Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fasen du borde väl vara ett riktigt Excel ess, vill minnas att du sitter och börshajar om dagarnaKolla in index+match istället för lookup
Fasen du borde väl vara ett riktigt Excel ess, vill minnas att du sitter och börshajar om dagarna
Har alltid föreställt mig att "ni" sitter med invecklade och fräsiga Excel snurror då.
Sedär, snyggt. Hade sparat lite datakraftKolla in index+match istället för lookup
Ok, kul. skulle fasen vilja praktisera på ett sånt ställe och se detta trixande med egna ögon haha. Av ren nyfikenhet, är det mycket "lärande på plats" som gäller eller förutsätts de som böjar på dessa tjänster vara hejare på typ Excel och redan ha mycket av grunder för dessa snurror i ryggmärgen?Nja, beror på. Om det är ett standardiserat case är det en del värderingsmodeller osv som är samma. Men i de flesta är så många unika faktorer som gör att det blir lättare att bygga modellen från grunden istället.
Men typ investment grade och loan origination har mycket standardiserade och färgglada modeller
Nja, beror på. Om det är ett standardiserat case är det en del värderingsmodeller osv som är samma. Men i de flesta är så många unika faktorer som gör att det blir lättare att bygga modellen från grunden istället.
Jag fick PowerPivot demat för något halvår sedan, verkar mycket kraftfullt. För mig som hämtar data från 5-6 olika källor och konsoliderar i Excel skulle det underlätta i många fall att skapa en grunddatabas i PowerPivot och sedan använda den istället för att uppfinna hjulet på nytt varje gång man får en ad hoc-fråga.
Vi har dock inte uppgraderat från Office 2007 förrän för bara någon vecka sedan så har inte kunnat testa runt i det riktigt ännu. Men det såg väldigt användbart ut när jag tittade på det!
Det är riktigt grymt - och just faktumet att du kan hämta data från i princip vilken datakälla som helst gör det extremt lättarbetat.
Sen hur det jobbar med data, att det t.ex. bara uppdaterar ändrad data när du kör en refresh, gör det snabbt.
Ja verkar grymt skönt att bara köra rapporterna dagligen/veckovis/månadsvis till excel/csv/txt eller vilket format grundprogrammet än spottar ut istället för att göra allt till excelformat med ändlösa vlookups och andra formler. Accessdatabaser kunde man ju koppla direkt in vad jag minns, var det samma med t ex SQL-databas?
Kolla in index+match istället för lookup
Får hålla med. Fungerar fintKolla in index+match istället för lookup
Ok, kul. skulle fasen vilja praktisera på ett sånt ställe och se detta trixande med egna ögon haha. Av ren nyfikenhet, är det mycket "lärande på plats" som gäller eller förutsätts de som böjar på dessa tjänster vara hejare på typ Excel och redan ha mycket av grunder för dessa snurror i ryggmärgen?
3. Här skulle jag tipsa om en sida där man kan laga filer som får felmeddelandet "Excel found unreadable content, do you want to recover", men jag kan för mitt liv inte hitta sidan. Jag får återkomma från jobbet imorgon där jag har den bokmärkt.
Tack, ska kolla in länken mer noggrant under helgen.Här fann jag den: http://xlgeekwebapps.cloudapp.net/default.aspx
Räddat mig några gånger... Allra bästa är att inte skapa problemet genom att kopiera format mellan workbooks iofs men det har ju inte alltid tänkts på.
Är väl det som gör programmet roligt egentligen. Kan sitta och klura gannka många timmar innan man lyckats komma på en handfull vägar att testaVilken befrielse det är när man väl löser en formel som man har hållit på med i flera dagar
=IFERROR(INDEX(titles,MATCH(3,N4:V4,0)), "-")
Är väl det som gör programmet roligt egentligen. Kan sitta och klura gannka många timmar innan man lyckats komma på en handfull vägar att testa
Något jag inte riktigt lyckats med smidigt är att namnge olila värden. Som t.ex blir värdet 4 i en cell så skrivs "Mycket bra" ut i en annan. Går fint med index match för ett par stycken men hur gör man om man har ett 30-tal?
