• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

Det är bara att skratta åt människor som honom och veta att han alltid kommer vara en tragisk och jävligt ensam människa som stör sig på vad andra lägger sina hårt inarbetade pengar på istället för att fokusera på sig själv!
Är den äkta och vad kostade den är de två värsta frågorna jag vet!

Hej Klocksnack!

Måste få skriva av mig lite.

Igår hade vi en afterwork på ett halvstort företag med över 100 anställda, vi tillverkar medicinsk programvara och jag skulle anta att alla har en hygglig lön.

Så när vi sitter där så frågar en kollega:
"Är det en Rolex?"
"Ja, en GMT", säger jag glatt.
"Är den äkta?", frågar han.
"Ja, självklart!" skrattar jag till.
"Fan, vad dyrt. Jag har bara sett chefer som har det.", säger han lite nedvärderande.

Vad fan svarar man?

"Alltså det är en bröllopsklocka. Min fru fick ju ringar och jag fick en klocka...", säger jag nästan lite skamset.
"Ja, men de kan ju inte kostat mer än din klocka... Den där är ju svindyr. Den kostar väl säkert 30-40 tusen...", säger han utan att kunna något om klockor (och verkligen ingenting om min frus ringar!).

Det är nu andra kollegor som känner till mitt intresse kommer in och försöker skoja till det och säger att det där är ju bara EN av alla klockor...

Men han fortsätter!
"Du har väl inte på dig den varje dag? Du är väl rädd om den?", går han på.
"Jo, självklart! Men jag har den nästan jämt, t.om. på stranden på sommarfesten."

Och då kommer det som fick mig att lacka ur.
"Ja, men har du inte jobbat för klockan så är du ju inte rädd om den.", utan att han vet något om mig tydligen.

Istället för att ge honom den smocka han förtjänade gick jag och hämtade en öl till (man får inte slåss, säger mamma).

Vad är det för fel på folk?

Det här var första gången jag fick en negativ reaktion på någon klocka... Händer det ofta för er?
Vilken skön och glad individ. Nästa gång du slår honom behöver du inte använda flata sidan på spaden.

Skulle jag hamna i liknande, som i ditt fall, (dryga) situation skulle jag roas av att säga "nej såklart inte. Köpte den i thailand för runt en femhunka. minst lika bra som originalet"

Jag skulle bli upprörd och obstinat och sedan diskutera med personen i fråga hela kvällen och anmärka på precis allting han gjorde på sin fritid och be honom rättfärdiga hur ända in i helvete han kunde lägga 4papp på en hitachi skruvdragare när man kan köpa en på Jula för 399 spänn(eller vad idioten lägger sina pengar på)

förstår inte riktigt problematiken. Personen ifråga undrar om den är äkta ( för en oinvigd är det nog en ganska relevant frågeställning, det är ju bara ks folk som avfärdar kopior).

My 2 cents

Varför sådan hetsig och aggressiv attityd?
Hade någon berättat för mig att de hade köpt en stekpanna eller kockkniv för 10k eller en kamera för 100k hade jag nog också tyckt att det vore lite konstigt till en början. Kan sedan personen argumentera varför den är värd det, så kanske jag skulle bli övertygad eller förhoppningsvis i alla fall förstå varför.

De flesta som inte kan något om klockor glömmer bort att reflektera över 2:a hands värdet. De hänger upp sig på vad klockan kostade. Det spelar ju ingen större roll om pengarna är på banken eller handleden.
Nästa gång får du vända på det så du får tyst på människan.

Eller så är man på kundmöten med folk som accepterar kvalitets ur, bland annat Kineser och Koreaner ;)
Var någon som skrev att ifall man kom i parfymklocka så tappar man förtroendet för produkten/tjänsten (hittar inte inlägget dock). Håller helt och hållet med. Hade en säljare inne på företaget som presenterade deras tidningskoncept. Han hade på sig en Armani klocka som såg riktigt tacky ut.. Tyvärr var det enda jag kunde tänka på hur dålig smak och naivt förtroende han hade till sin egen produkt. Vet inte ifall jag är ytlig men om personen i fråga bär en parfymklocka brukar mitt förtroende trappas ner rejält.. Hade denna säljare dock haft på sig en trevlig och respektabel klocka (kan vara vad som helst, dyrt, billigt) hade jag faktiskt övervägt köp av denna säljare..

