• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Helt sjukt hur många i USA på en dag kan glömma bort att det just nu pågår en pandemi...
Eller Frankrike med 30,000 döda :)
france-protest.jpg

Jag har 71 aktier i Scandic Hotels.
Idag kom det fram "Scandic Hotels TR" där det ser ut som att jag kan köpa 71st för ca 50% av aktiekurs.

Vad exakt är detta?

Exempel från en kommun i dagens Sverige: Område A har en medelinkomst som är 3 till 4 gånger högre än område B. Skolorna i område B får dubbelt så mycket pengar per elev som område A. Område B får alltså 8 gånger mer för sina skattepengar. Grattis område B!
Du kunde ju lika gärna skrivit såhär:

Exempel från en kommun i dagens Sverige: Område A har en medelinkomst som är 3 till 4 gånger högre än område B. Invånarna i område B bor i hyresrätt och invånarna i område A bor i belånade villor. Område A får alltså oändligt gånger mer för sina skattepengar i form av ränteavdrag. Grattis område A!
;)

Du kunde ju lika gärna skrivit såhär:

Exempel från en kommun i dagens Sverige: Område A har en medelinkomst som är 3 till 4 gånger högre än område B. Invånarna i område B bor i hyresrätt och invånarna i område A bor i belånade villor. Område A får alltså oändligt gånger mer för sina skattepengar i form av ränteavdrag. Grattis område A!
;)
Jag ogillar ränteavdraget, så just den biten tänker jag inte argumentera kring. Villaägare är en bortskämd väljargrupp. Jag är för hög fastighetsskatt, och sänkt skatt på arbete.

Men tittar man på rättviseaspekten mellan grupper så är det nog tyvärr så att många personer i (stadens fattigaste) område B tyvärr allt för ofta saknar egen inkomst, exempel: "Bara 28 procent av männen och 18 procent av kvinnorna har jobb." Så om man ser till den skatt de betalar, främst moms, så får denna gruppen väldigt bra valuta för sina pengar. Speciellt om familjer i område B kanske har dubbelt så många barn i snitt som familjerna i område A. Då hoppar det upp till 16 gånger mer för pengarna vad gäller skolutgifter, område A mot B.

Notera att jag inte hyser någon agg mot invånarna i område B att situationen är som den är. Det är våra politiker och stor del av övriga befolkningen som har orsakat situationen. Men att blunda för situationen gör inget bättre. Jag tror att en långkonjunktur kommer att få allt fler att fundera som Scanias f.d. VD "”vad fan får jag för pengarna"", när skatterna höjs för att hålla båten Sverige flytande.

Väldigt intressant film där de för ovanlighetens skull intervjuar en fastighetskille. Om hans liv, kriserna på 90-talet, GFC, etc.

Håller med. Känns riktigt fiskigt. Lär säkert bli en rejäl covid-smäll i många länder nu igen pga alla protester, demonstrationer, upplopp och galenskap.

Later val alldeles utmarkt om det kommer en ny krasch liknande den forra. Da ar det bara att salja av nar man tror det ar nara. Osa in annu mer likvida medel nar man anser botten ar nadd,oppna en pilsner och vanta 2-3manader. Sahar skulle det alltid vara!

• Like
Reactions: PJZ
Håller med. Känns riktigt fiskigt. Lär säkert bli en rejäl covid-smäll i många länder nu igen pga alla protester, demonstrationer, upplopp och galenskap.
Ja, det går bra nu. Men så fort jag sålt av med bra vinst så har det bara fortsatt gått upp, i vissa fall nästan 50% till. Så man är ju lite kluven på att ta hem vinst. Särskilt jag som har en del aktier som gynnas utav att folk är hemma. Men alltid kul när det är blåa dagar.

Morning!

Jag hade min enkla filosofi att det som utan anledning (mer an corona-panik) stortdyker kommer upp upp igen. Vad stortdok...restauranger, rese-industri,bilar,olja,fastighetsbolag...
Som exempel kopte jag en post i DRI (Darden Restaurants) som stabilt legat runt $110-120 sedan mitten pa 2018 for att stortdyka till $26. Jag betalade strax under $30. Slutkurs igar var $78 dvs 160% upp om min matte ar ratt.
Kopte aven DKL (Delek Logistics Partners) som legat runt $30 sedan 2017 for att rasa till drygt $5. Jag betalade strax under $7. Slutkurs igar var $24 dvs 240% upp om jag raknar korrekt. Att DKL dessutom har en utdelning runt 15% gor inte saken samre.
Ford har jag tyckt varit undervarderade. Dessutom gillar jag Mustang och deras truckar skarpt sa har kopte jag mer med hjartat an hjarnan. Nar de gick fran $9 till drygt $4 handlade jag. Slutkurs igar $5.87 dvs runt 30% upp. De gav 60c i utdelning forra aret,och skulle sa gjort innan Corona satte stopp. Men jag hoppas att utdelningen aterkommer nar detta blast over.

