• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ett kort besök på Omegamuséet

MacBrandt

Breitling
En flagga och märke som var med på Apollo 10. Gillar när man får se sådant här, även om det bara är några små tygbitar så var de med då det begav sej, fascinerande tycker jag.
IMG_7201.JPG



Alaskamontern.
IMG_7203.JPG


IMG_7205.JPG


Guldklockadeluxe. Mattingly, Apollo 16. Han var annars planerad för Apollo 13, men togs bort då man trodde han skulle bli sjuk. Ingen från Apollo 13 hann få en andra chans för en månfärd, så snacka om tur i oturen.
IMG_7209.JPG



Specialutgåvor.
IMG_7217.JPG


IMG_7218.JPG


Apollo-Soyuz montern.
IMG_7222.JPG



Marinkronometer, modell äldre och nyare.
IMG_7251.JPG


IMG_7248.JPG



Kvarts.
IMG_7206.JPG



Givetvis fanns där också nyare modeller, här är några exempel:
IMG_7242.JPG


IMG_7243.JPG



...och mycket mycket annat, fanns mycket som inte hamnade på bild.

Får hoppas man kan göra ett nytt besök till det nya muséet då det öppnat! Borde väl stå klart inom/om 1 år eller så
IMG_7131.JPG



Tillbaka mot flygfältet.
IMG_7259.JPG


IMG_7264.JPG



Denna gång var det byte i Zürich, så kan passa på att avsluta med en liknande bild som jag började med :)
IMG_7273.JPG
Man "bockar" för detta !
 

jla

Omega
Fränt, för en som intresserar sig för rymden (jag) var det en bonus med prylar från NASA!
 
En flagga och märke som var med på Apollo 10. Gillar när man får se sådant här, även om det bara är några små tygbitar så var de med då det begav sej, fascinerande tycker jag.
IMG_7201.JPG



Alaskamontern.
IMG_7203.JPG


IMG_7205.JPG


Guldklockadeluxe. Mattingly, Apollo 16. Han var annars planerad för Apollo 13, men togs bort då man trodde han skulle bli sjuk. Ingen från Apollo 13 hann få en andra chans för en månfärd, så snacka om tur i oturen.
IMG_7209.JPG



Specialutgåvor.
IMG_7217.JPG


IMG_7218.JPG


Apollo-Soyuz montern.
IMG_7222.JPG



Marinkronometer, modell äldre och nyare.
IMG_7251.JPG


IMG_7248.JPG



Kvarts.
IMG_7206.JPG



Givetvis fanns där också nyare modeller, här är några exempel:
IMG_7242.JPG


IMG_7243.JPG



...och mycket mycket annat, fanns mycket som inte hamnade på bild.

Får hoppas man kan göra ett nytt besök till det nya muséet då det öppnat! Borde väl stå klart inom/om 1 år eller så
IMG_7131.JPG



Tillbaka mot flygfältet.
IMG_7259.JPG


IMG_7264.JPG



Denna gång var det byte i Zürich, så kan passa på att avsluta med en liknande bild som jag började med :)
IMG_7273.JPG
Grymt trevligt reportage. Tack för att du delade med dig!
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Oj upptäckte detta reportage nu! Tack!
Cousteau-montern var grym men man önskar ju mer info som du säger. Verkar i alla fall vara en del av originalexemplaren som visas.
Mer läsning:
 

K.M.W

Breitling
Tänkte knåpa ihop ett litet resereportage om mitt besök till Omega muséet i Bienne.

Layover i ZRH var det. Mitt enda ”måste” för dagen var att jag skulle infinna mej på flygplatsen i Zürich 6 timmar senare. Som klocknörd tog det inte länge före jag kom på idén… tänk om man kunde klämma in ett besök i Bienne? Det borde gå… :)

Som tur är, går det direkttåg från flygplatsen till Bienne, eller Biel som staden också heter. Känner att resan börjar bra… Intercity tåget avgår kl 10:13. Som gjort klocknörden. För då hinner man fotografera denna schweiziska klassiker med visarna på detta fotogeniska klockslag:
IMG_6735.JPG



Nästan 2 timmar tar det att ta sej till muséet. Men jag klagar inte, jag spenderar tiden genom att beundra landskapet. Har också laddat upp med en podcast jag sparat på. Temat på avsnittet är ju perfekt!
IMG_6754.JPG


IMG_6750.png



”BREITLING” står det med stora gula bokstäver på ett stort hus precis invid tågskenorna. ”ROLEX” står det på en byggnad lite längre bort. Sitter fortfarande på tåget, men det är inte långt kvar nu.

