• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Köper du solceller via Vattenfall (energiproducent) så är det solaredges produkter du får. Så de har redan fötterna inne hos energiproduenterna. Sen så säljer väl solaredge sina produkter främst till privatpersoner och företag (inte elproducenter). Visst det finns flera aktörer men du har några fåtal som dominerar, därav solaredge och enphase. När det kommer till solpaneler och installatörer finns det supermånga aktörer.
Jag jobbade tidigare med tjänster till internationella elproducenter inom sol och vind, så det är min referensram. Självklart kan marknaden för privatpersoner se annorlunda ut, men för större solparker så var det väldigt många tillverkare som konkurrerade.

Jag jobbade tidigare med tjänster till internationella elproducenter inom sol och vind, så det är min referensram. Självklart kan marknaden för privatpersoner se annorlunda ut, men för större solparker så var det väldigt många tillverkare som konkurrerade.

Personligen får jag krupp när jag ser husägare efter husägare riskera fuktskador i sina tak när de monterar taken fulla med solpaneler. Speciellt i ett land som Sverige där vi har oerhört stora ytor att ställa ut solpaneler, även på samma breddgrader som vi har våra storstäder.

Sverige är inte Singapore liksom. Vad säger du om trenden med solpaneler på tak, är den inte osmart och kanske något vi kommer lägga av med? Stora solparker borde väl vara mycket smartare?

Personligen får jag krupp när jag ser husägare efter husägare riskera fuktskador i sina tak när de monterar taken fulla med solpaneler. Speciellt i ett land som Sverige där vi har oerhört stora ytor att ställa ut solpaneler, även på samma breddgrader som vi har våra storstäder.

Sverige är inte Singapore liksom. Vad säger du om trenden med solpaneler på tak, är den inte osmart och kanske något vi kommer lägga av med? Stora solparker borde väl vara mycket smartare?
Haha va

Vad säger du om trenden med solpaneler på tak, är den inte osmart och kanske något vi kommer lägga av med? Stora solparker borde väl vara mycket smartare?
Som med mycket annat så finns det ju skalfördelar med att bygga stora anläggningar istället för små. Annan teknik blir också tillgänglig, tex trackers som inte är rimligt att montera på sin villa. Men ser man solel som nåt man vill satsa på så kan ju en egen anläggning på taket vara en lösning där man slipper kompromissa med andra delägare, som man hade behövt göra om man hade köpt in sig i en större solpark.

Sen är det så fruktansvärt fult också, jag blir arg på riktigt när jag ser att någon i området sätter dessa på sitt tak. Usch!

Tog en liten chaspost i Wirecard före stängning i fredags. Marknaden verkar ha gillat ändringar i ledningen som kom efter stängning.
Upp över 10% i efterhandeln och fortsätter åt det hållet.
Något bipolär aktie så kan lika gärna vara minus 10 vid öppning.

Ok, tack för inputen! =)

Sen är det så fruktansvärt fult också, jag blir arg på riktigt när jag ser att någon i området sätter dessa på sitt tak. Usch!
Gamla solceller kan se rätt fult ut men anser att det håller på att förändras. Tex dessa från midsummer
Screenshot_20200509-220014_Firefox.jpg

Tog en liten chaspost i Wirecard före stängning i fredags. Marknaden verkar ha gillat ändringar i ledningen som kom efter stängning.
Upp över 10% i efterhandeln och fortsätter åt det hållet.
Något bipolär aktie så kan lika gärna vara minus 10 vid öppning.
OK! Var försiktig! Jag har själv valt att inte äga aktien. Paypal hoppade upp 10% nyligen, kan varit en branscheffekt?

OK! Var försiktig! Jag har själv valt att inte äga aktien. Paypal hoppade upp 10% nyligen, kan varit en branscheffekt?
Digitala betallösningar är ju stekhett men uppgången här berodde nog mer på efterlängtade ändringar i ledningen.
Fortfarande många frågetecken kring företaget och deras inkomster men kursen känns ändå väldigt slaktad.
10% blankad i nuläget.

Digitala betallösningar är ju stekhett men uppgången här berodde nog mer på efterlängtade ändringar i ledningen.
Fortfarande många frågetecken kring företaget och deras inkomster men kursen känns ändå väldigt slaktad.
10% blankad i nuläget.
OK. Jag (och nog många med mig?) har dock svårt att sätta mig in i exakt vad företaget gör. Och om man har gjort det, är det ännu svårare att avgöra om deras erbjudande är bra eller dåligt. Förstår du hur jag menar?

Så är väldigt ofta fallet med B2B företag när det handlar om digital infrastruktur. Ett annat företag som liknar Wirecard men inom en annan nisch är
https://www.fastly.com/
Steg 1 vad gör de?
Steg 2 är de bra?
Inte lätt att sätta sig in i!

Jag tecknar bara för att sälja vid öppning. Finns lite osäkerhet, det håller jag med om.
Håller med men är inte särskillt påläst kring bolaget eller produkterna. Någon som vet ifall det är något speciellt med just pexip?

Just nu finns det så otroligt mycket nytt kring video pga corona och många bygger in det i sina andra produkter.
Zoom, gratis?
Google hangouts, släppte precis nytt och ingår i gsuite
Microsoft Teams, går som tåget och ingår i officelicensen, dessutom och ger ut gratis licenser i 6 månader pga corona
Slack, finns gratis men historik försvinner
Facebook släpper nytt i whatsup och messenger
osv

Håller med men är inte särskillt påläst kring bolaget eller produkterna. Någon som vet ifall det är något speciellt med just pexip?

Just nu finns det så otroligt mycket nytt kring video pga corona och många bygger in det i sina andra produkter.
Zoom, gratis?
Google hangouts, släppte precis nytt och ingår i gsuite
Microsoft Teams, går som tåget och ingår i officelicensen, dessutom och ger ut gratis licenser i 6 månader pga corona
Slack, finns gratis men historik försvinner
Facebook släpper nytt i whatsup och messenger
osv
De flesta videotjänster är begränsade såvida du inte betalar, och även då, inte superbra.

Zoom tillåter begränsad samtalstid om du inte betalar, slacks implementation är ganska begränsad, teams är.. teams.

Det finns mark att vinna, men jag tror det kommer va oerhört tuff konkurrens och det läskiga är om de stora aktörerna börjar ge ut "gratis"-produkter för att vinna mark.

Suck att man måste ha konto på Nordnet för att teckna pexip. Orkar inte skaffa det. Handlar via Swedbank idag. Har man några fördelar om man handlar via Nordet i stället för Swedbank, någon som jämfört?

Suck att man måste ha konto på Nordnet för att teckna pexip. Orkar inte skaffa det. Handlar via Swedbank idag. Har man några fördelar om man handlar via Nordet i stället för Swedbank, någon som jämfört?
You snooze you lose!

Skulle rek Avanza istället för Nordnet. Varför du skall byta? För att Swedbank suger, loggas du ut auto efter 5 minuter vid aktiehandel också? Proffskänsla...

Tar väl typ 3min att signa upp?
xact (omxs30), och insättning med swish, snacka om låg tröskel!

Såg att några hade diskussion om solenergi och att några utryckte sig att de inte ser så bra ut. Tänkte bara be er att ta en titt på Soltechs tak som de har "inbyggda" solceller och kallas för ShingEl, ser mycket bättre ut än de traditionella solpanelerna iallafal.

Tillbaka
Topp