• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eloxera hemma

JAnd

Friends of KS
2-Faktor
Det är Optimum BF20L med ett CNC kit. Tyvärr inte min, jag bara använder den ;)
 

McGyver

Rolex
Håller på att göra ny bänk till verkstaden och passar på att få lite ordning på verktygen.

Här nytt ställ av en klump eloxerad aluminium.

143103675684819700_resized.jpg


143103676050113700_resized.jpg


143103676075749400_resized.jpg


Skulle bli ett liknande ställ till mina mejslar men jag använde fel fräs till de vinklade hålen => måste svarva till nya mässingsbitar.
 

McGyver

Rolex
Liten update:
Kör med textilfärger för att färga in den eloxerade aluminiumen och nedan syns exempel på lite olika slipskivor.

image.jpg


Min erfarenhet so far:

- Svart, ganska enkelt att få till en bra jämn yta
- Röd, enklaste färgen att få till ett bra resultat med
- Blått (Marin), blir mörklilabra men är lätt att få en fin yta
- Olivgrönt, svårt att få bra yta, resultatet blir mer limegrönt (ser bättre ut på bild än vad det är)
- Grått, flammig yta med färg mer åt det lila hållet

Allt beror givetvis på förarbete, eloxeringstider, typ av aluminium o.s.v. men bra färger att börja med om man vill prova textilfärg är enligt mina tester: svart, rött och blått! :)
 
Senast ändrad:

dboy

Breitling
Skakarliv i denna gamla tråd som min första post!.

McGyver:
-Vet du hur man bör förbereda och tvätta tidigare eloxerade detaljer?
-Finns det nån praktisk storleksgräns?

Jag har plockat av alla knapar, avlastare från mitt segelbåtsdäck. De ser trista ut, oxiderade på ytan, vissa med små korrosionsangrepp och borde eloxeras om.
Din metod verkar brilliant.
 

McGyver

Rolex
Beta i kaustiksoda tills oxidskiktet är borta eller du har fått önskad finish - skölj och sedan är det bara att eloxera!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Är det någon som håller på och eloxerar och är intresserad av ett litet sidouppdrag?
Håller på och piffar till stigcykeln men hittar inte att köpa det jag söker.
Har hittat skruv till viss del i alu men vissa behöver vara i rostfritt och där är det värre.

Jazze
 

Morini4E

Cartier
Är det någon som håller på och eloxerar och är intresserad av ett litet sidouppdrag?
Håller på och piffar till stigcykeln men hittar inte att köpa det jag söker.
Har hittat skruv till viss del i alu men vissa behöver vara i rostfritt och där är det värre.

Jazze
Letar du lite speciella skruv, så kan jag rekommendera Sifverts Skruv. Lycka till
 

Stingh

Breitling
Lyckas inte med infärgningen. Har provat med svavelsyre och PH- det blir ingen färg alls med Herdins Gröna.
Är det känsligt vilken type av aluminium man har som katod.
Det blir ett oxidskickt eftersom resistansen blir oändlig.
Vad gör jag för fel?
 

McGyver

Rolex
Lyckas inte med infärgningen. Har provat med svavelsyre och PH- det blir ingen färg alls med Herdins Gröna.
Är det känsligt vilken type av aluminium man har som katod.
Det blir ett oxidskickt eftersom resistansen blir oändlig.
Vad gör jag för fel?

Ja, du - det kan bero på ett antal olika saker.
Vilken typ av aluminium du använder har betydelse för hur lätt det är att färga och själva färgen har även den stor betydelse.
Just Hedins grön har jag själv haft problem med att få till bra. Du får stor skillnad om du värmer färgbadet till ca. 40 grader - det underlättar infärgningen mycket.
Testade senast igår att färga med specialfärg för eloxering - tyckte först att det inte fungerade alls men efter 20min så var delen helt infärgad (svart - som är svårt)

Du råkar inte täta delen efter eloxering => hur sköljer du av den innan infärgning?
 

Stingh

Breitling
Har testat med olika profiler som jag betat av eloxeringen med kaustik soda.
Sköljer i batteri vatten innan färgbadet. Det märkliga är att det inte blir dålig infärgning utan ingen alls.
Provade även att låta ångan från vatten badet värma upp och täta innan kokning.

Hur tänker du med att råka täta delen efter eloxering då den bara varit i rums temperatur?
Ser att det står multi fibre på färgen från Herdins, du har inte samma på bilden ovan.
 

McGyver

Rolex
Har testat med olika profiler som jag betat av eloxeringen med kaustik soda.
Sköljer i batteri vatten innan färgbadet. Det märkliga är att det inte blir dålig infärgning utan ingen alls.
Provade även att låta ångan från vatten badet värma upp och täta innan kokning.

Hur tänker du med att råka täta delen efter eloxering då den bara varit i rums temperatur?
Ser att det står multi fibre på färgen från Herdins, du har inte samma på bilden ovan.

Låter ju som om du gör rätt?
När du eloxerar - har du "bra" gasutveckling vid plåtarna och lite/ingen vid delen som eloxeras?

Här är ett par bilder på delarna jag gjorde igår - de behöver rengöras lite mer - ser på bilderna att de fortfarande är lite skitiga!

151246772734038300_resized.jpg


151246772780163400_resized.jpg
 

Stingh

Breitling
Snyggt projekt du gjort.
Gasutvecklingen stämmer bra med det du beskriver.
Var köpte du färgen och vad kostade den?
 

Stingh

Breitling
Nytt försök ikväll med svart färg och drygt 40 grader i färgbadet, efter 50 minuter när jag lyfter upp biten rinner all färg av och fullständigt färglöst.
Kan katoden påverka uppbyggnad av oxidskiktet så detta är problemet.
Vad har du som katod. Detta verkar fullständigt otroligt.
Har förnicklat mycket mässing utan problem....suck.
 

McGyver

Rolex
Det kan bero på en sak till kom jag på - Har du riktigt bra elektrisk kontakt vid delen som skall eloxeras? (Och använd BARA aluminium eller titan som material!)
 

Stingh

Breitling
Har bara kört provbitar som sticker upp och är då lätt att ansluta med bra kontakt.
Funderar på om inte spänningen skall öka hela tiden när oxidskiktet ökar. I början ökar det med några volt sedan ligger det på runt 10 volt.
Når aldrig topp värdet enligt 720 rule.
Hur ligger din spänningsnivå?
 

McGyver

Rolex
Jag kör med variabel spänning och ström.

När jag börjar gör jag följande:

1. Ställer strömstyrkan på max
2. Drar upp spänningen tills strömmen börjar rusa
3. Ställer ner strömmen till önskad nivå (0.5-2A för de mindre bitar jag brukar köra)
4. Backar spänningen till strömmen börjar dippa => ställer upp den ett snäpp över min.nivån (brukar ligga på 15-20V)
5. Eloxerar i 20min - 1 timme beroende på storlek
6. Klart!
 

dboy

Breitling
Om man vill ha kvar aluminium looken efter anodiseringen, skall man fortfarande koka dem i vatten för att täta, eller hur funkar det?
 
Topp