• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Excel tips & tricks

Köp från Inrego eller liknande så får du garanti och slipper vara orolig för stulna enheter. För tyngre Excel-hantering (100 000+ rader) hade jag försökt hitta en med Ryzen-CPU med 6-8 kärnor, annars duger väl vilken i5 eller i7 som helst 🙂
Tack, får kolla på Inrego. Visste inte ens om att de fanns. Men bra poäng att det lär vara en del stulet på Blocket.
Har rätt mycket data i mina filer så krävs en del kräm, men tänker att jag får banta ner det när jag sitter hemma helt enkelt.

Hittar ingen tråd att ställa frågan i så det borde funka här.

Jag använder Mac hemma och har alltid använt Windows på jobb historiskt.
Just nu använder jag bara Mac, och Excel för Mac är ju kasst i jämförelse med Windowsversionen.

Jag funderar på att köpa en begagnad bärbar dator för att kunna använda Office365.
Inga större filer utan mest för funktion osv.

Jag tänker att business-företagen som Lenovo, HP, Dell borde funka, och en i7 med minst 16gb ram. Skärm har jag en extern så den spelar ingen större roll, men bör ju klara högre upplösning så ett ok grafikkort är ju ett måste.

Jag har absolut ingen koll alls på vad jag ska köpa, kan någon av er tipsa? Gärna Blocketannons i Stockholm :)
Tack!
Du har inte övervägt en virtuell Windows i Macen?

Jag löser själv affinitys program som jag behöver i min Linuxdator med Windows 11 installerat i en VirtualBox

Jag löser själv affinitys program som jag behöver i min Linuxdator med Windows 11 installerat i en VirtualBox

Man kan ju även koppla upp sig mot en eller annan fysisk dator via Citrix.
Jag brukade dra igång jobbdatorn och sedan slappa på hemmakontoret.
Jag har aldrig kört virtuell Windows då de enda gångerna jag använder Windows är när jag är på jobb.

Man kan ju även koppla upp sig mot en eller annan fysisk dator via Citrix.
Jag brukade dra igång jobbdatorn och sedan slappa på hemmakontoret.
Jag har aldrig kört virtuell Windows då de enda gångerna jag använder Windows är när jag är på jobb.

Jag har testat VMware Fusion men tycker att det är för slött. Blir långsamt när man kör det som ett program/app.
Blir svårt med tangentbordet också verkar det som. Testade bara en dag men gav upp för det blev för meckigt.

Det kan hända att jag inte har fattat upplägget riktigt? Förr körde man ju bootcamp och då startade man ju Windows som en PC på Mac vilket kändes bättre.
Men då använde jag inte Windows på samma sätt som idag.

Jag har testat VMware Fusion men tycker att det är för slött. Blir långsamt när man kör det som ett program/app.
Blir svårt med tangentbordet också verkar det som. Testade bara en dag men gav upp för det blev för meckigt.

Det kan hända att jag inte har fattat upplägget riktigt? Förr körde man ju bootcamp och då startade man ju Windows som en PC på Mac vilket kändes bättre.
Men då använde jag inte Windows på samma sätt som idag.

Farsan körde bootcamp, men Windows blev aldrig använt.
På jobbet med Citrix märkte jag inte av några problem. Inget lagg eller annat.
Bootcamp så är det antingen eller. Lösningen som jag körde på förra jobbet gillar jag. Smidigt som fan (enda problemet var med F4 i excel

Tänkte inte på att MAC kör arm - då funkar det inte lika smidigt. VirtualBox i Linux på x86 funkar hur bra som helst, märks knappt att det är virtualiserat.

En extra x86-maskin är nog det bästa, eller ännu bättre, vänj dig av med Excel och kör Python/pandas/numpy istället :)

Nej, men en ”burk” kan man köpa och ställa i en garderob för att slippa jobba på sidan av med någon laptop

Min son har en Windows-pc som jag kan installera allt på. Skulle det vara möjlig lösning? Isåfall hur?

Tänkte inte på att MAC kör arm - då funkar det inte lika smidigt. VirtualBox i Linux på x86 funkar hur bra som helst, märks knappt att det är virtualiserat.

En extra x86-maskin är nog det bästa, eller ännu bättre, vänj dig av med Excel och kör Python/pandas/numpy istället :)

Svårt att se att man kan köra powerquerys och annat med Python etc utan Excel? 😅

”…vänj dig av med Excel…” 😳😳😳

Helt klart problematiskt :eek::)

Min son har en Windows-pc som jag kan installera allt på. Skulle det vara möjlig lösning? Isåfall hur?
Förr behövde man någon "Professional" version för att köra Remote Desktop - vet inte hur det fungerar nu för tiden. Leta efter Remote Desktop på windows maskinen och enablea.
Klient för mac verkar finnas
Svårt att se att man kan köra powerquerys och annat med Python etc utan Excel? 😅
Svårt att se att det är en nackdel :) Finns inget powerquerys (vad det nu är) kan göra som inte pandas gör bättre ;)
Men detta är såklart helt fel tråd för den diskussionen

En sak jag aldrig får att funka som det ska är datumformateringen med olika regioner.
Och jag önskar att få hjälp från er proffs att förstå hur jag alltid får det rätt framöver.

Ett exempel: Jag använder engelskt Excel och Powerbi.

1737130735533.png

I Excel så funkar det oftast när jag tex gör en pivot via power query om jag väljer format date, eller när jag bara låter det vara som general.
När jag då gör en pivot av datan, eller från ett table så funkar det i Excel.

1737130083375.png

Däremot när jag försöker rensa data i Power query så blir det fel med datumen.
Ändrar jag här så blir alla "error":

1737130274923.png

Om jag använder "Using Locale...":

1737130348732.png

Och väljer Engelskt svenskt så blir alla till error:

1737130384847.png

Jag kan behålla cellerna som text, men då blir det fel formatering och ordning i PowerBI:

1737130511784.png

Vad har jag missat?

Tillbaka
Topp