade stålpinnar. Så kanske semigodkänt för ett reklamparaflax…
Senast ändrad: