• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tänk dig ett land som Sverige. Tänk dig en sjukdom som kommer in och rensar upp på långvårdsavdelningar och bland nyblivna och äldre pensionärer. Bortsett från de kortsiktiga kostnader vi har nu, så är det en stor ekonomisk vinst. Det känns nästan som en sjukdom designat att få västs pensionsåtaganden att inte bli övermäktiga.

Det känns inte som om detta blir händelsen som knäcker nuvarande era av centralbanksuppumpade ekonomier.

Men vem vet, jag är långt ifrån fullinvesterad än.
Helt klart är det så, det perfekta skatteboskapet dör vid 65 när man börjar kosta pengar i pension och sjukvård. Man är väldigt dyr för ett sk välfärdssamhälle sina sista 20 år. Hade man låtit sjukdomen härja helt fritt tror jag Sverige gjort vinst i långa loppet på Corona.

Helt klart är det så, det perfekta skatteboskapet dör vid 65 när man börjar kosta pengar i pension och sjukvård. Man är väldigt dyr för ett sk välfärdssamhälle sina sista 20 år. Hade man låtit sjukdomen härja helt fritt tror jag Sverige gjort vinst i långa loppet på Corona.
Dumheter! Låt oss återgå till ättestupa istället - mer effektivt samt mindre påverkan på övriga samhället.

Börjat se över lite alternativa fondplaveringar i småbolag.

Några tankar kring AMF aktiefond småbolag? Låg avgift, samma förvaltare sedan 2006 - dessutom kvinna (statistiskt bättre investerare än män) och en stabil historisk avkastning.
Min enda fundering är att den ser ut att vara lite industri- tung vilket jag inte är helt säker på är rätt väg kommande år. Inte funnit några intervjuver med förvaltaren kring hur hon ser på marknaden och sektorer framöver.

Edit: hon har av intervjuer att döma en stark framtidstro till ny teknik, hälsovård osv. Fördelningen av innehav tycker jag inte riktigt speglar detta men jag är inte jätteinsatt heller. Minskad volatitiletet med mer industri?..

Edit 2: SEB småbolagsfond verkar även det vara ett intressant alternativ. Slagit index rejält senaste tre åren. Samma förvaltare sedan 2011 med det passande namnet Per Trygg.

Givet är ju även Core ny teknik med "stjärnförvaltarna" från Swedbank robur ny teknik.

Senast ändrad:
Tillbaka på plus för insatt kapital på Avanza. Gick betydligt fortare än jag trodde men det kanske kommer nya fall så dags att säkra upp lite :)

Tjena!

Har nyligen fyllt 17 år och har tänkt månadspara i fonder med en tidshorisont på troligen 10+ år. Tänkte börja med 1000kr i månaden sen successivt med åren som går, det kanske är en dum fråga men eftersom jag har 0 erfarenhet så frågar jag här. Är det läge att börja månadspara nu när de flesta fonderna står på minus? Ser ni det som ett bra tilmfälle då det finns mycket rum får stora ökningar? Tänkte mest då på aktiefonder (80-20 eventuellt 90-10 aktie-ränta)
Instämmer med föregående talare, med den horisonten och när det handlar om månadssparande ser jag verkligen ingen mening med att vänta. Det där med om det är bra tillfälle att gå in eller inte ska man vara försiktig med, dina bästa vänner som småsparare är tiden och tålamodet.

Tror helt och hållet att detta är en bull trap. Finns gott om fallhöjd kvar, speciellt eftersom vi inte sett kulmen i USA än.
Man ska inte glömma hur mycket USA-börserna sjunkit heller. Mycket var nog i ren panik och nu när hysterin börjat lägga sig verkar fler och fler gå in med kapital igen.

Man ska inte glömma hur mycket USA-börserna sjunkit heller. Mycket var nog i ren panik och nu när hysterin börjat lägga sig verkar fler och fler gå in med kapital igen.
Så är det absolut. Jag pyntar som sagt in lite efter som, men det finns en hel del tecken som tyder på att krisen kommer bli djupare i USA än den blivit i Europa. Bland annat diskuteras det i New York och Kalifornien om fullständig hyresamnesti för boende och andra åtgärder som kommer slå mot börserna.

Vilket instrument ska man köpa om man tror att oljan kommer att gå upp på sikt ca 1-3 år, gärna med liten hävarm. Inga terminer då det verkar krångligt. Samt att jag bara vill riskera insatt kapital.

Tjena!

