• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ETA 930 hjälp

BoEtt

Rolex
Hilfe @Martin Lovasz och @rogart-63
Nu har jag fastnat, hur fanken får jag bort det där centrumhjulet, är det nåt som ska pillas bort på undersidan?
IMG_6184.JPG

IMG_6186.JPG
 

BoEtt

Rolex
Hehe nagelklippare slutar väl med ett tvådelat rör :D
Ska testa visaravtagaren, den kanske funkar till det, den gjorde ingen större nytta på visarna ;)
Tack för hjälpen klockbröder! :cigar:
 

BoEtt

Rolex
Jepp kollade när jag var o köpte grillköttet men inte hade de nåt sånt... får leta vidare
 

BoEtt

Rolex
Har ett problem till, hur får man isär den här? E ju inte nåt incablock, måste ju rengöra o olja
IMG_6200.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Men det är kul att göra det också som träning. :)

Man tar en liten skruvmejsel och låser upp regulatorlåsteet sedan än ännu mindre skruvmejsel och lossar skruven som håller spiralen i balansen.
 

rogart-63

Patek
Hade precis en sån nästan likadan.Tissot cal 27. De går att ta loss utan att ta bort balansen . Sitter två skruv i bakkanten. men det är lättare om man tar bort balansen. Risken att knöla till den är större.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jepp, man tar det som ser äldst och minst älskat ut och så visar det sig har "Shock-Resist". Hade du råkat välja ett Ryskt urverk hade jag skrattat högt när du lossat det som ser ut att vara Incabloc...:p

Själv tvättar jag urverket med balansen fast i verkplattan med juvelerna kvar så man inte skadar tapparna under tvätten och gör sedan rent juvelerna i efterhand och ofta är de nästa helt rena de med.
 
Senast ändrad:

BoEtt

Rolex
Hehe, ryssfemmor håller jag mig ifrån.
Supershock är det så den där varianten heter?
 
Topp