• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

VLOOKUP är snabbt och enkelt. Ännu bättre och flexiblare är kombinationen INDEX/MATCH.

Kör nästan aldrig Vlookup. Index/match är mycket säkrare.
 
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
 
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
Jag har faktiskt inte kommit underfund med xlookup. Men samtidigt har jag inte gjort några vidare försök heller.
Det kanske är dags att börja med den efter några år.
 
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
Ah, alltid finnas det nyare saker att lära sig :)

För en 6-7 år sedan var jag en Excel- och VBA-ninja, men har sedan dess bytt uppgifter och använder inte Excel knappt alls. Tyvärr. Jag har varit insyltad i Excel och makron sedan tidigt 90-tal :D
 
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
 
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
Skrivit från telefon så kan hända att något semikolon hamnat fel, men en nästlad IF-sats med AND-villkor för att fånga upp gränsvillkoren hade jag använt mig av.

=OM(OCH(A1>=10;A1<=50);"10-50";OM(OCH(A1>50;A1<=100);"50-100";OM(OCH(A1>100;A1<=150);"100-150";"OOR")))

Två saker du behöver tänka på:
1. Exakt 50, 100 och 150, skall det vara med i det nedre eller övre villkoret?
2. Vad skall hända om det är mindre än 10 eller större än 150?
 
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
Ja, det blir snabbt långa nestlingar.. Typ som @byggarebob123 skriver. Det är svårt att felsöka långa nestlade uttryck så fundera på om de går att bryta upp/ut och göra i flera steg mha kolumner som ev göms om det skall se snyggt ut.
 
Skrivit från telefon så kan hända att något semikolon hamnat fel, men en nästlad IF-sats med AND-villkor för att fånga upp gränsvillkoren hade jag använt mig av.

=OM(OCH(A1>=10;A1<=50);"10-50";OM(OCH(A1>50;A1<=100);"50-100";OM(OCH(A1>100;A1<=150);"100-150";"OOR")))

Två saker du behöver tänka på:
1. Exakt 50, 100 och 150, skall det vara med i det nedre eller övre villkoret?
2. Vad skall hända om det är mindre än 10 eller större än 150?

Tack snälla!

1: Förstår principen på din formel så det kan jag lösa själv tror jag :)
2: Det kommer i praktiken inte att hända men det löser man väl med "" osv?
 
Ja, det blir snabbt långa nestlingar.. Typ som @byggarebob123 skriver. Det är svårt att felsöka långa nestlade uttryck så fundera på om de går att bryta upp/ut och göra i flera steg mha kolumner som ev göms om det skall se snyggt ut.
Jo så är det förstås.

När jag fått detta att fungera som jag vill kan jag ju i lugn och ro försöka snygga till det tänker jag.

:)
 
Jag har stött på ett mycket störigt problem.

När jag ska kopiera in från en fil till en annan, och vill inte kopiera in tomma celler, så fungerar det bara inte.
Försöker allt men det blir inte rätt, så jag börjar undra om det är någon inställning i arket som jag inte kan se?

Någon som känner igen problemet eller kan hänvisa till var jag kan lära mig mer ( är verkligen på en basnivå och behöver bli bättre)

1713964221031.png
 
Jag har stött på ett mycket störigt problem.

När jag ska kopiera in från en fil till en annan, och vill inte kopiera in tomma celler, så fungerar det bara inte.
Försöker allt men det blir inte rätt, så jag börjar undra om det är någon inställning i arket som jag inte kan se?

Någon som känner igen problemet eller kan hänvisa till var jag kan lära mig mer ( är verkligen på en basnivå och behöver bli bättre)

1713964221031.png

En snabb lösning om du tex har datan i ett table är att filtrera bort tomma rader och sedan kopiera endast de som är synliga:

Skärmavbild 2024-04-24 kl. 21.51.21.png


Sen kan du antingen radera de tomma raderna eller klistra in värdena i en ny table i ett nytt dokument.
 
Så har jag åter ett excelproblem att lösa. Suttit och trixat en lång stund nu.
Jag skulle vilja kunna markera en grupp celler och ändra alla värden inom markeringen med t.ex. 10%. Så, hur kan man göra det? Går det?
1000013366.jpg
 
Senast ändrad:
Så har jag åter ett excelproblem att lösa. Suttit och trixat en lång stund nu.
Jag skulle vilja kunna markera en grupp celler och ändra alla värden inom markeringen med t.ex. 10%. Så, hur kan man göra det? Går det?
1000013366.jpg

På vilket sätt?

För att kunna ändra lite hit och dit: gör en cell med procentsatsen/faktorn och multiplicera alla celler med den?

Annars om du vill göra en one time-grej: paste special?
 
På vilket sätt?

För att kunna ändra lite hit och dit: gör en cell med procentsatsen/faktorn och multiplicera alla celler med den?