Har nyligen fyllt 17 år och har tänkt månadspara i fonder med en tidshorisont på troligen 10+ år. Tänkte börja med 1000kr i månaden sen successivt med åren som går, det kanske är en dum fråga men eftersom jag har 0 erfarenhet så frågar jag här. Är det läge att börja månadspara nu när de flesta fonderna står på minus? Ser ni det som ett bra tilmfälle då det finns mycket rum får stora ökningar? Tänkte mest då på aktiefonder (80-20 eventuellt 90-10 aktie-ränta)
Är det
1) allmän förmögenhetssparande eller pensionsspar?
2) bospar för bostad vid examen runt 24-25 år?
3) bospar för bostad vid barn runt 30 år?

Jag antar 1):
Med så lång sparhorisont tycker jag att du bör köpa även enskilda aktier. För att få in vanan och kunskapen. Köp minst 20-100% aktier, det är roligt! Vad har du för intressen och vilka bolag kan du investera i? Finns det något bolag som du tycker sköter sig extra bra och som verkar ha framtiden för sig? Tänk på att företag med starka ägare som finns i ledning (VD finanschef etc) eller minst styrelsen ofta är ett stort plus företags långsiktiga outlook.

Du skall absolut inte ha någon räntedel, i så fall så ha de pengarna på ett sparkonto du inte rör. Du har MINST 40 år kvar innan 80-20 eller 90-10 är ditt val!

Ha de pengar du behöver inom några år på sparkonto, eventuellt uppdelat i olika valutor.

Mediatips:
Motley Fool Podcasts | The Motley Fool
alla deras podcasts, "answers" är för nybörjare

RikaTillsammans - YouTube
Jan är inte perfekt, men han är grundläggande och noga, jag lär mig alltid något av det han gör. På svenska, vilket underlättar och är bra för att sätta ett vokubulär på modersmålet

Real Vision Finance - YouTube
Avancerad nivå, men riktigt bra!

Tänk på att i oroliga tider vill du ha så enkla produkter som möjligt. Direktägande i aktier är alltid säkrast med minimal motpartsrisk.

Ett sista tips: Finns chansen att du skall flytta utomlands vill du investera dina pengar i en KF, inte ISK, av skatteskäl. Fördelen med ISK är att du direktäger aktierna, och det är därmed en något mindre motpartsrisk. Sedan finns det andra parametrar.

Dessa lösningars beskattning, ISK och KF, är ytterligare en anledning att inte äga fonder med räntedel; äger du den i en ISK eller KF får du typ betala mer skatt än du får i ränta på räntedelen, puckat!

Lycka till!

Senast ändrad:
Jan är inte perfekt, men som med de flesta avsnitt var detta sevärd, han är noga, påläst och försöker vara objektiv. Dessutom ödmjuk och ber i princip om ursäkt för en miss han gjort. Skönt att ha något på svenska också!

Senast ändrad:
Jag har suttit hemma rätt länge, men idag var det dags att ge sig ut på stan och göra ett antal mer eller mindre viktiga ärenden. Klart är att det är tryck i ekonomin fortfarande, det är folk ute etc. De verkar inte vara inne i butikerna eller restauranger, men behovet att röra på sig finns.

Jag träffade en intensivvårdsläkare som sade att toppen nås inom 2 veckor, hans gissning.

Totalt ett positiv intryck!

Vilket instrument ska man köpa om man tror att oljan kommer att gå upp på sikt ca 1-3 år, gärna med liten hävarm. Inga terminer då det verkar krångligt. Samt att jag bara vill riskera insatt kapital.
Var försiktig, tänk på det som står när man går in på typ ig, "68 % av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos den här leverantören".

Börjat se över lite alternativa fondplaveringar i småbolag.

Några tankar kring AMF aktiefond småbolag? Låg avgift, samma förvaltare sedan 2006 - dessutom kvinna (statistiskt bättre investerare än män) och en stabil historisk avkastning.
Min enda fundering är att den ser ut att vara lite industri- tung vilket jag inte är helt säker på är rätt väg kommande år. Inte funnit några intervjuver med förvaltaren kring hur hon ser på marknaden och sektorer framöver.

Edit: hon har av intervjuer att döma en stark framtidstro till ny teknik, hälsovård osv. Fördelningen av innehav tycker jag inte riktigt speglar detta men jag är inte jätteinsatt heller. Minskad volatitiletet med mer industri?..

Edit 2: SEB småbolagsfond verkar även det vara ett intressant alternativ. Slagit index rejält senaste tre åren. Samma förvaltare sedan 2011 med det passande namnet Per Trygg.

Givet är ju även Core ny teknik med "stjärnförvaltarna" från Swedbank robur ny teknik.
Tur att det inte var tvärt om, då hade vi aldrig hört talas om det! :)
Att det är så kan nog bero på urvalet. Män som håller på med sömnad är troligtvis bättre än kvinnorna i den branschen...

