• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

hedbrg

Panerai
Jag har använt vlookup när jag hade två (osorterade) listor med ett antal hundra artiklar i varje som jag ville veta av vilka som förekom i båda bägge. Använde ett par kolumner men fick allt uppradat snyggt och prydligt.
Helt klart smidigare än att sitta och jämföra manuellt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fasen du borde väl vara ett riktigt Excel ess, vill minnas att du sitter och börshajar om dagarna :)
Har alltid föreställt mig att "ni" sitter med invecklade och fräsiga Excel snurror då.

Nja, beror på. Om det är ett standardiserat case är det en del värderingsmodeller osv som är samma.
 
Senast ändrad:
Nja, beror på. Om det är ett standardiserat case är det en del värderingsmodeller osv som är samma. Men i de flesta är så många unika faktorer som gör att det blir lättare att bygga modellen från grunden istället.

Men typ investment grade och loan origination har mycket standardiserade och färgglada modeller
Ok, kul. skulle fasen vilja praktisera på ett sånt ställe och se detta trixande med egna ögon haha. Av ren nyfikenhet, är det mycket "lärande på plats" som gäller eller förutsätts de som böjar på dessa tjänster vara hejare på typ Excel och redan ha mycket av grunder för dessa snurror i ryggmärgen?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nja, beror på. Om det är ett standardiserat case är det en del värderingsmodeller osv som är samma. Men i de flesta är så många unika faktorer som gör att det blir lättare att bygga modellen från grunden istället.

Nästa stora grej - nu menar jag att man på riktigt kan bygga en karriär på det - för att bygga datamodeller är 'Power Pivot'.

Med tanke på kommande behov av folk som är kompetenta inom 'big data' (mmm...älskar buzz words - :hungover:) och Excels utbredning så tror jag extremt mycket på Power Pivot. Grymt kraftfullt.
 

Johe

Omega
Jag fick PowerPivot demat för något halvår sedan, verkar mycket kraftfullt. För mig som hämtar data från 5-6 olika källor och konsoliderar i Excel skulle det underlätta i många fall att skapa en grunddatabas i PowerPivot och sedan använda den istället för att uppfinna hjulet på nytt varje gång man får en ad hoc-fråga.

Vi har dock inte uppgraderat från Office 2007 förrän för bara någon vecka sedan så har inte kunnat testa runt i det riktigt ännu. Men det såg väldigt användbart ut när jag tittade på det!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag fick PowerPivot demat för något halvår sedan, verkar mycket kraftfullt. För mig som hämtar data från 5-6 olika källor och konsoliderar i Excel skulle det underlätta i många fall att skapa en grunddatabas i PowerPivot och sedan använda den istället för att uppfinna hjulet på nytt varje gång man får en ad hoc-fråga.

Vi har dock inte uppgraderat från Office 2007 förrän för bara någon vecka sedan så har inte kunnat testa runt i det riktigt ännu. Men det såg väldigt användbart ut när jag tittade på det!

Det är riktigt grymt - och just faktumet att du kan hämta data från i princip vilken datakälla som helst gör det extremt lättarbetat.

Sen hur det jobbar med data, att det t.ex. bara uppdaterar ändrad data när du kör en refresh, gör det snabbt.
 

Johe

Omega
Det är riktigt grymt - och just faktumet att du kan hämta data från i princip vilken datakälla som helst gör det extremt lättarbetat.

Sen hur det jobbar med data, att det t.ex. bara uppdaterar ändrad data när du kör en refresh, gör det snabbt.

Ja verkar grymt skönt att bara köra rapporterna dagligen/veckovis/månadsvis till excel/csv/txt eller vilket format grundprogrammet än spottar ut istället för att göra allt till excelformat med ändlösa vlookups och andra formler. Accessdatabaser kunde man ju koppla direkt in vad jag minns, var det samma med t ex SQL-databas?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja verkar grymt skönt att bara köra rapporterna dagligen/veckovis/månadsvis till excel/csv/txt eller vilket format grundprogrammet än spottar ut istället för att göra allt till excelformat med ändlösa vlookups och andra formler. Accessdatabaser kunde man ju koppla direkt in vad jag minns, var det samma med t ex SQL-databas?

Vi kopplar diverse databaser, bla. SQL, direkt till Power Pivot - smidigt. Kan inte exakt vilka begränsningar Power Pivot har när det gäller vilken indata det kan hantera men jag har inte stött på det problemet än.

Online-träningen som finns för Power Pivot kan verkligen rekommenderas. Mycket, mycket bra. Ganska omfattande dock (typ ~80 timmar om jag minns rätt).
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Smidigt att koppla upp sig mot databaser i vanliga excel för att presentera lite siffror också :)
Har ett ärendehanteringssystem med information i en accessdatabas där jag ber excel uppdatera automatiskt när jag öppnar excel, tar några sekunder och sedan så har informationen kommit in, alla fasta formler räknats och mina (snygga, i ett annat sheet) statusfält populerats :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ok, kul. skulle fasen vilja praktisera på ett sånt ställe och se detta trixande med egna ögon haha. Av ren nyfikenhet, är det mycket "lärande på plats" som gäller eller förutsätts de som böjar på dessa tjänster vara hejare på typ Excel och redan ha mycket av grunder för dessa snurror i ryggmärgen?

