Är det
1) allmän förmögenhetssparande eller pensionsspar?
2) bospar för bostad vid examen runt 24-25 år?
3) bospar för bostad vid barn runt 30 år?
Jag antar 1):
Med så lång sparhorisont tycker jag att du bör köpa även enskilda aktier. För att få in vanan och kunskapen. Köp minst 20-100% aktier, det är roligt! Vad har du för intressen och vilka bolag kan du investera i? Finns det något bolag som du tycker sköter sig extra bra och som verkar ha framtiden för sig? Tänk på att företag med starka ägare som finns i ledning (VD finanschef etc) eller minst styrelsen ofta är ett stort plus företags långsiktiga outlook.
Du skall absolut inte ha någon räntedel, i så fall så ha de pengarna på ett sparkonto du inte rör. Du har MINST 40 år kvar innan 80-20 eller 90-10 är ditt val!
Ha de pengar du behöver inom några år på sparkonto, eventuellt uppdelat i olika valutor.
Mediatips:
Motley Fool Podcasts | The Motley Fool
alla deras podcasts, "answers" är för nybörjare
RikaTillsammans - YouTube
Jan är inte perfekt, men han är grundläggande och noga, jag lär mig alltid något av det han gör. På svenska, vilket underlättar och är bra för att sätta ett vokubulär på modersmålet
Real Vision Finance - YouTube
Avancerad nivå, men riktigt bra!
Tänk på att i oroliga tider vill du ha så enkla produkter som möjligt. Direktägande i aktier är alltid säkrast med minimal motpartsrisk.
Ett sista tips: Finns chansen att du skall flytta utomlands vill du investera dina pengar i en KF, inte ISK, av skatteskäl. Fördelen med ISK är att du direktäger aktierna, och det är därmed en något mindre motpartsrisk. Sedan finns det andra parametrar.
Dessa lösningars beskattning, ISK och KF, är ytterligare en anledning att inte äga fonder med räntedel; äger du den i en ISK eller KF får du typ betala mer skatt än du får i ränta på räntedelen, puckat!
Lycka till!