• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Evig keeper? Exitklocka?

Finns det eviga keepers? Ja. Exitklockor? Nej.
IMG_20170905_090201_265.jpg
 
Evig keeper hmm. Vi får se hur hett klockor är i framtiden men jag gissar att mina grabbar kommer att vara och låna i klocklådan och sakta och knappt märkbart kommer att ta över samlingen. Jo jag lär väl åtminstone få fortsätta betala service på klockorna tills jag dör...
 
Nej, det finns nog ingen sådan klocka om man är intresserad av klockor.
Att vara OWG en längre tid innebär i princip att man inte har intresset längre, att man inte blir tagen av design, historia, patina eller teknik och att ens smak inte ändras.
Man kan ha sina keepers, men att skära ner till en klocka som passar i alla sammanhang och miljöer? Låter som en tråkig kompromiss för mig, jag har hellre en liten samling med klockor som passar olika sammanhang och byter kanske ut dem vartefter min smak förändras.
 
Jag omformulerar frågeställningen lite! Min tanke var inte att man skulle hitta en klocka som får en att lämna klockintresset, utan snarare än riktig keeper som gör att man känner sig nöjd och inte vill sälja för att man inte tror att man kan hitta något som är bättre.

Mycket av intresset för min del iallafall handlar ju om att lära mig och läsa om olika märken.

Skulle vara skönt att kunna ödsla mer tid åt sådant :).
Hej
Även om jag är helt ny på detta forum är jag inte ny övrigt och jag har vart igenom flera intressen varav alla med den brinnande kärlek som många av er har för klockor. Så jag tror att det finns en exitklocka men det beror inte på klockan utan människan. Det är människan som känner sig nöjd och det sitter inte alls i urverket. När man uppgraderade pickup eller riaa på sin skivspelare varje månad så berodde ju inte det på att det lät dåligt utan antingen att man vile pyssla med sin hobby eller att man sökte efter något som skulle kunna lyfta ännu högre. Efter en tids lurking på detta forum så lovar jag att detta ämnet är samma. Det finns människor som hittar sin exit men det kommer från människan och inte klockan.
 
Hej
Även om jag är helt ny på detta forum är jag inte ny övrigt och jag har vart igenom flera intressen varav alla med den brinnande kärlek som många av er har för klockor. Så jag tror att det finns en exitklocka men det beror inte på klockan utan människan. Det är människan som känner sig nöjd och det sitter inte alls i urverket. När man uppgraderade pickup eller riaa på sin skivspelare varje månad så berodde ju inte det på att det lät dåligt utan antingen att man vile pyssla med sin hobby eller att man sökte efter något som skulle kunna lyfta ännu högre. Efter en tids lurking på detta forum så lovar jag att detta ämnet är samma. Det finns människor som hittar sin exit men det kommer från människan och inte klockan.
Det där köper jag helt och hållet! Men frågan är vad det krävs för mentalitet för att uppnå en känsla av att vara nöjd?
 
IMG_9700.JPG

:cool: Just nu känns den som en #keeper. Väntan tog lite död på suget men nu när den är här känns det riktigt bra. Vi får se om den konkurrerar ut resten av klocklådan, risken finns.

Men en exitwatch är det inte, har två inköp till jag hoppas lösa i höst. :)
 
Nej, det finns nog ingen sådan klocka om man är intresserad av klockor.
Att vara OWG en längre tid innebär i princip att man inte har intresset längre, att man inte blir tagen av design, historia, patina eller teknik och att ens smak inte ändras.
Man kan ha sina keepers, men att skära ner till en klocka som passar i alla sammanhang och miljöer? Låter som en tråkig kompromiss för mig, jag har hellre en liten samling med klockor som passar olika sammanhang och byter kanske ut dem vartefter min smak förändras.
Jag förstår hur du tänker, men jag har två frågor.

Är det möjligt att vara intresserad av klockor utan att flippa och köpa? Är det möjligt att ha en grupp med keepers som man stannar vid?

Jag förstår självklart att smaken kan förändras, men jag tror ofta (iallafall för mig), att man köper och säljer enbart för kicken att få något nytt att pilla på, inte för att man har ändrat sin smak. Det är nästan som ett beroende! Gäller kanske inte för alla.

Det vore gött att kunna stanna av lite med inköp och njuta av det fina man har. Så tänker iallafall jag :)
 
Det där köper jag helt och hållet! Men frågan är vad det krävs för mentalitet för att uppnå en känsla av att vara nöjd?

