• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Compiss

Patek
2-Faktor
Bara att gratulera. Vad tror du om morgondagen då?
Jäkligt nervöst...frågan är om de nyheterna som släpps redan är inbakade i marknadens pris på aktien eller ej......skall bli jäklig kul att se i morgon och min förhoppning är att marknaden gillar nyheten:)
Kan bli allt från +/- 25% tror jag. Trodde handeln skulle vara intensivare nu innan batteryday och hoppades på en uppgång
Aktien ligger 60$ under split som var för två veckor sedan.
 

Heimby

Cartier
Vad tror ni om batteryday?
Hoppas på stora framsteg i nuet och ännu större planer inför framtiden. Hoppas på att Tesla ska gå över till helt egna celler eller åtminstone tala om en plan på det. Kanske ska de börja licensera deras teknologi åt andra tillverkare som vill sälja elbilar men inte har tekniken än. Musk själv har ju hypat upp eventet en bit då han kallar den nya drivlinan för "alien technology". Samtidigt hoppas man på att aktien reagerar nedåt så man kanske kan köpa ytterligare men det är nog mer en önskan än en möjlighet. Deras "roadrunner" batteri har ju redan läkt om jag fattat det rätt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jäkligt nervöst...frågan är om de nyheterna som släpps redan är inbakade i marknadens pris på aktien eller ej......skall bli jäklig kul att se i morgon och min förhoppning är att marknaden gillar nyheten:)
Kan bli allt från +/- 25% tror jag. Trodde handeln skulle vara intensivare nu innan batteryday och hoppades på en uppgång
Aktien ligger 60$ under split som var för två veckor sedan.

Som mest -25% hittills. Jäkla berg- och dalbana.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vad var det för nyhet som Kancera presenterade?

Hoppas på stora framsteg i nuet och ännu större planer inför framtiden. Hoppas på att Tesla ska gå över till helt egna celler eller åtminstone tala om en plan på det. Kanske ska de börja licensera deras teknologi åt andra tillverkare som vill sälja elbilar men inte har tekniken än. Musk själv har ju hypat upp eventet en bit då han kallar den nya drivlinan för "alien technology". Samtidigt hoppas man på att aktien reagerar nedåt så man kanske kan köpa ytterligare men det är nog mer en önskan än en möjlighet. Deras "roadrunner" batteri har ju redan läkt om jag fattat det rätt.
Senaste jag läste så har han tonat ner sin tidigare uttalande om battery day.
Aktien ner 4-5% i förhandeln.
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
@Lindrian Köpte du Klaria och Kancera? Sell on news för Kancera imorgon dock. Någon hypad pressträff som ska inträffa.

Personligen viktade jag ned Kancera lite idag och ligger kvar med samma innehav i Klaria. Köpte mer Elekta idag.
Glad att jag gjorde exit i Kancera häromdagen :)
Köpte in mig igen när den gick under 3kr för en stund sedan.
 

idagtisdag

Cartier
Nu kan vi till min framgångsrika "kortning" (enbart mental, tyvärr ej monetär) i Wirecard lägga min tveksamhet i Nikola. Kursen är halverad sedan vi diskuterade detta i maj 2020.

(edit: här menar jag sedan toppkursen, som nåddes runt 9:e juni. Det hela krånglas till pga att företaget varit listat under två olika tickers, se här från wikipedia:
In March 2020, Nikola announced its plans to merge with VectoIQ Acquisition Corporation (ticker VTIQ),[14][15] a publicly traded special purpose acquisition company run by former General Motors Co. executive Steve Girsky. This resulted in the combined company being listed on the NASDAQ exchange with the NKLA ticker symbol.[16] Nikola's stock began trading on June 4, 2020, a day after the merger was completed. By June 9, the shares had more than doubled since they began trading, as investors continued to bet on the growth potential of electric transportation. Nikola executive chairman Trevor Milton tweeted in early June that the company would begin taking reservations for the pickup truck, the Badger, on June 29.[17][needs update])

Nedan gör Jason Calacanis en återblick till sin intervju med Nikolas numera f.d. VD Trevor Milton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trevor_Milton
den intresserade läser hans "CV", dvs tidigare projekt, inte enormt förtroendeingivande


Jason går i filmen nedan igenom vilka huvudsakliga varningsflaggor som uppkom i intervjun ovan, de var huvudsakligen:

1. Reflecting on Trevor's reasoning for announcing the Nikola Badger
svar: för att suga till sig robin hood investerare, som inte kommer om du inte har en B2C produkt

2. Jason reflects on Trevor explaining why he sold $70M worth of shares pre-launch
svar: han kunde inte svara på varför han sålde innan IPO

3. Reflecting on Trevor's answer about trolling Tesla with the name Nikola
svar: han kunde inte svara bra på detta; som ni kan se nedan var detta en varningsflagga jag själv identifierade och betonade





originalintervjun 31 juli 2020



Denna typen av "marknadsföring" genom att direktassociera sig med ett annat, väldigt likt, bolag är i min bok ett av det största "no-no" man kan göra.. Suck

Namnet är olyckligt ja även om jag fått intrycket att grundaren Trevor Milton i första hand också bara är ett stort Nikola Tesla-fan.

