• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

nissehult

Patek
2-Faktor
+1 på budget och leva. Det är lärorikt att gå igenom alla uppenbara och mindre uppenbara inkomster och utgifter man har. Har man koll på inkomster och utgifter så är det lättare att minska här, öka där och stoppa undan vad man kan till sparande. Excel-nörd som jag är så gör jag även en "årsredovisning" varje år för att se vart pengarna gick. Skrämmande och intressant på samma gång ;) Visst kan jag spara mer, men pengar skall ju också användas till livet.

Vad skall man sedan spara pengarna i? Robert Lincoln hävdar att det finns två regler som garanterar finansiell framgång:
1) Avslöja inte allting som du vet.
 

joca

Patek
2-Faktor
Du har så rätt. Men känns som bostäder är ett säkert kort. Dock. Mycket tid (bristvara)

Dessa "säkra" aktier get dem någon avkastning?

Well..
SEB är +137,62% på 3 år.
Kinnevik är +97,91% på 3 år.
HM är + 45,06% på 3 år.
Investor är +144,17% på 3 år.

Detta ger ett snitt på 106,19% på dessa 4 aktier.
Att dubblera sina pengar på 3 år känns väldigt bra enligt mig :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Well..
SEB är +137,62% på 3 år.
Kinnevik är +97,91% på 3 år.
HM är + 45,06% på 3 år.
Investor är +144,17% på 3 år.

Detta ger ett snitt på 106,19% på dessa 4 aktier.
Att dubblera sina pengar på 3 år känns väldigt bra enligt mig :)

Låter ju inte helt fel.. tips på hur att gå till väga? Eller bara öppna aktie konto på min bank (swedbank) och handla??
 

SwedishMade

Cartier
ISK hos Avanza eller Nordnet. De gamla bankerna verkar ha helt gett upp vad gäller aktiehandel på nätet. De tjänar (än så länge) så mycket pengar på bolånen att de inte brytt sig.

Och du, om du belånar din portfölj kan du tjäna ännu mer pengar!

Men du, fundera på en sak mitt i din eufori!
Låter ju inte helt fel.. tips på hur att gå till väga?
Om börsen gått starkt i 3 år, hur ser framtiden då ut? Fortsatt uppgång mot himlen?
 

don.h

Cartier
ISK hos Avanza eller Nordnet. De gamla bankerna verkar ha helt gett upp vad gäller aktiehandel på nätet. De tjänar (än så länge) så mycket pengar på bolånen att de inte brytt sig.

Och du, om du belånar din portfölj kan du tjäna ännu mer pengar!

Men du, fundera på en sak mitt i din eufori!
Låter ju inte helt fel.. tips på hur att gå till väga?
Om börsen gått starkt i 3 år, hur ser framtiden då ut? Fortsatt uppgång mot himlen?

Kanske då man ska investera i konjunkturoberoende saker. Så som krigsutrustning, det verkar alltid gå hem.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Problemet med att bli rik är att man måste ha pengar från början för att bli det. Vad är 106% avkastning om du bara har 10.000:- att lägga? Den första miljonen är den som är svår, sedan kommer de andra av bara farten.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Well..
SEB är +137,62% på 3 år.
Kinnevik är +97,91% på 3 år.
HM är + 45,06% på 3 år.
Investor är +144,17% på 3 år.

Detta ger ett snitt på 106,19% på dessa 4 aktier.
Att dubblera sina pengar på 3 år känns väldigt bra enligt mig :)
Försvararen av statistik rycker ut...
Under 3 år, från sista december 2005 till sista december 2008 så hade aktierna följande utveckling (avkastning ej medräknat) :
SEB C: -65%
Kinnevik B: -15%
H&M B: +13%
Invector B: -15%

Ingen dubblering där inte... Men visst, i långa loppet så har aktiemarknaden visat sig vara en bra investering. Men det går upp och ner, har alltid gjort, kommer alltid att göra.
 

joca

Patek
2-Faktor
Försvararen av statistik rycker ut...
Under 3 år, från sista december 2005 till sista december 2008 så hade aktierna följande utveckling (avkastning ej medräknat) :
SEB C: -65%
Kinnevik B: -15%
H&M B: +13%
Invector B: -15%

Ingen dubblering där inte... Men visst, i långa loppet så har aktiemarknaden visat sig vara en bra investering. Men det går upp och ner, har alltid gjort, kommer alltid att göra.

Absolut jag är helt med på vad du säger..

Tycker dock vi bör kika en mer rättvis utveckling isf, t.ex. från 2000-2015.

SEB A: 2000-01-03 stod den i 42,82 idag handlas den till 103,2
Kinnevik A: 2000-01-03 stod den i 69,13 idag handlas den till 266,70
HM B: 2000-01-03 stod den i 138,50 idag handlas den till 331,10
Investor A: 2000-01-03 stod den i 120 idag handlas den till 306

Som sagt, precis som du nämner så har aktiemarknaden visat sig vara bra och absolut den går upp och ner :)
Nog om dessa siffror, ville bara förtydliga (det du även skriver) att aktiemarknaden visat sig vara bra i långa loppet.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Ni som har lite koll, hur bedömmer ni för och nackdelar med fonder jämfört med aktier?

Jag handlar lite med fonder och försöker hålla lite koll. Fördelen är ju att dom liksom sköter sig själv vid deklarationen, något jag ser som ett stort plus, men jag är väldig amatör i sammanhanget också.
Mvh Robin
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Man är ju 27.5 år gammal så dags att göra något.. vara anställd som en i mängden med fast månadslön är inte så spännande eller givande :/
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ärligt gjort alla punkter :) nyss flyttat till hus och köpt sprillans bil. Sparar till olika konton samma dag lönen kmr. Läste noga och jämförde alla leverantörer/ försäkringar av olika tjänster och full koll på alla lån.

Problemet är: jag tjänar inte "tillräckligt" för att kunna bränna sparkontot på ex. en klocka. Då jag som du säger vill ha en buffert för plötsliga missöden lr liknande. Och det skulle ta för lång tid för.pengarna att växa på ett konto utan någon speciell avkastning.

Därav är tanken att ta en del utav "sparpengarna" jag har och försöks gå dem att systematiskt växa :)

Tack
Det klart du tjänar tillräckligt, du prioriterar bara "fel"
 
Haha. Ja det är väl så :D .. dock att försöka rättfärdiga dyrare klockköp för tjejen när huset ska renoveras är i te det lättaste :p
Ett tips från en något äldre an iaf (om än inte många år) ta inte såna strider hus och kvinna kommer först liksom barn, gemensamma resor och annat därefter och en ganska bra bit ner kommer klockor. Recept på ett lyckligt liv ;)

Om du nu inte är gjord av pengar men med tanke på trådstarten tolkar jag det inte så :)

Du är ung och hinner äga massa kul så stressa inte.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Alternativ:

- Köp billigt sälj dyrare (vad det än är, klockor, skor, batterier, pennor osv...)
- Producera något, sälj det (skriv en bok, gör musik, bygg en båt osv...)
- Erbjud tjänster, eller tjänsten att erbjuda andras tjänster (bli snickare, jurist eller putsa skor. Hyr ut andras hotellrum eller bli agent för någon tjänst)

:) kort sagt, investera ditt kapital i något du kan göra:)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har nu skaffat en portfölj hos avanza. Idag lägger jag min första order på ett riktigt spännande (läs) tok chansnings bolag :D

Hur ser det ut för er ? Är börsen för osäker eller kör ni på?:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag har några Fingerprint-aktier som går riktigt bra just nu. :)
Vidare så har jag Ica-aktier som jag tror en del på.
Köpte easyfill när de började gå upp men det har stannat av och får väl ses som en chansning.
Vad är det flr tokchansningsbolag du ska köpa i, om man får fråga?
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag har några Fingerprint-aktier som går riktigt bra just nu. :)
Vidare så har jag Ica-aktier som jag tror en del på.
Köpte easyfill när de började gå upp men det har stannat av och får väl ses som en chansning.
Vad är det flr tokchansningsbolag du ska köpa i, om man får fråga?
Easyfill ska jag köpa på mig lite då jag forskat lite där. Star vault B äre jag ska hoppas på :D
 
Jag har några Fingerprint-aktier som går riktigt bra just nu. :)
Vidare så har jag Ica-aktier som jag tror en del på.
Köpte easyfill när de började gå upp men det har stannat av och får väl ses som en chansning.
Vad är det flr tokchansningsbolag du ska köpa i, om man får fråga?
Bara att gratulera om du sitter på fingerprint, tyvärr gick jag in lite sen för att göra något jätteklipp i närtid.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Tvek. Skattebefriad, drar 0.5, nästan gratis försäkring. Inga plötsliga utgifter ex. Trasiga delar. Helt nya däck. Förmånligt lån och ett nypris på 250 så tror det går rätt jämnt ut med en 90talare dock är mervärdet betydligt högre p en ny. Så som komfort, körglädje och diverse finesser..

Mvh
Största posten är värdeminskning.
 
Topp