• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Menade iofs inte att diskutera klockor som investering, även om jag personligen tror 16570 med Lugholes bör närma sig samtida 16710 i pris (ena upp eller andra ner). Det är inte därför jag är i hobbyn heller men jag mest svarade på påståendet då jag sett det annorlunda :)

Man ska såklart köpa det man gillar för att man gillar det, men faktum kvarstår att många klockor gått mkt bättre än börsen senaste åren och de som "investerat" i klockor har generellt sett tjänat bra.

(jag investerar inte i klockor men hade inte heller haft den samling jag har idag om det inte vore för värdebeständigheten)
Ursäkta dum fråga : Vad är skillnaden mellan att det är lugholes och inte? Varför är det ena värt mer?

Fredagsbump!

D6A9F191-44DC-4F99-B3B9-19B89FEF4DCE.jpeg
18A42EA4-883E-4695-842A-90027613B9F0.jpeg

Hej,
Någon av er kunniga som kan hjälpa mig att bedöma om, i så fall hur pass, polerad denna klocka är?
51773C28-EFDC-43DF-8F7C-86C623C85D1E.png
D3FEAEBA-A839-4537-B61F-551A8A0C0B5D.png
8CA34C7A-C6E7-400E-A2C7-88C7F889D48D.png
7DD0CD11-F51D-4239-83F6-E48083027A2D.png

Hej,
Någon av er kunniga som kan hjälpa mig att bedöma om, i så fall hur pass, polerad denna klocka är?
51773C28-EFDC-43DF-8F7C-86C623C85D1E.png
D3FEAEBA-A839-4537-B61F-551A8A0C0B5D.png
8CA34C7A-C6E7-400E-A2C7-88C7F889D48D.png
7DD0CD11-F51D-4239-83F6-E48083027A2D.png
Jag är ingen expert, men när jag försöker jämföra med min så ser denna polerad ut men bara någon enstaka gång så ungefär som väntat skule jag säga. Bra idé kan vara att kolla på spännet med då kronan lätt kan bli rund och ful. Men annars ser det ut att vara en fin klocka helt klart! :D

Jag är ingen expert, men när jag försöker jämföra med min så ser denna polerad ut men bara någon enstaka gång så ungefär som väntat skule jag säga. Bra idé kan vara att kolla på spännet med då kronan lätt kan bli rund och ful. Men annars ser det ut att vara en fin klocka helt klart! :D
Tänk på att din har lugghål och har alltså en annan boett än den @Klocknovis visar upp.
Jag tycker den ser bra ut.

Precis som @Fixxxer skriver skiljer det sig mellan de olika serierna. Jag tycker att den ovan ser bra ut.

Det är intressant. Jag har ägt ett flertal Explorer II från olika serier, där jag har alltid premierat ett bra case och gällande Explorern ovan ser jag inget avvikande. Vilka detaljer är det som du tittar på?
Jag tycker att bevels känns något smala, men jag är ingen expert och påstår inget annat. Tycker det är skit att bedöma på bilder för att det är beroende på fotografen. Men tycker du att den ser orörd ut så kan det mycket väl vara så då du verkar vara bättre på att bedöma bilder och ha mer erfarenhet!
To each his own!!:cigar:

Precis som @Fixxxer skriver skiljer det sig mellan de olika serierna. Jag tycker att den ovan ser bra ut.
Tack för svar alla tre! En följdfråga; jag har läst om SEL och lugghål, hur vet man om klockan har det (Dvskan ni bedöma vad om denna klocka har det?) samt vad är att fördelar/nackdelar?

Det finns ju ett gäng serier också, hur vet man vilken serie den på bilden är och finns det någon bra sida man kan läsa om skillnaderna?

tusen tack för er tid!
Edit: fick inte till citering alls.

Tack för svar alla tre! En följdfråga; jag har läst om SEL och lugghål, hur vet man om klockan har det (Dvskan ni bedöma vad om denna klocka har det?) samt vad är att fördelar/nackdelar?

Det finns ju ett gäng serier också, hur vet man vilken serie den på bilden är och finns det någon bra sida man kan läsa om skillnaderna?

tusen tack för er tid!
Edit: fick inte till citering alls.
SEL står för Solid End Links vilket denna du kollar på har. Alltså att ändlänkarna som sitter mot boetten är solida och inte ihåliga vikt metall som tidigare modeller hade. Fördelen med detta är att det blir lite mer robust och i mitt tycke snyggare.

