• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

Det värsta är ju oförståndet till Plexi. Att en Rolex skulle ha plastglas verkar folk helt oförmögna att förstå..

Det är lite roligt det där med lyx i Sverige...
Jag är ganska ny på det här med klockintresse, har alltid haft klockor i lite lägre prissegment fram tills för något år sedan då jag köpte en Longines och spräckte 10k gränsen. Jag har stannat där då jag inte vet vad jag vill gå till och jag trivs med klockan jag har för tillfället åtminstone :) Jag har ett annat stort intresse i jakt och vapen där jag nyligen köpte en rigg för ca 55 k. som skulle kunna liknas vid "Bössornas Rolex". Det första jag möttes av när jag dök upp på första jakten var missnöjda blickar, fnys, arrogans och kommentarer som "det kan väl inte du ha råd med". Utan att ha någon uppfattning om vad jag tjänar eller har på kontot. Man utgår från sig själv och tycker det är för jävligt att någon annan har något som är bättre. Det verkar sticka något kopiöst i gemene mans ögon tydligen. Man verkar missa att om man har en hygglig lön och ett ekonomiskt tänk, så är det faktiskt ingen omöjlighet att SPARA i 6 mån-1 åroch köpa något man vill ha. Skippa Thailands-resan till jul, kröka inte varje helg osv osv så går det att ro det i hamn.

Jag blir så kopiöst trött på folks avundsjuka..
(lite off-topic kanske men tyckte att det var en bra jämförelse) :D

Personligen så tycker jag att det skulle vara rätt svårt att vinna diskussionen: "Vilket ger mest: En två veckors vandring i Nepal eller sitta och surfa KS i vardagsrummet med en 40k klocka på armen?" Men jag förstår din tanke.. Gonorré har jag aldrig provat dock, det kanske drar ner intrycket av Nepal lite - eller inte... :rolleyes:
Vilket ger mest... Tja, en vandring i Nepal lär ge dig en dålig mage iaf. ;)
Skämt åsido, det ena är inte mer rätt än det andra. Jag hade verkligen gillat vandringen i Nepal, men en fet klocka är aldrig fel...

Jag är ganska ny på det här med klockintresse, har alltid haft klockor i lite lägre prissegment fram tills för något år sedan då jag köpte en Longines och spräckte 10k gränsen. Jag har stannat där då jag inte vet vad jag vill gå till och jag trivs med klockan jag har för tillfället åtminstone :) Jag har ett annat stort intresse i jakt och vapen där jag nyligen köpte en rigg för ca 55 k. som skulle kunna liknas vid "Bössornas Rolex". Det första jag möttes av när jag dök upp på första jakten var missnöjda blickar, fnys, arrogans och kommentarer som "det kan väl inte du ha råd med". Utan att ha någon uppfattning om vad jag tjänar eller har på kontot. Man utgår från sig själv och tycker det är för jävligt att någon annan har något som är bättre. Det verkar sticka något kopiöst i gemene mans ögon tydligen. Man verkar missa att om man har en hygglig lön och ett ekonomiskt tänk, så är det faktiskt ingen omöjlighet att SPARA i 6 mån-1 åroch köpa något man vill ha. Skippa Thailands-resan till jul, kröka inte varje helg osv osv så går det att ro det i hamn.

Du får posta en bild på bössan i https://klocksnack.se/threads/jakt-får-livet-värt-att-leva.37997/

Den verkar ha en förmåga att sticka folk i ögonen, måste vara jag som viftar med armarna för mycket. ;)
Tänk då vad de hade ramlat av stolen om de hade klickat sig in på KS och sett alla schyssta råwlexar :cool:
Ja den lär ju få igång en skaplig pendling med tanke på den lätta vikten :D Ja de är ju här ibland och smyger runt, då förklädda till troll :)

Personligen så tycker jag att det skulle vara rätt svårt att vinna diskussionen: "Vilket ger mest: En två veckors vandring i Nepal eller sitta och surfa KS i vardagsrummet med en 40k klocka på armen?" Men jag förstår din tanke.. Gonorré har jag aldrig provat dock, det kanske drar ner intrycket av Nepal lite - eller inte... :rolleyes:
Optimala lösningen är ju att upptäcka Nepal tillsammans med sin 40k klocka :)

Hur man än gör med sina pengar gör man fel. Spenderar man dem är man en ansvarslös jävel. Sparar man dem är man en snåljävel. Eller så sparar eller spenderar man fel. Dock ingen ide' att försöka omvända någon att tänka rätt (som jag alltså).

Alla prioriterar olika.
Jag hatar att resa, jag bryr mig inte alls om andra kulturer och är ointresserad av att se andra länder.
Enda stället jag kan åka till på semester är USA och det är endast pga mitt bil intresse.

Ganska komiskt då jag reser på jobb i Asien 300+ dagar per år :D

Skulle jag resa 300 dagar + skulle jag nog också bli rätt avtrubbad :)
en vän berätta att han skulle till Las Vegas på konferens vilket jag tyckte lät härligt, för honom var det väl 4 gången inom 1 år så han var inte så lyrisk :) lite samma antar jag

Det här med resor har vart på tal och det verkar vara någon form av universell optimal investering i alla andras ögon. Ingen skulle bli kritiserad för att de lägger pengar på att resa, inte som jag uppfattar det bland folk i min omgivning i alla fall.
Rent ekonomiskt är det ett feltänk då klockor står sig hyfsat i värde och till och med kan öka, medan en resa rent ekonomiskt är en "sunk cost" efter förbrukning. Och ärligt talat, jag tycker att hypen kring resandet är grymt överskattad.

