• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

20230917_155315.jpg
 
Hej! Jag har två frågor som jag hoppas nån här kan skina lite ljus över. Jag har hittat en 16570 -97 (utplockad -98) med krämiga lume dots, visare och tavla.

Några funderingar följer.

Hur vanligt är det med en tidig 16570 och en länk med referens 78360 (mark 2) alltså en tidig fliplock?

Jämn krämig patina på både lume dots och visare (av bilderna att döma)

En krämig tavla (non rail, ej swiss made)

Säljes med b/p så får förhoppningsvis möjlighet att granska närmare. Säljaren hävdar att allt är original och ej några service delar.

Tacksam för era tankar!
 
Lägger in mitt svar från en annan tråd:
Nu får du ju box och cert i din, men det viktigaste är helt klart skicket och om den är servad.

Gällande super lum (swiss made) det kom inte förrän efter 2000. Men kolla länkarna nedan för exakt år och tavla.

För att kolla länken skulle jag googla referensen och söka runt. Allt innan 2010 är min upplevelse att Rolex blandade vilt mellan olika modeller.
Jag vet att jag googlade länken på min (2002) och fann rätt snabbt att den var helt korrekt. Ett enkelt sätt att kolla snabbt är att söka på samma ref och årtal på C24 för att se hur liknande ser ut. Men av vad jag läst så ska det vara flip lock på. Däremot är det hollow end links.

Men mitt tips kolla länkarna nedan. Finns mycket bra information där.
Grattis, det är en riktigt fin modell och jag har en själv. Generellt sett skulle jag utgå från två saker:
1. Köp den klocka du verkligen vill ha
2. Utgå från att det kommer att bli ett värdetapp, däremot hur mycket kommer den att behålla värdet? Dvs. se inte till ev. ökning.

Jag köpte min för under 90k via KS men det var utan box och cert. Däremot kom den nyservad, vilket var det viktigaste för min del.
Tror absolut att den kan komma under 90k. En service hos Rolex kan dra iväg. Så om den exempelvis är nyservad men ligger på 92,000 så kanske det är en bättre deal än 80k + service på 15k 😉
Om jag köpte en skulle jag velat att den haft service inom de senaste fem åren inkl. serviceintyg etc. på det.

Box och cert är egentligen bara viktigt om du tänker sälja den vidare. Men värt att veta är ju att då 16570 tillverkades och såldes så försvann box, cert etc. lika fort som en skokartong. Så om det inte är livsviktigt stirra dig inte blind på det. Däremot värt att kolla så den inte är sönderpolerad.

Däremot kolla verken, det kan vara bra att veta att även om 3186 verket är modernare så det första produktionsåret av det har haft lite barnsjukdommar, Så är 3185 lite bättre precis vid skiftet.

Edit: tror att de senaste som såldes här på KS gick för strax under 80 under sommaren.
Edit II: Kul detalj fram till 2002 är just borrade bandhorn. Gör det det till en dröm att byta band.

Det går även att lära sig en del genom att plöja igenom:
https://klocksnack.se/threads/en-tråd-tillägnad-rolex-explorer-ii-16570.42098/page-192

Här är lite lästips:
 
Lägger in mitt svar från en annan tråd:
Nu får du ju box och cert i din, men det viktigaste är helt klart skicket och om den är servad.

Gällande super lum (swiss made) det kom inte förrän efter 2000. Men kolla länkarna nedan för exakt år och tavla.

För att kolla länken skulle jag googla referensen och söka runt. Allt innan 2010 är min upplevelse att Rolex blandade vilt mellan olika modeller.
Jag vet att jag googlade länken på min (2002) och fann rätt snabbt att den var helt korrekt. Ett enkelt sätt att kolla snabbt är att söka på samma ref och årtal på C24 för att se hur liknande ser ut. Men av vad jag läst så ska det vara flip lock på. Däremot är det hollow end links.

Men mitt tips kolla länkarna nedan. Finns mycket bra information där.
Tack för respons! Den är nyservad av rolex och har fortfarande knappt två års garanti kvar. Alla papper och servicehistorik är ju ifylld.
 
Hej! Jag har två frågor som jag hoppas nån här kan skina lite ljus över. Jag har hittat en 16570 -97 (utplockad -98) med krämiga lume dots, visare och tavla.

Några funderingar följer.

Hur vanligt är det med en tidig 16570 och en länk med referens 78360 (mark 2) alltså en tidig fliplock?

Jämn krämig patina på både lume dots och visare (av bilderna att döma)

En krämig tavla (non rail, ej swiss made)

Säljes med b/p så får förhoppningsvis möjlighet att granska närmare. Säljaren hävdar att allt är original och ej några service delar.

Tacksam för era tankar!
16570 kom 1989, så 1997 är egentligen inte så tidigt. Tvärt om, så är T-serien (1997) sista året med ursprunglig konfiguration på 16570. De kom med 78360 som standardlänk och 93150 som tillval från 1989 till 1997. Och så ska det vara både tritiumtavla och tritiumvisare på dessa.
 
Senast ändrad:
Saknar min 16570! Om du är sugen på att flippa din, skicka gärna ett DM!
IMG_8917.jpeg
Ligger väl en ute på K&S?

DO01029227.jpeg
 
Tillbaka
Topp