Källkod:=IFERROR(INDEX(titles,MATCH(3,N4:V4,0)), "-")
@krämbulle någon idé?
=IF(A3=1;"Mycket bra";IF(A3=2;"Bra";IF(A3=3;"Dåligt";IF(A3=4;"Mycket dåligt";"Åt fanders"))))
=VLOOKUP(A3;A:B;2;FALSE)
Ska absolut testa!Är det just 30? Eller kan det vara 'oändligt'?
Jag antar att du provat nästlade IF-satser? Det går ju att lösa på det viset - Excel (efter version 2003) kan hantera upp till 64 nästlade logiska funktioner. Så du skule kunna göra så här:
Källkod:=IF(A3=1;"Mycket bra";IF(A3=2;"Bra";IF(A3=3;"Dåligt";IF(A3=4;"Mycket dåligt";"Åt fanders"))))
Där värdet du vill kolla upp finns i cell A3.
Funkar - men blir extremt omständligt när du ska börja ändra och felsöka. 64 nästlade if-satser blir mycket text.
Men jag tror du är en bättre lösning på spåren: det finns inte möjlighet att lägga upp värdena och outputen du vill få för respektive värde i en tabell. Typ så här:
A - B
1 - Mycket bra
2 - Bra
3 - Dåligt
4 - Mycket dåligt
Då kan du ju bara använda index+match eller Vlookup och söka ut värdet så att det blir
Källkod:=VLOOKUP(A3;A:B;2;FALSE)
Tar dig det närmare alls?
...fredagsmys!
Har bara svenska versioner av Excel men jag antar att du menar kombinera olika diagramtyper?Någon som har koll på om man kan kombinera stacked, clustered och line-charts?
Jag har:
1 post som är på lhs som ska vara clustered
1 post som är på lhs och ska stackas tillsammans med en annan post som också är lhs
1 post som är på rhs som använder axis #2 som en linje
Tips?
Har bara svenska versioner av Excel men jag antar att du menar kombinera olika diagramtyper?
Det är ganska enkelt och man kan ju dubbla axlar också.
Ska kolla om jag har gjort någon film om detta. PM:ar dig i så fall.
Edit: Hade ingen film på detta tyvärr. Men det finns mycket att googla på.
PM:a om du vill ha hjälp så kan vi säkert lösa det.
Använd input-sheets är mitt tipsEtt tips om ni skall jobba med långa formler är att bygga dom var och en och sedan slå ihop dom, har räddat mitt tålamod flera ggr iaf.
Hur fungerar det där egentligen? Är det en variant på VBA? Om du har lust att förklara lite kort.Använd input-sheets är mitt tips
Korta versionen: använd separat sheet som du kan köra sekundära lookup-referenser till och för rådata vilket gör att det går att tracka formler till ett och samma ställe från ditt output sheet. I exemplet ovan kan du bygga samtliga formler direkt i sheet:et utan att behöva skriva massor av formler som kan fucka uppHur fungerar det där egentligen? Om du har lust att förklara lite kort.
Aha! Då använder jag det på sätt och vis redan, men kanske inte lika smidigt som du beskriver att det kan fungera. Blir i så fall jävligt mycket lättare att hitta och rätta till missar, särskilt om jag använt vlookup flertal gånger för samma formel.Korta versionen: använd separat sheet som du kan köra sekundära lookup-referenser till och för rådata vilket gör att det går att tracka formler till ett och samma ställe från ditt output sheet. I exemplet ovan kan du bygga samtliga formler direkt i sheet:et utan att behöva skriva massor av formler som kan fucka upp
Långa versionen: ... Då bjuder du på bira