Tänkte knåpa ihop ett litet resereportage om mitt besök till Omega muséet i Bienne.
Layover i ZRH var det. Mitt enda ”måste” för dagen var att jag skulle infinna mej på flygplatsen i Zürich 6 timmar senare. Som klocknörd tog det inte länge före jag kom på idén… tänk om man kunde klämma in ett besök i Bienne? Det borde gå…
Som tur är, går det direkttåg från flygplatsen till Bienne, eller Biel som staden också heter. Känner att resan börjar bra… Intercity tåget avgår kl 10:13. Som gjort klocknörden. För då hinner man fotografera denna schweiziska klassiker med visarna på detta fotogeniska klockslag:
Nästan 2 timmar tar det att ta sej till muséet. Men jag klagar inte, jag spenderar tiden genom att beundra landskapet. Har också laddat upp med en podcast jag sparat på. Temat på avsnittet är ju perfekt!
”BREITLING” står det med stora gula bokstäver på ett stort hus precis invid tågskenorna. ”ROLEX” står det på en byggnad lite längre bort. Sitter fortfarande på tåget, men det är inte långt kvar nu.
Framme i Bienne. Direkt man satt sin fot utanför tågstationens väggar möts man av en Rolex
Bestämmer i samma ögonblick att jag bara måste göra en avstickare, för det visar sig att Rolex har sitt kontor inte så långt från Omega. Hoppar man på buss nummer 2 så kör den först förbi Omega för att sedan fortsätta mot Rolex. Enkelt. Känner mej väldigt nördig då jag hoppar av bussen, fotograferar byggnaden, och sedan nåra minuter senare hoppar på bussen åt andra hållet. Men jag är nöjd. Det var tomt på gatorna också, så tror ingen såg mej…
Inte varje dag man tar en buss från en hållplats som heter ”Rolex” för att stiga av på ”Omega”
Muséet.
Inne på muséet. Gratis inträde och man får med sej en karta och en iPod som fungerar som audio-guide. Egentligen är det ju ett ganska litet museum, men som det ska visa sej, fullt med godbitar. Bildkvalitén och ljuset är annars vad de är, hade bara min iPhone med mej.
Börjar från början. Först är det fickur som gäller, sedan de första armbandsklockorna.
Världsutställningsvinnare, den i mitten vann i Paris år 1900.
Tidtagning och speciellt i samband med de Olympiska spelen, fick stor plats på muséet. Märks att Omega är stolta över sitt samarbete med spelen. Första gången de var officiell partner var i Los Angeles 1932. Den i mitten, #5, är från detta OS.
Seamaster. 120. 300. 600. 1000.
Dessa var riktigt grymma. Omegas samarbete med COMEX och Cousteau fanns att beskåda genom flera exemplar. Seamastern längst ner i bild har tillhört Patrice Chemin, han fick denna av Omega efter att han slagit världsrekord (de gick ner till 520m under operation Physalie V).
Om det är något jag kan kritisera så är det att det inte fanns text/information om varje objekt. Långt ifrån faktiskt, vill minnas att audioguiden bara snabbt nämnde att Omegas klockor utvecklades med och användes av dykare. Man kan ju anta att PloProf:en uppe till vänster var med på ”Janus II”, eftersom den har detta ingraverat, men närmare information skulle ha varit intressant!
Denna fick Kennedy av en vän. En vän som var så säker på att Kennedy skulle vinna valet, att den graverades/gavs före han blev vald
Vi närmar oss Speedmaster-avdelningen! Denna var en riktigt godbit… en äkta kontrollpanel från NASA. Tydligen enda av sitt slag i Europa.
En ”flown” X-33.
Eiseles Speedy #38. Enligt muséet var denna med på Apollo 7, även om vissa på internet tvivlar:
https://omegaforums.net/threads/donn-eisele-speedmaster-s.64538/ Ska hoppas att Omega vet bäst.
Staffords Speedy från Gemini 6, Gemini 9 och Apollo 10. Undrar i vilket skede de graverade boettlocket? Någon som vet?
Gordons Speedy från Apollo 12. Men denna tog sej inte till ytan, utan var kvar i omlopp då Gordon var kommandomodulspilot. Härlig lume.