Annars om du vill göra en one time-grej: paste special?
En cell med procentsatsen att koppla ändringen tänkte jag ju.
Jag tror det är som en, one time-grej vi kan kalla den.
Jag tänker att man skriver vilka celler procetändringen gäller. Men hur binder man ihop dem. Med ( )? Och vilket tecken mellan cellnamnen?
Paste special låter ju om inte annat väldigt spännande. 🙂
 
Så har jag åter ett excelproblem att lösa. Suttit och trixat en lång stund nu.
Jag skulle vilja kunna markera en grupp celler och ändra alla värden inom markeringen med t.ex. 10%. Så, hur kan man göra det? Går det?
1000013366.jpg

Du kan ju göra det enkelt och skriva t.ex 1,1 i cellen ovanför och gånger med just den cellen. Vill du ha 0% påslag så skriver du 1 och vill du ha 20% påslag så skriver du 1,2.
Du kan även gå in i formeln i första cellen och kopiera ner och sidlängs.

Finns nog 700 olika sätt att göra det på.
Frågan är vad som passar dig och hur du vill använda det
 
Du kan ju göra det enkelt och skriva t.ex 1,1 i cellen ovanför och gånger med just den cellen. Vill du ha 0% påslag så skriver du 1 och vill du ha 20% påslag så skriver du 1,2.
Du kan även gå in i formeln i första cellen och kopiera ner och sidlängs.

Finns nog 700 olika sätt att göra det på.
Frågan är vad som passar dig och hur du vill använda det
Tack, till dig och @krämbulle. Då blir det lite mer excelexperiment ikväll.
 
Så har jag åter ett excelproblem att lösa. Suttit och trixat en lång stund nu.
Jag skulle vilja kunna markera en grupp celler och ändra alla värden inom markeringen med t.ex. 10%. Så, hur kan man göra det? Går det?
1000013366.jpg
Om de är i kolumn I, J, K och rad 10,11,12… så hade jag skrivit en faktor i cell I1 och sedan en formel i cell L10 =I10*faktor. Lås referensen till faktorn (tryck på F4) när du står vid faktor i formeln.

Nu är det bara att dra formeln vidare till kolumn M och N, och sedan nedåt så långt du behöver.
 
Där är just nu formelfritt. Men jag förstår hur du tänker. Ska prova.
Som ante_77 skriver så är det ganska enkelt om du bara har få värden i få celler. Då kan du enkelt göra såhär:

Skärmavbild 2024-09-29 kl. 12.37.08.png


Antingen gör du manuellt på alla och skriver ="värdet som är markerat"*d$3$ och gör samma på alla.
Men om det är fler värden så blir det lite jobbigt att göra manuellt så då bör du börja använda olika "IF" för att tex markera cellerna i olika färger.
Alternativt så väljer du conditional formatting och sätter värdena där:

Skärmavbild 2024-09-29 kl. 12.39.52.png


Men beroende på vad det är du vill göra och hur stort det blir så skulle jag lägga in alla värden i en tabell och där göra olika formateringar eller variabler.
 
Som ante_77 skriver så är det ganska enkelt om du bara har få värden i få celler. Då kan du enkelt göra såhär:

Skärmavbild 2024-09-29 kl. 12.37.08.png


Antingen gör du manuellt på alla och skriver ="värdet som är markerat"*d$3$ och gör samma på alla.
Men om det är fler värden så blir det lite jobbigt att göra manuellt så då bör du börja använda olika "IF" för att tex markera cellerna i olika färger.
Alternativt så väljer du conditional formatting och sätter värdena där:

Skärmavbild 2024-09-29 kl. 12.39.52.png


Men beroende på vad det är du vill göra och hur stort det blir så skulle jag lägga in alla värden i en tabell och där göra olika formateringar eller variabler.
Toppen! Ska sätta mig och testa ikväll.
Excel är nästan vardagsmagi, när man kan behärska det.
 
Hittar ingen tråd att ställa frågan i så det borde funka här.

Jag använder Mac hemma och har alltid använt Windows på jobb historiskt.
Just nu använder jag bara Mac, och Excel för Mac är ju kasst i jämförelse med Windowsversionen.

Jag funderar på att köpa en begagnad bärbar dator för att kunna använda Office365.
Inga större filer utan mest för funktion osv.

Jag tänker att business-företagen som Lenovo, HP, Dell borde funka, och en i7 med minst 16gb ram. Skärm har jag en extern så den spelar ingen större roll, men bör ju klara högre upplösning så ett ok grafikkort är ju ett måste.

Jag har absolut ingen koll alls på vad jag ska köpa, kan någon av er tipsa? Gärna Blocketannons i Stockholm :)
Tack!
 
Hittar ingen tråd att ställa frågan i så det borde funka här.

Jag använder Mac hemma och har alltid använt Windows på jobb historiskt.
Just nu använder jag bara Mac, och Excel för Mac är ju kasst i jämförelse med Windowsversionen.

Jag funderar på att köpa en begagnad bärbar dator för att kunna använda Office365.
Inga större filer utan mest för funktion osv.

Jag tänker att business-företagen som Lenovo, HP, Dell borde funka, och en i7 med minst 16gb ram. Skärm har jag en extern så den spelar ingen större roll, men bör ju klara högre upplösning så ett ok grafikkort är ju ett måste.

Jag har absolut ingen koll alls på vad jag ska köpa, kan någon av er tipsa? Gärna Blocketannons i Stockholm :)
Tack!
Köp från Inrego eller liknande så får du garanti och slipper vara orolig för stulna enheter. För tyngre Excel-hantering (100 000+ rader) hade jag försökt hitta en med Ryzen-CPU med 6-8 kärnor, annars duger väl vilken i5 eller i7 som helst 🙂
 
Tillbaka
Topp