• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Mycket svart i tråden på sistone, så balanserar upp med lite Polar 😎


1000008557.jpg
 
Hej!

Ny i denna tråd så ursäkta om denna fråga redan besvarats, hänvisa mig isf gärna!

Har spanat ett tag på en polar och är nu riktigt nära ett tillslag.

Det enda jag hittills inte lyckats googla mig fram till är vid vilket år Rolex började med serienr på insidan av boetten. Någon som vet? Ingen deal breaker men gillar det ändå.

Vidare är jag lite kluven om man vill ha med eller utan hål i lugsen. Kan man lösa verktyg för att kunna byta armband själv om man kör slutna lugs?
 
Hej!

Ny i denna tråd så ursäkta om denna fråga redan besvarats, hänvisa mig isf gärna!

Har spanat ett tag på en polar och är nu riktigt nära ett tillslag.

Det enda jag hittills inte lyckats googla mig fram till är vid vilket år Rolex började med serienr på insidan av boetten. Någon som vet? Ingen deal breaker men gillar det ändå.

Vidare är jag lite kluven om man vill ha med eller utan hål i lugsen. Kan man lösa verktyg för att kunna byta armband själv om man kör slutna lugs?

Denna länk har rätt bra övergripande info gällande årtal och Explorer 2.


Vad gäller med eller utan hål, så kan så klart bara du bestämma vad du gillar bäst. Oavsett så kan du även byta länken på en modell med "slutna lugs".

Lycka till i jakten! 🙂👍
 
Tack för svar! Hittade dock inget om när man införde serienr på insidan. Sett att vissa har det här tråden men kan inte riktigt utläsa från vilket år. Om någon vet får ni gärna hojta 🤓

Här kommer ytterligare en fråga
Är det värt att betala extra för 3186 urverket? Har läst att GMT visaren rör sig lite när man ändrar timvisaren på 3158? Men kanske inte ett stort problem och inget man lider av?
 
Tack för svar! Hittade dock inget om när man införde serienr på insidan. Sett att vissa har det här tråden men kan inte riktigt utläsa från vilket år. Om någon vet får ni gärna hojta 🤓

Här kommer ytterligare en fråga
Är det värt att betala extra för 3186 urverket? Har läst att GMT visaren rör sig lite när man ändrar timvisaren på 3158? Men kanske inte ett stort problem och inget man lider av?

Inget du kommer lida av. Är du riktigt nördig så kanske det kan vara kul med 3186 :)
 
Tack för svar! Hittade dock inget om när man införde serienr på insidan. Sett att vissa har det här tråden men kan inte riktigt utläsa från vilket år. Om någon vet får ni gärna hojta 🤓

Här kommer ytterligare en fråga
Är det värt att betala extra för 3186 urverket? Har läst att GMT visaren rör sig lite när man ändrar timvisaren på 3158? Men kanske inte ett stort problem och inget man lider av?
Graverad inre glasring kom med Z-serien.

3186 har en uppdaterad mekanism för byte av tidszon. Men det visade sig också ett den mekanismen är känslig för väldigt hastigt roterande och många gånger, till exempel när man ska ändra många datum. Det finns en fjädrande del som, kan bli för varm och därför gå sönder. Det är möjligt att det årgärdades. Vet inte. Problemet som sådant är inte unikt. Även för de riktigt gamla 15XX- serien på verken (med slow set) ska man inte rotera visarna för hastigt. Dvs inget problem, om man bara tar det lite lugnt om man ska justera datum väldigt mycket.

3186 fick f ö också den antimagnetiska balansfjädern, parachrom.
 
Graverad inre glasring kom med Z-serien.

3186 har en uppdaterad mekanism för byte av tidszon. Men det visade sig också ett den mekanismen är känslig för väldigt hastigt roterande och många gånger, till exempel när man ska ändra många datum. Det finns en fjädrande del som, kan bli för varm och därför gå sönder. Det är möjligt att det årgärdades. Vet inte. Problemet som sådant är inte unikt. Även för de riktigt gamla 15XX- serien på verken (med slow set) ska man inte rotera visarna för hastigt. Dvs inget problem, om man bara tar det lite lugnt om man ska justera datum väldigt mycket.

