Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Excel tips & tricks

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Mcgregor, 14 december 2015.

1. nissehult

nissehult Platina

Glöm inte det viktigaste... en jättestor knapp (typ 25% av skärmen) som man trycker på för att sparka igång makrot. Lite nörd-humor... :)

Ruskprick gillar detta.
  2. Ruskprick

Ruskprick Brons

Haha om du bara visste!
    Onödigt stor knapp finns, får se när jag har tid att göra en likadan nedtryckt knapp och styra upp så makrot byter bild när man aktiverar och "trycker" på knappen.

nissehult gillar detta.
  3. Johe

Johe Titan

Vilken är den bästa boken för att lära sig mer om VBA och Macroprogrammering? Fuskar idag genom att spela in eller ladda ned kod och sedan editera efter bästa förmåga med hjälp av trial & error men det borde gå snabbare och smidigare om man lär sig på riktigt istället och kan använda möjligheterna fullt ut tänker jag.

4. nissehult

nissehult Platina

Spela + trial & error är en utmärkt metid. Komplettera med Google och du har ditt på det torra. Jag brukar lägga in "Excel 2010 vba" (alternativt "Excel vba") för att får VBA-specifika träffar, tex. "Excel vba push element to array". Man lär sig snart vilka sajter som brukar ha bra svar - stackoverflow, Microsoft, ozgrid, mrexcel, etc.

Du kan också ställa frågor här (efter googling...)

5. ZQT

ZQT The Banker

Detta är handelsdagar, dvs ingen handel på helg/röda dagar. Ändå finns dessa dagar med i grafen, är säkert extremt enkelt att fixa till men har inte stött på problematiken innan. (Jag vill alltså inte ha med 30/4, 1/5 eller 5/5 i diagrammet. Det vanlig data, inte text eller liknande.)

upload_2016-5-12_16-25-57.

Edit:
    upload_2016-5-12_16-32-39.

Senast ändrad: 12 maj 2016
    krämbulle gillar detta.
  6. tossefar

tossefar Titan

Från:
    Stockholm
    Jag har gått hem för dagen så jag sitter inte med excel framför mig, men här är en fullösning:

Säg att "date" och "sp" är kolumn A och B.
    Gör en formel i kolumner C och D som kopierar innehållet i A+B, men bara i fall där veckodagen inte är en lördag eller söndag (använd if(weekday[...])).
    Gör kolumn C och D osynliga om du vill och gör sen grafen utifrån datan i de kolumnerna.

Den här metoden tar förstås bara hänsyn till lördagar och söndagar.

7. tossefar

tossefar Titan

Från:
    Stockholm
    Nu hajar jag frågan, och att du redan löst det :)

8. MJ24

MJ24 Platina

Tack för tipset!

9. Ruskprick

Ruskprick Brons

Som @n155e säger så lär man sig väldigt mycket på det sättet du redan börjat med annars kan jag väl tänka mig att exempelvis "Excel VBA Programming for Dummies" kan vara en bra start. Jag drog också ned lite färdiga makron och "steppade" igenom för att få någon sorts grundkunskap i logiken.

10. Mudfold

Mudfold Tantal

Från:
    Landet
    Har en excellista med ca 1000 objekt jag måste jämföra med en annan lista.. Vad använder jag för funktion för att hitta dubletter & får programmet att redovisa dom?

11. nissehult

nissehult Platina

Du menar att se om något objekt i 1000-listan finns med i den andra listan?

Spontant luktar det som att VLOOKUP kan hjälpa till.

12. hedbrg

hedbrg Tantal

Eller index+match

13. Mudfold

Mudfold Tantal

Från:
    Landet
    Ja precis. Sen vill jag att dessa ev. dubbletter blir markerade/belysta. Ska kolla upp VLOOKUP, tack!

Ska kika på det, tack!

14. nissehult

nissehult Platina

Typ något sånt här...

Capture.PNG

I cell D2 skrev jag:
    =IF(ISERROR(VLOOKUP(C2;$A$2:$A$6;1;FALSE));"";"titta här")​

Och fyllde sedan kolumn D genom att dubbel-klicka på den lilla svarta fyrkanten i nedre hörnet av cell D2.

15. Ruskprick

Ruskprick Brons

=VLOOKUP lär lösa det, men ta en titt så att du inte har "Spreadsheet Compare" installerat också. Installerade Office 2016 för någon vecka sedan och provkörde spreadsheet compare, väldigt snyggt och smidigt! :)

16. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Är det inte ännu enklare att använda Villkorsstyrd formatering?

17. nissehult

nissehult Platina

Jag brukar inte använda villkorsstyrd formatering med formler. Har du ett förslag på problemet skall lösas?

18. Moorflax

Moorflax Diamant

Från:
    Norberg
    Det stod inget om att det var formler så jag tänkte bara föreslå det enklaste. :)
    Gjorde en liten filmsnutt till mina elever om detta för ett tag sedan.

