• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En klocka för resten av livet, vilken?

Gjorde ett liknande val i en annan tråd tidigare och detta blev mitt val,en riktig OWG klocka.. Rekomenderas!
F360E8A9-EBBD-49B0-B81E-1CB7A340658B.jpeg

Senast ändrad:
Jag hade kört på Omega AT med blå tavla, hade dessutom försökt att hitta en begagnad av förra generation. Varför? För att den är så jävla snygg! Troligtvis den finaste urtavla jag sett var just en blå AT Skyfall, det är helt sjukt hur den lever i olika ljus. Håller heller inte med vissa tidigare talare om att en sub funkar till allt, det gör inte en AT heller men i min bok är en AT mer allround än en sub.

Daydate på rem är aldrig fel :)
Funkar till allt och är tidlös. En keeper.

Ett lite annorlunda men roligt förslag. Men det är onekligen en rätt bra allroundklocka. Ordentligt vattentät och med ett urverk som är lika robust som traditionella tool watches som tex Submariner. Glaset sitter högt också så det skyddar boetten lite från att repas.

Här är min, double quick-set.
05696F61-9EFA-4333-9728-D02F2ACE7E4E.jpeg

94E80802-554E-4C8B-AC9F-87209CC169B8.jpeg

Har tre av dom nämnda kandidaterna. Senaste AT 41mm, Speedy Pro och Explorer1 39mm. Älskar dom alla tre men mest allround är Explorern tycker jag. Den kan tyckas gränsa mellan diskret och tråkig i jämförelse med dom andra men det kan jag försäkra att den absolut inte är. Den växer ju mer man bär den, kvalitetskänslan är snäppet bättre och Rolex länkar är i en klass för sig. Explorer funkar till precis allt från badstrand till kostym. Speedy är en underbar klocka men som enda klocka skulle jag ändå välja något med safirglas och badbar med skruvad krona. AT är en fantastisk klocka det med, just nu skulle jag ha svårt att skiljas från någon av dem.
Skulle inte vilja byta Explorern mot en SubC men det är ju en ren smaksak. Det som gäller är vilken du gillar bäst, du måste försöka prova alternativen mer än en gång. Kan vara lite svårt i fallet med Rolex då dom sällan finns hemma i butikerna.

Två förslag. Den nya JLCn med datum. Med lite tur, prutning och/eller tax-free/gråhandlare så kan den hamna nära din budget.
BEC1930E-CBC2-45CD-932E-D94B883B4A4F.jpeg

Ett annat förslag är en Oyster Perpetual 39mm. Ett diskret val för esteten (dvs de som klär sig ofta i svart både på jobb och fritid), så har Rolex släppt dem i svart (och vitt). Då har du 10 000 över på din budget.
BB59113D-F61F-451E-B76B-9EAF3C896898.jpeg

Tack @Holken ! Jo jag känner mig nog tyvärr för väl att väljer jag Omegan så kommer man ändå vara inne ohälsosamt mycket i KS Sub och Datejust-tråd...
Upplever ni att många frågar om det ni har på armen? Skulle fan ha svårt att säga att det är en Rolex men får väl säga modellen istället, sub, datejust etc så det går mer under radarn:)
@Hebbe Jo den är ju fan perfekt tyvärr...
Vad säger ni om explorer 1 då? Som sagt, aldrig testat men tror jag gillar den

Don't go for second best som det heter! Vill du ha Rolex så köp Rolex.

Min erfarenhet - 28 år med ett Daytonaliknande instrument - är att folk vet men frågar inte. Skulle någon fråga får man säga sanningen med sitt största leende och känna stolthet över det:

"Är det en Rolex?"
"Japp!"
;)

Jag gillar ju att flyga under radarn så typ nåt sånt här skulle nog passa mig under dessa premisser.
watch-fugaku.png

Tröttsamt det måste vara när folk skiter fullständigt i vad det står i din trådstart @Adam3, och istället bara rekommenderar det som de själva råkar bära för närvarande. :)
@Dreas89 @Rolex tid är pengar @Greven @SIRdavid bland andra.

Hade jag varit du så hade jag köpt en Rolex Explorer 1, ref 214270. Sportig, clean, relativt diskret och främst av allt jävligt snygg.
Ett bra mycket roligare val än en 114060, som såklart är en bra klocka men också fruktansvärt vanlig och osexig.