Och sa ska vi val ta en riktig brakforlust... HTZ (Hertz) som legat runt $10-15 sedan sommaren 2017. Nar de stod i $3.6 var det billigt tyckte jag. Sedan blev det konkurs och nu ar de varda 89c....sa kan det ocksa ga.

Ar du intresserad av vad mer som ligger i depan sa skicka PM. Annars sa blir det en jmspars investerings-trad istallet.

Missade fragan om belaning. Aldrig i livet att jag lanar en enda cent for spekulation vilket detta sjalvklart ar. Jag avskyr att vara skyldig nagon pengar och har sett till att betala av allt jag ager,eller avsta fran att kopa tills jag sparat ihop till kontant betalning.
Jag sover gott om natten och kunde inte bry mig mindre om rantor,osaker bostads/jobbmarknad. Visst har jag kanske missat att far mer varde pa papper om alla dessa slantar varit pa borsen istf att vara lasta i hus och bilar.
Men tryggheten att veta allt jag har ar mitt och ingen kan komma och ta det pga uteblivna avbetalningar har for mig varit vart vart mycket mycket mer an vad jag (mojligtvis) inte kunnat tjana.

Soliga Halsningar
OK. Problemet för dig blir att ha timing när du går ur. Själv har jag köpte aktier som jag tror kan mångdubblas på sikt, då behöver jag inte fundera på när jag skall gå byta aktier.

Jag har ingen enorm belåning på aktier, bara några procent. Hus i Sverige är svårt att köpa utan lån, speciellt i bättre områden runt storstäder.

Ja, det går bra nu. Men så fort jag sålt av med bra vinst så har det bara fortsatt gått upp, i vissa fall nästan 50% till. Så man är ju lite kluven på att ta hem vinst. Särskilt jag som har en del aktier som gynnas utav att folk är hemma. Men alltid kul när det är blåa dagar.
Köp aktier du tror på långsiktigt, då behöver du inte sälja för att ta hem vinst.

OK. Problemet för dig blir att ha timing när du går ur. Själv har jag köpte aktier som jag tror kan mångdubblas på sikt, då behöver jag inte fundera på när jag skall gå byta aktier.

Jag har ingen enorm belåning på aktier, bara några procent. Hus i Sverige är svårt att köpa utan lån, speciellt i bättre områden runt storstäder.

Jag har inte tankt att "Ga ur" och ta ut kontanter.
Vad skall jag med dessa till? Meningslost ha pengar som inte skall konsumeras snart pa en bank til 0.01% ranta.

Forstar inte heller vad problemet att kopa en bostad kontant ar,salange koparen har sagda medel.
Har ar Cash King.

Jag har inte tankt att "Ga ur" och ta ut kontanter.
Vad skall jag med dessa till? Meningslost ha pengar som inte skall konsumeras snart pa en bank til 0.01% ranta.

Forstar inte heller vad problemet att kopa en bostad kontant ar,salange koparen har sagda medel.
Har ar Cash King.
Det är inga problem med att köpa bostad kontant, men det är svårt att ha råd, speciellt om man vill bo i ett område med lite sociala problem. Detta tror jag har varit en faktor till att huspriser inte fallit i Sverige. För de flesta, oavsett vad de säger i frågan, vill inte bo där det är problem. Läs gärna detta:
White flight – Wikipedia

Det är inga problem med att köpa bostad kontant, men det är svårt att ha råd, speciellt om man vill bo i ett område med lite sociala problem. Detta tror jag har varit en faktor till att huspriser inte fallit i Sverige. För de flesta, oavsett vad de säger i frågan, vill inte bo där det är problem. Läs gärna detta:
White flight – Wikipedia

Om de ekonomiska medlen begransar kopkraften koper jag.
Men som kontantkopare upplever jag inga problem. Snarare tvart om nar jag vill handla

Köp aktier du tror på långsiktigt, då behöver du inte sälja för att ta hem vinst.
Både långsiktigt och kortsiktigt. Vissa ska jag ha +2år och vissa är kortare positioner på 3-6månader. Har lite gruvbolag, telecom och fastighetsbolag som jag har på längre sikt. Spelrelaterade aktier ligger på lite kortare sikt.

Tänker att man lägger in följande fondsparande som "pengamaskin" och bygger över tid och omfördelar procentsatsen till sill och nyårsskål (varje 6mån), ev. boostar med lätt belåning? Är ni för eller emot belåning på detta?

15% BGF Next generation Technology A2
5% BGF World gold
5% AuAg Silver Bullet A
45% Länsförsäkringar global indexnära
5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad
5% Plus småbolag Sverige index
5% Spiltan Aktiefond investmentbolag
5% Swedbank robur Access Asien

och
10% totalt i räntefonder
förslagsvis dessa
AMF räntefond lång
Handelsbanken Realräntefond
IKC avkastningsfond
100% totalt
minsta insättning blir ju 2000sek då 5% är 100kr

Vad tror ni om detta?

