• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

Maglin78

Omega
3FCEA264-C4D7-4AE5-BE71-5270DC53AD12.jpeg
Denna har jag och den är mycket tyst. Den ha den reserv delar som är lätta att byta när de blir slitna. https://www.klockgiganten.se/beco-watch-winder-309408
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är också intresserad. Jag sålde precis av min Modalo efter att den börjat låta och haverera efter ett par år. Är i marknaden efter en winder för 2-4 klockor men ska man gå upp i klass från Modalo börjar det ju kosta huggorm.
Ja tyvärr svårt att ge någon mer utförlig recension såhär ett dygn efter leverans men hittills är den flawless. Tyst, snygg och gör det den ska. Återkommer om något mot förmodan skulle börja strula.
 

Guldfågel

Breitling
Av det man lyckats läsa sig till i tråden verkar det varierande resultat med Modalo, flera verkar tycka att kvalitén är tveksam. Vad tycker ni egentligen är minimum att lägga på en winder för en klocka?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag har en gammal luxwinder med hållare i hårdplast. Då jag har ganska små handleder så är mina länkar ganka kortade, vilket gör att de är för små för hållarna.

Har tex. Modalo eller andra märken bättre hållare som passar även kortare länkar?
 
Jag har en gammal luxwinder med hållare i hårdplast. Då jag har ganska små handleder så är mina länkar ganka kortade, vilket gör att de är för små för hållarna.

Har tex. Modalo eller andra märken bättre hållare som passar även kortare länkar?
Modalo hade nån fjöderbaserad grej som fungerade sådär. Wolf har en dyna du komprimerar efter behov. Den har fungerat bäst enligt mig.
 

Mextreme

Omega
Insåg att det skulle vara praktiskt med en winder men priserna var lite skrattretande så jag bygger en egen.
Komponenterna är troligen av betydligt högre kvalitet än en winder på marknaden men jag tvivlar på att min finish blir lika hög :)
Blir en liten pjäs i rökfärgad polycarbonat och aluminium med borstlös motor från Maxxon och en rasberry pi styrning blir det lite av windern från helvete. En korsning av en Hummer och en Tesla.
Återkommer.
 

feffe79

Cartier
Tack för denna guide. precis vad jag behövde just nu. Satt och kollade efter en uppdrager för fler klockor men inser att de lika gärna kan vila på hyllan med jämna mellanrum för tillfället. Har en liten Klarstein sen tidigare som gör jobbet om nödvändigt. Bra resedragare om inte annat.
 

rangwald

Breitling
Måste bara höra om någon här har haft samma problem som jag. Min Modalo Timeless 60 MV3 började löpa amok då den reagerade som om någon konstant tryckte på displayen. Displayen lyser hela tiden och de olika snurrorna ändrar hastighet, vilket håll de snurrar åt och sätts på och stängs av om vartannat. Fick byta till en ny maskin men samma sak händer med denna.

Maskinen har dock fungerat som den ska nu under vintern, men problemet har återkommit nu när vårvärmen har kommit. Min lekmannamässiga slutsats är att displayen på något sätt inte kan hantera värmen? Någon som upplevt detta?
 
Måste bara höra om någon här har haft samma problem som jag. Min Modalo Timeless 60 MV3 började löpa amok då den reagerade som om någon konstant tryckte på displayen. Displayen lyser hela tiden och de olika snurrorna ändrar hastighet, vilket håll de snurrar åt och sätts på och stängs av om vartannat. Fick byta till en ny maskin men samma sak händer med denna.

Maskinen har dock fungerat som den ska nu under vintern, men problemet har återkommit nu när vårvärmen har kommit. Min lekmannamässiga slutsats är att displayen på något sätt inte kan hantera värmen? Någon som upplevt detta?
Kanske fuktproblem i hemmet?
 

Code

AKA Vincent B
Är också efter en bra winder för plats till 1-2 klockor. Går dom och köpa i Sverige? Och finns det relativt billiga? Tips på märken mottages.. :)
 

Code

AKA Vincent B
Väcker den tråd till liv igen. Följde råden genom att inte köpa en "billig" winder med motorer som kan gå sönder fortare. Blev en Modalo som många tycker är prisvärda. Den kan man ändra TPD fr 650-1000 och köra höger, vänster och åt båda hållen.

Har dock en liten fråga.. Den har endast en inställning, den snurrar 4min (åt det hållet man ställt in den på), sen paus 90min, sen snurr 4min igen osv. Just nu sitter en Seiko i den med 6r15 urverk. Läst att dom urverken ska TPD ligga på 500-950. Har inställt på 750. Men frågan är att håller den klockan igång med endast 4min snurr och 90min paus..?
PicsArt_08-06-06.02.29.jpg
 

simtod

Omega
Vad är mest bang for the buck i det "nischade" segmentet? Känns som att många winders är kinesens bästa vän, om ni förstår vad jag menar.
 
Topp