Mudfold och nissehult gillar detta.
  19. nissehult

nissehult Platina

Snyggt. Jag kände inte till dessa "dublett"-funktioner i Excel. Men i Mudfolds fall så skall objekten i en lista (lista B) markeras om de också existerar i en annan lista (lista A) - om jag har förstått det rätt.

Moorflax gillar detta.
  20. Mudfold

Mudfold Tantal

Från:
    Landet
    Schyssta ni är som hjälper.. Har inte ens hunnit fortsätta på arbetet. Jag återkommer imorgon. :)

Precis. Jag vill jämföra objekt i kolumn "X" i Blad1 med objekt kolumn "Z" i Blad2. Om ett specifikt objekt, t.ex: "qwerty" finns i båda kolumnerna vill jag att dessa highlightas.

21. ZQT

ZQT The Banker

Index match. Lookups är alldeles för statiskt och för mkt handpåläggning

22. MaziK

MaziK Silver

Du kan lägga in villkor i conditional formatting. I princip det @nissehult skrev fast med match

23. nissehult

nissehult Platina

Ge gärna exempel. Jag är så gammal att jag nästan alltid använder det jag kan innan och utan. Men jag är inte så gammal att jag inte kan lära mig något nytt. Index och match har jag använt men det var länge sedan...

24. MaziK

MaziK Silver

Jag önskar jag kunde säga jag är gammal, för jag glömmer saker och ting väldigt lätt :D

Jag fick rota fram i något ark jag använt en gång i tiden

Där hade jag använt mig av ISERROR som returnerar TRUE om ett värde är ett felvärde.
    =NOT(ISERROR(MATCH(A1;Sheet2!A:A;FALSE))) --> antagande att kolumn A i blad 1 och kolumn A i blad 2 innehåller värdena.
    Sen bör man väl kanske namnge rangen, för att vara "korrekt"

Går säkert att göra någon variant med countif också

nissehult gillar detta.
  25. ZQT

ZQT The Banker

När jag använder index match kör jag alltid index match match och sen styr med rubriker i kolumnerna och siffror/liknande i raderna för att få unika matchningar.

Googla och kör enkla exempel först, sen öka och öka svårigheten

26. nissehult

nissehult Platina

Vilkorsformattering är bra om man vill få en visuell överblick. Jag har aldrig provat med någon mer avancerad formel än att specificera något tröskelvärde för markeringen. I problemet från @Mudfold så är det önskvärt att få dit en flagga i en kolumn som markerar dubbletter, då kan man enkelt göra ett auto-filter för att ta bort dubletterna.

27. nissehult

nissehult Platina

Eftersom jag inte omfattas av banksekretessen så kan jag delge mina googlingserfarenheter här...

Jag förstår INDEX/MATCH-fördelarna och hur man kan använda INDEX/MATCH (och även INDEX/MATCH/MATCH). I Mudfolds fall så verkar det vara två enkla listor som skall jämföras. Som vanligt så finns det olika sätt att lösa problemet.

Capture.PNG

Jag använde mig av VLOOKUP (kolumn E)
    =IF(ISERROR(VLOOKUP(C2;$A$2:$A$7;1;FALSE));"";"titta här")​
    INDEX/MATCH fungerar också (kolumn F) och är väl flexiblare och effektivare i många fall, måhända lite overkill i just det här fallet.
    =IF(ISERROR(INDEX($A$2:$A$7;MATCH(C2;$A$2:$A$7;0)));"";"titta här")​
    Den enklaste lösningen är kanske att bara använda MATCH (kolumn G)
    =IF(ISERROR(MATCH(C3;$A$2:$A$7;0));"";"titta här")​

Hela IF/ISERROR-satsen kan plockas bort om man hellre vill filtrera fram de rader som inte flaggas som #N/A.

krämbulle gillar detta.
  28. MaziK

MaziK Silver

Går ju att köra en enkel countif med då får man också tillbaka hur många dubletter det finns.
    Vlookup ger ju bara träff på första instansen.

Men som du säger det går nog att lösa problemet på många olika sätt och kombinationer @nissehult

nissehult gillar detta.
  29. ZQT

ZQT The Banker

Overkill och overkill, index match match tar ju typ 15 sekunder att skriva och om man låser cellerna rätt så behöver du bara göra det en gång för hela ditt dataset. Lägg till en iferror innan IMM och så har du löst all problematik med N/A

30. nissehult

nissehult Platina

IFERROR... Där har vi en funktion jag inte har använt. Tack för infon :) Jag borde verkligen sätta mig ner och kolla igenom alla funktioner som finns varje gång en ny version släpps. (Ja, jag började med Excel v3.0 för länge, länge sedan... :oldman: )