• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En eftermiddag i Paris i horologins tecken

Sgt Hal

Omega
Jubileumsmodellen är "nålad" i samarbete med en italiensk guldsmed från Florens, Carolina Bucci. Tekniken är så att säga Buccis signatur. Kan rekomendera hennes smycken, hälsar min fru din fru ;-) . Närmsta butik är i London. @Rozzy
 

Salesmayne

Panerai
Befinner mig i Paris med familjen och firar nyåret. Vi hälsar på min bror som jobbar på kontrakt och bor här med sin familj. Perfekt med fritt boende mitt i centrala Paris (16:e distriktet), 10 min promenad till Eiffeltornet och knappt tio min till Triumfbågen. Vi har varit här förut men har hittat på en masss trevligt sightseeing och shopping. Idag var vi på Aquarium Paris på förmiddagen med alla barnen men fick sedan erbjudande om barnvakt och att vi skulle få en eftermiddag/kväll på tu mans hand i Paris. Vardagslyx för småbarnsföräldrar när den är som bäst!
De som följt mitt senaste Jaeger LeCoultre äventyr vet att jag ropat in en klocka på auktion i Paris som vi nu fick möjlighet att kunna hämta.
https://klocksnack.se/threads/nytt-projekt-inte-en-jlc-reverso-men.65119/

Vi tog bussen till fina kvarteren kring Madeleine där auktionsbyrån ligger. Det första vi ser (ok, det första jag ser) när vi hoppar av bussen är en Audemars Piguet butik! Lustigt nog hade vi bägge satt på oss våra Royal Oaks vilket blev lite roligt med skratt och fniss och pinsamhet när vi tog wrist shots mitt framför butiken!
IMG_7910.JPG
IMG_7914.JPG


Givetvis var vi tvungna att gå in och titta (ok, jag propsade på det) och vi mottogs väldigt väl när vi väl kommit igenom security. Det första jag ser i butiken är den vita Royal Oak Concept keramiska och titan (ca två millar).
IMG_7972.JPG


Sedan ser jag den alldeles nya fyrtioårs jubilée modellen för Royal Oaks damklockor. En 37mm (perfekt herrstorlek!) i "frostat" roseguld. Modellen har nyss släpts och är väldigt ovanlig.
Klockan som har samma verk som herrmodellerna (ex ref 15400) har en ytbehandling som är som om någon stuckit en massa nålar i guldet, typ bearbetat med en tatueringsnål. Ytan ser helt matt ut i vissa vinklar och blänker som om den vore isad med diamanter i andra vinklar, mycket läckert!
https://www.hodinkee.com/articles/a...-ladies-royal-oak-audemars-piguet-introducing
Vi blev erbjudna att titta på klockan och bjöds upp en våning för att sitta ner. En mycket trevlig och kunnig ung kvinna visade oss klockan och berättade väldigt engagerat om denna klocka och sedan om andra modeller i deras kollektion och vad som finns i butiken. Det första hon la märke till var ju fruns two tone då hon skulle testa frostade klockan. Och sedan min...
-"Oh, so you are already in the family!" säger expediten med ett stort leende!
IMG_7916.JPG

IMG_7915.JPG

Prislapp 50300 euro, mer än den vanliga helguldare som har strösslad glaskrans.

IMG_7918.JPG

Millinary-modellen som är intressant pga att man bla byggt urverket på bredden för att kunna göra det tunnare. Se balansen på vänsterkanten.

Expediten sitter hela tiden och sneglar på min klocka så jag tar av den och berättar att det är ursprungsrefen 5402 och att den är från mittens av sjuttiotalet.
-"Yes, I saw that. Beautiful." säger hon "Where did you get it?"
Jag berättar att jag köpt den på auktion i Sverige.
-"Did you search for it long?"
Jo, ca två år.
-"You can almost only buy them from collectors today. They are priceless. We have the new model of the same watch. You want to trade?"
Då hoppar min rådmodige fru in i konversationen och föreslår ett byte mot den frostade versionen som hon tydligen verkligen fattat tycke för. Hum... byta bort min fina Jumbo mot en klocka åt henne. Då tycker jag att det är dags att röra på sig, vi har fler ärenden att utföra!

