• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Haha, alltså finns det något värre än dessa skräpkonton på instagram med namnet investerameracouple, sparparet, aktiebörsmannen, pengacashbörsenfamiljen osv osv. Vad är det för folk som följer sånt skit och möjliggör reklamintäkter på 10 000-tals kronor i månaden åt dessa parasiter? :D

Fattar inte heller. Scrollar man lite i deras flöden ser man att de i princip lägger ut exakt samma saker med lite olika layout.

Haha, alltså finns det något värre än dessa skräpkonton på instagram med namnet investerameracouple, sparparet, aktiebörsmannen, pengacashbörsenfamiljen osv osv. Vad är det för folk som följer sånt skit och möjliggör reklamintäkter på 10 000-tals kronor i månaden åt dessa parasiter? :D
Nu följer jag bara ett sånt konto men vad menar du är så förkastligt med dem?

Jag tycker aktiekursen borde fallit mer om det var en total blåsning, men Wirecard höll sig ju flytande väldigt länge trots alla rykten och problem, så vad vet jag. Wirecard var ju dessutom inte helt en bluff, de hade ju en verksamhet, men ett stort hål i balansräkningen etc.
Hela bolaget lever på en förhoppning om att skapa en produkt som ska generera framtida intäkter. Alla de som gått in med pengar och ligger back klarar inte av att sälja utan hoppas att det ska vända. Det behövs nog mer nyheter om hur illa det eventuellt är innan ännu fler säljer.

Vad tror ni om denna?
F6503A52-6CCF-49C3-9D62-C9657B7C3610.png

Nu följer jag bara ett sånt konto men vad menar du är så förkastligt med dem?
Att de helt saknar kvalitativ substans och tillför inget mer än vad man redan kan läsa sig till på typ Avanzas hemsida eftersom det mesta är klippt därifrån och sedan klistrats på något fränt diagram med en tecknad gubbe på.

”Idag har vi investerat X antal kronor - vi har köpt indexfonder för våra reklampengar från instagram. Om X antal år är vi ekonomiskt oberoende pga ränta på ränta-effekten”

”Alla våra innehav: 10st aktiefonder”

”Saldouppdatering”

”*sponsrat inlägg* Wow, du kan spara hela 200kr i månaden på att byta till detta mobilabonnemang! Glöm inte att dela, gilla och tagga en kompis som behöver detta spartips”

”Idag går vi igenom vad ett månadssparande är, kolla hur mycket pengar det kan bli på 10 år, wow!”

Edit: Kan det också handla om att jag är en bitter gubbe över att jag inte tjänar 95k i månaden för att redovisa mitt månadssparande och copy + paste förklaringar från Avanzas hemsida på mitt instagramkonto? Säkerligen! :D

Edit: Kan det också handla om att jag är en bitter gubbe över att jag inte tjänar 95k i månaden för att redovisa mitt månadssparande och copy + paste förklaringar från Avanzas hemsida på mitt instagramkonto? Säkerligen! :D

Det kanske är läge att logga ur från sociala medier i några veckor och ägna den sparade tiden åt att läsa ett par goda böcker? Får jag rekommendera serien "The Little Book"... https://www.amazon.com/Little-Book-Investing-Series/s?k=Little+Book+Investing+Series ..och om dessa korta böcker är för twitterlika så hänvisar jag till boken "Livet, kärleken och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M Pirsig.

Att de helt saknar kvalitativ substans och tillför inget mer än vad man redan kan läsa sig till på typ Avanzas hemsida eftersom det mesta är klippt därifrån och sedan klistrats på något fränt diagram med en tecknad gubbe på.

”Idag har vi investerat X antal kronor - vi har köpt indexfonder för våra reklampengar från instagram. Om X antal år är vi ekonomiskt oberoende pga ränta på ränta-effekten”

”Saldouppdatering”

”*sponsrat inlägg* Wow, du kan spara hela 200kr i månaden på att byta till detta mobilabonnemang! Glöm inte att dela, gilla och tagga en kompis som behöver detta spartips”

”Idag går vi igenom vad ett månadssparande är, kolla hur mycket pengar det kan bli på 10 år, wow!”

Håller med. Följer eller har följt alldeles för många sådana och tröttnar alltid efter 2 inlägg. Tar dock gärna emot tips på om det nu skulle finnas något vettigt sådant konto så kan man nöja sig med det :)

Med tanke på hur få personer i min ålder som kan svara rätt på "the big three" så tycker jag att det är jättebra att nedanstående publiceras regelbundet på sociala medier. Ser de det regelbundet så kanske de lär sig så småningom!

Många noviser som kommer bränna sig på SAS idag. Aktien har handlats upp rejält och det verkar som de missat att värdet på aktien var lägre än dagen innnan pga utav nyemission. De verkar ju tro att det gör ett klipp eftersom aktien stängde på över 6kr igår.
Jag skulle vilja gå kort med en mini future men hittar ingen aktiv. Denna aktie ska ju bara ned och det rejält ifrån dagens nivå.

Med tanke på hur få personer i min ålder som kan svara rätt på "the big three" så tycker jag att det är jättebra att nedanstående publiceras regelbundet på sociala medier. Ser de det regelbundet så kanske de lär sig så småningom!
Fanns en del alternativ att välja på när jag googlade "the big three", men jag gissar att du menar frågorna nedan som Lusardi och Mitchell tagit fram?
Verkar vara ett rimligt test av grundkunskaper.
The big three
1. Suppose you had $100 in a savings account and the interest rate was 2% per year. After five years, how much do you think you would have in the account if you left the money to grow?
  • More than $102
  • Exactly $102
  • Less than $102
2. Imagine that the interest rate on your savings account was 1% per year and inflation was 2% per year. After one year, how much would you be able to buy with the money in this account?
  • More than today
  • Exactly the same
  • Less than today
3. Is this statement True or False? Buying a single company’s stock usually provides a safer return than a stock mutual fund.
  • True
  • False

Vad är det som händer med oljebolagen? De handlas ju till kurser som indikerar att allt i världen kommer drivas med icke-fossila bränslen när pandemin är över. Kurserna är ju lägre nu jämfört med när oljepriset var hälften så högt (Brent) vilket gör att bara direktavkastningen har stigit till ca 10 %. Talar om Lundin Energy, IPC, Total, Tethys oil etc. Det sistnämnda handlas till ca 62% av eget kapital och de tjänar pengar. Förstår mig inte på marknaden ibland.

Vad är det som händer med oljebolagen? De handlas ju till kurser som indikerar att allt i världen kommer drivas med icke-fossila bränslen när pandemin är över. Kurserna är ju lägre nu jämfört med när oljepriset var hälften så högt (Brent) vilket gör att bara direktavkastningen har stigit till ca 10 %. Talar om Lundin Energy, IPC, Total, Tethys oil etc. Det sistnämnda handlas till ca 62% av eget kapital och de tjänar pengar. Förstår mig inte på marknaden ibland.
De har väl tuffa kalkyler för att gå runt, då vissa länder kan pumpa olja nästan gratis krävs kanske högre priser för att de du nämner inte skall risker att bli värdelösa?

Många noviser som kommer bränna sig på SAS idag. Aktien har handlats upp rejält och det verkar som de missat att värdet på aktien var lägre än dagen innnan pga utav nyemission. De verkar ju tro att det gör ett klipp eftersom aktien stängde på över 6kr igår.
Jag skulle vilja gå kort med en mini future men hittar ingen aktiv. Denna aktie ska ju bara ned och det rejält ifrån dagens nivå.
Ingen som vet något instrument att gå kort i SAS?

Uppdatering första upplevelse SAVR:

Tog två bankdagar att föra över pengar. Sen när väl pengarna fanns inne så köpte jag jag två fonder i måndags innan stopptid antar jag för att det var morgon. Fonder som syns på kontot dagens efter på Avanza. Står fortfarande att det behandlas på SAVR. Man tycker att saker och ting borde gå lite snabbare i denna datorålder. Att föra över pengar till Avanza från gammelbanken tar ju någon minut t ex.

Så om man vill att det ska gå snabbt så väljer man inte SAVR. Vill man ha lite billigare och ska inte köpa, sälja, byta så ofta så väljer man SAVR, iallafall för vissa fonder som t ex ny teknik-fonderna och fastighetsfonder där avgifterna var markant lägre. Vissa andra var ju försumbara skillnader.