@SIRdavid Yes, kan du pressa in den i budgeten så slår jag till!:D
Tröttsamt det måste vara när folk skiter fullständigt i vad det står i din trådstart @Adam3, och istället bara rekommenderar det som de själva råkar bära för närvarande. :)

Hade jag varit du så hade jag köpt en Rolex Explorer 1, ref 214270. Sportig, clean, relativt diskret och främst av allt jävligt snygg.
Ett bra mycket roligare val än en 114060, som såklart är en bra klocka men också fruktansvärt vanlig och osexig.
Jag gillar leva lite på gränsen. Thuglife i mitt annars så normala liv :artist:

Är lite i samma funderingar som dig. Jag har förvisso testat både 114060 och 214270 irl. Tycker båda passar ypperligt som OWG. Fungerar i princip alla sammanhang, dressat såväl som casual. Egentligen tror jag inte att någon är mer rätt än den andra utan det handlar mer om preferens. 114060 är väl en aning mer ungdomlig i sitt formspråk, dessutom är den mer in-your-face än explorer 1. Explorer 1 är väldigt low-key och elegant. Den kommer definitivt flyga under radarn. 114060 kan säkerligen också flyga under radarn men drar nog till sig lite mer blickar.

Slutsats, pröva och känn efter själv vad du föredrar. Vill du ha en low-key klocka där folk inte direkt ser att det är en rolex skulle jag välja en exp1. Gillar du suben så kör på den.

Jag har börjat landa i att båda kompletterar varandra väl och är en perfekt duo.

Rolex Submariner funkar ju allt som oftast. Steget från en fet Breitling till en dressare kanske blir för stort så en Submariner skulle nog funka perfekt.
Annars är jag ju ruggigt svag för Zenith och framförallt El Primero-verket.

Eller så får man ts att vidga sina vyer, i mitt fall fick jag ju till svar att han faktiskt inte sett den.

Så ditt inlägg var tämligen menlöst :)

En helt annan sak att fundera över: Bara för att du letar efter något som ska funka för överskådlig framtid behöver inte det betyda att du behöver välja något som är tråkigt? Missförstå mig rätt, om du valde förut att sticka ut med Breitlingen, varför inte göra det nu också? Det du väljer behöver inte vara diskret. :)

En fundering är om du behöver datum, då går ju vissa ur bort.
Jag har aldrig upplevt att någon undrade/tittade på min rolex.

En fundering är om du behöver datum, då går ju vissa ur bort.
Jag har aldrig upplevt att någon undrade/tittade på min rolex.
+1
En klocka att vara OWG med måste imo ha datum, därför går 114060 bort! 116610LN blir väl svår att klämma in under 60k i dagsläget?
Jag hade kört på ExpII, 216570.
Gått beggade 2015-2016 för runt 55kish här nyligen, då kan du dessutom relativt snabbt och billigt byta tavla+visare så vips har du en "helt annan klocka" :)

Har ägt en Exp 1 39mm Mk2 och gillade den verkligen. Lagom storlek i mina ögon trots handleder på 16.5. Perfekt klocka som funkar till allt utan att sticka ut. Sitter väldigt bekvämt. Flippade den sedan och skaffade en 114060 för jag ville ha en dykare. Finns väl knappast nåt mer klassiskt då. Naturligtvis större och tyngre med mer närvaro på handleden. Nya länken med snabbjustering är väldigt smidigt där du kan justera ut och in länken i flera lägen,medan Exp 1 har en justering där du bara kan fälla ut en halv länk.Vilket iofs också är smidigt om du har justerat länken rätt från början.
Slutsatsen är väl om du vill ha en mer mångsidig smidigare klocka som dessutom går att få tag på i fint skick ganska många tusenlappar billigare än subben kommer du inte bli besviken på en Exp 1.
Spelar priset ingen roll och du vill ha en lite bulkigare och lite tyngre klocka med mer närvaro på handleden, som glider in lite sämre under skjortärmen ,men som är en fantastisk klocka,som man inte kan sluta titta på så kommer du inte bli besviken på subben heller. Båda är underbara klockor.

Du verkar inne på Rolex, kör på det och strunta i vad det skriker, annars är omega Speedmaster något man tydligen alltid återkommer till. Haft ett gäng detta är den senaste och jag måste säga att den är grym..
P.S Rolex är inte heller illa pinkat.
Alltid roligare med bild..
BD94F5F2-7FB0-40F6-89FE-1174B32E4CCB.jpeg

Owg och Rolex är det datejust, op, eller explorer 1 som gäller.
SUB, gmt etc är en andra klocka.

Edit: du får in en dd på läder med den budgeten också.

Oavsett vad än du väljer måste du avregistrera dig härifrån. Och från alla andra klockforum. Annars är det kört för dig att vara OWG :) Jag märkte att jag var nöjd med min set de tre åren jag inte hade nånstans att snacka klockor.

Tillbaka
Topp