• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Erkänner att jag hade fel. Din attityd får någon annan uppfostra dig på.
Precis som redan nämnt så är det ju ingen franken. Sen att den 99 kom med en Swiss Made tavla är ju inte säkert men en luminova eller super luminova är väl inte hela världen. Huvudsaken är väl att den är orginal eller?

Som köparen påvisade så är tavel/länkkombinationen rätt. Om så inte hade varit fallet hade jag personligen inte varit intresserad av en servicetavla och än mindre av en franken med autentiska delar på fel referens/transformation. Ytterst hypotetisk diskussion nu dock eftersom klockan visade sig vara kosher.

16570 idag

Jag har förresten en vit tavla o visare som jag inte använder då min fru tog över en annan 16570 o bytte tavla till svart.....tror den är från 2008...får kolla certet om nån är intresserad i tråden- annars lägga ut på K/S....
1ECA424F-F0F8-4FEC-BB11-2B1643817B71.jpeg

Kan det verkligen vara så? Den tavlan tillverkades vad jag vet inte så tidigt som 99. Jag är mer nyfiken på vilka versioner som finns då ni säkert vet att jag nördat in mig lite på 16570. :p
Jag tror skiftet skeende 99 och denna från dec99 så troligen lugn. Länken onekligen reko så enda tänkbara felet är väl servicetavla, men tror inte det. Googla rolex Swiss made 1999 så kommer du få en hel del träffar iaf.
Swiss användes 98 och 99, så känns inte orimligt att en dec99 har Swiss made.

Klockan i fråga ger mig också bra magkänsla så jag hade inte varit så orolig.

Senast ändrad:
Då är det säkert så, intressant! Alltid roligt med Rolex alla variationer.

Då är det säkert så, intressant! Alltid roligt med Rolex alla variationer.
En tanke:
Finns ju sena 99or med Swiss Made och tidiga 00 med Swiss only. Känns knas om alla på ena sidan är fel.
Kan det vara så att man bytte vid millennieskiftet men att "extraleveransen" inför julen 99 blev Swiss Made? Och att det var en del osålda 99or med Swiss som såldes 00?

En tanke:
Finns ju sena 99or med Swiss Made och tidiga 00 med Swiss only. Känns knas om alla på ena sidan är fel.
Kan det vara så att man bytte vid millennieskiftet men att "extraleveransen" inför julen 99 blev Swiss Made? Och att det var en del osålda 99or med Swiss som såldes 00?
Säkert!

Jisses vad denna referens har rusat i pris. En effekt från vissa modellers svåråtkomlighet, och att folk då öppnar upp för billigare/mer lättåtkomliga modeller?

Övervägde att köpa en från uretvintage för ett par år sen, då ganska mycket billigare än nuvarande priser. Svider rätt rejält nu när suget växt sig starkare än någonsin... :nailbiting:

Bilagor

• 0D8D5712-8C4B-402E-8406-9DF19EF40843.jpeg
    0D8D5712-8C4B-402E-8406-9DF19EF40843.jpeg
    61.9 KB · Visningar: 3
Jisses vad denna referens har rusat i pris. En effekt från vissa modellers svåråtkomlighet, och att folk då öppnar upp för billigare/mer lättåtkomliga modeller?

Övervägde att köpa en från uretvintage för ett par år sen, då ganska mycket billigare än nuvarande priser. Svider rätt rejält nu när suget växt sig starkare än någonsin... :nailbiting:
Det var bara en tidsfråga innan denna ref skulle komma ikapp andra lite. Jag tycker fortfarande att den är underprisad.

Det var bara en tidsfråga innan denna ref skulle komma ikapp andra lite. Jag tycker fortfarande att den är underprisad.

Himla synd för såna som mig som ännu står på perrongen :rolleyes:

Frågan är hur mycket mer upp isåfall... ligger inte subben på ca +10 till? Givet att den är mer poppis känns ett gap däremellan rimligt.

