• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Excel tips & tricks

Tack, det var riktigt smart och enkel lösning. Blir lite fler knappar för att dölja/visa men helt klart enklare än tidigare.
Det är bara jag själv som använder filen och då funkar det.
Annars låter det som ett lagom litet och avgränsat projekt för att lära sig mer om makron. Börja med ett makro för att gömma kolumnerna a till b, ett annat för att visa dom. Makrona knyts till knappar. Sen utökar du makrot till att känna av om kolumn a är gömt eller inte - är det gömt så visa annars göm (hela spannet av kolumner).

Lite copy/paste för att göra samma för kolumnerna x till y.

Sedan så lär du dig om sub-rutiner och hur man skickar in kolumn-spannet som skall gömmas/visas, så att mängden kod minskas (lättare att felsöka, underhålla och förbättra).

Annars låter det som ett lagom litet och avgränsat projekt för att lära sig mer om makron. Börja med ett makro för att gömma kolumnerna a till b, ett annat för att visa dom. Makrona knyts till knappar. Sen utökar du makrot till att känna av om kolumn a är gömt eller inte - är det gömt så visa annars göm (hela spannet av kolumner).

Lite copy/paste för att göra samma för kolumnerna x till y.

Sedan så lär du dig om sub-rutiner och hur man skickar in kolumn-spannet som skall gömmas/visas, så att mängden kod minskas (lättare att felsöka, underhålla och förbättra).
Jag gjorde makron med knappar idag som visar/döljer de olika bitarna i arket. Det funkar bra men lämnar en del att önska.
Däremot får du gärna visa hur man gör så att makron känner av vad som är visat/dolt för det vet jag inte hur man gör eller söker på.

Jag gjorde makron med knappar idag som visar/döljer de olika bitarna i arket. Det funkar bra men lämnar en del att önska.
Däremot får du gärna visa hur man gör så att makron känner av vad som är visat/dolt för det vet jag inte hur man gör eller söker på.
Nu är jag på semester och har inte tillgång till Excel, men något i stil med:

If columns ("A").hidden = false then
Columns("A:B").hidden = true
End if

(Med reservation för att auto-korrekt stökar till det.. :D )

För makro-googlingar så inkluderat jag alltid Excel och vba i söksträngen. I ditt fall typ:
"Excel vba check if column is hidden"

Nu är jag på semester och har inte tillgång till Excel, men något i stil med:

If columns ("A").hidden = false then
Columns("A:B").hidden = true
End if

(Med reservation för att auto-korrekt stökar till det.. :D )

För makro-googlingar så inkluderat jag alltid Excel och vba i söksträngen. I ditt fall typ:
"Excel vba check if column is hidden"
Läste på lite nu och har aldrig använt VBA men det verkar ju vara ganska lätt att lära sig/förstå.
Behöver nog lite tid bara för att sätta mig in i det.
Tack för hjälpen!

Hej,
Jag försöker skriva en formel som räknar "tecken" som n eller k
Testat bl.a denna formel:

=ANTAL.OM(D9:D16;"N"+"K")

Men får då som svar 0

Även prövat med formel

antal.omf
summa.om
summa.omf

Det jag försöker räkna är alltså antal tecken som exempelvis n eller k och få dem ihopsummerade i formelns cell, kan någon hjälpa mig med detta?

Har fått till det genom att skriva exempelvis såhär:

=ANTAL.OM(D9:D16;"N")+(ANTAL.OM(D9:D16;"K"))

Men frågan är om det går att lösa på något "snyggare/smidigare" sätt?
Tack på förhand

Hej,
Jag försöker skriva en formel som räknar "tecken" som n eller k
Testat bl.a denna formel:

=ANTAL.OM(D9:D16;"N"+"K")

Men får då som svar 0

Även prövat med formel

antal.omf
summa.om
summa.omf

Det jag försöker räkna är alltså antal tecken som exempelvis n eller k och få dem ihopsummerade i formelns cell, kan någon hjälpa mig med detta?

Har fått till det genom att skriva exempelvis såhär:

=ANTAL.OM(D9:D16;"N")+(ANTAL.OM(D9:D16;"K"))

Men frågan är om det går att lösa på något "snyggare/smidigare" sätt?
Tack på förhand

Formeln antal.om används i de fall du endast har ett kriterie, "N"+"K" är två kriterier, utöver att det går inte att sumnera två bokstäver till ett värde så att använda plustecknet är fel i detta sammanhang. Antal.Omf används i de fall som du har flera kriterier där alla måste stämma för att formeln skall räkna, men även där hade inte + tecknet använts utan det är ; som används för att separera delar i en formel.