Layover i ZRH var det. Mitt enda ”måste” för dagen var att jag skulle infinna mej på flygplatsen i Zürich 6 timmar senare. Som klocknörd tog det inte länge före jag kom på idén… tänk om man kunde klämma in ett besök i Bienne? Det borde gå…
Som tur är, går det direkttåg från flygplatsen till Bienne, eller Biel som staden också heter. Känner att resan börjar bra… Intercity tåget avgår kl 10:13. Som gjort klocknörden. För då hinner man fotografera denna schweiziska klassiker med visarna på detta fotogeniska klockslag:
Nästan 2 timmar tar det att ta sej till muséet. Men jag klagar inte, jag spenderar tiden genom att beundra landskapet. Har också laddat upp med en podcast jag sparat på. Temat på avsnittet är ju perfekt!
”BREITLING” står det med stora gula bokstäver på ett stort hus precis invid tågskenorna. ”ROLEX” står det på en byggnad lite längre bort. Sitter fortfarande på tåget, men det är inte långt kvar nu.
Framme i Bienne. Direkt man satt sin fot utanför tågstationens väggar möts man av en Rolex
Bestämmer i samma ögonblick att jag bara måste göra en avstickare, för det visar sig att Rolex har sitt kontor inte så långt från Omega. Hoppar man på buss nummer 2 så kör den först förbi Omega för att sedan fortsätta mot Rolex. Enkelt. Känner mej väldigt nördig då jag hoppar av bussen, fotograferar byggnaden, och sedan nåra minuter senare hoppar på bussen åt andra hållet. Men jag är nöjd. Det var tomt på gatorna också, så tror ingen såg mej…
Inte varje dag man tar en buss från en hållplats som heter ”Rolex” för att stiga av på ”Omega”
Muséet.
Inne på muséet. Gratis inträde och man får med sej en karta och en iPod som fungerar som audio-guide. Egentligen är det ju ett ganska litet museum, men som det ska visa sej, fullt med godbitar. Bildkvalitén och ljuset är annars vad de är, hade bara min iPhone med mej.
Börjar från början. Först är det fickur som gäller, sedan de första armbandsklockorna.
Världsutställningsvinnare, den i mitten vann i Paris år 1900.
Tidtagning och speciellt i samband med de Olympiska spelen, fick stor plats på muséet. Märks att Omega är stolta över sitt samarbete med spelen. Första gången de var officiell partner var i Los Angeles 1932. Den i mitten, #5, är från detta OS.
Seamaster. 120. 300. 600. 1000.
Dessa var riktigt grymma. Omegas samarbete med COMEX och Cousteau fanns att beskåda genom flera exemplar. Seamastern längst ner i bild har tillhört Patrice Chemin, han fick denna av Omega efter att han slagit världsrekord (de gick ner till 520m under operation Physalie V).
Om det är något jag kan kritisera så är det att det inte fanns text/information om varje objekt. Långt ifrån faktiskt, vill minnas att audioguiden bara snabbt nämnde att Omegas klockor utvecklades med och användes av dykare. Man kan ju anta att PloProf:en uppe till vänster var med på ”Janus II”, eftersom den har detta ingraverat, men närmare information skulle ha varit intressant!
Denna fick Kennedy av en vän. En vän som var så säker på att Kennedy skulle vinna valet, att den graverades/gavs före han blev vald
Vi närmar oss Speedmaster-avdelningen! Denna var en riktigt godbit… en äkta kontrollpanel från NASA. Tydligen enda av sitt slag i Europa.
En ”flown” X-33.
Eiseles Speedy #38. Enligt muséet var denna med på Apollo 7, även om vissa på internet tvivlar:
https://omegaforums.net/threads/donn-eisele-speedmaster-s.64538/ Ska hoppas att Omega vet bäst.
Staffords Speedy från Gemini 6, Gemini 9 och Apollo 10. Undrar i vilket skede de graverade boettlocket? Någon som vet?
Gordons Speedy från Apollo 12. Men denna tog sej inte till ytan, utan var kvar i omlopp då Gordon var kommandomodulspilot. Härlig lume.
Senast ändrad: