• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Det blir en spännande börsvecka som kommer. Kommer nog att svänga en del. Tror jag fortsätter köpa in mig på spelmarknaden.

Vad har du för problem med fonder?
Att finansbolag i EU har kört lobbyarbete så man inte längre kan köpa ETF:er från USA.

Men det är inte det värsta, vad sägs om höga avgifter, motpartsrisk och inlåsningsrisk?

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/spiltan-stoppar-handel-i-rantefonder-6991355

https://www.di.se/nyheter/efter-stangning-och-massflykt-riskerna-stiger-i-spiltans-fonder/

https://www.expressen.se/dinapengar/pension/just-nu-domarna-faller-mot-de-fyra-i-allra-harvan/

Sedan finns det de som hävdar att index ETF:er har skapat en självförstärkande bubbla:

Jag äger hellre riktigt bra bolag än har en riktigt bra portföljfördelning.

Fler som ser över fördelningen i portföljerna i dagsläget? Jag har tänkt att vikta upp aktier under året. Står i valet och kvalet mellan Golden butterfly eller Pinwheeel portfolio istället för permanent portfolio som jag kört på hitintills. Plockade även bort korta räntor i pensionssparet till förmån för aktier och guld nu.

Har tipsat om denna tidigare men mycket bra hemsida för att jämföra olika portföljer och dess nyckeltal. Finns gvs. total stock market att jämföra med. https://portfoliocharts.com/

Pinwheel portfolio
https://portfoliocharts.com/portfolio/pinwheel-portfolio/
Skärmklipp 2020-04-03 10.12.59.png

Golden butterfly
https://portfoliocharts.com/portfolio/golden-butterfly/
Skärmklipp 2020-04-03 10.13.03.png

Permanent portfolio (Harry Browne)
https://portfoliocharts.com/portfolio/permanent-portfolio/
Skärmklipp 2020-04-03 10.13.08.png

Olika jämförelser
Skärmklipp 2020-04-03 10.17.25.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.32.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.38.png
Skärmklipp 2020-04-03 10.18.52.png

Ja det är jag helt med på och min syn på börsen i varje fall de sista åren är att negativa nyheter tenderar att få överdriven effekt på kursen. Dock kan det omvända också gälla och det är väl inte helt ovanligt att man ser rekyler uppåt under en period innan det går nedåt igen.
Det är väldigt mycket psykologi och min teori är att det fortsätter falla ifall den allmänna känslan är att USA inte reder ut Corona och dess ekonomiska effekter samt att det bär iväg uppåt igen om mycket pekar på att de börjar få kontroll på läget.

Jag tror helt enkelt ganska många inte har råd att ha pengar på börsen nu, inga cash ingen mat på bordet, så aktier säljs av för de som är lite på marginalen.

Om du vill ha ränta, sätta på ett räntekonto. Vill du "riska" så köp vanliga fonder.
Bara för det står ränta i fondens namn betyder inte det att det fungerar som ett räntekonto.

Sparkonto.PNG
Fin lista på bolag som snart är i kris och behöver nyemission? Jag skulle ha mina pengar någon annan stans, oavsett om de där bolagen har insättningsgaranti.

En stor anledning till att börsen gått så starkt det senaste är att värdet på samtliga valutor ser ut att försämras drastiskt framöver, folk flyr till aktier för att rädda sina pengar, och en uppgång i SEK eller USD innebär inte att man blivit rikare.
Utveckla gärna, hur menar du?

Jag äger hellre riktigt bra bolag än har en riktigt bra portföljfördelning.
Jo 100% aktier ger ju bäst avkastning enligt tabellen, men också klart sämst riskjusterad avkastning.

Vilka spelbolag har du intresserats av? Har kollat en del på Evolution Gaming som steg mot skyarna förra veckan
Köpte evolution för 325kr lyckades nästan träffa botten på den. Har även köpt Catena media som gått bra den sista tiden. Har kollat på Leovegas eller Kindred. Nu blev det Lundin Gold i stället. Men blir nog något spelrelaterat i morgon.

Köpte evolution för 325kr lyckades nästan träffa botten på den. Har även köpt Catena media som gått bra den sista tiden. Har kollat på Leovegas eller Kindred. Nu blev det Lundin Gold i stället. Men blir nog något spelrelaterat i morgon.

Härligt! Några dagar sedan la jag order på Evo för 328 som inte gick igenom och sedan dess har det bara ökat. Hoppas nog på att jag får ett köptillfälle snart.

Hur ser du angående Catena då deras skulder är höga och alla inställda sportevent som troligen kommer påverka dem negativt?

Härligt! Några dagar sedan la jag order på Evo för 328 som inte gick igenom och sedan dess har det bara ökat. Hoppas nog på att jag får ett köptillfälle snart.

Hur ser du angående Catena då deras skulder är höga och alla inställda sportevent som troligen kommer påverka dem negativt?
Kortsiktigt så har Catena problem med det du nämner, men ser man på lång sikt så tycker jag att den var köpvärd, är ca 40% upp på den i dagsläget. Tror den fortfarande har en bra uppsida på lång sikt. Kortsiktigt så kan det säkert svänga en del.
Nu står ju spelbranschen inför eventuella politiska ingripanden oxå. Så visst finns det orosmoln på himlen.