Det är ju en mycket spännande fråga. Jag vet bara hur det varit för mig. Jag har sysslat med musik och instrument i princip hela mitt liv och jagat den heliga graahlen så att säga. En period fick jag utöka hemförsäkringen då jag hade instrument hemma för runt en kvarts miljon. (Faktiskt har ju detta forumet gett mig lite perspektiv på den summan då jag alltid ansett den hutlös men några här bräcker ju det med längder). Ingenstans har det betytt att jag varit nöjd eller glad utan jag fick faktiskt börja fundera över varför jag bytte, sålde och letade. I mitt fall i det intresse letade jag efter att det skulle vara kul. Dock blev det inte kul av alla byten. I mitt intresse för hifi som också eskalerade så blev det ganska snart samma sak. Massa uppgraderingar, byten och försäljning. Där var jag snabbare på att reflektera eftersom det hänt tidigare. Där var det frågan om det "fanns något som var bättre?" Som nästan blev en stress för mig. Så när jag istället ställde mig frågan om jag tyckte att det var bra nu? Om jag var nöjd med hur det lät så va svaret ja!

Så på den vägen har jag lyckats vända de 2 intressens till sin exitpunkt.

Så på din fråga vad som måste finnas för mentalitet är svaret i mitt fall: en vilja att göra något annat. Sedan om det beror på att mina inte tycker att det är skoj eller att sluta konsumera alternativt flytta sin ekonomi till ett annat fält.

För tycker man att det är det roligaste som finns och man njuter av det: då finns det ingen exitklocka, det lovar jag
 
Tjena! Jag har grubblat lite över detta kring ifall det finns en såkallad exitklocka. En klocka som man skaffar och som sedan blir kvar i samlingen medan man slår sig ner med en känsla av att man är helt nöjd. Vad tror ni krävs för att uppnå detta? Är det ens möjligt att hitta en sådan?
Och vad är nackdelen respektive fördelarna med att vara flippare som klocksamlare?

Jag har betat av några klockor runt 25 k och en hel del kring 10k men oavsett har jag svårt att vara nöjd med det jag har. Vissa här på forumet verkar ju trots allt sitta still med det dem köper. Hur tänker ni som inte flippar så mycket? Jag avundas och imponeras av det!

IMG_1133.JPG

Detta är den klockan i min samling som har fått stanna längst, köpte den i april i år :)

Jag vill jättegärna höra hur ni tänker kring detta! Har ni hittat er exitklocka ännu? :D
Är detta något som ni vill uppnå?

Vet ej om det finns en tråd på samma ämne, isåfall ber jag om ursäkt.

Hej
Glömde skriva att jag tycker din Bulova är fantastiskt vacker på detta armband.
Så svag för dessa kronografer
 
Jag har sålt klockan jag köpte och använde på utlandsmission, jag har sålt klockan jag hittade i en begagnad soffa och som jag sedan hade på mig när jag gifte mig.
Dessa ur hade kanske varit keepers för andra pga proveniensen men inte för mig. När grejerna samlar damm i lådor är det bättre att låta dem gå vidare så att nån annan kan ha nytta och glädje av dem.
En klocka ska bäras, inte ligga i en låda.
 
Jag omformulerar frågeställningen lite! Min tanke var inte att man skulle hitta en klocka som får en att lämna klockintresset, utan snarare än riktig keeper som gör att man känner sig nöjd och inte vill sälja för att man inte tror att man kan hitta något som är bättre.

Mycket av intresset för min del iallafall handlar ju om att lära mig och läsa om olika märken.

Skulle vara skönt att kunna ödsla mer tid åt sådant :).
Fick ett fickur som kommer från min farfars farbror. Den klockan kommer aldrig säljas.
Alla andra klockor kan jag tänka mig att sälja pga det bara är en sak :)
 
Jag förstår hur du tänker, men jag har två frågor.

Är det möjligt att vara intresserad av klockor utan att flippa och köpa? Är det möjligt att ha en grupp med keepers som man stannar vid?

Jag förstår självklart att smaken kan förändras, men jag tror ofta (iallafall för mig), att man köper och säljer enbart för kicken att få något nytt att pilla på, inte för att man har ändrat sin smak. Det är nästan som ett beroende! Gäller kanske inte för alla.

Det vore gött att kunna stanna av lite med inköp och njuta av det fina man har. Så tänker iallafall jag :)
Jo, det är klart. Men frågan om det beror på den där enda klockan?
Jag är ju intresserad av många klockor jag inte alls har råd med, men det finns ju fler klockor som har råd med. Jag har svårt att tro att en enda klocka skulle få mig att nöja med helt
med vad jag har mer än ett tag.
 
