• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Update: Sålde precis hälften av innehavet till 0,72. Säkrar lite av vinsten i alla fall.

Dumpade andra halvan för drygt 0,56 nu då aktien ser lite för stark ut för mina nerver. Summerar den lilla traden till +65% totalt sett. Kunde blivit bättre men helt ok ändå. Nu åter till indexfonder... :)

Funderar på att lägga om det långsiktiga sparandet som brukligt då och då. Sitter idag med billiga indexfonder och så ska det nog fortsätta. Men.. idag har vi ett barnsparande som förvisso är 100% aktier men i relativt låg risk. Största delen är i Avanza Global. Funderar på om man inte ska ta större risk. Horisonten är ju ändå 15-20 år. Tanken är att öka andelen småbolag och tillväxtmarknad rejält. Frågan är hur en vettig fördelning skulle se ut?

Tar gärna emot tips på vettiga fondalternativ när vi ändå är i farten :)

Funderar på att lägga om det långsiktiga sparandet som brukligt då och då. Sitter idag med billiga indexfonder och så ska det nog fortsätta. Men.. idag har vi ett barnsparande som förvisso är 100% aktier men i relativt låg risk. Största delen är i Avanza Global. Funderar på om man inte ska ta större risk. Horisonten är ju ändå 15-20 år. Tanken är att öka andelen småbolag och tillväxtmarknad rejält. Frågan är hur en vettig fördelning skulle se ut?

Tar gärna emot tips på vettiga fondalternativ när vi ändå är i farten :)
De småbolags- och tillväxtfonder jag månadssparar i just nu:
SEB Sverigefond Småbolag C/R
MS INVF US Growth A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Consensus Småbolag A
Tycker de har god utveckling jämfört med deras avgifter och andra fonder.

Senast ändrad:
Fortsätter allokera in kapital i Alcur Select!

Bilagor

• image.png
    image.png
    1.5 KB · Visningar: 5
Vad tror vi om Tesla, Amazon etc OM (förhoppningsvis när) Biden vinner? Lär bli fullständig kaos på börsen, eller?

Vad tror vi om Tesla, Amazon etc OM (förhoppningsvis när) Biden vinner? Lär bli fullständig kaos på börsen, eller?
Rent spontant tänker jag att Biden är väl lite mer miljöhippie än Trump p.g.a han är demokrat. Vilket kanske ger Tesla ett större övertag i form av olika miljöpolicies(?). Har dock inte koll på vad Biden har sagt att han ska göra om han vinner så har faktiskt ingen aning...

Bara för att Trump är någonstans till höger om Djinghis Khan innebär det inte att Biden inte är till höger om svenska moderaterna. Vallöften och faktiskt politik är två olika saker, och han och demokraterna är inte direkt fiender till näringslivet, kanske bara lite lite lite mindre uppenbart köpta.

Rent spontant tänker jag att Biden är väl lite mer miljöhippie än Trump p.g.a han är demokrat. Vilket kanske ger Tesla ett större övertag i form av olika miljöpolicies(?). Har dock inte koll på vad Biden har sagt att han ska göra om han vinner så har faktiskt ingen aning...

Han vill på sin höjd stoppa ny fracking, det är inte speciellt kontroversiellt för andra än oljebolag.

Bara för att Trump är någonstans till höger om Djinghis Khan innebär det inte att Biden inte är till höger om svenska moderaterna. Vallöften och faktiskt politik är två olika saker, och han och demokraterna är inte direkt fiender till näringslivet, kanske bara lite lite lite mindre uppenbart köpta.

Han vill på sin höjd stoppa ny fracking, det är inte speciellt kontroversiellt för andra än oljebolag.
Så kan det absolut vara, men tänker att han ändå i många år påtryckt för höjda skatter för de rikaste samt bättre arbetsvillkor kan skrämma börsen en del

Jäklar vad jag hoppas att den här tråden Inte blir nerkletad med diverse politiska åskter som så många andra har en tendens att bli.
Man kan diskutera politik på olika sätt och jag håller med om att Trump/Biden-anhängarna kan vädra sina åsikter någon annanstans,
Däremot kan vinnaren påverka olika sektorer rejält. Utan att vara så insatt i amerikansk politik tror jag att Trump-vinst är positivt för tex oljebolag.
En Biden-vinst kan vara positivt för "gröna" företag om energiproduktionen ska ställas om.

Läser med viss skadeglädje nästan dagligen EVOs forum på Placera och att många hoppat på ett tåg de inte förstår är uppenbart.
En återkommande sak, och mångas förklaring till att EVO går ner, är robothandel. Allt är robotarnas fel! ALLT!

Men hur är det egentligen med dessa robotar, som inte är mer än parameterstyrda algoritmer, hur mycket kan de påverka en kurs?
Trodde tanken med dem vara att göra ofantligt många köp och sälj med små marginaler.

Man kan diskutera politik på olika sätt och jag håller med om att Trump/Biden-anhängarna kan vädra sina åsikter någon annanstans,
Däremot kan vinnaren påverka olika sektorer rejält. Utan att vara så insatt i amerikansk politik tror jag att Trump-vinst är positivt för tex oljebolag.
En Biden-vinst kan vara positivt för "gröna" företag om energiproduktionen ska ställas om.

Håller helt med, och det var så jag egentligen menade :)

Nu har jag fått mitt första mail från Avanza med erbjudande om att teckna en ny aktie, Readly. Vad finns det att säga om detta? Någon som kommer att haka på? Är storleken på det som diverse fonder åtagit sig att köpa på något sätt en fingervisning om en bra aktie, eller är det här standard?

Skärmavbild 2020-09-08 kl. 12.07.53.png

Jag får en massa meddelanden om övertrassering i min Nordnet mailbox. Jag vet att fonden som ligger och skvalpar där har backat en del och i min värld är det inget konstigt att en portfölj visar röda siffror men varför vill de att jag sätter in pengar för att reglera den?

"Du är själv ansvarig för att förhindra tvångsreglering (att vi säljer värdepapper från din portfölj för att täcka din skuld),
genom att reglera övertrasseringen."

Nu har jag fått mitt första mail från Avanza med erbjudande om att teckna en ny aktie, Readly. Vad finns det att säga om detta? Någon som kommer att haka på? Är storleken på det som diverse fonder åtagit sig att köpa på något sätt en fingervisning om en bra aktie, eller är det här standard?

Skärmavbild 2020-09-08 kl. 12.07.53.png
Själv kommer jag aldrig röra något som Sebastian Ahlskog varit och lagt sina smutsiga fingrar på, någonsin igen.
54C07529-3611-435E-8892-52FA17DCADAC.jpeg

Själv kommer jag aldrig röra något som Sebastian Ahlskog varit och lagt sina smutsiga fingrar på, någonsin igen.
54C07529-3611-435E-8892-52FA17DCADAC.jpeg

Kan vara värt att lägga till detta: https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/starbreeze-tidigare-chef-domd-grovt-insiderbrott
(hela länken från inlägget ovan)
Jag kommer personligen inte stoppa in en krona :)

Jag förstår att det finns en känslomässig koppling om det är så att man hade stort innehav i Starbreeze, men hans medverkan säger väl egentligen ingenting om det är en bra eller dålig affär att teckna upp sig? Eller?

Jag förstår att det finns en känslomässig koppling om det är så att man hade stort innehav i Starbreeze, men hans medverkan säger väl egentligen ingenting om det är en bra eller dålig affär att teckna upp sig? Eller?
Beror på hur hans medverkan sett ut under åren då antar jag. Jag tror inte att han är kvar där eller att han var i Readly speciellt länge men ja, en principsak för mig. Dålig kassa och hans namn klingar inte bra i mina öron. Jag är inte inläst på Readly alls mer än så men det räcker för min del.

Jag får en massa meddelanden om övertrassering i min Nordnet mailbox. Jag vet att fonden som ligger och skvalpar där har backat en del och i min värld är det inget konstigt att en portfölj visar röda siffror men varför vill de att jag sätter in pengar för att reglera den?

"Du är själv ansvarig för att förhindra tvångsreglering (att vi säljer värdepapper från din portfölj för att täcka din skuld),
genom att reglera övertrasseringen."
Har du kredit kopplad till kontot? Du kanske har handlat på kredit utan att märka det, t.ex. köpt aktier där courtaget blivit lite högre än beräknat?

Har du kredit kopplad till kontot? Du kanske har handlat på kredit utan att märka det, t.ex. köpt aktier där courtaget blivit lite högre än beräknat?

Nä jag har ingen kredit kopplad till kontot. Inga aktier men lite guld och aktiefond.
Aktiefonden går minus och jag antar att det är där de fått för sig att jag är övertrasserad.
Jag har försökt mejla dem men de svarar inte.

Tillbaka
Topp