Den formeln som fungerar är nog det smidigaste sättet att göra formeln på i detta fallet. Hade det varit fler kriterier så hade det kanske varit värt att göra det i en mer avancerad formel.

Hej på er!

Letar efter en formel som slumpar text.

Hittade en engelsk formen men mitt excel är svenskt så jag får det inte att funka.

=choose(RANDBETWEEN(1,2)"Text 1","Text 2)

Har bytt ut choose och randbetween till välj och slumpa.mellan men jag får det inte att fungera.

Kan någon hjälpa mig?

Mvh Robin

Hej på er!

Letar efter en formel som slumpar text.

Hittade en engelsk formen men mitt excel är svenskt så jag får det inte att funka.

=choose(RANDBETWEEN(1,2)"Text 1","Text 2)

Har bytt ut choose och randbetween till välj och slumpa.mellan men jag får det inte att fungera.

Kan någon hjälpa mig?

Mvh Robin
skriver du slumpA.mellan eller slump.mellan?
Då det ska vara utan A vad jag förstått

Jag har stött på en liten utmaning, kanske något ni genier kan hjälpa mig med? :)

Jag vill kunna skriva en slags förkortning/kod i cellen som automagiskt översätts till något annat (t.ex. en ort, så om jag skriver 010 så ska det stå Stockholm och om jag skriver 011 så ska det stå Göteborg etc).

Det ska gälla i hela kolumnen och det får inte läggas in någon annan kolumn där resultatet visas utan det måste vara i samma cell där koden skrivs.

Källan tänkte jag lägga på ett annat blad, dvs där det står 010 i A1 och Stockholm i B1 eller dylikt, men jag är givetvis öppen för förslag ifall det fungerar på ett annat sätt - jag ber ju om hjälp av en anledning så att säga :)

Det känns som att det är ”enkelt” men jag lyckas inte. Tar tacksamt emot er hjälp!

Jag har stött på en liten utmaning, kanske något ni genier kan hjälpa mig med? :)

Jag vill kunna skriva en slags förkortning/kod i cellen som automagiskt översätts till något annat (t.ex. en ort, så om jag skriver 010 så ska det stå Stockholm och om jag skriver 011 så ska det stå Göteborg etc).

Det ska gälla i hela kolumnen och det får inte läggas in någon annan kolumn där resultatet visas utan det måste vara i samma cell där koden skrivs.

Källan tänkte jag lägga på ett annat blad, dvs där det står 010 i A1 och Stockholm i B1 eller dylikt, men jag är givetvis öppen för förslag ifall det fungerar på ett annat sätt - jag ber ju om hjälp av en anledning så att säga :)

Det känns som att det är ”enkelt” men jag lyckas inte. Tar tacksamt emot er hjälp!

Den enda lösningen jag kommer på är ett event-macro. När du ändrar ett värde i kolumn X körs en bit kod som söker genom listan med översättningar för att sedan skriva över koden med staden.

Liten guide: https://trumpexcel.com/vba-events/

En betydligt enklare lösning som kräver två kolumner är att använda XLOOKUP eller liknande.

Eftersom det måste vara i samma cell så skulle jag satsa på ett makro som efter inmatningen för en uppslagning byter ut texten. Känns inte som att det går med formler och annan Excel-magi..

Edit: tvåa på bollen :)

Den enda lösningen jag kommer på är ett event-macro. När du ändrar ett värde i kolumn X körs en bit kod som söker genom listan med översättningar för att sedan skriva över koden med staden.

Liten guide: https://trumpexcel.com/vba-events/

En betydligt enklare lösning som kräver två kolumner är att använda XLOOKUP eller liknande.

Eftersom det måste vara i samma cell så skulle jag satsa på ett makro som efter inmatningen för en uppslagning byter ut texten. Känns inte som att det går med formler och annan Excel-magi..

Edit: tvåa på bollen :)

Tack för snabba svar! :)

Känns mer som en Word-grej men du borde kunna definiera auto-correct som i Word?

