klockhunken
Basic
Tack för ett bra reportage!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fantastiskt reportage . Mkt trevligt.En flagga och märke som var med på Apollo 10. Gillar när man får se sådant här, även om det bara är några små tygbitar så var de med då det begav sej, fascinerande tycker jag.
Alaskamontern.
Guldklockadeluxe. Mattingly, Apollo 16. Han var annars planerad för Apollo 13, men togs bort då man trodde han skulle bli sjuk. Ingen från Apollo 13 hann få en andra chans för en månfärd, så snacka om tur i oturen.
Specialutgåvor.
Apollo-Soyuz montern.
Marinkronometer, modell äldre och nyare.
Kvarts.
Givetvis fanns där också nyare modeller, här är några exempel:
...och mycket mycket annat, fanns mycket som inte hamnade på bild.
Får hoppas man kan göra ett nytt besök till det nya muséet då det öppnat! Borde väl stå klart inom/om 1 år eller så
Tillbaka mot flygfältet.
Denna gång var det byte i Zürich, så kan passa på att avsluta med en liknande bild som jag började med
Tänkte knåpa ihop ett litet resereportage om mitt besök till Omega muséet i Bienne.
Layover i ZRH var det. Mitt enda ”måste” för dagen var att jag skulle infinna mej på flygplatsen i Zürich 6 timmar senare. Som klocknörd tog det inte länge före jag kom på idén… tänk om man kunde klämma in ett besök i Bienne? Det borde gå…
Som tur är, går det direkttåg från flygplatsen till Bienne, eller Biel som staden också heter. Känner att resan börjar bra… Intercity tåget avgår kl 10:13. Som gjort klocknörden. För då hinner man fotografera denna schweiziska klassiker med visarna på detta fotogeniska klockslag:
Nästan 2 timmar tar det att ta sej till muséet. Men jag klagar inte, jag spenderar tiden genom att beundra landskapet. Har också laddat upp med en podcast jag sparat på. Temat på avsnittet är ju perfekt!
”BREITLING” står det med stora gula bokstäver på ett stort hus precis invid tågskenorna. ”ROLEX” står det på en byggnad lite längre bort. Sitter fortfarande på tåget, men det är inte långt kvar nu.
Framme i Bienne. Direkt man satt sin fot utanför tågstationens väggar möts man av en Rolex
Bestämmer i samma ögonblick att jag bara måste göra en avstickare, för det visar sig att Rolex har sitt kontor inte så långt från Omega. Hoppar man på buss nummer 2 så kör den först förbi Omega för att sedan fortsätta mot Rolex. Enkelt. Känner mej väldigt nördig då jag hoppar av bussen, fotograferar byggnaden, och sedan nåra minuter senare hoppar på bussen åt andra hållet. Men jag är nöjd. Det var tomt på gatorna också, så tror ingen såg mej…
Inte varje dag man tar en buss från en hållplats som heter ”Rolex” för att stiga av på ”Omega”
Muséet.
Inne på muséet. Gratis inträde och man får med sej en karta och en iPod som fungerar som audio-guide. Egentligen är det ju ett ganska litet museum, men som det ska visa sej, fullt med godbitar. Bildkvalitén och ljuset är annars vad de är, hade bara min iPhone med mej.
Börjar från början. Först är det fickur som gäller, sedan de första armbandsklockorna.
Världsutställningsvinnare, den i mitten vann i Paris år 1900.
Tidtagning och speciellt i samband med de Olympiska spelen, fick stor plats på muséet. Märks att Omega är stolta över sitt samarbete med spelen. Första gången de var officiell partner var i Los Angeles 1932. Den i mitten, #5, är från detta OS.
Seamaster. 120. 300. 600. 1000.
Dessa var riktigt grymma. Omegas samarbete med COMEX och Cousteau fanns att beskåda genom flera exemplar. Seamastern längst ner i bild har tillhört Patrice Chemin, han fick denna av Omega efter att han slagit världsrekord (de gick ner till 520m under operation Physalie V).
Om det är något jag kan kritisera så är det att det inte fanns text/information om varje objekt. Långt ifrån faktiskt, vill minnas att audioguiden bara snabbt nämnde att Omegas klockor utvecklades med och användes av dykare. Man kan ju anta att PloProf:en uppe till vänster var med på ”Janus II”, eftersom den har detta ingraverat, men närmare information skulle ha varit intressant!
Denna fick Kennedy av en vän. En vän som var så säker på att Kennedy skulle vinna valet, att den graverades/gavs före han blev vald
Vi närmar oss Speedmaster-avdelningen! Denna var en riktigt godbit… en äkta kontrollpanel från NASA. Tydligen enda av sitt slag i Europa.
En ”flown” X-33.
Eiseles Speedy #38. Enligt muséet var denna med på Apollo 7, även om vissa på internet tvivlar:
https://omegaforums.net/threads/donn-eisele-speedmaster-s.64538/ Ska hoppas att Omega vet bäst.
Staffords Speedy från Gemini 6, Gemini 9 och Apollo 10. Undrar i vilket skede de graverade boettlocket? Någon som vet?
Gordons Speedy från Apollo 12. Men denna tog sej inte till ytan, utan var kvar i omlopp då Gordon var kommandomodulspilot. Härlig lume.
Omegas museum har flyttat till nybyggda lokaler rätt nyligen, tredubbla ytan och och del spektakulära nyheter.
https://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/museum
https://robbreport.com/style/watch-...d-watch-museum-in-bienne-switzerland-2874069/