• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Upp på sida 1 igen!
20200728_083248-01.jpeg
Blir en helt annan klocka när gmtvisaren gömmer sig:)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker det är det lite hysteri om en klocka är polerad eller inte. Vi pratar om en 15-20 år gammal sportklocka som förhoppningsvis har använts som den ska. Det handlar väl hur den tagits hand om och hur den polerats. Ena bandhornet på min polar är också något mer polerat vilket det säkerligen funnits en anledning till. Tycker den överlag ser fin ut. Alla begagnade klockor är ju trots allt ”unika”
Ja visst är det så, att en klocka är polerad är ju en sak men sen kan den ju vara dåligt polerad. Runda kanter mm. och då blir det ju lite tråkigt, men en klocka som är typ 20år är det ju inget konstigt om den är polerad såklart!
 

jabres

Omega
Någon som har koll på hur många länkbitar man får/fick med vid köp av ny 16570? Beror det på ref eller finns en standard?
 

Whiskwatch

Panerai
Hej allihopa!
Är det nån som vet vad en Explorer ll 16570 Polar går för idag? Eller vad som är ett rimligt pris att betala? Har sett allt från 45-85k...

Självklart beror det på skicket, fullsett, år, etc, men tänk er en begagnad, hyfsat fin och som har alla tillbehören.

Är på jakt men vill inte betala ett överpris bara för att jag vet vad jag vill ha och det kliar i fingrarna. :)
 

Whiskwatch

Panerai
Hej allihopa!
Är det nån som vet vad en Explorer ll 16570 Polar går för idag? Eller vad som är ett rimligt pris att betala? Har sett allt från 45-85k...

Självklart beror det på skicket, fullsett, år, etc, men tänk er en begagnad, hyfsat fin och som har alla tillbehören.

Är på jakt men vill inte betala ett överpris bara för att jag vet vad jag vill ha och det kliar i fingrarna. :)

Det här kanske är fel tråd att fråga i insåg jag nu. Finns ju en ”vad är rimligt pris”-tråd
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hej allihopa!
Är det nån som vet vad en Explorer ll 16570 Polar går för idag? Eller vad som är ett rimligt pris att betala? Har sett allt från 45-85k...

Självklart beror det på skicket, fullsett, år, etc, men tänk er en begagnad, hyfsat fin och som har alla tillbehören.

Är på jakt men vill inte betala ett överpris bara för att jag vet vad jag vill ha och det kliar i fingrarna. :)
Jag skulle säga minst 65-70' för en i fint skick och full set.
 

Bark

Omega
Hej allihopa!
Är det nån som vet vad en Explorer ll 16570 Polar går för idag? Eller vad som är ett rimligt pris att betala? Har sett allt från 45-85k...

Självklart beror det på skicket, fullsett, år, etc, men tänk er en begagnad, hyfsat fin och som har alla tillbehören.

Är på jakt men vill inte betala ett överpris bara för att jag vet vad jag vill ha och det kliar i fingrarna. :)
Har klockan 3186 så är över 80 000 kr vanligt, se Chrono24.
 

Bark

Omega

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
På tal om skick och polering, vad tycker ni om skicket på denna? Välbevarad eller inte? Titta tex på kronskydden.
https://www.chrono24.se/rolex/explo...cal-2008-boxcardwaranty-307-1--id14112016.htm
Jag tänker inte kommentera skicket på denna klocka specifikt men värt att ha i åtanke är att kronskyddet varierar i form mellan olika år. De från 90-talet och tidigt 00-tal har lite skarpare och kantigare kronskydd än de från ca. 2004-2007. De sena med 3186 har även de lite kantigare kronskydd.
 

Bark

Omega
Jag tänker inte kommentera skicket på denna klocka specifikt men värt att ha i åtanke är att kronskyddet varierar i form mellan olika år. De från 90-talet och tidigt 00-tal har lite skarpare och kantigare kronskydd än de från ca. 2004-2007. De sena med 3186 har även de lite kantigare kronskydd.
Oj, imponerande detaljkunskap! Är det något som finns samlat på någon hemsida eller bok man kan läsa, eller har du lärt dig det av erfarenhet?

Detta är ju en med 3186, så då borde kronskydden vara kantiga, vilket de knappast är.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Oj, imponerande detaljkunskap! Är det något som finns samlat på någon hemsida eller bok man kan läsa, eller har du lärt dig det av erfarenhet?

Detta är ju en med 3186, så då borde kronskydden vara kantiga, vilket de knappast är.
Inte vad jag vet men har ägt de olika versionerna och tittat på mängder av bilder genom åren haha. Nördigt, jag vet!

De har även olika typ av fasning på luggarna så det finns mer som skiljer de åt.
 
Senast ändrad:

Bark

Omega
Betänk att klockan är från USA så summan blir högre med avgifter etc, om du nu hade en seriös avsikt att göra ett köp.
Ja då tillkommer ju 25% och så lite till, nästan 100 000 kr.
Denna från Italien då, den är reserverad. Bara lite dyrare än den från USA, men här är ju momsen inklusive pga Italien.
https://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii-rrr-cal3186-full-set--id15125122.htm
Skicket ser väl bättre ut att vara bättre än den från USA? De anger "very good", en överdrift? Vad tycker ni om skicket?

Jag tycker det är svårt att se skick på kort, handlare med klockor i sämre kondition verkar också ha en tendens att ta dåliga kort!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
När man ändå är uppe på 75-80 nivån så tror jag man gör bäst i att lägga ut köpes här på K&S och avvakta. Det har ju gått ett par 3186 här på senaste månaden eller två så känns inte omöjligt.

Personligen skulle jag tom lägga några lappar extra för att köpa av känd medlem med känd historik vs europeiska handlare på c24

Ja då tillkommer ju 25% och så lite till, nästan 100 000 kr.
Denna från Italien då, den är reserverad. Bara lite dyrare än den från USA, men här är ju momsen inklusive pga Italien.
https://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii-rrr-cal3186-full-set--id15125122.htm
Skicket ser väl bättre ut att vara bättre än den från USA? De anger "very good", en överdrift? Vad tycker ni om skicket?

Jag tycker det är svårt att se skick på kort, handlare med klockor i sämre kondition verkar också ha en tendens att ta dåliga kort!
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Ja då tillkommer ju 25% och så lite till, nästan 100 000 kr.
Denna från Italien då, den är reserverad. Bara lite dyrare än den från USA, men här är ju momsen inklusive pga Italien.
https://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii-rrr-cal3186-full-set--id15125122.htm
Skicket ser väl bättre ut att vara bättre än den från USA? De anger "very good", en överdrift? Vad tycker ni om skicket?

Jag tycker det är svårt att se skick på kort, handlare med klockor i sämre kondition verkar också ha en tendens att ta dåliga kort!

Som du själv beskriver är det svårt att se det faktiska skicket. Är det specifikt en klocka med 3186 verket du söker? Tänker att det begränsar dig...
 
Topp