Om 010 ska vara Sthlm skulle jag tipsa om ’010 så inte alla kombinationer av 010 blir stockholm. Du kanske kan köra auto-correct enbart i en kolumn, men har dålig koll på det.

Hej,
Försöker skriva en formel som räknar antalet (från angivet fält av celler) av ex a,b,c (exempelvis formel antal.om) alltså antalet olika tecken och sedan önskar jag multiplicera a med en siffra som ex 2 och så i slutändan returnerar en total summa. Av antalet tecken gånger de olika värdena för respektive tecken.
Någon som kan hjälpa mig med detta så är jag evigt tacksam! :) 🙌🙏

Hej,
Försöker skriva en formel som räknar antalet (från angivet fält av celler) av ex a,b,c (exempelvis formel antal.om) alltså antalet olika tecken och sedan önskar jag multiplicera a med en siffra som ex 2 och så i slutändan returnerar en total summa. Av antalet tecken gånger de olika värdena för respektive tecken.
Någon som kan hjälpa mig med detta så är jag evigt tacksam! :) 🙌🙏

Kanske en bild skulle hjälpa

Svårt att förklara med ord och text

COUNTIFS kanske är svaret?

edit* missade multicitat. Skulle svara Tre333

Ja, countifs räknar antal på de kriterierna man väljer.
Jag förstår dock inte frågan som ställdes.

Ah….
Jag kanske skulle läst din ”note” innan jag svarade 😬

Tusentack! Tar med en bild över "problemet" och så ska jag även klippa med en lösning som jag fick via PM

1677243818990.png

Är det nåt sånt här du söker?
=SUMMA(ANTAL.OM(B1:B6;"a")*1)+(ANTAL.OM(B1:B6;"b")*2)+(ANTAL.OM(B1:B6;"c")*3) i A1 ger:

A B
14 a
b
b
c

Tack igen, återkommer säkert med fler funderingar framöver :)

Tusentack! Tar med en bild över "problemet" och så ska jag även klippa med en lösning som jag fick via PM

1677243818990.png

Är det nåt sånt här du söker?
=SUMMA(ANTAL.OM(B1:B6;"a")*1)+(ANTAL.OM(B1:B6;"b")*2)+(ANTAL.OM(B1:B6;"c")*3) i A1 ger:

A B
14 a
b
b
c

Tack igen, återkommer säkert med fler funderingar framöver :)

Då förstår jag bättre...även om jag inte tycker att bilden riktigt samsvarar med formeln.
Den formeln fungerar alldeles utmärkt så länge a=1, b=2 och c=3 och dina a,b,och c ligger från B1 till B6 och du vill ha en klumpsumma.

Jag vill att excel ska hjälpa mig att leta upp matchande tal.

Se exempel nedan som jag vill ha det ( där jag har skapat tabeller i samma ark).

Hur får jag F kolumnen att automatiskt hämta från J kolumnen om E kolumnen och I kolumnen matchas?
Förstår att det är något med LETARAD, men får det fan inte att fungera.

1690205926090.png

Se exempel nedan som jag vill ha det ( där jag har skapat tabeller i samma ark).

Hur får jag F kolumnen att automatiskt hämta från J kolumnen om E kolumnen och I kolumnen matchas?

1690205926090.png
=LETARAD(E2;$I$2:$J$5;0) i cell F2 med reservation för radnumrena då de är klippta från bilden.

Googla VLOOKUP och läs några guider så klarnar det säkert :)

Senast ändrad:
Jag har det senaste halvåret bara kört chatgpt när det är något jag vill göra som jag är osäker på hur jag tar fram. Tycker det fungerar väldigt bra :)

1690205926090.png

=LETARAD(E2;$I$2:$J$5;0) i cell F2 med reservation för radnumrena då de är klippta från bilden.

Googla VLOOKUP och läs några guider så klarnar det säkert :)
VLOOKUP är snabbt och enkelt. Ännu bättre och flexiblare är kombinationen INDEX/MATCH.

VLOOKUP är snabbt och enkelt. Ännu bättre och flexiblare är kombinationen INDEX/MATCH.

Jag använder index/match oftast. Dock skulle jag i detta fall köra vlookup då det är något begripligare och enklare.

Absolut, mycket flexiblare om inte annat. Men innan man lär sig INDEX/MATCH bör man ha förståelse för VLOOKUP :)

Tillbaka
Topp