Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller för få varv i windern. Kolla upp hur många varv den behöver på orbita.Har en Tudor date day som jag märker stannar i windern för att sen starta igen efter något dygn. Hänt två ggr på nån vecka nu. Servicebehov på klockan?
Hade det bekymret med en klocka, visade sig att drivfjädern blivit magnetiserad!Har en Tudor date day som jag märker stannar i windern för att sen starta igen efter något dygn. Hänt två ggr på nån vecka nu. Servicebehov på klockan?
Måste varit en dålig winder med en icke-avskärmad motor? Eller hur skedde detta?Hade det bekymret med en klocka, visade sig att drivfjädern blivit magnetiserad!
Förbannat oklart hur det skedde men bedömt var det inte i windern (sitter där igen och inga problem [pepparpeppar]). Kan ha varit allt från luren till paddan till spishällen. Avhjälpt väldigt enkelt med ett besök till avmagnetiseraren men visst börjar man titta lite extra på ett METAS-verk nu asså.Måste varit en dålig winder med en icke-avskärmad motor? Eller hur skedde detta?
Jag har en winder från wolf. Otroligt bra kvalité och grymma motorer. Det där ser dock ut som en enklare variant, men tror ändå den håller hög standard. Min är programerbar vilket är riktigt skönt. Jag har handleder på dryga 16cm och mina länkar går på bra. Kudden går att trycka ihop väldigt mycket.Någon som har erfarenhet av denne från Wolf?
Är present till frun. Undrar hur väl en länk anpassad för tunna handleder passar modellen...
![]()
Ska snurra en Rolex som trivs med 650 TPD i den. Går det att ställa in tror du? Står så här:Jag har en vinder från wolf. Otroligt bra kvalité och grymma motorer. Det där ser dock ut som en enklare variant, men tror ändå den håller hög standard. Min är programerbar vilket är riktigt skönt. Jag har handleder på dryga 16cm och mina länkar går på bra. Kudden går att trycka ihop väldigt mycket.
Nej, inte på den modellen du valt. På min modell kan jag ställa en timer (rekommenderas) och val av varv mellan 600-1300, samt i vilken riktning. Denna verkar vara förprogrammerad till alltid köra 900 i båda hållen.Ska snurra en Rolex som trivs med 650 TPD i den. Går det att ställa in tror du? Står så här:
Rotation: 10 second start delay, 900 TPD (Turns Per Day) bi-directionally, patented rotation programs - Intermittent rotation with pause and sleep phases pre-programmed.
Ok, jag har inte kommit så långt än att jag valt inköpsställe. Någon rek på något?Nej, inte på den modellen du valt. På min modell kan jag ställa en timer (rekommenderas) och val av varv mellan 600-1300, samt i vilken riktning. Denna verkar vara förprogrammerad till alltid köra 900 i båda hållen.
Det är inte ett jätteproblem, men om du har råd hade jag nog satsat på en lite biffigare version som har fler inställningar.
Vart hade du tänkt köpa den?
Köpte min på Amazon, fungerade bra. Ibland hittar man bra deals på dom. Denna verkar bra: https://www.amazon.co.uk/Wolf-Desig...529589561&sr=8-20&keywords=wolf+single+winderOk, jag har inte kommit så långt än att jag valt inköpsställe. Någon rek på något?
Kan tänka mig upp till 4 lax. Den där verkar ha fina funktioner måste hitta en liknande med lite gulligare design baraKöpte min på Amazon, fungerade bra. Ibland hittar man bra deals på dom. Denna verkar bra: https://www.amazon.co.uk/Wolf-Desig...529589561&sr=8-20&keywords=wolf+single+winder
Osäker på din budget, dock.
Jag har en Boxy fancybrick som fu gerar väldigt bra, är tyst och landar in en bra bit under 2k från tyskland via ebay. Den har dipswitchar där bl.a. 650 tpd kan ställas. Uppfattar att de som har en är nöjda.Ska snurra en Rolex som trivs med 650 TPD i den. Går det att ställa in tror du? Står så här:
Rotation: 10 second start delay, 900 TPD (Turns Per Day) bi-directionally, patented rotation programs - Intermittent rotation with pause and sleep phases pre-programmed.
Skulle gärna ha batterimöjlighet också. Boxy saknar det va?Jag har en Boxy fancybrick som fu gerar väldigt bra, är tyst och landar in en bra bit under 2k från tyskland via ebay. Den har dipswitchar där bl.a. 650 tpd kan ställas. Uppfattar att de som har en är nöjda.
Japp tyvärr... Åtminstone på den modellen.Skulle gärna ha batterimöjlighet också. Boxy saknar det va?
Varför i hela världen skulle det vara det? Skulle det vara direkt skadligt att ha den på armen en dag som genererar mer än motsvarande 900 TPD?Klurat lite och har svårt o släppa designen på Wolfs. Kan någon bekräfta att det är direkt skadligt att köra en 900 TPD winder för en rätt ny Rolex Date 115234 som trivs bäst med 650 TPD?
Ja du, någon fysiker är man inte. Har väldigt dålig koll på hur klockor fungerar under huvenVarför i hela världen skulle det vara det? Skulle det vara direkt skadligt att ha den på armen en dag som genererar mer än motsvarande 900 TPD?
Det enda en winder gör är att snurra. Snurreriet drar upp en fjäder. När fjädern är fulladdad frikopplas rotorn som snurrar runt från sagda fjäder. Alles. Denna mekanik fungerar på samma sätt i en winder som på din arm och påverkar inte klockan nämnvärt. Det kommer gå bra.Ja du, någon fysiker är man inte. Har väldigt dålig koll på hur klockor fungerar under huven![]()
Nej jag har inte denna modell. @DiscoPapaNågon som har erfarenhet av denne från Wolf?
Är present till frun. Undrar hur väl en länk anpassad för tunna handleder passar modellen...
![]()
För sent, redan tryckt av på en Wolf!Nej jag har inte denna modell. @DiscoPapa
Men titta på ---> http://www.modalo.se/modalo-watchwinders
Butiken i Sundbyberg är ÅF
Den jag använder har batteri drift, men jag kör den med sladd med rätt adapter Usb (Modolos)
Min är tyst det enda jag kan höra är då den snurrar är ett litet tick av en klicka som har länk om jag sitter nära denna
//Simon
För sent, redan tryckt av på en Wolf!
https://www.wolf1834.com/item/461139/Sånt händerVilken modell beställde du ?
//Simon
Har du verkligen så många klockor som behöver vara uppdragna hela tiden? Jag tänker mig att man behöver snurra de klockor man roterar den veckan, sen kan resten ligga vid sidan. Alternativt har man de med komplicerade funktioner roterande ständigt.Ett tips till alla som är ute efter att köpa en winder, och har fler klockor, är att köpa en med många fler platser än vad ni behöver för tillfället. Jag köpte min första Modalo för 6 klockor och trodde jag skulle klara mig på det. I efterhand ångrade jag att jag snålade att ta en 6:a istället för en 8:a eller mer. Nu står man med 2 st. 6r istället för en snygg enhetlig för 12 st....
Jag tycker det är skönast att alla sitter redo för användning, annars blir det att jag inte använder vissa av ren lathet när man vaknar. Sen tycker jag klockor förtjänar att vara vid liv, även om det inte bärs på armen. Sorgligt att döda en klockans pulsHar du verkligen så många klockor som behöver vara uppdragna hela tiden? Jag tänker mig att man behöver snurra de klockor man roterar den veckan, sen kan resten ligga vid sidan. Alternativt har man de med komplicerade funktioner roterande ständigt.