• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Håller med om att vissa branscher tar mer stryk än andra men jag tycker definitivt att det går att dra generella slutsatser. Den generella slutsatsen jag skulle vilja dra är att det finns en tydlig stigning på börserna denna månaden. Ser siffror såsom 24% upp på generella planet i NY. Sverige 15%, London 12%, Tokyo 19% osv. De flesta branscher har gått upp i samband med köpglädjen. Frågan är bara om det kommer förbli så eller ej. Om inte så kan vi nog räkna med att folk kommer sälja av i de flesta av branscher.

Jag tror att de flesta är "bearish" än "bullish" idag men trots det har marknaden lyft signifikant sedan slutet av mars. Kan nog bero på av allt säljande som skedde under mars och säkerligen att stora aktörer har köpt det som sålts så det är de som trycker upp priset och stryper utbudet. Endast vad jag tror, jag kan mycket väl ha fel.

Jag tror att de flesta är "bearish" än "bullish" idag men trots det har marknaden lyft signifikant sedan slutet av mars. Kan nog bero på av allt säljande som skedde under mars och säkerligen att stora aktörer har köpt det som sålts så det är de som trycker upp priset och stryper utbudet. Endast vad jag tror, jag kan mycket väl ha fel.
Intressant motsägelse. Håller med om att det känns så men priset på en tillgång stiger ju om köpintresset överstiger säljintresset. Så om majoriteten tror priserna ska falla borde det rimligen vara så att majoriteten vill sälja vilket ska leda till lägre priser.

Men håller med om att det känns så, men tror det kanske beror på att man har så minimal insikt i den enorma marknaden. Man läser diverse tisfningar, forum etc och bildar sin uppfattning av vad folk tycker på det man läser, men deras andel av marknaden är som en piss i havet :)

En jätte short squeeze? Intressant i sammanhanget är att priset går upp men volymen som handlas har varit mindre än tidigare, vilket kan betyda att många fortfarande står utanför

Jag tänker såhär...1-3 år sikt tror jag vi kommer ligga på samma eller högre än idag. För mig så finns det inget alternativ till aktier annat än guld. Dessutom har det uppenbarligen visat sig att försöka tajma marknaden visat sig svårt och det lär ju knappast bli lättare framöver?

Med det sagt så har jag köpt dippen, om det visar sig inte bli något mer skulle det vara trevligt eller om vi ska ner igen så får jag bara mer möjlighet att köpa på mig lägre. Win-win förutsatt att bolagen inte konkar.

Man hoppas ju att marknaden prisat in ett bedrövligt Q2, för annars så bär det utför igen. Men det känns som de flesta har prisat in en förbättring först i Q3. Oljan har droppat rejält idag. WTI-oljan har ju kollapsat helt. Snart dags att gå lång i olja kanske, men Brent ska nog ned lite till.

Borde inte detta trigga ett ordentligt börsfall?
Screenshot_20200420-200356_Omni Ekonomi.jpg

Vad innebär detta i praktiken? Blir det någon reaktion på börsen imorgon?
Det innebär att lagringsutrymmet börjar ta slut/bli dyrt så att det inte ens är värt att lagra olja. Vissa fonder sitter på fett med futures som de måste göra sig av med också, då de inte har för avsikt att lagra någon olja. Vad börsen gör vet ingen. Blir det inte mer efterfrågan på olja eller om de minskar produktionen är det dock hög risk för att priset helt kollapsar även kommande måndag. Högst oklart läge.

Borde inte bli det. De som har det jobbigt är ju de amerikanska oljeproducenterna. Där blir det nog en hel del som kommer att gå i kk.

Vad jag läst är amerikanska oljebolag hårt skuldsatta. Risken finns väl att det fortplantar sig ut på marknaden för företagsobligationer och kreditförluster för bankerna.

Borde inte bli det. De som har det jobbigt är ju de amerikanska oljeproducenterna. Där blir det nog en hel del som kommer att gå i kk.
Konkurser i oljebranschen påverkar hela ekonomin, sedan är det oklart hur börsen svarar - den gör lite som den vill. Kan lika gärna bli ras 2.0 nu som kommer.
Vad jag läst är amerikanska oljebolag hårt skuldsatta. Risken finns väl att det fortplantar sig ut på marknaden för företagsobligationer och kreditförluster för bankerna.
Korrekt. Dock ingen garanti för vad börsen gör på kort sikt. Börsen kan redan ha prisat in detta, eller så har den inte det. Spännande tid dock :)

Intressant motsägelse. Håller med om att det känns så men priset på en tillgång stiger ju om köpintresset överstiger säljintresset. Så om majoriteten tror priserna ska falla borde det rimligen vara så att majoriteten vill sälja vilket ska leda till lägre priser.