Vi tackar så mycket för oss och ger oss iväg till auktionsbyrån Tajan är vi blir inbjudna på kontoret för att hämta klockan, en Jaeger Reverso som är från trettiotalet.
IMG_7973.PNG


Klockan som är ett renoveringsobjekt var finare än förväntat och gick faktist igång att gå en halv minut när jag ställde om visarna. Så det finns säkert hopp för klockan, eller vad säger du @Daniel Mathisen ? Spännande!
Klockan har en spännande tavla med metallfärgade (upphöjda) index och minuträls samt jättevackert blånerade visare.
IMG_7953.JPG


Mer bilder om den senare.

Sedan var det fruns tur att välja nästa mål. Shopping! In i första bästa varuhus som visade sig vara det exklusiva Printemps.
IMG_7933.JPG
IMG_7932.JPG


Efter diverse shopping och botaniserande av kläder, väskor och skor hittade vi till klockavdelningen. En hel våning med alla de tänkbara varumärken, ja de vanliga Rolex, Panerai, JLC, Omega jada jada jada men även lite ovanligare som Piaget och mindre märken. Men det som vann mitt intresse mest var att de hade ett torg med fin vintage med hutlösa priser! Säkert avsett för rika turister men ändå!
IMG_7919.JPG
IMG_7920.JPG
IMG_7921.JPG
IMG_7925.JPG
IMG_7922.JPG
IMG_7923.JPG

Bla annat en minimal gammal dam JLC Duoplan i guld för 25000 euro! Men även Gruen mf med riktigt höga prislappar. Det blev ingen shopping där inte!

Affärer och shopping till butikerna stängde kl 20:30. Sedan var vi hungriga. Ordentligt hungriga. Nära Operan som vi var, såg vi en restaurant som vi kände igen på namnet. Det blir bra, dit går vi. Den anrika och klassiska Café de la Paix.
IMG_7935.JPG


Fantastisk mat, vin och service! Mkt trevligt och där satt vi och dinerade till midnatt. Vi hade så trevligt att vi nästan glömde bort att vi hade barnen där hemma. Men i morgon födelsedag för mellandottern med äventyrsbad och middag på hennes önske restaurang - McDonalds... Huga. Slut på glamouren, men är man lantisar så är det ju sådant som lockar barnen.

Au revoir! (Eller [Orvar!] som jag och barnen brukar säga)
//Rozzy

Reverson då? Här fler bilder!
IMG_7947.JPG
IMG_7948.JPG

IMG_7949.JPG
IMG_7951.JPG

Mycket trevlig läsning!
 

Keppe

Omega
2-Faktor
Läste nyss reportaget då det bumpats upp.
Vilket reportage, vilken dag och vilken Reverso!! :cigar:
Tacksam över att få tagit del av er fina dag tillsammans!!
Instämmer med känslan av lyx då man som småbarnsförälder får barnvakt och kan göra vad som faller in. Vad gjorde man med all egentid innan barnen? :angel:

De blåneade visarna föll jag pladask för! För tankarna till så mycket gammal hantverkskonst.

Du skriver bra, mycket intressant och med en skön stil.

Tack!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

mido87

Omega
Jag befinner mig i Paris med familjen och firar nyåret. Vi hälsar på min bror som jobbar på kontrakt och bor här med sin familj. Perfekt med ett fritt boende mitt i centrala Paris (16:e distriktet), 10 min promenad till Eiffeltornet och knappt tio min till Triumfbågen. Vi har varit här förut men har ändå hittat på en masss trevlig ny sightseeing och shopping. Idag var vi på Aquarium Paris på förmiddagen med alla barnen, men fick sedan erbjudande om barnvakt och att vi skulle få en eftermiddag/kväll på tu mans hand i Paris. Vardagslyx för småbarnsföräldrar när den är som bäst!
De som följt mitt senaste Jaeger LeCoultre äventyr vet att jag ropat in en klocka på auktion i Paris som vi nu fick möjlighet att kunna hämta.
https://klocksnack.se/threads/nytt-projekt-inte-en-jlc-reverso-men.65119/