Himla synd för såna som mig som ännu står på perrongen :rolleyes:

Frågan är hur mycket mer upp isåfall... ligger inte subben på ca +10 till? Givet att den är mer poppis känns ett gap däremellan rimligt.
Förstår det men det går fortfarande att hitta fina exemplar till bra pris men det blir allt mer sällan. Gällande 16610 så beror det nog lite på hur fint exemplar man hittar och om det är full set m.m. Isf är det mer än 10 skulle jag nog säga.

Jisses vad denna referens har rusat i pris. En effekt från vissa modellers svåråtkomlighet, och att folk då öppnar upp för billigare/mer lättåtkomliga modeller

Fastnade för vit tavla och tritium sedan länge. Kollade precis som du för ett par år sedan men slog aldrig till. När det kom upp en nu köpte jag direkt. Dels är det en mognadsprocess och det positiva är att Explorern ändå är den modell som gått upp minst av de mer populära modellerna. Gråt aldrig över spilld mjölk, se det som en mening och köp när det känns rätt!

Senast ändrad:
Fastnade för vit tavla och tritium sedan länge. Kollade precis som du för ett par år sedan men slog aldrig till. När det kom upp en nu köpte jag direkt. Dels är det en mognadsprocess och det positiva är att Explorern ändå är den modell som gått upp minst av de mer populära modellerna. Gråt aldrig över spilld mjölk, se det som en mening och köp när det känns rätt!

Word! Siktet är inställt mot en vit polar! ;)
Tills dess fortsätter jag avnjuta bilderna ni delar. Keep it up!

Caset på Explorern är så otroligt bra.

Tjockleken, mindre krona, borstade och släta bezeln gör den verklig till en mycket skön/bekväm klocka Att bära som kombinerar sportighet och dress.

Har själv provat 16610/14060 men upplever dessa för klossiga på grund av tjocklek, kronan och framförallt låset som är hemskt, tar upp halva handleden (svårt att bära till skjorta)

Hur upplever ni som har båda modellerna detta?

Caset på Explorern är så otroligt bra.

Tjockleken, mindre krona, borstade och släta bezeln gör den verklig till en mycket skön/bekväm klocka Att bära som kombinerar sportighet och dress.

Har själv provat 16610/14060 men upplever dessa för klossiga på grund av tjocklek, kronan och framförallt låset som är hemskt, tar upp halva handleden (svårt att bära till skjorta)

Hur upplever ni som har båda modellerna detta?
Har haft två styckna 16570 hittills varav jag ägde en samtidigt som min 16610. För mig så tycker jag bättre om min 16610 än vad jag tyckte om 16570, har inga problem med låset utan gillar det mer då det äter mer av vikningen. Sen så är jag inget fan av den lilla kronan men det gäller även GMT-mastern. Just nu så är jag 16570 lös då jag inte fastnade för den svarta då jag använde min 16610 betydligt mycket mer. Men som ett paket så diggar jag den men ingen keeper tyvärr.

Word! Siktet är inställt mot en vit polar! ;)
Tills dess fortsätter jag avnjuta bilderna ni delar. Keep it up!
Jag sålde nyligen min Polar med tritium. Älskade den men kände att den svarta var mer allround bland annat. Polar blir väldigt snygg på bild men i mitt tycke inte lika rolig i verkligheten. Oavsett vilken du väljer kommer du att bli mer än nöjd!

Jag sålde nyligen min Polar med tritium. Älskade den men kände att den svarta var mer allround bland annat. Polar blir väldigt snygg på bild men i mitt tycke inte lika rolig i verkligheten. Oavsett vilken du väljer kommer du att bli mer än nöjd!

Du älskade den...men var inte lika rolig i verkligheten;):) den är grym!

Älskade den men kände att den svarta var mer allround bland annat. Polar blir väldigt snygg på bild men i mitt tycke inte lika rolig i verkligheten.
Vore intressant att höra om hur du menar med mer allround! Typ att den passar olika outfits bättre? Beredd att hålla med där. Svarta upplevs säkert mer diskret också?
Men den vita funkar samtidigt förvånansvärt bra på nato, canvas, gummi osv. Sällan sett en klocka gå så bra i så många olika variationer och färger på straps.

Tillbaka
Topp