Att det är så kan nog bero på urvalet. Män som håller på med sömnad är troligtvis bättre än kvinnorna i den branschen...
När någon skriver ” dessutom kvinna (statistiskt bättre investerare än män) ” så tolkar i alla fall jag det som att det har visats på just statistiskt, dvs att urvalet inte har betydelse för det som har visats.

Sen huruvida det stämmer uttalar jag mig inte om.

Jag blir lite nyfiken. Är det WTI eller Brent du är inne på främst? (Jag ställde en liknande fråga häromdagen här.)

När någon skriver ” dessutom kvinna (statistiskt bättre investerare än män) ” så tolkar i alla fall jag det som att det har visats på just statistiskt, dvs att urvalet inte har betydelse för det som har visats.

Sen huruvida det stämmer uttalar jag mig inte om.
Jag lägger ingen som helst värdering i vilket kön eller annat attribut en förvaltare har. Utan som talaren ovan är det vad statistiken visat. Dvs en faktor av flera för avgörandet för köp/ inte köp.
Vad det beror på har jag inget svar till. Kvinnor kanske, generellt, är mindre riskbenägna?

Är det
1) allmän förmögenhetssparande eller pensionsspar?
2) bospar för bostad vid examen runt 24-25 år?
3) bospar för bostad vid barn runt 30 år?

Jag antar 1):
Med så lång sparhorisont tycker jag att du bör köpa även enskilda aktier. För att få in vanan och kunskapen. Köp minst 20-100% aktier, det är roligt! Vad har du för intressen och vilka bolag kan du investera i? Finns det något bolag som du tycker sköter sig extra bra och som verkar ha framtiden för sig? Tänk på att företag med starka ägare som finns i ledning (VD finanschef etc) eller minst styrelsen ofta är ett stort plus företags långsiktiga outlook.

Du skall absolut inte ha någon räntedel, i så fall så ha de pengarna på ett sparkonto du inte rör. Du har MINST 40 år kvar innan 80-20 eller 90-10 är ditt val!

Ha de pengar du behöver inom några år på sparkonto, eventuellt uppdelat i olika valutor.

Mediatips:
Motley Fool Podcasts | The Motley Fool
alla deras podcasts, "answers" är för nybörjare

RikaTillsammans - YouTube
Jan är inte perfekt, men han är grundläggande och noga, jag lär mig alltid något av det han gör. På svenska, vilket underlättar och är bra för att sätta ett vokubulär på modersmålet

Real Vision Finance - YouTube
Avancerad nivå, men riktigt bra!

Tänk på att i oroliga tider vill du ha så enkla produkter som möjligt. Direktägande i aktier är alltid säkrast med minimal motpartsrisk.

Ett sista tips: Finns chansen att du skall flytta utomlands vill du investera dina pengar i en KF, inte ISK, av skatteskäl. Fördelen med ISK är att du direktäger aktierna, och det är därmed en något mindre motpartsrisk. Sedan finns det andra parametrar.

Dessa lösningars beskattning, ISK och KF, är ytterligare en anledning att inte äga fonder med räntedel; äger du den i en ISK eller KF får du typ betala mer skatt än du får i ränta på räntedelen, puckat!

Lycka till!

Du antog rätt! Det är alternativ 1) som jag är ute efter.

Jag är intresserad av tesla, apple, investor a/b, evolution gaming och några bolag inom branschen indudtri samt teknik därför jag ser dessa som stabila bolag.

Just nu har jag 3000kr på ISK men funderar att eventuellt slänga in 1000kr till och för pengarna tänkte jag köpa enbart aktier. Och sedan börja månadsspara i fonder. Precis som du sa ser jag det som en kul grej.

För att få in vanan och kunskapen. Köp minst 20-100% aktier,

Menar du att jag ska använda 20-100% av mitt kapital till aktier eller hur menar du?

Tack för hjälpen!!

Senast ändrad:

Jag är intresserad av tesla, apple, investor a/b, evolution gaming och några bolag inom branschen indudtri samt teknik därför jag ser dessa som stabila bolag.

Just nu har jag 3000kr på ISK men funderar att eventuellt slänga in 1000kr till och för pengarna tänkte jag köpa enbart aktier. Och sedan börja månadsspara i fonder. Precis som du sa ser jag det som en kul grej.

Menar du att jag ska använda 20-100% av mitt kapital till aktier eller hur menar du?

Tack för hjälpen!!
Satsa på aktiefonder inledningsvis. Tesla's aktie har du inte råd att köpa och Apples har du råd med en aktie. Bättre att sprida riskerna i början med en globalfond som tex Länsförsäkringar Global Indexnära. Då får du en exponering mot USA på 50%, där en del av det kommer att vara Tesla och Apple. När du har sparat ihop mer pengar så kan du börja köpa lite aktier också om du vill testa det.