Framme i Bienne. Direkt man satt sin fot utanför tågstationens väggar möts man av en Rolex ;)
IMG_6763.JPG



Bestämmer i samma ögonblick att jag bara måste göra en avstickare, för det visar sig att Rolex har sitt kontor inte så långt från Omega. Hoppar man på buss nummer 2 så kör den först förbi Omega för att sedan fortsätta mot Rolex. Enkelt. Känner mej väldigt nördig då jag hoppar av bussen, fotograferar byggnaden, och sedan nåra minuter senare hoppar på bussen åt andra hållet. Men jag är nöjd. Det var tomt på gatorna också, så tror ingen såg mej… ;)
IMG_6789.JPG



Inte varje dag man tar en buss från en hållplats som heter ”Rolex” för att stiga av på ”Omega” :D
IMG_6797.JPG



Muséet.
IMG_7253.JPG


Inne på muséet. Gratis inträde och man får med sej en karta och en iPod som fungerar som audio-guide. Egentligen är det ju ett ganska litet museum, men som det ska visa sej, fullt med godbitar. Bildkvalitén och ljuset är annars vad de är, hade bara min iPhone med mej.
IMG_7133.JPG


IMG_7145.JPG



Börjar från början. Först är det fickur som gäller, sedan de första armbandsklockorna.
IMG_7132.JPG


IMG_7134.JPG


IMG_7135.JPG



Världsutställningsvinnare, den i mitten vann i Paris år 1900.
IMG_7140.JPG



Tidtagning och speciellt i samband med de Olympiska spelen, fick stor plats på muséet. Märks att Omega är stolta över sitt samarbete med spelen. Första gången de var officiell partner var i Los Angeles 1932. Den i mitten, #5, är från detta OS.
IMG_7142.JPG


IMG_7143.JPG


Seamaster. 120. 300. 600. 1000.
IMG_7149.JPG


IMG_7154.JPG

IMG_7152.JPG


Dessa var riktigt grymma. Omegas samarbete med COMEX och Cousteau fanns att beskåda genom flera exemplar. Seamastern längst ner i bild har tillhört Patrice Chemin, han fick denna av Omega efter att han slagit världsrekord (de gick ner till 520m under operation Physalie V).
IMG_7156.JPG


Om det är något jag kan kritisera så är det att det inte fanns text/information om varje objekt. Långt ifrån faktiskt, vill minnas att audioguiden bara snabbt nämnde att Omegas klockor utvecklades med och användes av dykare. Man kan ju anta att PloProf:en uppe till vänster var med på ”Janus II”, eftersom den har detta ingraverat, men närmare information skulle ha varit intressant!

Denna fick Kennedy av en vän. En vän som var så säker på att Kennedy skulle vinna valet, att den graverades/gavs före han blev vald :)
IMG_7157.JPG


Vi närmar oss Speedmaster-avdelningen! Denna var en riktigt godbit… en äkta kontrollpanel från NASA. Tydligen enda av sitt slag i Europa.
IMG_7162.JPG


IMG_7167.JPG


En ”flown” X-33.
IMG_7170.JPG


Eiseles Speedy #38. Enligt muséet var denna med på Apollo 7, även om vissa på internet tvivlar:
https://omegaforums.net/threads/donn-eisele-speedmaster-s.64538/ Ska hoppas att Omega vet bäst.
IMG_7175.JPG


IMG_7183.JPG


Staffords Speedy från Gemini 6, Gemini 9 och Apollo 10. Undrar i vilket skede de graverade boettlocket? Någon som vet?
IMG_7190.JPG


IMG_7196.JPG


Gordons Speedy från Apollo 12. Men denna tog sej inte till ytan, utan var kvar i omlopp då Gordon var kommandomodulspilot. Härlig lume.
IMG_7197.JPG
Intressant läsning, tack för ett bra reportage! 🙏
 
Topp