Senast ändrad:
De har väl tuffa kalkyler för att gå runt, då vissa länder kan pumpa olja nästan gratis krävs kanske högre priser för att de du nämner inte skall risker att bli värdelösa?

Lundin Energy och Tethys oil har en break-even på ca 20 dollar per fat, oljepriset nu är ju drygt det dubbla. Amerikanska oljeskifferproducenter gör dock förluster på nuvarande nivå och slås ut en efter en.
Med hänsyn till utslagningen i branschen (producenter och raffinaderier) samt minskade investeringar tror jag på en oljeprisboom inom några år, eftersom alternativa energikällor kommer ta längre tid än så innan de på allvar kan utgöra ett alternativ.

Fanns en del alternativ att välja på när jag googlade "the big three", men jag gissar att du menar frågorna nedan som Lusardi och Mitchell tagit fram?
Verkar vara ett rimligt test av grundkunskaper.

Ja, det var dem jag syftade på. Bara 16% av personer i min ålder svarar rätt på alla tre, och det tycker jag är skrämmande.

Trots allt bättre än 3,7% = 3^-3
;)
Så runt 12% hade alltså koll, och 4% chansade bara!

Oj, ser att matten är lite fel ovan!

3^-3 var ju inte rätt sannolikhet för att chansa alla tre frågor rätt, då det ju bara fanns två alternativ på sista frågan!

(1/3)^2*(1/2) = 5,6% chans att gissa alla tre frågorna rätt. Så om 16% svarade rätt på alla tre, var det ungefär 16-6 = 10% som verkligen kunde svaren!

Lundin Energy och Tethys oil har en break-even på ca 20 dollar per fat, oljepriset nu är ju drygt det dubbla. Amerikanska oljeskifferproducenter gör dock förluster på nuvarande nivå och slås ut en efter en.
Med hänsyn till utslagningen i branschen (producenter och raffinaderier) samt minskade investeringar tror jag på en oljeprisboom inom några år, eftersom alternativa energikällor kommer ta längre tid än så innan de på allvar kan utgöra ett alternativ.
Glöm inte att du har en bilpark som tar 15-20 år att byta ut. Att skrota bilar i förtid är knappast miljövänligt.

• Like
Reactions: PJZ
Nu rekommenderas Pinterest.

Det som betonas är den tydliga kopplingen mellan en mängd intressen som man ger uttryck för på siten, och inköp relaterade till intresset, vilket är bra för reklamintäkter.

Är det någon som använder Pinterest, eller kanske har en kvinna i sitt liv som gör det?

Känner spontant att äga typ facebook,google, twitter, pintrest osv där man har som affärsmodell att digitalt manipulera användarnas beteende för att sälja annonser är inte bara oetiskt affärsmodell utan kommer inte ha samma möjligheter när det börjar regleras.

Jag är helt övertygad om att detta aldrig kommer att regleras, möjligtvis i EU pga att politikerna i Bryssel inte förmår något annat än att vara avundsjuka på amerikanska IT-bolag, istället för att fundera på varför dessa saknas i kontinentala Europa. Se det patetiska försvaret från Tyskland, inklusive finansmyndigheten, av Wirecard.

Dessutom så utmanar jag dig att nämna en bransch eller ett företag som är mer etiskt än tex google. Alla företag har sina baksidor.

Men visst, IT-bolag har hot mot sin affärsmodell, men det har alla bolag.

Känner spontant att äga typ facebook,google, twitter, pintrest osv där man har som affärsmodell att digitalt manipulera användarnas beteende för att sälja annonser är inte bara oetiskt affärsmodell utan kommer inte ha samma möjligheter när det börjar regleras.
Så har väl media och annonsering fungerat genom alla tider?

Jag som skulle korta SAS igår. Försökte köpa en minifuture ifrån AVA men det gick ej, samm visa idag. Efter diverse samtal med Swedbank så visar det sig att de inte har något instrument man kan köpa via dem för att gå kort i SAS.
Hittar någon annan något aktivt instrument. Nu har man ju missat en jäkla möjlighet.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp