• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Riley

Panerai
Vad gör man i denna tråden om man inte gillar att spekulera? :p
Fast sitter du med facit så är jag intresserad av det med ;)
Idémässigt sä är det sunt. Värderingsmässigt kan jag inte svara, men om jag ser på mig själv så får jag väldigt få 'reklam-sms' och blir för det mesta rätt irriterad om jag får det. Å andra sidan kan det ju också gälla till exempel uppdateringar på leveranser och dylikt, vilket jag i så fall skulle trivas bättre med. Men jag kan å andra sidan ha missuppfattar deras idé. :)
Telekom och molnföretag bör väl kunna få en allmän skjuts framöver så branschen känns än mer intressant nu tänker jag.
Att man slagit in sig så bra på en marknad som USA tyder ju på att man är rätt offensiva.
 

Belfort

Omega
Vad sägs om oljebranschen? Lyckades pricka in en bra placering på Lundin Petroleum i början av vecka och ligger nu +27,35%.Kan man tänka sig att oljepriset kan gå tillbaka till de höga nivåerna nu i spåren av Corona? Man kanske inte ens kan se en förändring i oljekonsumtion av Corona?
 

Zingo

Rolex
Vad sägs om oljebranschen? Lyckades pricka in en bra placering på Lundin Petroleum i början av vecka och ligger nu +27,35%.Kan man tänka sig att oljepriset kan gå tillbaka till de höga nivåerna nu i spåren av Corona? Man kanske inte ens kan se en förändring i oljekonsumtion av Corona?
Oljekonsumptionen minskar pga Corona.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fler som ser över fördelningen i portföljerna i dagsläget? Jag har tänkt att vikta upp aktier under året. Står i valet och kvalet mellan Golden butterfly eller Pinwheeel portfolio istället för permanent portfolio som jag kört på hitintills. Plockade även bort korta räntor i pensionssparet till förmån för aktier och guld nu.

Har tipsat om denna tidigare men mycket bra hemsida för att jämföra olika portföljer och dess nyckeltal. Finns gvs. total stock market att jämföra med. https://portfoliocharts.com/

Pinwheel portfolio
https://portfoliocharts.com/portfolio/pinwheel-portfolio/
Skärmklipp 2020-04-03 10.12.59.png


Golden butterfly
https://portfoliocharts.com/portfolio/golden-butterfly/
Skärmklipp 2020-04-03 10.13.03.png


Permanent portfolio (Harry Browne)
https://portfoliocharts.com/portfolio/permanent-portfolio/
Skärmklipp 2020-04-03 10.13.08.png


Olika jämförelser
Skärmklipp 2020-04-03 10.17.25.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.32.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.38.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.52.png
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Gjorde mig av med Spiltan Högräntefond. Ett ovanligt korkat beslut att ha den i portföljen till att börja med.
Jag tänkte inte pilla alls i portföljen men måttet är ju rågat : urusel fond som är dyr, ger medioker avkastning när ekonomin går bra och kraschar nästan lika hårt som en indexfond när det krisar. -13%!
Förmodligen blir det flera dipp framöver.

Jag tittar lite på AMF Räntefond Mix, några varningsflaggor på den? Känns nästan lite skumt. Den är billig, 0,10%, och består av både svenska och utländska statsobligationer med medel+långa löptider 2-12 år och valutasäkrad (USD, GBP, EUR).
 

Johanw

Cartier
Gjorde mig av med Spiltan Högräntefond. Ett ovanligt korkat beslut att ha den i portföljen till att börja med.
Jag tänkte inte pilla alls i portföljen men måttet är ju rågat : urusel fond som är dyr, ger medioker avkastning när ekonomin går bra och kraschar nästan lika hårt som en indexfond när det krisar. -13%!
Förmodligen blir det flera dipp framöver.

Jag tittar lite på AMF Räntefond Mix, några varningsflaggor på den? Känns nästan lite skumt. Den är billig, 0,10%, och består av både svenska och utländska statsobligationer med medel+långa löptider 2-12 år och valutasäkrad (USD, GBP, EUR).

Om du vill ha ränta, sätta på ett räntekonto. Vill du "riska" så köp vanliga fonder.
Bara för det står ränta i fondens namn betyder inte det att det fungerar som ett räntekonto.