Men håller med om att det känns så, men tror det kanske beror på att man har så minimal insikt i den enorma marknaden. Man läser diverse tisfningar, forum etc och bildar sin uppfattning av vad folk tycker på det man läser, men deras andel av marknaden är som en piss i havet :)

Det jag menader att flera står utanför marknaden än de som är inne. De som är inne just nu är vad jag tror är de stora drakarna som lyckas pressa upp priset.

Jag tror det är så som du nämner att att köpintresset är större än säljintresset, för att flesta har redan sålt av sig i mars. Och det är inte många som hat kvar något att sälja, och det som säljs just blir lätt uppköpt och det krävs inte mycket att pressa priserna högre. En short squeeze tror jag det kallas. (Adam Khoo, en day trader nämnde det i sitt senaste klipp, ganska intressant)

En jätte short squeeze? Intressant i sammanhanget är att priset går upp men volymen som handlas har varit mindre än tidigare, vilket kan betyda att många fortfarande står utanför

Ja precis, det är min teori, att det finns inte många som säljer av länge för det mesta som blev sålt nu är uppköpt av de störra aktörerna eller de professionella investerarna så köpkraft har tryckt upp marknaden. Men som sagt vad vet jag och min teori när FED kan styra marknaden

Det jag menader att flera står utanför marknaden än de som är inne. De som är inne just nu är vad jag tror är de stora drakarna som lyckas pressa upp priset.

Jag tror det är så som du nämner att att köpintresset är större än säljintresset, för att flesta har redan sålt av sig i mars. Och det är inte många som hat kvar något att sälja, och det som säljs just blir lätt uppköpt och det krävs inte mycket att pressa priserna högre. En short squeeze tror jag det kallas. (Adam Khoo, en day trader nämnde det i sitt senaste klipp, ganska intressant)
Short squeeze är i min värld att folk som har korta positioner måste köpa tillbaka när priserna stiger och de får margin calls, eller bara går över sin risklimit. Detta kan förstärka en rörelse då folk tvingas köpa tillbaka fast de inte vill.

Konkurser i oljebranschen påverkar hela ekonomin, sedan är det oklart hur börsen svarar - den gör lite som den vill. Kan lika gärna bli ras 2.0 nu som kommer.

Korrekt. Dock ingen garanti för vad börsen gör på kort sikt. Börsen kan redan ha prisat in detta, eller så har den inte det. Spännande tid dock :)

Fortsätter detta även med junis terminer att de faller så kommer det bli problem. De som producerar WTI-oljan kommer då gå i konken och bankerna kommer få stora kreditförluster och sen är cirkusen igång.

Fortsätter detta även med junis terminer att de faller så kommer det bli problem. De som producerar WTI-oljan kommer då gå i konken och bankerna kommer få stora kreditförluster och sen är cirkusen igång.
Klart det är så och hög risk för att så blir fallet. Folk har inte riktigt fattat hur illa det kan bli. Swedbank hade ex. kreditförluster redan i sin förra rapport som kom från oljebranschen, nu kommer dessa att vara bra mkt högre - så vi klarar oss inte undan i Sverige heller (vilket vissa naivt verkar tro). Får se hur det slutar.

Ja precis, det är min teori, att det finns inte många som säljer av länge för det mesta som blev sålt nu är uppköpt av de störra aktörerna eller de professionella investerarna så köpkraft har tryckt upp marknaden. Men som sagt vad vet jag och min teori när FED kan styra marknaden
För att utveckla. Jag tror börserna stiger, delvis korrekt men delvis felaktigt, på grund av enorma stimulanser från både regeringar och riksbanker som kommer stimulera ekonomin, om inte nu så när Corona är över. Dessutom ser man nu att flera länder verkar nått eller närma sig sin kulmen i Corona och börjar sakteliga starta upp länderna igen. Då kommer man behöva använda alla miljarders miljarder man nu tryckt i panik och det driver efterfrågan.

En short squeeze har säkerligen gjort uppgången större, men är inte orsaken i sig då man inte kan få en short squeeze utan att folk bränner sig utav helvete när priserna stiger, och mao måste priserna stiga först.

