• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Hur länge har du ägt dem? Känns ju inte smart att slänga en vinnade häst eller vafan man ska kalla det:D

Inte nått dit än (om man räknar i en depå) men det lär nog inte ta så lång tid:) Kan nog vara mycket kull att se ett sammaställt nummer. Men då måste man ju kunna ha is i magen sedan när det går minus med någon större siffra:D
På och av sen de kom till börsen. Köpte första gången första dagen. Det var typ tio år sen nu. Sen låg jag helt utanför några år i mitten. Såklart skulle man legat helt still som så ofta, men men, har som sagt alltid tyckt de varit dyra. ;)

På och av sen de kom till börsen. Köpte första gången första dagen. Det var typ tio år sen nu. Sen låg jag helt utanför några år i mitten. Såklart skulle man legat helt still som så ofta, men men, har som sagt alltid tyckt de varit dyra. ;)
När de gjorde ipo var jag 8 år gammal så det är länge sedan. Men de var inte värda en storskalig investering förräns 2016 enligt mig när de var mer finansiellt säkra. Men då kunde man inte köpa och inte under större delen av 2020 också tyvärr...

När de gjorde ipo var jag 8 år gammal så det är länge sedan. Men de var inte värda en storskalig investering förräns 2016 enligt mig när de var mer finansiellt säkra. Men då kunde man inte köpa och inte under större delen av 2020 också tyvärr...
Nästan alla hypade stora ipos de sista två decennierna har varit bra att köpa på dagen, med några undantag. Det har varit en bra strategi oavsett fundamentala värden. Tesla var superhajp när de kom till nasdaq. Varenda kotte köpte, och varenda kotte sålde för tidigt.

Jag fortsätter bomba på med korkade frågor :) Men har inte OMX någon typ av miniminivå eller process att godkänna bolag som ska introduceras? Tänker att det verkar ju en smula dumt att plocka in bolag som står på randen till konkurs i närtid. Ber om ursäkt om jag sänker nivån i tråden :)

Om man inte frågar får man inte svar.

Den generella historien:

Den historiska anledningen till en börsnotering är ju att ta in pengar från externa investerare, pengar som ska finansiera oftast framtida tillväxt. Bolag i en tidig fas eller i kraftig tillväxt går ofta back eller med riktigt usla siffror - de lägger fokus på att bygga upp nånting, inte att gå med vinst. Alla börser säger sig dessutom ha en noggrann genomlysning av företagen och dess huvudmän inför en listning eller notering.

Jag tycker du fått bra svar tidigare i tråden - gör din egen hemläxa. Köp inte allt du får reklam för, i alla fall inte utan att tänka själv. Speciellt när börsen är i slutet av en högkonjuktur kommer ofta riktiga lycksökare ut på börsen som kanske inte är så långsiktiga. (inte för att jag är man att bedöma vår konjuktur just nu då, det borde vara dåligt men.... ).

Jag har beslutsångest och hoppas ni kan hjälpa mig jag har ett månadssparande på Aktie & fond konto kommer ha de i ca 30 ÅR till är det. Men funderar på att lägga om det till ISK istället, vad säger ni AFK eller ISK?

Jag har beslutsångest och hoppas ni kan hjälpa mig jag har ett månadssparande på Aktie & fond konto kommer ha de i ca 30 ÅR till är det. Men funderar på att lägga om det till ISK istället, vad säger ni AFK eller ISK?
ISK är generellt bättre speciellt för långtids investering. Du betalar en årsskatt på värdet vare sig det går upp eller ned. Slipper även deklarera
AF betalar du 30% skatt på alla utdelningar och vinster (när du väl säljer). Inte så kul att förlora 30% av vinsten när man säljer.
Är ingen expert med det är ca så här kolla här för mer info: https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Efter lite kräftgång nu fram och tillbaks så blev det fart i Catena Media (+6%) efter en artikel ifrån DI där de skriver om ett potentiellt scenario där Catena blir uppköpta utav Better Collektiv. Tror vi får se en bra fredag för Catenas del.

Senast ändrad:
Vad innebär det där för mina aktier? :)

Skärmavbild 2020-09-10 kl. 19.03.05.png

Dina aktier blir mera värda. Det blir ju färre aktier i omlopp och om värdet på bolaget är detsamma så medför ju det att aktien stiger i värde.
Fast aktierna försvinner väl inte, utan köpa bara av bolaget? Ser inte att det står att de ska makuleras? Så lika många aktier men annan ägare? Återköp ska mig veterligen inte i teorin leda till högre kurs men inte heller en split. Dock verkar så vara fallet nu...

Kke inte bästa källan(?) men
Screenshot_20200910_194928.jpg

Senast ändrad:
Fast aktierna försvinner väl inte, utan köpa bara av bolaget? Så lika många aktier men annan ägare? Återköp ska mig veterligen inte i teorin leda till högre kurs (om inte bolaget mackulerar aktierna) men inte heller en split. Dock verkar så vara fallet mu
Brukar de inte makulera aktierna? De kan ju använda aktierna till personalen också i bonusprogram. Ska kolla vad de skriver.

Makuleras aktierna så ökar i allafall ägarandelen per aktie, det var nog det jag tänkte på. Det behöver ju som sagt inte betyda att aktien stiger. Men det brukar ju tydligen vara bra på lång sikt. Det brukar ju tolkas positivt när företag köper upp egna aktier.

Makuleras aktierna så ökar i allafall ägarandelen per aktie, det var nog det jag tänkte på. Det behöver ju som sagt inte betyda att aktien stiger. Men det brukar ju tydligen vara bra på lång sikt. Det brukar ju tolkas positivt när företag köper upp egna aktier.
Ja så är det nog. Men fattar inte varför. Har bolaget inget bättre att använda pengarna till? I detta fall kan man ju dock tolka det som att bolaget tycker det är för lågt värderat på börsen?

Jag är verkligen ingen expert och tror dom du säger att det mycket väl kan dra upp aktiekursen men tror inte det är en rationell reaktion och inget som borde ske. Men vi såg ju just hur en split fick ett bolag att stiga bisarrt mkt. Det är bara sjukt.

Ja så är det nog. Men fattar inte varför. Har bolaget inget bättre att använda pengarna till? I detta fall kan man ju dock tolka det som att bolaget tycker det är för lågt värderat på börsen?

Jag är verkligen ingen expert och tror dom du säger att det mycket väl kan dra upp aktiekursen men tror inte det är en rationell reaktion och inget som borde ske. Men vi såg ju just hur en split fick ett bolag att stiga bisarrt mkt. Det är bara sjukt.

Hufvudstaden är väl inte i behov av kapital, och är väldigt lågt skuldsatta. Bolaget handlas med historisk hög (högsta) rabatt mot underliggande värdering på fastigheterna, varför det bör vara gynnsamt för de långsiktiga.

Tror du inte att GM och övriga gjort sin läxa och läst på?
Tror jag att GM gjort sin läxa? Det har de säkert, förmodligen lika mycket som alla andra företag som beskrivs i artikeln. Tror jag att även GM kan bli lurade? Yes. Se Wirecard, se Theranos och Enron. Eller Trustor, för en mer lokal förankring. Eller Gizmondo. Listan kan göras lång :)
Det är inte en på något sätt dålig artikel - absolut, det finns några 'anonyma källor' som den till del bygger på, men mycket av den bygger på interna email & rättsliga dokument.

Det är i vilket fall värt att läsa den som en counterpoint om man är bull Nikola.

Efter lite kräftgång nu fram och tillbaks så blev det fart i Catena Media (+6%) efter en artikel ifrån DI där de skriver om ett potentiellt scenario där Catena blir uppköpta utav Better Collektiv. Tror vi får se en bra fredag för Catenas del.

Bra igår mindre bra idag. Catena är grymma oavsett. Mycket på gång.

Tillbaka
Topp