Tänk på att investera kräver erfarenhet. Då är det bra att lära sig så tidigt som möjligt och när misstagen inte är så dyra i absoluta termer.
Var försiktig med Tesla då det är en väldigt svårvärderad aktie, men det är du själv som skall känna efter och lära dig! Är aktien för dyr kanske du kan komma åt delar av aktien, finns på vissa ställen tror jag. Är du sugen så köp, men kanske inte så mycket. Ha minst kanske 3 aktier.
Apple är ju ett stabilare företag, personligen är det ett av få techbolag jag inte tror så mycket på. Jag äger deras produkter, men jag hatar OS:et på iPhone, och just den produkten är deras kassako. Köp om du tror på det.
Investor kan ju vara en bra investering som en tredjedel av din portfölj då den ger lite stabilitet och du får motivering att sätta dig in i deras olika portföljbolag!
Kör 100% i aktier, speciellt om du köper investor för säg 1000-1500 kr. Om du väljer att köpa Tesla så var medveten om att det är hög risk.
Fonder är så otroligt tråkiga och ger dig inget sug att lära dig mer. De är bra för de som är ointresserade av ekonomi. Och för alla andra inblandade. Då du köper en fond på Avanza måste oftast fondbolaget ge Avanza en stor del av förvaltningsavgifterna, som ofta kan vara rätt höga.
Här är en annan rolig bok där titeln säger det mesta, kunderna i detta fallet är de som är kunder hos banker och fondbolag:
https://www.amazon.com/Where-Are-Customers-Yachts-Street/dp/0471770892
ISK riskerar att bli en skattesmäll om du väljer att flytta utomlands. Flytta pengarna till en KF.
@daniel.kakai32 gå med i
https://www.ungaaktiesparare.se, hitta en lokalförening och lär dig mer!
Globalfonder är lika spännande som granny panties! Han är 17 år och det handlar inte om en förmögenhet här. Hur kul är det att logga in på Avanza och kolla om globalfonden gått upp en procent senaste månaden, när han har skola, flickor och sport att tänka på? Här handlar det om att etablera ett intresse, där de framtida insättningar till investeringar är det viktigaste. Min första investering var ingen hit, snarare motsatsen, men mer spännande än en tråkig fond, vilket också har hjälpt mig att fortsätta vara intresserad av aktier och ekonomi. Jag äger bara fonder i pensionsbesparingar där det inte finns något alternativ.
Vilket tror du är lättast att sälja av om han hittar något kul att köpa? En tråkig opersonlig fond, eller en aktie han förälskat sig i?
Köp inte fonder.