Sparkonto.PNG
 

Bonumm

Panerai
Vad sägs om oljebranschen? Lyckades pricka in en bra placering på Lundin Petroleum i början av vecka och ligger nu +27,35%.Kan man tänka sig att oljepriset kan gå tillbaka till de höga nivåerna nu i spåren av Corona? Man kanske inte ens kan se en förändring i oljekonsumtion av Corona?
Sålde mina Lundin i morse, var helt säker den skulle dyka idag. Lyckades pricka in köp när den var i botten, men den har ju gått bra idag oxå.
 

PerS

Omega
Om du vill ha ränta, sätta på ett räntekonto. Vill du "riska" så köp vanliga fonder.
Bara för det står ränta i fondens namn betyder inte det att det fungerar som ett räntekonto.

Sparkonto.PNG
Jag har min buffert hos Collector:
"Collector Sparkonto

Obegränsade uttag och insättningar. Insättning med lägsta belopp om 500 kr till en rörlig ränta på 0,75%."
 
  • Like
Reactions: PJZ

Bonumm

Panerai
Intressant start på en kort börsvecka.
Vågar folk ligga kvar en långhelg?
Visst var det. Var säker på nedgång och hade laddat för att utöka i några spelbolag. Nu öppnade ju allt på 6-8% upp så då var det ju inte lika roligt att köpa. Köpte lite ändå fast det var på toppen. Tror att spelsektorn kommer att klara detta bra. Hoppas oljan går ned lite till innan torsdagen för då kanske det är läge att köpa in sig lång.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Personligen tror jag inte riktigt vi har sett botten mycket beroende på att USA troligtvis har det värsta framför sig.

Marknaden prisar redan in sånt här. Det som går upp nu är visionen om 6-12 mån framåt. Investerare reagerar alltid på de värsta nyheterna först för att sedan justera för framtida avkastning. Kommer det fortsatt dåliga nyheter spelar det ingen roll, så länge det inte är värre nyheter än tidigare.
 

gushen

Omega
Marknaden prisar redan in sånt här. Det som går upp nu är visionen om 6-12 mån framåt. Investerare reagerar alltid på de värsta nyheterna först för att sedan justera för framtida avkastning. Kommer det fortsatt dåliga nyheter spelar det ingen roll, så länge det inte är värre nyheter än tidigare.
Ja det är jag helt med på och min syn på börsen i varje fall de sista åren är att negativa nyheter tenderar att få överdriven effekt på kursen. Dock kan det omvända också gälla och det är väl inte helt ovanligt att man ser rekyler uppåt under en period innan det går nedåt igen.
Det är väldigt mycket psykologi och min teori är att det fortsätter falla ifall den allmänna känslan är att USA inte reder ut Corona och dess ekonomiska effekter samt att det bär iväg uppåt igen om mycket pekar på att de börjar få kontroll på läget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Marknaden prisar redan in sånt här. Det som går upp nu är visionen om 6-12 mån framåt. Investerare reagerar alltid på de värsta nyheterna först för att sedan justera för framtida avkastning. Kommer det fortsatt dåliga nyheter spelar det ingen roll, så länge det inte är värre nyheter än tidigare.
Du tror inte att många vill att börsen ska gå upp och att det påverkar risktagandet?

Vem minns inte kryptobubblan för ett par år sedan där allt och alla var helt övertygade om att fallet från toppen bara var temporärt. Minns inte hur många videos och artiklar jag läste där "experterna" (de som troligtvis låg inne med stora belopp) försökte hitta grafer och historik som visade att det snart skulle vända.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En allmän fråga: Hur stor del av börshandeln står privatpersoner för i ett procentförhållande? Enstaka procent?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Du tror inte att många vill att börsen ska gå upp och att det påverkar risktagandet?
Vad jag tror spelar ingen roll egentligen, eller vad experter tror. Hälften har rätt varje gång, för att sedan ha fel nästa gång.
"The Most Important Thing I Learned About Money Is Nobody Knows Anything" / Warren Buffet.
Så... tillbaka till grundkonceptet: Fortsätt investera långsiktigt, just let it happen........
 
Topp