• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Bodde mitt i stan i Stockholm under nästan ett decennium och lyckades nog aldrig se en. Förutom min polares, men det räknas inte...
Numera går man ju omkring och förgyller Stockholmsgator med en, men ska jag vara ärlig har jag nog aldrig lagt märke till en. Däremot finns det lika många sub:ar som råttor i tunnelbanan. OBS, ingen liknelse! 😅
Får dra till med en bild från gårdagen.
Rock-1.jpeg
 
Haha japp, snubbar med subbar finns det gott om!
Helt riktigt och många av dem skulle inte veta vad en Explorer II var om de snubblade över en. Kan gå så långt att gissa att de tror att en svart Exp II är en "Sub homage" 🤪
Min favorit upplevelse är ju trotts allt snubben hos AD som vid uttag av en sub frågade om "den klarar vatten"........ alltså den tystnaden som spred sig i lokalen. 😂
 
Helt riktigt och många av dem skulle inte veta vad en Explorer II var om de snubblade över en. Kan gå så långt att gissa att de tror att en svart Exp II är en "Sub homage" 🤪
Min favorit upplevelse är ju trotts allt snubben hos AD som vid uttag av en sub frågade om "den klarar vatten"........ alltså den tystnaden som spred sig i lokalen. 😂
Haha, tack för en bra start på veckan 🤣
 
Varit sugen på en 16570 länge. Är det möjligt att få ”Swiss only” samt SEL? Läste att SEL kom sent 1999.
 
Varit sugen på en 16570 länge. Är det möjligt att få ”Swiss only” samt SEL? Läste att SEL kom sent 1999.
Har för mig att swiss only tavlorna endast levde 98-99, medan SEL fasades in from 2000.
Som @RobinBanks nämner så var det en infasning. Teoretiskt sett borde det vara gångbart då Swiss only var under en kort period mellan 1998-1999.

 
Svårt att vara missnöjd med denna. Även om versionerna efter 2011 är fina så tappade den i mitt tycke mycket av den enkla toolkänslan som fanns i 16570 men som tur var finns kvar i Explorer I:an (36mm).
DO01018420.jpeg



Hade fel tidigare, Denna guiden är rätt bra, använde bland annat denna när jag letade efter min tidigare:

In short — 16570 evolution​

1989–1997: Tritium, glossy dials marked “SWISS – T < 25”
1998–1999: LumiNova, matte white and glossy black dials marked “SWISS”, flip-lock clasp
1999–2011:
Super-LumiNova, matte white and glossy black dials marked “SWISS MADE”
2000–2003: Transition away from drilled lug holes and transition from folded to solid end links
2007:
Parachrom hairspring, no more wobbling GMT hand, laser-etched rehaut
2011: End of production, introduction of ref. 216570
 
Senast ändrad:
Svårt att vara missnöjd med denna. Även om versionerna efter 2011 är fina så tappade den i mitt tycke mycket av den enkla toolkänslan som fanns i 16570 men som tur var finns kvar i Explorer I:an (36mm).
DO01018420.jpeg



Hade fel tidigare, Denna guiden är rätt bra, använde bland annat denna när jag letade efter min tidigare:

In short — 16570 evolution​

1989–1997: Tritium, glossy dials marked “SWISS – T < 25”
1998–1999: LumiNova, matte white and glossy black dials marked “SWISS”, flip-lock clasp
1999–2011:
Super-LumiNova, matte white and glossy black dials marked “SWISS MADE”
2000–2003: Transition away from drilled lug holes and transition from folded to solid end links
2007:
Parachrom hairspring, no more wobbling GMT hand, laser-etched rehaut
2011: End of production, introduction of ref. 216570
Vad var det du hade fel på? 🤷
 
Tillbaka
Topp