Hej Klocksnack!

Måste få skriva av mig lite.

Igår hade vi en afterwork på ett halvstort företag med över 100 anställda, vi tillverkar medicinsk programvara och jag skulle anta att alla har en hygglig lön.

Så när vi sitter där så frågar en kollega:
"Är det en Rolex?"
Ja visst, är du klockintresserad?
Finns det någon annan typ av Rolex? du tror väl inte jag stöder kriminalitet och använder kopior, gör du?
"Fan, vad dyrt. Jag har bara sett chefer som har det.", säger han lite nedvärderande.
Inte speciell, det är bara en fråga om prioriteringar.

Vad fan svarar man?

"Alltså det är en bröllopsklocka. Min fru fick ju ringar och jag fick en klocka...", säger jag nästan lite skamset.
"Ja, men de kan ju inte kostat mer än din klocka... Den där är ju svindyr. Den kostar väl säkert 30-40 tusen...", säger han utan att kunna något om klockor (och verkligen ingenting om min frus ringar!).

Det är nu andra kollegor som känner till mitt intresse kommer in och försöker skoja till det och säger att det där är ju bara EN av alla klockor...

Men han fortsätter!
"Du har väl inte på dig den varje dag? Du är väl rädd om den?", går han på.
"Jo, självklart! Men jag har den nästan jämt, t.om. på stranden på sommarfesten."

Och då kommer det som fick mig att lacka ur.
"Ja, men har du inte jobbat för klockan så är du ju inte rädd om den.", utan att han vet något om mig tydligen.

Istället för att ge honom den smocka han förtjänade gick jag och hämtade en öl till (man får inte slåss, säger mamma).

Vad är det för fel på folk?

Det här var första gången jag fick en negativ reaktion på någon klocka... Händer det ofta för er?

"Är det en Rolex?"
Ja visst, är du klockintresserad?
Finns det någon annan typ av Rolex? du tror väl inte jag stöder kriminalitet och använder kopior, gör du?
Inte speciell, det är bara en fråga om prioriteringar.

Hade svarat på följande sätt, se rött ovan.
Vem orkar bry sig om idioter, personligen hade jag garvat och gått en smocka hade han inte varit värd.
Hoppas ölen var bättre än samtalet med kollegan.
Ta på dig en annan (dyrare) klocka vid nästa tillfälle och sätt dig bredvid samma kollega, så har han något nytt att fundera över.
Vad bar han själv för klocka?

förstår inte riktigt problematiken. Personen ifråga undrar om den är äkta ( för en oinvigd är det nog en ganska relevant frågeställning, det är ju bara ks folk som avfärdar kopior).

My 2 cents

Varför sådan hetsig och aggressiv attityd?
Hade någon berättat för mig att de hade köpt en stekpanna eller kockkniv för 10k eller en kamera för 100k hade jag nog också tyckt att det vore lite konstigt till en början. Kan sedan personen argumentera varför den är värd det, så kanske jag skulle bli övertygad eller förhoppningsvis i alla fall förstå varför.

Kan inte hålla med mer. Stingsligt är bara förnamnet. Ni som förordar lavetter och utskällningar, är det så ni brukar hantera situationer där någon annan tycker olika eller ifrågasätter er?

Klockägare verkar vara banne mig till och med känsligare än småbarnsföräldrar eller hundägare i fråga om kritik/ifrågasättanden.

Kan inte hålla med mer. Stingsligt är bara förnamnet. Ni som förordar lavetter och utskällningar, är det så ni brukar hantera situationer där någon annan tycker olika eller ifrågasätter er?

Klockägare verkar vara banne mig till och med känsligare än småbarnsföräldrar eller hundägare i fråga om kritik/ifrågasättanden.

Jag blir irriterad och förbannad för att folk behandlar någon nedsättande vilket var det som var aktuellt i den här situationen. Sedan om det gäller klockor eller något annat spelar ingen roll.

Fan va folk gick igång här asså, haha :D. Livet är för kort för att bli så upprörd över en fråga över en dinka. Har fått en fråga kring äkthet flera gånger när jag burit någon av mina TT, jag bryr mig inte alls eftersom, jaaag vet. Jag svarar dock sakligt och korrekt. Oftast är det okunskap och i vissa fall avundsjuka.

