• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eloxera hemma

NRSAUDIO

Breitling
Hej!
Har några funderingar angående eloxerings badet. Måste man byta ut vattnet efter varje gång eller kan man köra flera gånger och sen spara det i tex. en dunk och återanvända det till nästa gång man ska eloxera. Och sen vilken typ av vatten ska man koka i, destillerat eller vanligt kran vatten.

/Ronny
 

Hank

Breitling
Hur gick det? Gammal tråd men jag har samma problem. Får inte heller någon färg på mina bitar. Jag har nu hittat man kan ”desmut” med salpetersyra då det kan vara mycket koppar i legeringen. Då får tydligen färgen svårt att ta sig in. Jag ska även skaffa större anoder då ytan ska vara betydligt större än den yta som ska anodiseras. Detta med strömmen känns rätt svårt, har nu försökt med pH- vilket inte fungerade för mig, fick tag på 98% svavelsyra. Fick en enorm värmeutveckling och tvingades vänta ett dygn så allt lugnade ner sig. Gjorde en 18% blandning. Fick höra att temperaturen är viktig. Får inte överstiga 30* stod det på något ställe, andra sa 22* som max. har nu doppvärmare, spisplattor, grytor, kylvattenbad, aluminium detaljer, ström, titantrådar o en massa grejer men inget resultat. Måste lösa problemet då jag bestämt mig för att lyckas eloxera. en ytterligare fråga, aluminiumplattor jag använder som anod, behöver den tas ur varje omgång och åter öppnas i kaustiksoda, eller är det bara att köra gång på gång?
 

McGyver

Rolex
Jag har haft mina katoder (av aluminium) kvar i syran i 6mån - 1år utan problem.
Vid byte av syra putsar jag bara till dem med lite stålull, sköljer och sedan är et bara att köra igen!
Infärgningen kan vara lite knepig och numera använder jag nästan uteslutande färg framtagen för att användas vid eloxering - kostar en slant men resultatet matchar oftast priset!
Tänk på att färgbadet ibland behöver värmas till 40-50 grader för att färgen skall bita ordentligt.
Tätning gör jag i vanligt kranvatten när kraven inte är så höga men rent destvatten är såklart bättre!
'
 

Hank

Breitling
Tack för svar. Jag har köpt in flera textilfärgmedel men inte fått någon färg. Jag har även köpt en nytt högkvalitativt stabiliserat nätaggregat med ställbar ström och utspänning. Fick tag på fosforsyra och salpetersyra. Nu fick jag även tag på ett antal blyplattor och titanpinnar. Det enda jag inte har just nu är just riktig kvalitetsfärg. Ska beställa nu på en gång. Lyckas jag inte efter detta, ja då vet jag nog inte mer vad jag ska göra.
 
Topp