Jag personligen tror det gått upp för mkt för fort och tror vi ser rätt branta fall nu. Detta tror jag pga att jag tror vi kommer få nya våger av virusapridning när man öppnar upp och då kommer öppnandet gå långsamt. Jag tror även man i allt fokus på viruset kanske missat att en stor del av befolkningen i världen nu står utan jobb, och att länder visar mer protektionism som kan leda till mindre globalisering och lägre tillväxt. Dock är jag långsiktigt bullish aktier och funderar själv på att addera guld eller något som fångar upp om vi får en stark inflation som kan bli fallet.

Dock är jag väldigt ödmjuk med att jag inget vet om framtiden så jag brukar inte lyssna på mina tankar så mkt utan sparar som vilken svenne som helst (även om vi iofs har skalat upp och ned mängden vi sparar utifrån senaste tidens rörelser)

Klart det är så och hög risk för att så blir fallet. Folk har inte riktigt fattat hur illa det kan bli. Swedbank hade ex. kreditförluster redan i sin förra rapport som kom från oljebranschen, nu kommer dessa att vara bra mkt högre - så vi klarar oss inte undan i Sverige heller (vilket vissa naivt verkar tro). Får se hur det slutar.
Jag är för dåligt insatt i hur det funkar i praktiken, men jag gissar att de flesta nordamerikanska bolag hedgat mycket av sin produktion. Vilket jag förmodar i så fall skulle innebära att det inte är "bara" oljebolagen i sig som kan sitta på tråkiga kort redan nu?

Senast ändrad:
Vi får se hur Italien tar sig ur krisen och kan tänka sig påverka EU och valutan? Förra året var det redan prat om deras enorma statsskuld och denna karantän måste förstört landet totalt. En snabb titt på wikipedia säger att Italien är fjärde största ekonomin inom EU 2018 (då UK fortfarande var med) och nu automatiskt blivit en ännu större spelare procentuellt efter Brexit.

Jag är för dåligt insatt i hur det funkar i praktiken, men jag gissar att de flesta nordamerikanska bolag hedgat mycket av sin produktion. Vilket jag förmodar i så fall skulle innebära att det inte är "bara" oljebolagen i sig som kan sitta på tråkiga kort redan nu?
Så är det. Men vilka som sitter på vilka kort får tiden utvisa..

Dock är jag väldigt ödmjuk med att jag inget vet om framtiden så jag brukar inte lyssna på mina tankar så mkt utan sparar som vilken svenne som helst (även om vi iofs har skalat upp och ned mängden vi sparar utifrån senaste tidens rörelser)
Det här känns som nyckeln till att sova gott. Jag kör också på svenne-linjen med regelbundet fondsparande i vått och torrt. Sen kan man leka finansanalytiker med hobby-summor, det är kul och intressant. :)

För övrigt är min hobbyanalys också att den senaste tidens uppgångar känns lite väl optimistiska, att börsen nästan är tillbaka på de nivåer som rådde för ett år sedan känns vanskligt. Tror att det tar tid för många av corona-effekterna att synas ordentligt och att människor i allmänhet har svårt att ta in den typen av långsammare processer på ett bra sätt och därmed är lite för positiva.

Som nämnt tidigare har jag sålt av det mesta i min hobby-portfölj och kommer nog att stå utanför marknaden till efter sommaren.
I backspegeln kunde jag ha väntat någon vecka eller två med att sälja av för att maximera uppgången men nattsömnen är viktigare i nuläget.

Det här känns som nyckeln till att sova gott. Jag kör också på svenne-linjen med regelbundet fondsparande i vått och torrt. Sen kan man leka finansanalytiker med hobby-summor, det är kul och intressant. :)

För övrigt är min hobbyanalys också att den senaste tidens uppgångar känns lite väl optimistiska, att börsen nästan är tillbaka på de nivåer som rådde för ett år sedan känns vanskligt. Tror att det tar tid för många av corona-effekterna att synas ordentligt och att människor i allmänhet har svårt att ta in den typen av långsammare processer på ett bra sätt och därmed är lite för positiva.

IMF varnar för en långtgående djup depression. Jag kan inte heller se att börsen borde rekylera uppåt såpass på kort tid utan detta är med all sannolikhet tillfälliga glädjeskutt.

Troligen kommer den rekylen. Just nu är vi akut fixerade vid pandemin. Det långsamma ser vi bara om vi ständigt är uppmärksamma på de små små nästan osynliga stegen. Det gäller mer skeenden än bara ekonomi. Kulturen, speciellt den fria, brukar ligga i framkant och visa oss på viktiga avgörande samhällsströmningar. Det är ju där det börjar. Ekonomin ligger alltid efter.

Tillbaka
Topp