Vi tog bussen till de fina kvarteren kring Madeleine där auktionsbyrån ligger. Det första vi ser (ok, det första jag ser) när vi hoppar av bussen är en Audemars Piguet butik! Lustigt nog hade vi bägge satt på oss våra Royal Oaks vilket blev lite roligt med skratt och fniss och pinsamhet när vi tog wrist shots mitt framför butiken!
IMG_7910.JPG
IMG_7914.JPG


Givetvis var vi tvungna att gå in och titta (ok, jag propsade på det) och vi mottogs väldigt väl när vi väl kommit igenom security. Det första jag ser i butiken är den vita Royal Oak Concept keramiska och titan (ca två millar).
IMG_7972.JPG


Sedan ser jag den alldeles nya fyrtioårs jubilée modellen för Royal Oaks damklockor. En 37mm (perfekt herrstorlek!) i "frostat" roseguld. Modellen har nyss släpts och är väldigt ovanlig.
Klockan som har samma verk som herrmodellerna (ex ref 15400) har en ytbehandling som är som om någon stuckit en massa nålar i guldet, typ bearbetat med en tatueringsnål. Ytan ser helt matt ut i vissa vinklar och blänker som om den vore isad med diamanter i andra vinklar, mycket läckert!
https://www.hodinkee.com/articles/a...-ladies-royal-oak-audemars-piguet-introducing
Vi blev erbjudna att titta på klockan och bjöds upp en våning för att sitta ner. En mycket trevlig och kunnig ung kvinna visade oss klockan och berättade väldigt engagerat om denna klocka och sedan om andra modeller i deras kollektion och vad som finns i butiken. Det första hon la märke till var ju fruns two tone då hon skulle testa frostade klockan. Och sedan min...
-"Oh, so you are already in the family!" säger expediten med ett stort leende!
IMG_7916.JPG

IMG_7915.JPG

Prislapp 50300 euro, mer än den vanliga helguldare som har strösslad glaskrans.

IMG_7918.JPG

Millinary-modellen som är intressant pga att man bla byggt urverket på bredden för att kunna göra det tunnare. Se balansen på vänsterkanten.

Expediten sitter hela tiden och sneglar på min klocka så jag tar av den och berättar att det är ursprungsrefen 5402 och att den är från mittens av sjuttiotalet.
-"Yes, I saw that. Beautiful." säger hon "Where did you get it?"
Jag berättar att jag köpt den på auktion i Sverige.
-"Did you search for it long?"
Jo, ca två år.
-"You can almost only buy them from collectors today. They are priceless. We have the new model of the same watch. You want to trade?"
Då hoppar min rådmodige fru in i konversationen och föreslår ett byte mot den frostade versionen som hon tydligen verkligen fattat tycke för. Hum... byta bort min fina Jumbo mot en klocka åt henne. Då tycker jag att det är dags att röra på sig, vi har fler ärenden att utföra!

Vi tackar så mycket för oss och ger oss iväg till auktionsbyrån Tajan där vi blir inbjudna på kontoret för att hämta klockan, en Jaeger Reverso som är från trettiotalet.
IMG_7973.PNG


Klockan som är ett renoveringsobjekt var finare än förväntat och gick faktist igång en halv minut när jag ställde om visarna. Så det finns säkert hopp för klockan, eller vad säger du @Daniel Mathisen ? Spännande!
Klockan har en vacker tavla med metallfärgade (upphöjda) index och minuträls samt jättevackert blånerade visare.
IMG_7953.JPG


Mer bilder om den senare.

Sedan var det fruns tur att välja nästa mål. Shopping! In i första bästa varuhus som visade sig vara det exklusiva Printemps.
IMG_7933.JPG
IMG_7932.JPG


Efter diverse shopping och botaniserande av kläder, väskor och skor hittade vi till klockavdelningen. En hel våning med alla de tänkbara varumärken, ja de vanliga Rolex, Panerai, JLC, Omega jada jada jada men även lite ovanligare som Piaget och mindre märken. Men det som vann mitt intresse mest, var att de hade ett torg med fin vintage med hutlösa priser! Säkert avsett för rika turister men ändå.
IMG_7919.JPG
IMG_7920.JPG
IMG_7921.JPG
IMG_7925.JPG
IMG_7922.JPG
IMG_7923.JPG

Bla annat en minimal gammal dam JLC Duoplan i guld för 25000 euro! Men även Gruen mf med riktigt höga prislappar. Det blev ingen shopping där inte.