Både och, det handlar inte om att kunna dom svåraste macros osv. Men du måste ha bra koll på excel och alla basfunktioner. Det viktigaste är att kunna lookup och ifs helt utantill och dessutom kunna arbeta med många kombinationer av lookups/if-slingor för att eliminera manuellt arbete. Något som skapar mycket snabbhet är att använda ALT-genvägarna dvs t.ex. Alt+h s u = sort by...
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Nu går jag väl kanske lite OT då det använder Excel bara som input och output, men är det någon som testat verktyget Jedox? Ska väl vara litegrann som PowerPivot på så vis att man kan koppla in många datakällor (fast direkt interface:at in i programmet) men mycket kraftfullare i och med att alla beräkningar sker på serversidan. Sedan ska man enkelt kunna göra rapporter som kan publiceras direkt på t ex intranät osv.

För att vara lite on topic kan jag bjuda på tre tips och tricks som kan vara användbara:

1. Har du en excelfil som länkar till många andra filer och vill ha en snabb överblick över vilka filer som är länkade? Kör Ctrl + F (Find), sök efter "[" och leta välj att leta i hela workbook:en i Options. Då får du en lista över alla celler där tecknet "[" ingår, vilket det gör i celler som länkar till andra filer, och vet vilka filer som länkas var och som du behöver uppdatera. Sökvägen letar t ex till 'c:\sökväg\[arbetsbok.xlsx]Sheet1!X1'

2. Har du en fil som är lösenordsskyddad och låst men som du behöver låsa upp? Alla filer som heter .xlsx (är väl från excel 2007 och framåt) är egentligen bara ett gäng XML-filer. Byt om filändelsen till .zip, använd ett zip-program och packa upp innehållet på valfritt ställe. Leta reda på XML-filen som heter samma sak som worksheet:et som är lösenordsskyddat, öppna i t ex Notepad och sök efter "Protection". Lösenordet som står därefter är krypterat så det går inte att använda eller att ändra, men tar du bort hela kommandot "sheetProtection="dfgdfgdfgdfh" så kommer inte längre bladet att vara lösenordsskyddat. Packa sedan ihop allt i .zip-filen igen och ändra tillbaks filändelsen till xlsx så är det bara att tuta & köra.

3. Här skulle jag tipsa om en sida där man kan laga filer som får felmeddelandet "Excel found unreadable content, do you want to recover", men jag kan för mitt liv inte hitta sidan. Jag får återkomma från jobbet imorgon där jag har den bokmärkt.
 

Johe

Omega
3. Här skulle jag tipsa om en sida där man kan laga filer som får felmeddelandet "Excel found unreadable content, do you want to recover", men jag kan för mitt liv inte hitta sidan. Jag får återkomma från jobbet imorgon där jag har den bokmärkt.

Här fann jag den: http://xlgeekwebapps.cloudapp.net/default.aspx

Räddat mig några gånger... Allra bästa är att inte skapa problemet genom att kopiera format mellan workbooks iofs men det har ju inte alltid tänkts på.
 

Icaras

Rolex
Vilken befrielse det är när man väl löser en formel som man har hållit på med i flera dagar:)
Är väl det som gör programmet roligt egentligen. Kan sitta och klura gannka många timmar innan man lyckats komma på en handfull vägar att testa :)

Något jag inte riktigt lyckats med smidigt är att namnge olila värden. Som t.ex blir värdet 4 i en cell så skrivs "Mycket bra" ut i en annan. Går fint med index match för ett par stycken men hur gör man om man har ett 30-tal?
Källkod:
=IFERROR(INDEX(titles,MATCH(3,N4:V4,0)), "-")

@krämbulle någon idé?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är väl det som gör programmet roligt egentligen. Kan sitta och klura gannka många timmar innan man lyckats komma på en handfull vägar att testa :)

Något jag inte riktigt lyckats med smidigt är att namnge olila värden. Som t.ex blir värdet 4 i en cell så skrivs "Mycket bra" ut i en annan. Går fint med index match för ett par stycken men hur gör man om man har ett 30-tal?
Källkod:
=IFERROR(INDEX(titles,MATCH(3,N4:V4,0)), "-")

@krämbulle någon idé?

Är det just 30? Eller kan det vara 'oändligt'?