Senast ändrad:
Tänker att man lägger in följande fondsparande som "pengamaskin" och bygger över tid och omfördelar procentsatsen till sill och nyårsskål (varje 6mån), ev. boostar med lätt belåning? Är ni för eller emot belåning på detta?

10% BGF Next generation Technology A2
5% BGF World gold
5% AuAg Silver Bullet A
50% Länsförsäkringar global indexnära

och
10% totalt i räntefonder
förslagsvis dessa
AMF räntefond lång
IKC avkastningsfond
100% totalt

Vad tror ni om detta?
Ganska många fonder kan göra det svårt att hålla koll på innehavet. Värt att notera är att BGF har ganska hög avgift och handlas i USD, så då blir dollarn en risk du får ta hänsyn till också.

Jag hade gjort följande byten:
Länsförsäkringar global indexnära -> SPP Global Plus A
Swedbank robur Access Asien + Länsförsäkringar Tillväxtmarknad -> Öhman Etisk Emerging Markets
BGF Next generation Technology A2 -> Swedbank Robur Ny Teknik (eller motsvarande som handlas i SEK)

Jag tror du får tillräckligt stor exponering mot sverige genom att enbart köra Investmentbolagen, utan att behöva småbolagsfonden, men jag kan ha fel. Jag kör personligen bara investmentbolag.

Resten har jag inget att säga något om, låter andra fylla i där!

Ganska många fonder kan göra det svårt att hålla koll på innehavet. Värt att notera är att BGF har ganska hög avgift och handlas i USD, så då blir dollarn en risk du får ta hänsyn till också.

Jag hade gjort följande byten:
Länsförsäkringar global indexnära -> SPP Global Plus A
Swedbank robur Access Asien + Länsförsäkringar Tillväxtmarknad -> Öhman Etisk Emerging Markets
BGF Next generation Technology A2 -> Swedbank Robur Ny Teknik (eller motsvarande som handlas i SEK)

Jag tror du får tillräckligt stor exponering mot sverige genom att enbart köra Investmentbolagen, utan att behöva småbolagsfonden, men jag kan ha fel. Jag kör personligen bara investmentbolag.

Resten har jag inget att säga något om, låter andra fylla i där!
Tack så mycket, kanske skulle göra både detta och investmentbolag i framtiden, vilka investmentbolag kan du rekommendera? Man kanske kan få fram en liknande procent i dem? och så klart får man handla mer sällan eftersom det är avgift på köp... Och om man ligger tungt i investmentbolag är man ju väldigt mycket exponerad mot " ett litet land i norra europa "
och valutan kan ju vara en risk men också en möjlighet och riskspridning, eller hur?

och vad säger du / ni om belåning?

Senast ändrad:

15% BGF Next generation Technology A2
5% BGF World gold
5% AuAg Silver Bullet A
45% Länsförsäkringar global indexnära

och
10% totalt i räntefonder
förslagsvis dessa
AMF räntefond lång
IKC avkastningsfond
100% totalt

Vad tror ni om detta?
Varför indexfond? Om man ändå är så aktiv att man avser ombalansera 2 ggr/år är det inga problem att välja en globalfond som slår index...

Tack så mycket, kanske skulle göra både detta och investmentbolag i framtiden, vilka investmentbolag kan du rekommendera? Man kanske kan få fram en liknande procent i dem? och så klart får man handla mer sällan eftersom det är avgift på köp... Och om man ligger tungt i investmentbolag är man ju väldigt mycket exponerad mot " ett litet land i norra europa "
och valutan kan ju vara en risk men också en möjlighet och riskspridning, eller hur?

och vad säger du / ni om belåning?
Du har Spiltan i portföljen, så det täcker investmentbolagen tycker jag.

Jag tycker enbart du ska investera så mycket du har råd att förlora.

Att inte ha med Tin Ny Teknik i sin fondportfölj är tjänstefel.
Är den "bättre" än Robur Ny Teknik? Varför välja den ena framför den andra?

För mig som boglehead var den kommentaren lite intressant. Kan du berätta mer om varför? :)

Helt ärligt, framförallt baserat på morningstars betygsättning. Jag har som anekdotisk jämförelse ägd båda, och funnit SPP gått lite bättre av nån anledning, så jag har bara kört på den helt enkelt.

Varför indexfond? Om man ändå är så aktiv att man avser ombalansera 2 ggr/år är det inga problem att välja en globalfond som slår index...

Kan du tipsa om någon? Indexfond har ofta fördelen att ha en låg avgift i jämförelse med en aktivt förvaltad fond.

Tillbaka
Topp