Kortsiktigt så har Catena problem med det du nämner, men ser man på lång sikt så tycker jag att den var köpvärd, är ca 40% upp på den i dagsläget. Tror den fortfarande har en bra uppsida på lång sikt. Kortsiktigt så kan det säkert svänga en del.
Nu står ju spelbranschen inför eventuella politiska ingripanden oxå. Så visst finns det orosmoln på himlen.

Stämmer, men på tal om politska ingripanden... Då tror jag att du syftar på att det talas om att minska spelandet i landet. Men hur stor del av Catenas intäckter kommer egentligen från Sverige?

Själv så tror jag att det bolag jag skulle vara minst orolig för är Evo, känns som ett riktigt stabilt bolag inom spel.

Stämmer, men på tal om politska ingripanden... Då tror jag att du syftar på att det talas om att minska spelandet i landet. Men hur stor del av Catenas intäckter kommer egentligen från Sverige?

Själv så tror jag att det bolag jag skulle vara minst orolig för är Evo, känns som ett riktigt stabilt bolag inom spel.
För Catenas intäkter så spelar det nog ingen roll. Däremot så kan det slå mot enskilda bolag som Leovegas. Flera länder i Europa har ju satt lite käppar i hjulet för spelbolagen. Evo känns stabilt och har ju lite nya spel som kommer framåt, samt stor potential för tillväxt. Blir en intressant kvartalsrapport som kommer strax. De har ju snart tagit in hela raset ifrån botten oxå.

För Catenas intäkter så spelar det nog ingen roll. Däremot så kan det slå mot enskilda bolag som Leovegas. Flera länder i Europa har ju satt lite käppar i hjulet för spelbolagen. Evo känns stabilt och har ju lite nya spel som kommer framåt, samt stor potential för tillväxt. Blir en intressant kvartalsrapport som kommer strax. De har ju snart tagit in hela raset ifrån botten oxå.

Ja, Evo kommer nog visa vinst i kvartalsrapporten, men blev den inte uppskjuten?

Utveckla gärna, hur menar du?
Med alla statliga åtgärder som sätts in nu är det troligt att värdet på pengar kommer att minska, för att klara av alla statsskulder. Sedan om detta syns i de officiella inflationssiffrorna eller inte, det är en annan fråga.

Dessutom cementeras räntan runt 0%, vilket driver upp värdet på aktier.

Senast ändrad:
Är bolag som håller på med hasardspel verkligen det bästa alternativet om ekonomin sätter sig? Känns knappast som den business som kommer gå bäst om hushåll börjar snåla in.

Är bolag som håller på med hasardspel verkligen det bästa alternativet om ekonomin sätter sig? Känns knappast som den business som kommer gå bäst om hushåll börjar snåla in.
Spel är mer missbruk än lyxkonsumtion. Iaf de som föder bolagens resultaträkningar. Med ökad arbetslöshet och med allmänt trång ekonomi så finns det säkert många som ser lösningen i spel.

Kommer säkerligen finnas gott om folk som vill spendera pengar för att försöka vinna pengar, synd nog så är det mycket missbruk :/

Endast 4,5 promille av Sveriges befolkning är spelmissbrukare enligt FHMs rapport från 2019.
Tror de stora inkomsterna för spelbolagen kommer från helt vanligt folk som spelar lite då och då utan problem.

Finns tydligen ett index på det som heter PGSI. Man svarar på 9 frågor och får fram en summa och om den är 8 eller högre har man "spelproblem" eller det som i dagligt tal kallas "spelmissbruk".
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ntion/mata-spelproblem/matinstrument-pgsi.pdf

Sån statistik är inte tillförlitlig. Jag tror definitivt att problemet är mer utbrett än några promille.
Precis som @Nicbex skrev är mörkertalet utan tvekan mkt stort. Jag känner personligen en som in i det sista förnekade att han led av spelmissbruk fastän han spelat bort ALLT han ägde och tyvärr även andras egendomar.

Endast 4,5 promille av Sveriges befolkning är spelmissbrukare enligt FHMs rapport från 2019.
Tror de stora inkomsterna för spelbolagen kommer från helt vanligt folk som spelar lite då och då utan problem.
Vilken rapport är det förresten som säger att mängden är på promillenivå? Ser man nedan rapport från FHM har omkring 340 000 svenskar problem med spel:

http://www.folkhalsomyndigheten.se/spelprevention/statistik/spelproblem/

Dvs dryga 3,3 procent av befolkningen, och här finns det som sagt säkerligen ett jättestort mörkertal.

Prata med folk som arbetar på någon typ av nivå i spelbolag så hör man att 80/20 regeln är ganska så tillämpbar även i den branschen. Det är säkert lukrativt men det är en jävla skitbransch. Sjukt smutsigt.

Tillbaka
Topp