• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Tack, väldigt bra input, kommer ta fram en ny lista men lite Europa m.m. i då.. Sverige är ett litet land i norra Europa som sagt....
Ja, men man känner sitt eget land bäst. Med fördelningen jag angav ovan så har du en fördelning som ungefär blir:

Global: SPP (30%) + TIN Ny Teknik (10%) = 40%
Sverige: Handelsbanken (10%) + Spiltan (10%) + TIN Ny Teknik (10%) = 30%
EU: AMF + Robur = 20%
Asien: Öhman = 10%

Kan tycka det är en ganska vettig fördelning. Eventuellt kan man argumentera den är aningen överviktad mot Sverige (30% sverige, 70% resten av världen).

Anledningen jag räknat som jag gjort med TIN är för halva innehavet (ungefär) är svenskt, medan resten är spritt över resten av världen.

Ja. Men att då tro att man som lekman (som hävdades några poster upp) gör bättre ifrån sig än både index och fondförvaltare (över tid, inte ett år..) är ju minst sagt orealistiskt.
Utan tvekan. Jag har "fyndat" under reaperioden, men annars håller jag mig ofta till fonderna.

Senast ändrad:
Tack för bra feedback, om du väljer fritt fonder få, vad hade du valt då? Jag menar Nordnet Avanza i första hand inte PPM, men kanske ska köra samma tänk i ppm?
Jag hade valt någon branschfond också, typ LF fastigheter eller nån infrastrukturfond. Sen hade jag kört på Avanzas egen global respektive emerging markets fond.

Personligen har jag följande:

Global:
- SPP Global Plus A (30%)

Europa:
- AMF Aktiefond Europa (10%)
- Swedbank Robur Europafond (10%)

Sverige:
- Handelsbanken Sverige (10%)
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (10%)

Asien:
- Öhman Etisk Emerging Markets (10%)

Teknik:
- TIN Ny Teknik (20%)

Som du ser en ganska stor vikt mot svensk marknad, men den tror jag hårt på, så är OK med det. Man hade inte behövt två sverigefonder, men de har lite annorlunda innehav och ger en bra spridning tycker jag, så kör på det. Det samma gäller europafonderna.

Edit:
Efter jag skrev inlägget valde jag faktiskt att vikta om det en liten aning, 15% på Europa istället för 10%, och 25% på sverige istället för 30%. Eftersom TIN redan riktar sig omkringt 50% mot svensk marknad har jag redan ganska stor spridning på stockholmsbörsen.
Tänker mig nu följande:

upload_2020-6-6_12-25-5.png

Jag visste inte tidigare att Jason tycker så illa om Zuckerberg, från 6 minuter, snacka om sågning! Kan avundsjuka vara drivkraften?

Vad tror ni om Latinamerikanska fonder, det verkar ju lätta upp lite där också? De har ju inte alls återhämtat sig lika bra som övriga världen. Det borde ju finnas lite uppgång att hämta där.

Vad tror ni om Latinamerikanska fonder, det verkar ju lätta upp lite där också? De har ju inte alls återhämtat sig lika bra som övriga världen. Det borde ju finnas lite uppgång att hämta där.
Tror det finns stora pengar att vinna där. Läste nån artikel i veckan om att latinamerikanska fonder är det nya heta. Kan leta upp den om du vill läsa.

Millicom går ganska starkt på börsen. Kan definitivt se att det finns potential, kina var i samma sits för inte så länge sen.
Millicom....var inte det vad Kinnevik gav bort till sina aktieagare for inte sa lange sedan?
Givetvis ska man inte underskatta en marknad med bortemot en halv miljard (eller vad det nu kan bo i Sydamerika). Nagonstans ska ju tillvaxten komma ifran.

Det ar spannande tider ..CHK upp over 150% idag HTZ over 100% tidigare...Dar ar jag glad jag kopte mer nar aktien stod i 56c.....

Millicom....var inte det vad Kinnevik gav bort till sina aktieagare for inte sa lange sedan?
Givetvis ska man inte underskatta en marknad med bortemot en halv miljard (eller vad det nu kan bo i Sydamerika). Nagonstans ska ju tillvaxten komma ifran.

Det ar spannande tider ..CHK upp over 150% idag HTZ over 100% tidigare...Dar ar jag glad jag kopte mer nar aktien stod i 56c.....
Så var det. De grundade även bolaget.

Runt en halv miljard stämmer, och det vore orimligt att tro att inte även de vill ha tillgång till telefoni, internet, etc.

Så var det. De grundade även bolaget.

Runt en halv miljard stämmer, och det vore orimligt att tro att inte även de vill ha tillgång till telefoni, internet, etc.

Jag tror och satsar pa Sydamerika over Afrika. Kanns som Brazilien Argentina Paraguay Uruguay och till viss del Chile ar hyfsat valutvecklat trots sina problem,och forutom Sydafrika Angola och mojligtvis Tunisien/Marocko ar det ratt morkt i Afrika (dar fick jag till det sahar i BLM-tider)

Glad du gav snabbt svar ang Millicom. Hade for mig det var sa men kan inte minnas allt som kommer i brevladan.

Jag tror och satsar pa Sydamerika over Afrika. Kanns som Brazilien Argentina Paraguay Uruguay och till viss del Chile ar hyfsat valutvecklat trots sina problem,och forutom Sydafrika Angola och mojligtvis Tunisien/Marocko ar det ratt morkt i Afrika (dar fick jag till det sahar i BLM-tider)

Glad du gav snabbt svar ang Millicom. Hade for mig det var sa men kan inte minnas allt som kommer i brevladan.
Tror Corona spelade lite i handen på Millicom och andra operatörer, då internetanvändningen enbart har ökat (med vad jag läst, 25%). Får se hur rapporten ser ut i juli!

Tror Corona spelade lite i handen på Millicom och andra operatörer, då internetanvändningen enbart har ökat (med vad jag läst, 25%). Får se hur rapporten ser ut i juli!

De var ju i det narmaste gratis (Millicom) sa sa lange det inte blir konkurs sa ar det pa plus anda. Men just internet lar val vara nagot som ar pa stark frammarsch i utvecklingslander nu nar allt som behovs ar en biltelefon och du kan gora allt som en superdator gjorde for 5ar sedan

Nej. Daremot ville man ha 710sek/aktie for att salja.
https://www.va.se/nyheter/2019/01/16/bud-pa-millicom---sa-mycket-vill-stenbeck-ha-per-aktie/

Enda budet vad jag vet att kopa hela Millcom var 2006 for ca 350sek/aktie
https://www.realtid.se/millicom-nobbar-china-mobile-igen
Ah just det, nu minns jag. Men det var också någon historia där de blev erbjudna 700kr per aktie men där endast hälften av betalningen skulle ske i pengar - resterande del aktier i annat bolag (som Kinnevik inte ville ha).

Ah just det, nu minns jag. Men det var också någon historia där de blev erbjudna 700kr per aktie men där endast hälften av betalningen skulle ske i pengar - resterande del aktier i annat bolag (som Kinnevik inte ville ha).

Det ar mer an jag vet.
Daremot ser det val ut som Millicom har en bit kvar till pre-corona-pris for den som ar sugen och vagar chansa.

Sedan några veckor tillbaka har jag hämtat hem vinster på svenska börsen och ligger nu rätt tungt i Latinamerika (plus lite Indien) i form av fonder. Samt Millicom (GAV 214). Kanske gör jag bort mig, men psykologiskt känns det bättre att köpa värdepapper som fortfarande är nere typ 30-50% för året (ungefär motsvarande fem års uppgång) istället för svenska börsen som nu är typ +/- 0 i år.

Tillbaka
Topp