Lugghål är borrade hål på sidorna av boetten som underlättar för bandbyte. Sedan om det är snyggt eller inte är ju personligt, jag gillar det för att detr enkelt att byta band och ger lite mer toolwatch känsla!

Jag tycker att bevels känns något smala, men jag är ingen expert och påstår inget annat. Tycker det är skit att bedöma på bilder för att det är beroende på fotografen. Men tycker du att den ser orörd ut så kan det mycket väl vara så då du verkar vara bättre på att bedöma bilder och ha mer erfarenhet!
To each his own!!:cigar:
Bevelsen är/ska vara smala på serierna utan lugghål.

Är det bara jag som tycker att det är lite knepigt att 3186:an i nyskick inte blir såld? Man har ju sett halvtrötta ex utan tillbehör gå för nästan samma belopp så denna torde vara relativt prisvärd (om än högt pris) sett till dagens marknad?

Menar inte med detta inlägg att diskutera något rätt eller fel eller tramp någon på tårna utan bara genuint nyfiken.

Är det bara jag som tycker att det är lite knepigt att 3186:an i nyskick inte blir såld? Man har ju sett halvtrötta ex utan tillbehör gå för nästan samma belopp så denna torde vara relativt prisvärd (om än högt pris) sett till dagens marknad?

Menar inte med detta inlägg att diskutera något rätt eller fel eller tramp någon på tårna utan bara genuint nyfiken.
Länk?

Var lite osäker på huruvida vi bör diskutera specifika aktiva annonser i den här tråden så jag skippade länken. Min fråga var mer allmän vad som gör att en mint 3186 inte är mycket dyrare än en trött äldre.
Jag tycker personligen att 16570 borde ligga mycket högre i pris än de gör men har det gått någon äldre för runt 77' här på KS? Jag sålde min Polar från 1997 för några månader sedan för 63'. Nyservad hos AD och i trevligt skick med tillbehör, ej cert dock. Jag har en svart från 2005 också som garanterat får stanna. =) Jag skulle inte betala premium för 3186 men det är självklart trevligt med NOS även om den har använts sedan han köpte den.

Ska erkännas att jag gick lite på magkänsla med prisangivelsen men vill verkligen minnas att jag sett äldre utan tillbehör för 70-75? Kan inte styrka det påståendet nu dock så det kanske var inbillning..

Men du svarar iaf delvis på frågeställningen - att du inte skulle betala premium för 3186 - det skulle nämligen jag under (den nu påhittade) devisen att "är det inte helvintage så kan det lika gärna funktionen vara optimal" :D

Jag tycker personligen att 16570 borde ligga mycket högre i pris än de gör men har det gått någon äldre för runt 77' här på KS? Jag sålde min Polar från 1997 för några månader sedan för 63'. Nyservad hos AD och i trevligt skick med tillbehör, ej cert dock. Jag har en svart från 2005 också som garanterat får stanna. =) Jag skulle inte betala premium för 3186 men det är självklart trevligt med NOS även om den har använts sedan han köpte den.

Ska erkännas att jag gick lite på magkänsla med prisangivelsen men vill verkligen minnas att jag sett äldre utan tillbehör för 70-75? Kan inte styrka det påståendet nu dock så det kanske var inbillning..

Men du svarar iaf delvis på frågeställningen - att du inte skulle betala premium för 3186 - det skulle nämligen jag under (den nu påhittade) devisen att "är det inte helvintage så kan det lika gärna funktionen vara optimal" :D

edit: gällande tillbehör så är min uppfattning (inte åsikt) att certet egentligen är det enda som betingar ett högre värde och övriga tillbehör mer är trevligt att ha

edit2: FET gubbvarning på att citrera när man ska editera. Lite som att filma sig själv när man tror man knäpper en bild med mobilen

Gällande funktionen så har jag ägt två med 3185 och båda har gått helt perfekt på alla sätt.

För mig är lug holes halva grejen men om inte det är viktigt borde det vara rätt bra mtp skick? Säljs ex utan tillbehör för 70+ utomlands och såldes en ganska trött på Kaplans för 67 nyligen. Tror dessa ska upp i paritet med 16710
Jag föredrar utan lug holes efter att ha haft båda, tycker att det blir ett renare intryck. Jag håller med dig gällande priset och tror även jag att de ska upp mot 16710 priser.

Tillbaka
Topp