• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En klocka för resten av livet, vilken?

Om inte Rolex och Omega är ett måste föreslår jag JLC master control.
En owg klocka som i mitt tycke passar i de flesta situationer.
Bad, lek och plask klarar du med en enkel G-shock. Då är du nästan OWG ;)

21C60A61-4353-4775-96A4-33649405514D.png

Många föreslår Rolex Submariner för att den "passar till allt". Visst, går ju det ju men det är inte snyggt till kavaj/kostym.
Sen sa nån att Rolex Explorer är på gränsen till tråkig men ärligt talat, är en 114060 eller en vanlig datejust i så fall mycket roligare?
Om man vill ha en ha en keeper så kanske den ska vara klassisk som funkar i längden. Jag hade inte valt en sub...hellre AquaTerra, en snygg datejust eller just en Expy.
På min handled är 36mm bäst men 214270 är kanske ännu mer allround.
IMG_20160827_200242.jpg

Många föreslår Rolex Submariner för att den "passar till allt". Visst, går ju det ju men det är inte snyggt till kavaj/kostym.
Sen sa nån att Rolex Explorer är på gränsen till tråkig men ärligt talat, är en 114060 eller en vanlig datejust i så fall mycket roligare?
Om man vill ha en ha en keeper så kanske den ska vara klassisk som funkar i längden. Jag hade inte valt en sub...hellre AquaTerra, en snygg datejust eller just en Expy.
På min handled är 36mm bäst men 214270 är kanske ännu mer allround.
IMG_20160827_200242.jpg
Sant!

Hej forumet! Hängt här i något år utan att göra väsen av mig men nu är det alltså dags. Saken är den att jag sålt mig Breitling SOH 46 mm efter tio år och är på jakt efter något nytt. Tröttnade främst pga att den var för stor och klumpig. Jag kommer antagligen vara owg med den nya och det vore kul att i framtiden kunna lämna över den till sonen. Går nu helt utan klocka vilket känns som att vara halvnaken, ja ni vet säkert känslan...
Nu till den givna frågan, vad ska jag välja?:)

Budgeten säger absolut stopp vid 60kkr, klockan får vara något år gammal, typ 2016 och framåt om den är i bra skick.
Bär vanligtvis jeans och kavaj och med mitt jobb och personlighet bör kockan vara hyffsat diskret och lätt glida in under skjortärmen om man känner att man vill dölja den (till skillnad mot föregångaren:) ).

Har varit väldigt inne på datejust 41mm (126300) men vet inte om polerade mittlänkar är något man blir owg med? När jag testade den blev jag dock lite kär.
Är väldigt inne på 114060, skriker den dyr och Rolex i ansiktet på folk? Tycker det är en fantastisk klocka som håller värdet bra och är lättsåld om det nu skulle hända något oförutsett. Perfekta owg klockan? Ryms sällan inom budgeten men någon kanske skulle gå att få tag i?
Även varit inne på Explorer 1, tyvärr aldrig testat eller sett den irl, känns mer diskret än 114060 men gränsen är hårfin mellan diskret och tråkig på denna tycker jag.
Aqua Terran, den nya modellen med datumet kl 6 gillar jag också skarpt, testat den och är ju superfin. Det är ju något med Rolex dock som förblindar lite men detta känns också som en klocka att bli owg med. Lättare att prata om Omega känns det som om någon skulle fråga vad man har på armen, går i vart fall lite mer under radarn än en Rolle.
Vad tycker expertisen, vad hade ni valt? Nytt eller begagnat? Mottager all input med glädje.

114060 går definitivt under radarn. Den saknar ju ett "viktigt" rolexattribut i form av datumbubblan.

Personligen hade jag utan att tveka valt en av Rolex Sub referna med datum. ..har ingen för tillfället, men har haft flera. Är lite på jakt efter en då jag Alltid saknar dom strax efter avyttring. :(

Tillbaka
Topp