• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En klocka för resten av livet, vilken?

Adam3

Basic
Hej forumet! Hängt här i något år utan att göra väsen av mig men nu är det alltså dags. Saken är den att jag sålt mig Breitling SOH 46 mm efter tio år och är på jakt efter något nytt. Tröttnade främst pga att den var för stor och klumpig. Jag kommer antagligen vara owg med den nya och det vore kul att i framtiden kunna lämna över den till sonen. Går nu helt utan klocka vilket känns som att vara halvnaken, ja ni vet säkert känslan...
Nu till den givna frågan, vad ska jag välja?:)

Budgeten säger absolut stopp vid 60kkr, klockan får vara något år gammal, typ 2016 och framåt om den är i bra skick.
Bär vanligtvis jeans och kavaj och med mitt jobb och personlighet bör kockan vara hyffsat diskret och lätt glida in under skjortärmen om man känner att man vill dölja den (till skillnad mot föregångaren:) ).

Har varit väldigt inne på datejust 41mm (126300) men vet inte om polerade mittlänkar är något man blir owg med? När jag testade den blev jag dock lite kär.
Är väldigt inne på 114060, skriker den dyr och Rolex i ansiktet på folk? Tycker det är en fantastisk klocka som håller värdet bra och är lättsåld om det nu skulle hända något oförutsett. Perfekta owg klockan? Ryms sällan inom budgeten men någon kanske skulle gå att få tag i?
Även varit inne på Explorer 1, tyvärr aldrig testat eller sett den irl, känns mer diskret än 114060 men gränsen är hårfin mellan diskret och tråkig på denna tycker jag.
Aqua Terran, den nya modellen med datumet kl 6 gillar jag också skarpt, testat den och är ju superfin. Det är ju något med Rolex dock som förblindar lite men detta känns också som en klocka att bli owg med. Lättare att prata om Omega känns det som om någon skulle fråga vad man har på armen, går i vart fall lite mer under radarn än en Rolle.
Vad tycker expertisen, vad hade ni valt? Nytt eller begagnat? Mottager all input med glädje.

Med tanke på ditt resonemang så är det en Rolex du ska ha. Sen så köper jag dina tankar kring hur du upplever modellerna.
Dom jag har erfarenhet av är 16710, 126300 114060 där Datejust enligt mig är mycket mera diskret om du jämför med suben.
Sen om det är bra eller dåligt är ju upp till dig. Jag gillar suben mera;)
Omegan är väldigt snygg men tror med tanke på ditt inlägg att du alltid kommer sukta efter Rolex om du inte köper det.
Jag har själv gjort den resan som så många andra här.

Senast ändrad:
114060...skulle själv kunnat vara owg med den om jag inte tappat fotfästet
8E3FDD2F-E976-4FC7-A368-ADBD223351A3.jpeg

Funderat på Explorer II?

Jag har för övrigt haft polerade mittlänkar (guld dessutom) nästan dagligen i 10 år, tycker inte det är något som borde bekymra dig.

Tack @Holken ! Jo jag känner mig nog tyvärr för väl att väljer jag Omegan så kommer man ändå vara inne ohälsosamt mycket i KS Sub och Datejust-tråd...
Upplever ni att många frågar om det ni har på armen? Skulle fan ha svårt att säga att det är en Rolex men får väl säga modellen istället, sub, datejust etc så det går mer under radarn:)
@Hebbe Jo den är ju fan perfekt tyvärr...
Vad säger ni om explorer 1 då? Som sagt, aldrig testat men tror jag gillar den

@David Ja, funderat men aldrig riktigt bitit. Antar att tredje visaren är gmt-funktion(?) och reser väldigt lite mellan tidszoner så skulle känna mig lite fånig med en sån komplikation.

Tack @Holken ! Jo jag känner mig nog tyvärr för väl att väljer jag Omegan så kommer man ändå vara inne ohälsosamt mycket i KS Sub och Datejust-tråd...
Upplever ni att många frågar om det ni har på armen? Skulle fan ha svårt att säga att det är en Rolex men får väl säga modellen istället, sub, datejust etc så det går mer under radarn:)
Bara testat exp 1 hos AD. Tycker den är bra o väldigt allround. Ang fråga från andra så är det ytterst sällan någon som kommenterat mina klockor. De som frågar är de som sitter i samma båt som en själv :)

En femsiffrig Turnograph! Bra storlek, bärs bra till både kostym och t-shirt. Submariner är inte lika stilren imo.

Antar att tredje visaren är gmt-funktion(?) och reser väldigt lite mellan tidszoner så skulle känna mig lite fånig med en sån komplikation.

Du kan lika gärna använda den för att hålla koll på vad klockan är någon annanstans, eller helt enkelt ställa in den på samma tid som timvisaren och använda den som am/pm-indikator.

@David Ah okej, ja kanske. Den svarta är fin, 42 mm tror jag är bra strlk på mig och ryms väl hyffsat väl inom budget, iaf beggad?