Affärer och shopping till butikerna stängde kl 20:30. Sedan var vi hungriga. Ordentligt hungriga. Nära Operan som vi var, såg vi en restaurant som vi kände igen på namnet. Det blir bra, dit går vi. Den anrika och klassiska Café de la Paix.
IMG_7935.JPG


Fantastisk mat, vin och service! Mkt trevligt och där satt vi och dinerade till midnatt. Vi hade så trevligt att vi nästan glömde bort att vi hade barnen där hemma. Men i morgon födelsedag för mellandottern med äventyrsbad och middag på hennes önskerestaurang - McDonalds... Huga. Slut på glamouren, men är man lantisar så är det ju sådant som lockar barnen.

Au revoir! (Eller [Orvar!] som jag och barnen brukar säga)
//Rozzy

Reverson då? Här fler bilder!
IMG_7947.JPG
IMG_7948.JPG

IMG_7949.JPG
IMG_7951.JPG
Så underbar recension! Gärna flera!
 
Jag befinner mig i Paris med familjen och firar nyåret. Vi hälsar på min bror som jobbar på kontrakt och bor här med sin familj. Perfekt med ett fritt boende mitt i centrala Paris (16:e distriktet), 10 min promenad till Eiffeltornet och knappt tio min till Triumfbågen. Vi har varit här förut men har ändå hittat på en masss trevlig ny sightseeing och shopping. Idag var vi på Aquarium Paris på förmiddagen med alla barnen, men fick sedan erbjudande om barnvakt och att vi skulle få en eftermiddag/kväll på tu mans hand i Paris. Vardagslyx för småbarnsföräldrar när den är som bäst!
De som följt mitt senaste Jaeger LeCoultre äventyr vet att jag ropat in en klocka på auktion i Paris som vi nu fick möjlighet att kunna hämta.
https://klocksnack.se/threads/nytt-projekt-inte-en-jlc-reverso-men.65119/

Vi tog bussen till de fina kvarteren kring Madeleine där auktionsbyrån ligger. Det första vi ser (ok, det första jag ser) när vi hoppar av bussen är en Audemars Piguet butik! Lustigt nog hade vi bägge satt på oss våra Royal Oaks vilket blev lite roligt med skratt och fniss och pinsamhet när vi tog wrist shots mitt framför butiken!
IMG_7910.JPG
IMG_7914.JPG


Givetvis var vi tvungna att gå in och titta (ok, jag propsade på det) och vi mottogs väldigt väl när vi väl kommit igenom security. Det första jag ser i butiken är den vita Royal Oak Concept keramiska och titan (ca två millar).
IMG_7972.JPG


Sedan ser jag den alldeles nya fyrtioårs jubilée modellen för Royal Oaks damklockor. En 37mm (perfekt herrstorlek!) i "frostat" roseguld. Modellen har nyss släpts och är väldigt ovanlig.
Klockan som har samma verk som herrmodellerna (ex ref 15400) har en ytbehandling som är som om någon stuckit en massa nålar i guldet, typ bearbetat med en tatueringsnål. Ytan ser helt matt ut i vissa vinklar och blänker som om den vore isad med diamanter i andra vinklar, mycket läckert!
https://www.hodinkee.com/articles/a...-ladies-royal-oak-audemars-piguet-introducing
Vi blev erbjudna att titta på klockan och bjöds upp en våning för att sitta ner. En mycket trevlig och kunnig ung kvinna visade oss klockan och berättade väldigt engagerat om denna klocka och sedan om andra modeller i deras kollektion och vad som finns i butiken. Det första hon la märke till var ju fruns two tone då hon skulle testa frostade klockan. Och sedan min...
-"Oh, so you are already in the family!" säger expediten med ett stort leende!
IMG_7916.JPG

IMG_7915.JPG

Prislapp 50300 euro, mer än den vanliga helguldare som har strösslad glaskrans.