Jag antar att du provat nästlade IF-satser? Det går ju att lösa på det viset - Excel (efter version 2003) kan hantera upp till 64 nästlade logiska funktioner. Så du skule kunna göra så här:

Källkod:
=IF(A3=1;"Mycket bra";IF(A3=2;"Bra";IF(A3=3;"Dåligt";IF(A3=4;"Mycket dåligt";"Åt fanders"))))

Där värdet du vill kolla upp finns i cell A3.

Funkar - men blir extremt omständligt när du ska börja ändra och felsöka. 64 nästlade if-satser blir mycket text.

Men jag tror du är en bättre lösning på spåren: det finns inte möjlighet att lägga upp värdena och outputen du vill få för respektive värde i en tabell. Typ så här:
A - B
1 - Mycket bra
2 - Bra
3 - Dåligt
4 - Mycket dåligt

Då kan du ju bara använda index+match eller Vlookup och söka ut värdet så att det blir

Källkod:
=VLOOKUP(A3;A:B;2;FALSE)

Tar dig det närmare alls?

...fredagsmys!
 

Icaras

Rolex
Är det just 30? Eller kan det vara 'oändligt'?

Jag antar att du provat nästlade IF-satser? Det går ju att lösa på det viset - Excel (efter version 2003) kan hantera upp till 64 nästlade logiska funktioner. Så du skule kunna göra så här:

Källkod:
=IF(A3=1;"Mycket bra";IF(A3=2;"Bra";IF(A3=3;"Dåligt";IF(A3=4;"Mycket dåligt";"Åt fanders"))))

Där värdet du vill kolla upp finns i cell A3.

Funkar - men blir extremt omständligt när du ska börja ändra och felsöka. 64 nästlade if-satser blir mycket text.

Men jag tror du är en bättre lösning på spåren: det finns inte möjlighet att lägga upp värdena och outputen du vill få för respektive värde i en tabell. Typ så här:
A - B
1 - Mycket bra
2 - Bra
3 - Dåligt
4 - Mycket dåligt

Då kan du ju bara använda index+match eller Vlookup och söka ut värdet så att det blir

Källkod:
=VLOOKUP(A3;A:B;2;FALSE)

Tar dig det närmare alls?

...fredagsmys!
Ska absolut testa! :)
Låter som att det skulle lösa problemet och även göra det väldigt enkelt när det finns 100+ rader där detta ska användas.

...mycket kul fredagsnördande :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Någon som har koll på om man kan kombinera stacked, clustered och line-charts?

Jag har:
1 post som är på lhs som ska vara clustered
1 post som är på lhs och ska stackas tillsammans med en annan post som också är lhs
1 post som är på rhs som använder axis #2 som en linje

Tips?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Någon som har koll på om man kan kombinera stacked, clustered och line-charts?

Jag har:
1 post som är på lhs som ska vara clustered
1 post som är på lhs och ska stackas tillsammans med en annan post som också är lhs
1 post som är på rhs som använder axis #2 som en linje

Tips?
Har bara svenska versioner av Excel men jag antar att du menar kombinera olika diagramtyper?
Det är ganska enkelt och man kan ju dubbla axlar också.
Ska kolla om jag har gjort någon film om detta. PM:ar dig i så fall.



Edit: Hade ingen film på detta tyvärr. Men det finns mycket att googla på.
PM:a om du vill ha hjälp så kan vi säkert lösa det.
 
Senast ändrad:

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har bara svenska versioner av Excel men jag antar att du menar kombinera olika diagramtyper?
Det är ganska enkelt och man kan ju dubbla axlar också.
Ska kolla om jag har gjort någon film om detta. PM:ar dig i så fall.



Edit: Hade ingen film på detta tyvärr. Men det finns mycket att googla på.
PM:a om du vill ha hjälp så kan vi säkert lösa det.

Problemet är egentligen att det kräver tre axlar men har löst det på annat sätt nu så är lugnt!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur fungerar det där egentligen? Om du har lust att förklara lite kort.
Korta versionen: använd separat sheet som du kan köra sekundära lookup-referenser till och för rådata vilket gör att det går att tracka formler till ett och samma ställe från ditt output sheet. I exemplet ovan kan du bygga samtliga formler direkt i sheet:et utan att behöva skriva massor av formler som kan fucka upp

Långa versionen: ... Då bjuder du på bira ;)
 

Icaras

Rolex
Korta versionen: använd separat sheet som du kan köra sekundära lookup-referenser till och för rådata vilket gör att det går att tracka formler till ett och samma ställe från ditt output sheet. I exemplet ovan kan du bygga samtliga formler direkt i sheet:et utan att behöva skriva massor av formler som kan fucka upp

Långa versionen: ... Då bjuder du på bira ;)
Aha! Då använder jag det på sätt och vis redan, men kanske inte lika smidigt som du beskriver att det kan fungera. Blir i så fall jävligt mycket lättare att hitta och rätta till missar, särskilt om jag använt vlookup flertal gånger för samma formel.

Återstår att se om jag reder ut det, annars är det värt en bira :p
 
Topp