Det här med resor har vart på tal och det verkar vara någon form av universell optimal investering i alla andras ögon. Ingen skulle bli kritiserad för att de lägger pengar på att resa, inte som jag uppfattar det bland folk i min omgivning i alla fall.
Rent ekonomiskt är det ett feltänk då klockor står sig hyfsat i värde och till och med kan öka, medan en resa rent ekonomiskt är en "sunk cost" efter förbrukning. Och ärligt talat, jag tycker att hypen kring resandet är grymt överskattad.
Med det resonemanget så är väl det bästa att skippa allt vad böcker, filmer, öl på krogen och vällagad mat heter. Det är ju bara sunk cost. Lägg allt på aktier istället - ökar mer i värde än klockor...

Med det resonemanget så är väl det bästa att skippa allt vad böcker, filmer, öl på krogen och vällagad mat heter. Det är ju bara sunk cost. Lägg allt på aktier istället - ökar mer i värde än klockor...
Ja, om man BARA ser till det rent ekonomiska, vilket inte riktigt var vad jag menade, ursäkta otydligheten.

Det jag ville poängtera är att om man får frågan "Varför vill du inte resa för de pengarna istället?" (vilket är en fråga jag fått) så skulle man kunna svara "Om jag köper klockan och sedan råkar ångra mig så kan jag sälja den med minimal eller ingen förlust och sedan åka på resa, medan omvänd ordning inte funkar". Jag upplever att folk inte gör den distinktionen på egen hand vilket jag tror kan gå hand i hand med att de inte har någon pryl-hobby.

Men det jag främst vill påpeka, och det vore intressant att veta om någon känner likadant, är att resande framhålls som den universellt ultimata fritidssysslan. Att lägga pengar på en resa ifrågasätts aldrig i sociala sammanhang utan har blivit överdrivet accepterat som statussymbol. Detta är till viss mån förståeligt då resande kan berika såväl personligheten som intellektet men inte allt för sällan så känns det som att fokus ligger mer på alkoholintag eller triviala upplevelser än på personlig utveckling när man väl får höra reseberättelserna.

Men det kanske bara är jag som är gnällig nu?

Ja, om man BARA ser till det rent ekonomiska, vilket inte riktigt var vad jag menade, ursäkta otydligheten.

Det jag ville poängtera är att om man får frågan "Varför vill du inte resa för de pengarna istället?" (vilket är en fråga jag fått) så skulle man kunna svara "Om jag köper klockan och sedan råkar ångra mig så kan jag sälja den med minimal eller ingen förlust och sedan åka på resa, medan omvänd ordning inte funkar". Jag upplever att folk inte gör den distinktionen på egen hand vilket jag tror kan gå hand i hand med att de inte har någon pryl-hobby.

Men det jag främst vill påpeka, och det vore intressant att veta om någon känner likadant, är att resande framhålls som den universellt ultimata fritidssysslan. Att lägga pengar på en resa ifrågasätts aldrig i sociala sammanhang utan har blivit överdrivet accepterat som statussymbol. Detta är till viss mån förståeligt då resande kan berika såväl personligheten som intellektet men inte allt för sällan så känns det som att fokus ligger mer på alkoholintag eller triviala upplevelser än på personlig utveckling när man väl får höra reseberättelserna.

Skulle själv inte åka till Nepal ens om jag bara skulle plocka upp en resväska med 100 lök och vända hem igen. Ett U-land med kostigar och lervägar där folk bor i hyddor av jord och allmän misär.

Jag åker utanför länsgränsen två-tre gånger per år, och utanför landets gräns åker jag knappt med en pistol mot huvudet.

Nej fy fan för att resa, och ännu mer fy fan för att resa och tro att det man har gjort berättigar någon form av skryt.

Wow, du har bokat en resa på Internet och åkt till en annan plats på denna planet. Oj vilken bedrift, det var verkligen häftigt. Berätta gärna mer för att det är superintressant. Visa gärna ett par bilder på din telefon också, det ska bli jättekul att se. Vilken bedrift alltså, oj vilken jävla prestation, det kan inte vara många som lyckas med något så komplext. Jag blir verkligen fylld av avund....

Edit:

Dessutom är Nepal ett kommunistland och jag skulle inte åka dit och vistas 24 timmar där ens om jag fick en ny BMW X6 med all utrustning.

Jag har ständigt den diskussionen med hustrun. Tycker det är hål i huvudet att bränna pengar på resor! Med det sagt så vill jag påpeka att jag är på Teneriffa med hustru och barn..

Jag har ständigt den diskussionen med hustrun. Tycker det är hål i huvudet att bränna pengar på resor! Med det sagt så vill jag påpeka att jag är på Teneriffa med hustru och barn..
126284120_1.jpg

Blaser är inte bössornas Rolex

Tillbaka
Topp