IMG_7918.JPG

Millinary-modellen som är intressant pga att man bla byggt urverket på bredden för att kunna göra det tunnare. Se balansen på vänsterkanten.

Expediten sitter hela tiden och sneglar på min klocka så jag tar av den och berättar att det är ursprungsrefen 5402 och att den är från mittens av sjuttiotalet.
-"Yes, I saw that. Beautiful." säger hon "Where did you get it?"
Jag berättar att jag köpt den på auktion i Sverige.
-"Did you search for it long?"
Jo, ca två år.
-"You can almost only buy them from collectors today. They are priceless. We have the new model of the same watch. You want to trade?"
Då hoppar min rådmodige fru in i konversationen och föreslår ett byte mot den frostade versionen som hon tydligen verkligen fattat tycke för. Hum... byta bort min fina Jumbo mot en klocka åt henne. Då tycker jag att det är dags att röra på sig, vi har fler ärenden att utföra!

Vi tackar så mycket för oss och ger oss iväg till auktionsbyrån Tajan där vi blir inbjudna på kontoret för att hämta klockan, en Jaeger Reverso som är från trettiotalet.
IMG_7973.PNG


Klockan som är ett renoveringsobjekt var finare än förväntat och gick faktist igång en halv minut när jag ställde om visarna. Så det finns säkert hopp för klockan, eller vad säger du @Daniel Mathisen ? Spännande!
Klockan har en vacker tavla med metallfärgade (upphöjda) index och minuträls samt jättevackert blånerade visare.
IMG_7953.JPG


Mer bilder om den senare.

Sedan var det fruns tur att välja nästa mål. Shopping! In i första bästa varuhus som visade sig vara det exklusiva Printemps.
IMG_7933.JPG
IMG_7932.JPG


Efter diverse shopping och botaniserande av kläder, väskor och skor hittade vi till klockavdelningen. En hel våning med alla de tänkbara varumärken, ja de vanliga Rolex, Panerai, JLC, Omega jada jada jada men även lite ovanligare som Piaget och mindre märken. Men det som vann mitt intresse mest, var att de hade ett torg med fin vintage med hutlösa priser! Säkert avsett för rika turister men ändå.
IMG_7919.JPG
IMG_7920.JPG
IMG_7921.JPG
IMG_7925.JPG
IMG_7922.JPG
IMG_7923.JPG

Bla annat en minimal gammal dam JLC Duoplan i guld för 25000 euro! Men även Gruen mf med riktigt höga prislappar. Det blev ingen shopping där inte.

Affärer och shopping till butikerna stängde kl 20:30. Sedan var vi hungriga. Ordentligt hungriga. Nära Operan som vi var, såg vi en restaurant som vi kände igen på namnet. Det blir bra, dit går vi. Den anrika och klassiska Café de la Paix.
IMG_7935.JPG


Fantastisk mat, vin och service! Mkt trevligt och där satt vi och dinerade till midnatt. Vi hade så trevligt att vi nästan glömde bort att vi hade barnen där hemma. Men i morgon födelsedag för mellandottern med äventyrsbad och middag på hennes önskerestaurang - McDonalds... Huga. Slut på glamouren, men är man lantisar så är det ju sådant som lockar barnen.

Au revoir! (Eller [Orvar!] som jag och barnen brukar säga)
//Rozzy

Reverson då? Här fler bilder!
IMG_7947.JPG
IMG_7948.JPG

IMG_7949.JPG
IMG_7951.JPG
Quel plaisir de lire cette péripétie parisienne, avec tout le charme qui en découle. Je ne sais comment te remercier. Ces pièces rares sont à couper le souffle. A bientôt sur le forum, en langue suédoise bien sûr ! Bien cordialement, Fabrice
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Quel plaisir de lire cette péripétie parisienne, avec tout le charme qui en découle. Je ne sais comment te remercier. Ces pièces rares sont à couper le souffle. A bientôt sur le forum, en langue suédoise bien sûr ! Bien cordialement, Fabrice
Tack själv Fabrice,
Bor du i Sverige och förstår lite svenska? Eller bara Google translate?
 
Topp