3186 fick f ö också den antimagnetiska balansfjädern, parachrom.
Tack för förtydligande 👌🏼
 
Denna länk har rätt bra övergripande info gällande årtal och Explorer 2.


Vad gäller med eller utan hål, så kan så klart bara du bestämma vad du gillar bäst. Oavsett så kan du även byta länken på en modell med "slutna lugs".

Lycka till i jakten! 🙂👍

Graverad inre glasring kom med Z-serien.

3186 har en uppdaterad mekanism för byte av tidszon. Men det visade sig också ett den mekanismen är känslig för väldigt hastigt roterande och många gånger, till exempel när man ska ändra många datum. Det finns en fjädrande del som, kan bli för varm och därför gå sönder. Det är möjligt att det årgärdades. Vet inte. Problemet som sådant är inte unikt. Även för de riktigt gamla 15XX- serien på verken (med slow set) ska man inte rotera visarna för hastigt. Dvs inget problem, om man bara tar det lite lugnt om man ska justera datum väldigt mycket.

3186 fick f ö också den antimagnetiska balansfjädern, parachrom.
@Scrambler mycket skrivs om 3186 verket men nerdade ned mig när jag köpte min. Som är en Y serie 2002, SEL, lug holes och 3185 verk.
Som @acce1999 nämner så fanns det en del problem med 3186 verket. Dessa gällde framförallt under de två första tillverkningsåren, sedan lyckades man åtgärda problemen. Mitt råd är att fokusera på när senaste servicen kördes. Servicekostnaden kan lätt bli en ganska kostsam historia.

Kan även tipsa om denna artikeln.

IMG_5933.jpeg
 
@Scrambler mycket skrivs om 3186 verket men nerdade ned mig när jag köpte min. Som är en Y serie 2002, SEL, lug holes och 3185 verk.
Som @acce1999 nämner så fanns det en del problem med 3186 verket. Dessa gällde framförallt under de två första tillverkningsåren, sedan lyckades man åtgärda problemen. Mitt råd är att fokusera på när senaste servicen kördes. Servicekostnaden kan lätt bli en ganska kostsam historia.

Kan även tipsa om denna artikeln.

IMG_5933.jpeg
Sweet! Tack 🙏🏼

Har nu också läst mig till det du skriver ang. problem i början. Låter som att det mer handlar om att hitta rätt piece då helt enkelt :)
 
Säkert en gammal/återkommande fråga... Men vilken tycker ni är det bästa utförandet på 16570?

Jag har tidigare ägt en "polar" från -97 med tritium, lug holes och dubbla låset. Kanske att det är den bästa? Men jag saknade SEL, alltså solida ändlänkar då jag tyckte att mötet och finishen på länken mot klockan inte var klockrent. Samtidigt är tritium svår slaget i min bok!

Vad tycker ni? :- )
 
Säkert en gammal/återkommande fråga... Men vilken tycker ni är det bästa utförandet på 16570?

Jag har tidigare ägt en "polar" från -97 med tritium, lug holes och dubbla låset. Kanske att det är den bästa? Men jag saknade SEL, alltså solida ändlänkar då jag tyckte att mötet och finishen på länken mot klockan inte var klockrent. Samtidigt är tritium svår slaget i min bok!

Vad tycker ni? :- )
Har haft en vit och två svarta. En med tritium och två med SEL och lug holes. Landade i senaste köpet att svart tavla, SEL och lug holes är den kombon jag tycker är bäst.
 
Säkert en gammal/återkommande fråga... Men vilken tycker ni är det bästa utförandet på 16570?

Jag har tidigare ägt en "polar" från -97 med tritium, lug holes och dubbla låset. Kanske att det är den bästa? Men jag saknade SEL, alltså solida ändlänkar då jag tyckte att mötet och finishen på länken mot klockan inte var klockrent. Samtidigt är tritium svår slaget i min bok!

Vad tycker ni? :- )
Har haft en vit och två svarta. En med tritium och två med SEL och lug holes. Landade i senaste köpet att svart tavla, SEL och lug holes är den kombon jag tycker är bäst.
Kör en Y serie (2002) med SEL och lug holes på min riktigt bra kombo.
Graverat rehaute och nyare verk (3186) är ju trevligt men kom fram till att just SEL och lug holes slog det.
 
Tillbaka
Topp