• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Evig keeper? Exitklocka?

Ceramic

Cartier
Kid vid namn Benjamin född 2017. Limiterad bp ff lanserad och producerad 2017.
IMG_3386.JPG
 

BoEtt

Rolex
Jag är fortfarande på väg in i klockträsket efter att ha trampat runt i 1,5 år, har ännu bara lärt mig en bråkdel av vad som finns. Att sälja det jag gillar, aldrig! Att köpa nytt, ja hela tiden. Det tar liksom aldrig slut. En stabilisering har skett, jag köper inte vad som helst utan har ett mål i samlandet. Än finns många graaler att få tag i, vissa är helt ouppnåeliga tyvärr. Men en del i nörderiet är väl att kunna drömma. :)
Nån exit finns inte vad jag kan se, jag har ju nyss börjat.
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har jättesvårt att sälja även sånt jag knappt använder. Jag hittar alltid någon ursäkt att behålla typ ... den får jag ju ändå inte så mycket för..eller ....den köpte jag ju på den lilla butiken i Prag ...osv men det ska bli bättring;)
Denna stannar dock för evigt. I familjen sen 1964 och själva ursprunget till att jag hamnade här
IMG_20170707_191358.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mycket bra poäng och det känns som att du är väldigt mogen i ditt klockintresse, med tanke på de klockor du äger och den kunskap du sitter på. En annan är ju knappt torr bakom öronen och utforskar fortfarande vad man går igång på (i klocktermer), och med en rätt tajt budget men stor nyfikenhet kommer ju flippandet som ett oundvikligt fenomen. Jag ser det som ett sätt att utforska vad jag egentligen gillar för att sedan, inom de områdena, börja "settle down".
Jag tror Aurum får ett helt annat utgångsläge när han söker sig bakåt i tiden. Många här som söker nytt blir lätt offer för marknadskrafter och det är starka krafter. Det ingår i paketet att man inte ska vara nöjd för länge för det behövs omsättning för att hålla det nya igång. Det gamla får vara ifred från den typen av påverkan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Klarar man av att motstå frestelsen blir det mindre jobbigt för varje gång man klarar det. Det är som att sluta med vilken impuls som helst. Det är svårast i början. Vi lever nog de flesta här med två djävlar på varsin axel, en som säger köp och en som vi inte lyssnar på, som säger vänta.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tror inte man kan förutse keepers, man måste testa för att se vilka som stannar. Till sist står man där med några klockor som man dels hatar för att man aldrig kan sälja dem och köpa nytt, men samtidigt uppenbarligen gillar. Själv gillar jag verkligen gamla kronografer "autaviaklassen" och gubbsportklockor "DJ-klassen", men de här två jäklarna ligger sedan ett par år som bromsklossar i respektive kategori på gott och ont, inga utmanare har klarat att knuffa ut dem:
IMG_1783.JPG
IMG_1787.JPG
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Klockmodell som jag har köpt tillbaka för tredje gången får bli en keeper.
Speedmaster Pro nu som Tintin.
Plus klockor som har högt affektionsvärde får stanna. Exitklocka har jag inte funderat på än:)
IMG_8923.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror Aurum får ett helt annat utgångsläge när han söker sig bakåt i tiden. Många här som söker nytt blir lätt offer för marknadskrafter och det är starka krafter. Det ingår i paketet att man inte ska vara nöjd för länge för det behövs omsättning för att hålla det nya igång. Det gamla får vara ifred från den typen av påverkan.
Du syftar på att jag föredrar äldre ur?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du syftar på att jag föredrar äldre ur?
Ja, inte bara du utan alla som inte söker nytt. Jag ser samma mekanismer som med mode. Det kostar att hänga med, men den som hittar sin egen stil är inte påverkbar på samma sätt. Jag vet förresten inte om du bara föredrar äldre ur, men det jag sett har varit åt det hållet. Jag kan tänka mig att man samlar på sig kunskap på vägen i jakten efter ett äldre ur på ett sätt som man inte kan vid nyköp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, inte bara du utan alla som inte söker nytt. Jag ser samma mekanismer som med mode. Det kostar att hänga med, men den som hittar sin egen stil är inte påverkbar på samma sätt. Jag vet förresten inte om du bara föredrar äldre ur, men det jag sett har varit åt det hållet. Jag kan tänka mig att man samlar på sig kunskap på vägen i jakten efter ett äldre ur på ett sätt som man inte kan vid nyköp.
Håller med, marknadsföring och hets om nya modeller blir ju lite mindre relevant om man tittar på vintageur. Finns dock folk som flippar vintageur hysteriskt också, lite oklart vad de söker. Hade bara lite svårt att tyda om du syftade på att byta/flippa eller om du syftade på årsmodeller.
 
Topp