• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Är inte så insatt men det finns väl lösningar där gasen tillverkas på plats, vid macken?
Jag vill inte heller påstå mig vara särskilt insatt, men det brukar vara effektivare att utvinna en gas i stor skala. Sen får du inte glömma att uppbyggnaden av infrastrukturen kommer kosta oerhört mycket, speciellt i jämförelse med el, där vi redan har ett etablerat nät man lätt kan plugga in på.

En betydligt mer insatt persons synvinkel på det hela:
 

aximand

Panerai
2-Faktor
CMC Markets? Deras reklam har drabbat mig länge i flera olika medier... men jag säger inte emot din gissning om att de försöker kräma pengar ur okunniga. Men det är ingen helt ny firma, jag har för mig jag stötte på dem första gången för över tio år sedan men då var det mer manuell kontakt.
(Nu är jag inte @Lutte men har nog också sett reklamen han beskriver) Det var från ett företag som hette "Skilling". "Trading ska inte bara vara för traders" var sloganen jag läste. Känns som ett nytt sätt att marknadsföra gambling på ett sätt som kommer undan lagstiftningen kring det, eftersom det är "finansiella instrument" man "handlar med"...
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
(Nu är jag inte @Lutte men har nog också sett reklamen han beskriver) Det var från ett företag som hette "Skilling". "Trading ska inte bara vara för traders" var sloganen jag läste. Känns som ett nytt sätt att marknadsföra gambling på ett sätt som kommer undan lagstiftningen kring det, eftersom det är "finansiella instrument" man "handlar med"...

Stämmer, hela texten luktade rejält illa.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag vill inte heller påstå mig vara särskilt insatt, men det brukar vara effektivare att utvinna en gas i stor skala. Sen får du inte glömma att uppbyggnaden av infrastrukturen kommer kosta oerhört mycket, speciellt i jämförelse med el, där vi redan har ett etablerat nät man lätt kan plugga in på.

En betydligt mer insatt persons synvinkel på det hela:
Har inte sett klippet än men vätgas verkar vara på modet och nämns på många ställen som en ersättare av fossila bränslen och el för fordonsdrift.

Ska försöka lära mig lite mer :)
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag vill inte heller påstå mig vara särskilt insatt, men det brukar vara effektivare att utvinna en gas i stor skala. Sen får du inte glömma att uppbyggnaden av infrastrukturen kommer kosta oerhört mycket, speciellt i jämförelse med el, där vi redan har ett etablerat nät man lätt kan plugga in på.

En betydligt mer insatt persons synvinkel på det hela:

Har inte sett klippet än men vätgas verkar vara på modet och nämns på många ställen som en ersättare av fossila bränslen och el för fordonsdrift.

Ska försöka lära mig lite mer :)
En av de i mina ögon största problemen med "hubb-till-hubb-systemet" som beskrivs i klippet är att det idag finns en befintlig lösning som kräver en rätt begränsad förbättring för att vara en seriös konkurrent. I Sverige är lösningen dessutom redan elektrisk - Godstågen.

Vätgas är rätt ineffektivt att flytta mellan A och B & måste därför produceras lokalt. Om man ska bygga en helt ny infrastruktur för att tanka lastbilarna, fylla på med vätgas etc kan jag inte tänka mig att det skulle vara mindre capex än att elektrifiera befintlig järnväg, även om det skulle ske i statlig/halvstatlig regi.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
(Nu är jag inte @Lutte men har nog också sett reklamen han beskriver) Det var från ett företag som hette "Skilling". "Trading ska inte bara vara för traders" var sloganen jag läste. Känns som ett nytt sätt att marknadsföra gambling på ett sätt som kommer undan lagstiftningen kring det, eftersom det är "finansiella instrument" man "handlar med"...

Ohelvete. Det låter klart över det sundas gräns. Det är nog ingen slump att bolaget har samma namn som Enrons sista VD. :)

Jag läste lite på deras "Risk Disclosure": https://support.skilling.com/hc/en-gb/articles/115004865913-General-Risk-Disclosure

20.1. The Company is the counterparty to all transactions entered into under the Client Agreement and, as such, the Company’s interests may be in conflict with the Client’s.

tyst-nu-och-ta-mina-pengar.jpg


Nu tappade jag tror på mina medmänniskor igen.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
@Lindrian Eftersom du skriver lekpengar... Du får göra din egen DD såklart men Kancera (med extremt hög risk) är ju intressant. Klaria (hög risk) samt Elekta medelhög risk är tre bolag jag själv tror på på kort sikt.

Kanske skulle jag vara lite extra vaksam i Kancera, då du får ett högt GAV och bolagsvärderingen är hög för att vara ett forskningsbolag. Samtidigt finns en del fina triggers i närtid.
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Inte länge alls och gick pytte plus så det var inget gnäll, bara en kontrast till alla poster där man lyfter sina bra affärer :)
Alltid kul att lyfta lite misslyckade trades eller där man gått ur för tidigt. Jag kan bjuda på några också för att liva upp tråden :) Novavax var ju bara FOMO och tänkte fånga rekylen. GAV-sänkte den tom men tji fick jag.

Star V är den suraste då jag hade förhållandevis mycket pengar och den drog extremt efter att jag tog vinst x3, sålde ut mig och sen missade en stor uppgång.

Inga affärer man är stolt över men hopps jag kan bjuda på ett gott skratt en tisdag..



4250172C-CF88-4821-8826-66EEC2218B96.png
1769117C-F130-4375-8A88-D710BE89E3EC.png
798BE593-9CF1-4BF8-89F8-3C0F7AB2AA99.png
8B7DEA2E-39BE-4110-A2F9-80E8D3BA4CBF.png
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Alltid kul att lyfta lite misslyckade trades eller där man gått ur för tidigt. Jag kan bjuda på några också för att liva upp tråden :) Novavax var ju bara FOMO och tänkte fånga rekylen. GAV-sänkte den tom men tji fick jag.

Star V är den suraste då jag hade förhållandevis mycket pengar och den drog extremt efter att jag tog vinst x3, sålde ut mig och sen missade en stor uppgång.

Inga affärer man är stolt över men hopps jag kan bjuda på ett gott skratt en tisdag..



4250172C-CF88-4821-8826-66EEC2218B96.png
1769117C-F130-4375-8A88-D710BE89E3EC.png
798BE593-9CF1-4BF8-89F8-3C0F7AB2AA99.png
8B7DEA2E-39BE-4110-A2F9-80E8D3BA4CBF.png
Hur får du fram dina köp och sälj i graferna?
 

Heimby

Cartier
Alltid kul att lyfta lite misslyckade trades eller där man gått ur för tidigt. Jag kan bjuda på några också för att liva upp tråden :) Novavax var ju bara FOMO och tänkte fånga rekylen. GAV-sänkte den tom men tji fick jag.

Star V är den suraste då jag hade förhållandevis mycket pengar och den drog extremt efter att jag tog vinst x3, sålde ut mig och sen missade en stor uppgång.

Inga affärer man är stolt över men hopps jag kan bjuda på ett gott skratt en tisdag..



4250172C-CF88-4821-8826-66EEC2218B96.png
1769117C-F130-4375-8A88-D710BE89E3EC.png
798BE593-9CF1-4BF8-89F8-3C0F7AB2AA99.png
8B7DEA2E-39BE-4110-A2F9-80E8D3BA4CBF.png
Det vrider och dras i magen när man ser sånt:). Känns som om du spelar snarare än investerar när du flyttar pengar nästan dagligen.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det vrider och dras i magen när man ser sånt:). Känns som om du spelar snarare än investerar när du flyttar pengar nästan dagligen.
Som jag sa, det här ju exempel på mindre lyckade investeringar som kan vara kul att dela med sig av. Lade inte upp dem för att skryta direkt eller för att be om feedback.

Ja, detta är sjukt volatila aktier. Ser kanske obegripligt ut med 3-mån intervall men de köp/sälj som ser ut att vara nära varandra i det utzoomade 3-mångrafen Har ju ett spann på kanske 5-8% om man skulle ta kortare tidsperspektiv.
 
Någon med tip/förslag på hur man ska placera barnbidraget? Kontot är ISK och sparhorisonten är minst 20 år.

Har som tanke att lägga allt på Kinnervik/Lotur eller dylikt alt att spara i en aktiefond med låg avgift.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Någon med tip/förslag på hur man ska placera barnbidraget? Kontot är ISK och sparhorisonten är minst 20 år.

Har som tanke att lägga allt på Kinnervik/Lotur eller dylikt alt att spara i en aktiefond med låg avgift.
Spiltans aktiefond investmentbolag. Låg avgift. Bra mix av de flesta svenska investmentbolag. Våra fina svenska investmentbolag har historiskt i snitt alltid slagit index, och inget talar för att de inte kommer att fortsätta med det.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det blir iallafall inga gravöl ikväll efter Stillfronts fina uppgång idag. Det bolaget slutar aldrig att göra en glad med sina förvärv. Mitt största enskilda innehav sedan ett antal år tillbaka. Man blir nästan lite klockköpsugen. :)
 
  • Like
Reactions: PJZ
Topp