Jag försöker bli med fyra klockor! En bad klocka, en golf klocka, en klocka på jobbet och en dress klocka. Men ju mer man gillar klockor, ju svårare blir det. Sen har jag märkt att man ändrar smak med åldrandet:sorry: Det tar aldrig slut!, fast på ett positivt sett:p
 
Jag instämmer med många övriga, inte så mycket en exit, men en keeper... det är svårt. Jag är en OWG sedan länge, det är ungefär vad jag vill ta mig råd till.
Därför ingår ett visst flippande och ska man vara ärlig är jag skyldig till alla saker som flippande innebär.
Samtidigt så utvecklas smaken med åren, det jag köpte för 7år sedan (och sålde) skulle jag inte köpa idag. Men varför ja sålde min gamla Explorer... ja, det var kanske inte så smart.

Just nu supernöjd med denna, rent ärligt känns det som att den får stanna. Jag får återkomma till våren till denna tråd. :)

18062768-F1E3-4A84-9B85-33F0BBDF1CD5.jpeg
 
IMG_9846.JPG
Efter ungefär 2 års flippande har jag nu något jag trodde var ouppnåeligt. En sub. Har burit den några månader nu och tror att jag aldrig kommer flippa den. Inte för annat än handpenning till hus i så fall. Inte för stor, tålig, vattentät och samtidigt stilig som få. Allt annat i samlingen av värde får gå för att finansiera den, men vintagedykare för runt tusenlappen kan lika gärna va kvar. Och gåvor/arvegods så klart. Aldrig flipp på det. Nu varvar jag sub 6/7 dagar och Casio w-800 som beater 1/7. Så nära OWG jag kommer komma. Får se om detta håller i sig.

HipstamaticPhoto-527333489.712787.jpg

(Nattar ungen i skrivande stund, därav potatisbild)
 
Just nu har jag tre stycken klockor som jag känner att jag alltid kommer behålla (även om jag inte direkt är någon flippare, utan snarare en samlare). Tre klockor som jag skulle rädda vid eldsvåda!
Jaeger-LeCoultre i 14k från 1963.
snapseed-jpg.624561

Seiko 6138-6010 från 1977.
snapseed-jpg.618143

Seiko 13005 från 1956.
img_5224-jpg.533637
 
Just nu har jag tre stycken klockor som jag känner att jag alltid kommer behålla (även om jag inte direkt är någon flippare, utan snarare en samlare). Tre klockor som jag skulle rädda vid eldsvåda!
Jaeger-LeCoultre i 14k från 1963.
snapseed-jpg.624561

Seiko 6138-6010 från 1977.
snapseed-jpg.618143

Seiko 13005 från 1956.
img_5224-jpg.533637
Vädligt fint! Det förstår jag :)
 
IMG_9846.JPG
Efter ungefär 2 års flippande har jag nu något jag trodde var ouppnåeligt. En sub. Har burit den några månader nu och tror att jag aldrig kommer flippa den. Inte för annat än handpenning till hus i så fall. Inte för stor, tålig, vattentät och samtidigt stilig som få. Allt annat i samlingen av värde får gå för att finansiera den, men vintagedykare för runt tusenlappen kan lika gärna va kvar. Och gåvor/arvegods så klart. Aldrig flipp på det. Nu varvar jag sub 6/7 dagar och Casio w-800 som beater 1/7. Så nära OWG jag kommer komma. Får se om detta håller i sig.

HipstamaticPhoto-527333489.712787.jpg

(Nattar ungen i skrivande stund, därav potatisbild)
Snyggt! Submarinern är väl kanske en bra OWG klocka? :) Många verkar ju dock inte nöja sig där
 
Säger så här: skulle jag av olyckliga omständigheter tvingas till att bara bära en klocka blir 116520 ett givet val. Har tagit mig många år att förverkliga drömmen om en Daytona, så den skulle väl eventuellt kunna fungera som exitklocka. Eftersom pensionen närmar sig, är det tveksamt om jag kommer att ha ekonomiska möjligheter till klockaffärer och då är väl Daytonan en inte alltför dålig exit i så fall :)
6398454C-D932-4646-A75D-C45AE9165DA5.jpeg
 
För mig, Finns ingen Exit klocka, förutom den man tar med sig i graven, om man nu gör det. Har flippat i 30 år, värre i vissa perioder, lugnare i andra, mkt styrs såklart av plånbok och för att få nästa dinka, måste jag i vart fall flippa och jag är nöjd med ca 3 klockor att snurra runt med, färre är svårt. Ibland tror jag man är naiv och tror att nästa kanske är min exit, trodde jag tex om min Skydweller, men inte FN är den en exit / helig, den ryker nog snart.:(
 
Jag skulle aldrig få för mig att flippa arvegods!
Resten kommer antagligen flippas för att testa nytt förr eller senare :)
 
Tillbaka
Topp