Jag har många olika Rolexar genom åren, samma klockmodell flera gånger om... och om jag är tvungen att bara har 1 klocka så är det:

116610LV/ LN
116613LB/ LN

Favoriter är LV och LB men det beror på om du tycker om guld eller inte. Tycker du om guld så är 116613LB den perfekta one watch enlig mig.

Håller med @Hebbe, sällan någon som kommenterar och ifall någon gör det så är dom själva intresserad av klockor. Annat folk bryr sig inte/lägger inte märke till klockor.
Har också bara provat Explorer hos AD. Diskret modellen som på avstånd egentligen bara utmärker sig som Rolex genom oysterlänken.

@steffe Underbar, älskar den blå tavlan med roulettedatum. Snyggt med jubilee och så skulle man ju kunna köpa till ett oyster eftersom owg men ändå variera.
Tycker 36 mm känns så litet bara, snyggt på andra men vet inte. Kanske för jag hade ett tefat på armen tidigare och bara behöver vänja mig, annars håller jag med om att den är perfekt.

OWG är man inte länge.. :D
Men både Aqua Terra och Subben är ypperliga alternativ. Om det är owg man vill bli så är dock datum riktigt bekvämt vilket gör att 116610 är ett bättre val i mitt tycke.

Jag har haft samma tankegångar som du. Jag har fortfarande ca 14 månader innan jag slår till. Först var det Rolex Batman som var det givna valet. Sedan började jag vackla. I och med att intresset vaknade till ville jag ha en diskretare klocka, och jag vill inte längre ha en som klarar alla tillfällen. Ett tag var jag inne på en 214270, och den tanken har jag inte riktig slagit ur hågen än. Samtidigt tycker jag att Rolex och "att flyga under radarn" är svårförenligt. Nu är jag för tillfället inne på en JLC Master Control Date 154.85.30. Den borde flyga under radarn bättre. Den borde fungera lika bra till Jeans och tröja som till kostym. Det senare har jag bara när jag måste, vilket är några gånger per år. Jag kommer nog att hitta fler kandidater det närmaste året.

Min poäng är att man ska suga på karamellen ordentligt. Ett år eller så. Skaffa något billigare och intressant under tiden. Allt med ETA 2824 eller bättre är tekniskt sett tillräckligt bra, och det finns många intressanta klockor i den prisklassen. "Resten av livet" klingar illa med att börja flippa för att man gjorde ett ogenomtänkt val.

Jag är i princip owg med DD40, hade jag valt inom 60 k budget, är valet lätt, hade tagit 114060 alla dgr i veckan, klassisk, tidlös och går till allt, versatile som det så fint heter. Men om ej owg inom den budget hade jag faktiskt funderat på en klassisk speedy samt en Seamaster SMPc, får du i princip nytt oxå:)

Hej,
Rolex Sub alla dagar i veckan om du bara ska ha en klocka! Mer klassiskt kan det knappast bli och passar till allt.

Går med samma funderingsr själv. Har haft ett par mindre diskreta klockor som byggt både på höjden och bredden men känner sig efter något som är allround men inte tråkigt. Tåligt men snyggt, vattentätt men inte en dykarklump.
Har en handled på 18cm men tror att 36-40 är en sweetspot, samtidigt känns subben för stor med sina breda lugs.
Kandidater för mig just nu är:
  • Explorer, 36 eller 39mm
  • Nån grand Seiko, max 40mm.
  • Äldre Tudor Date-day.

Mitt råd är att vara försiktig med blixtförälskelser, de slocknar fort. :)

Även varit inne på Explorer 1, tyvärr aldrig testat eller sett den irl, känns mer diskret än 114060 men gränsen är hårfin mellan diskret och tråkig på denna tycker jag.
Tråkig var ordet; har skrivit det förut.. Generiskt utseende på gränsen till tråkigt vad gäller Exp1...
Vad gäller DJ(36) luktar det hos lite gubbvarning. ;)

Någon nämnde Exp2; tycker det är ett riktigt bra förslag. 216570 ligger väldigt fint på de flesta handleder och är relativt tunn. Med tanke på att du ska vara owg med berörd klocka passar Exp2 särskilt bra då du ju givetvis ska se till att köpa till vit/svart tavla beroende på vilken du köper klockan med. För en ringa penning kan du hos AD enkelt och snabbt (någon timme) växla mellan tavlorna och vips har du en klocka med två väldigt olika utseenden beroende på vilken tavla du har på..

Jupp, Bezeln har ett lager färg(eller ett ord jag glömt) av något slag för att få det där glittrigare utseendet. Har varit uppe när jag frågade om nackdelar med Turnograph för ett halvår sedan. Går sedan att fixa men det problemet har man inte med femsiffriga.

Om man måste bli en OWG så hade jag köpt en Speedmaster. Klassisk och tidlös. Kan dressas upp och ner enkelt med läderband och länk.

Roligare med bilder!

Omega_Speedmaster_Moonwatch_Professional_311.30.42.30.01.005_1024x1024.png
Ja, en FOIS är rätt val där, 39,7mm.

Tillbaka
Topp