Var någon som skrev att ifall man kom i parfymklocka så tappar man förtroendet för produkten/tjänsten (hittar inte inlägget dock). Håller helt och hållet med. Hade en säljare inne på företaget som presenterade deras tidningskoncept. Han hade på sig en Armani klocka som såg riktigt tacky ut.. Tyvärr var det enda jag kunde tänka på hur dålig smak och naivt förtroende han hade till sin egen produkt. Vet inte ifall jag är ytlig men om personen i fråga bär en parfymklocka brukar mitt förtroende trappas ner rejält.. Hade denna säljare dock haft på sig en trevlig och respektabel klocka (kan vara vad som helst, dyrt, billigt) hade jag faktiskt övervägt köp av denna säljare..

Faktiskt bland det dummare jag har läst här på länge.

Edit: Vad kör du för bil förresten?

Fan va folk gick igång här asså, haha :D. Livet är för kort för att bli så upprörd över en fråga över en dinka. Har fått en fråga kring äkthet flera gånger när jag burit någon av mina TT, jag bryr mig inte alls eftersom, jaaag vet. Jag svarar dock sakligt och korrekt. Oftast är det okunskap och i vissa fall avundsjuka.

De flesta här som blir så uppförda så deras kalsonger spricker, verkar vara i stadiet att rättfärdiga klockköp för sig själva egentligen.

Har faktiskt aldrig fått en sån kommentar på jobbet!
Kan bero på att vi, enligt min chef, inte får ha på oss klockor dyrare än 5k på jobbet...

Hade samma grej på en klassfest för ett tag sedan som TS beskriver. Iallafall, vi är 2st som kom in på ämnet. Båda är relativt nya men intresserade inom klockor, så vi diskuterade lite om billigare prisvärda automatare i pris mellan 1,5k-10k.

Kommentaren från en tredjepart var då följande: "Varför lägga flera tusen på klockor, när jag får en som ser likadan ut för 500, den håller ju tiden bra"
lite sådär halvspydigt.
Diskussionen fortsätter, men slutar kort därefter.

Att man inte bara kan godta att folk har olika intresse ;)

Senast ändrad:
Klädkoder har man ju hört talas om... Men pristak på klockor var nytt! Hur kollas detta? Vad händer om man bryter mot det?
Jag har inte en aning om hur det kollas eller straffas... Anledningen är iaf att det sticker i ögonen på folk...
Roligt är också att klockor vi har på jobbet, typ GPS-klockor, är ibland dyrare än denna regel.
Nu har jag dock tröttnat på att klockan alltid stannar för att jag aldrig kan ha den, så från och med nu så skiter jag nog i denna regel och kör tills något händer!

Jag har inte en aning om hur det kollas eller straffas... Anledningen är iaf att det sticker i ögonen på folk...
Roligt är också att klockor vi har på jobbet, typ GPS-klockor, är ibland dyrare än denna regel.
Nu har jag dock tröttnat på att klockan alltid stannar för att jag aldrig kan ha den, så från och med nu så skiter jag nog i denna regel och kör tills något händer!
Hehe, så en affärskedja som totalt saknar allt vad etik och moral heter börjar bry sig om vad sina säljare har för klockor? Väldigt roligt :D Kör på för fan, en garmin har man när man är ute och tränar, de är ju absolut inga vackra skapelser!

Faktiskt bland det dummare jag har läst här på länge.

Edit: Vad kör du för bil förresten?
Självklart menar jag inte att man ska dra samtliga över en kam och fördöma människor som bär parfymklockor. Snarare att de vibbar jag fick av just denna försäljare var lite mer åt det "dryga" hållet, speciellt när han då i hans sätt att bete sig tror sig ha gjort ett bra köp på klocka och stil i övrigt.

Japp, jag håller med dig. Jag har full förståelse för att många av mina släktingar/kollegor tycker att det är totalt vansinne att jag har klockor på armen som kostade mer i inköp än deras bilar.

Det är ju deras förlust. När dom dör lär dom bara efterlämna sig en rostig Volvo, några Ikea möbler ingen vill ha och nått fint familjefoto. Du å andra hand (likt många här) kan komma att lämna efter sig en rätt rejäl sudd i en fin klocksamling. Och skiter sig allt och man måste bli trucker i USA kan man ju sälja dinkorna och köpa en truck och sätta igång..

Tillbaka
Topp