Jag lägger ingen som helst värdering i vilket kön eller annat attribut en förvaltare har. Utan som talaren ovan är det vad statistiken visat. Dvs en faktor av flera för avgörandet för köp/ inte köp.
Vad det beror på har jag inget svar till. Kvinnor kanske, generellt, är mindre riskbenägna?
Färre kvinnor än män är fondförvaltare, oavsett vad det beror på, så tror jag det leder till att de kvinnor som är fondförvaltare blir duktigare än genomsnittsmannen. Detsamma kan sägas om kvinnor som investerar och är intresserade av aktier. Eller män som håller på med sömnad.

Däremot är troligtvis topp 10% av männen bättre än topp 10% av kvinnorna, eller kanske ännu tydligare top 5 st av männen vs top 5 st av kvinnorna. Så borde det vara enligt greater male variability hypothesis
Variability hypothesis - Wikipedia

Satsa på aktiefonder inledningsvis. Tesla's aktie har du inte råd att köpa och Apples har du råd med en aktie. Bättre att sprida riskerna i början med en globalfond som tex Länsförsäkringar Global Indexnära. Då får du en exponering mot USA på 50%, där en del av det kommer att vara Tesla och Apple. När du har sparat ihop mer pengar så kan du börja köpa lite aktier också om du vill testa det.

Hur ser du på Avanzas "portföljgenerator" och fonderna de rekomenderar, är det något smart att använda sig av som nybörjare?

Hur ser du på Avanzas "portföljgenerator" och fonderna de rekomenderar, är det något smart att använda sig av som nybörjare?
Jag testade precis att göra en "framtidsportfölj", och väljer jag att prioritera lägst pris så rekommenderar den helt ok indexfonder. Fundera dock på hur mycket du ska månadsspara och se om du då kan köpa de fonder som du får upp. Eftersom det är många fonder som pengarna ska fördelas mellan så måste du kolla att du kommer upp i minsta belopp för månadssparande i respektive fond.

Tack för hjälpen!!
Tänk på att investera kräver erfarenhet. Då är det bra att lära sig så tidigt som möjligt och när misstagen inte är så dyra i absoluta termer.

Var försiktig med Tesla då det är en väldigt svårvärderad aktie, men det är du själv som skall känna efter och lära dig! Är aktien för dyr kanske du kan komma åt delar av aktien, finns på vissa ställen tror jag. Är du sugen så köp, men kanske inte så mycket. Ha minst kanske 3 aktier.

Apple är ju ett stabilare företag, personligen är det ett av få techbolag jag inte tror så mycket på. Jag äger deras produkter, men jag hatar OS:et på iPhone, och just den produkten är deras kassako. Köp om du tror på det.

Investor kan ju vara en bra investering som en tredjedel av din portfölj då den ger lite stabilitet och du får motivering att sätta dig in i deras olika portföljbolag!

Kör 100% i aktier, speciellt om du köper investor för säg 1000-1500 kr. Om du väljer att köpa Tesla så var medveten om att det är hög risk.

Fonder är så otroligt tråkiga och ger dig inget sug att lära dig mer. De är bra för de som är ointresserade av ekonomi. Och för alla andra inblandade. Då du köper en fond på Avanza måste oftast fondbolaget ge Avanza en stor del av förvaltningsavgifterna, som ofta kan vara rätt höga.

Här är en annan rolig bok där titeln säger det mesta, kunderna i detta fallet är de som är kunder hos banker och fondbolag:
https://www.amazon.com/Where-Are-Customers-Yachts-Street/dp/0471770892

ISK riskerar att bli en skattesmäll om du väljer att flytta utomlands. Flytta pengarna till en KF.

@daniel.kakai32 gå med i https://www.ungaaktiesparare.se, hitta en lokalförening och lär dig mer!

Globalfonder är lika spännande som granny panties! Han är 17 år och det handlar inte om en förmögenhet här. Hur kul är det att logga in på Avanza och kolla om globalfonden gått upp en procent senaste månaden, när han har skola, flickor och sport att tänka på? Här handlar det om att etablera ett intresse, där de framtida insättningar till investeringar är det viktigaste. Min första investering var ingen hit, snarare motsatsen, men mer spännande än en tråkig fond, vilket också har hjälpt mig att fortsätta vara intresserad av aktier och ekonomi. Jag äger bara fonder i pensionsbesparingar där det inte finns något alternativ.

Vilket tror du är lättast att sälja av om han hittar något kul att köpa? En tråkig opersonlig fond, eller en aktie han förälskat sig i?

Köp inte fonder.

Tillbaka
Topp