Precis, hypen skrämmer lite även om jag är med på ett hörn sen ett par dagar tillbaka.

Men som du är inne på så säljer man inte bara en lastbil, man säljer hela transporten.
Jämfört med Scania som säljer lastbilar och oljebolagen bränsle.
Ta istället Amazon som inte bara säljer saker, man säljer logistiken med.
Så affärsidén liknar på sätt och vis Amazon mer än Scania.

Spännande företag, hög risk.

Mystiken tätnar, hänger på Tesla-hypen namnmässigt men skall satsa på vätgas?

Finns det inte ett svenskt el-lastbilsföretag också?

Luktar "slutet av cykeln"-hype och bortkastade pengar.

Intressanta iakttagelser och du verkar insatt i både företaget och branschen.
Tack för att du lyfter nivån på forumet.

Edit:
Mina farhågor innefattar bl.a om affärsmodellen fungerar, tajmingen iom Covid-19 och lockdowns, en uppblåst värdering.

Mina farhågor innefattar inte företagsnamnet, om det eventuellt finns ett svenskt el-lastbilsföretaget eller om det är slutet av omställningscykeln för transportbranschen.

Tack!

Företagsnamnet de valt är en varningssignal, detta är uppenbar renomésnyltning. Att de sedan drar en vals om bränsleceller för att trumfa Tesla gör det hela ännu mer misstänksamt. Vet du vilka enorma belopp de stora märkena satsat och satsar på bränslecellsutveckling? Nikola Tesla verkar inte heller ha forskat på bränsleceller, noll träffar på "fuel cell" på hans engelska wikipediasida.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Animationen på hemsidan känns väldigt 2005 dessutom.

Det borde oroa dig att Nikolas har en direkt konkurrent i det landet som världsledande på utveckling och tillverkning av lastbilar.
https://www.einride.tech/
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6

Min analys för Nikolas och Einride: Minst 10 år av nyemissioner och utveckling innan de kan nå lönsamhet, när vi väl är där är risken stor att de etablerade märkena har kört om.

Med " "slutet av cykeln"-hype " menade jag slutet på den ekonomiska cykeln, detta är en tråd om ekonomi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Business_cycle
Allt för mycket billiga pengar letar efter avkastning och avarter uppstår, som på sikt inte kommer att ge förväntad avkastning.


https://www.fool.com/investing/2020/05/14/why-has-vectoiq-acquisitions-stock-jumped-150-sinc.aspx
"Girsky formed VectoIQ with the intent to become "a business partner to start-ups" in the mobility space. It's a small company, made up of veterans of GM and Mitsubishi Motors"

Du är medveten om att GM och Mitsubishi tillhör bland de större förlorarna vad gäller bilar? Dessutom helt utan erfarenhet av tunga lastbilar. GM gör inte detta och för Mitsu. ligger de under Fuso, inte Mitsubishi Motors.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuso_(company)

Så ett gäng avdankade chefer från de sämsta personbilstillverkarna skall bli stjärnor på tunga lastbilar med el- och bränslecellsdrift?

Liknar mest en money grab tycker jag. Alla "beställningar" på bilar är meningslösa PR-kupper likt snacket om oatlye och Einride. Men i ett land besatt av godhet kanske det är så man kan blåsa folk 2020?
https://www.forbes.com/sites/edgars...n-to-einride-ev-delivery-trucks/#ac6d0ba7e1c6

Namnet har jag redan sagt är olyckligt men heller inget jag hakar upp mig på.

Angående konkurrens eldrift är batteri bra upp till en viss sträcka men efter det är bränslecellstekniken ett bättre alternativ.
Även Robert Falck på Einride är medveten om eldriftens begränsningar "Falck admits while electric vehicles are a zero emissions option, they lack the driving range and convenience of being able to pull into a filling station to quickly refuel."

Därav hybridsatsningen från Nikola och en affärsplan med hela transportkedjan som jag tror kan lyckas.
Ser inte erfarenhet från GM och Mitsubishi som något negativt men inte heller en särskild trigger för företaget.

Delar dina tankar om år efter år av nyemissioner och fortsatt utveckling innan lönsamhet med risken att allt blir ett svart hål, min största farhåga skulle jag säga.
Inte lika säker på att etablerade kommer springa om under den tiden.

Spännande att se vad aktien handlas för i juni.
Den borde ändå krypa ner rejält och närma sig fastställd värdering.

Jag vill ändå hävda att namnet är väldigt viktigt, då förtroendet för företagsledningen etc är enormt viktig, speciellt i ett uppstartbolag.

Hur tänkte de när de valde namnet? Ville de bygga något nytt och eget, eller var det viktiga att renomésnylta? Namnvalet visar på dåligt omdöme, eller ännu värre, ett försök till en avancerad "pump and dump".

Att bygga upp en vätgasinfrastruktur kommer bli ENORMT dyrt, mycket dyrare än att bygga upp Teslas superchargers. Lastbilar behöver dessutom större ytor och mer mark måste köpas in. Dessutom vet inte jag hur det ser ut med tillgången på vätgas?

Det är ju knappast så att de etablerade lastbilstillverkarna inte tittar på bränsleceller. Så vad återstår av Einrides och Nikolas USP, ingenting?

Företaget bildades 2014 och hade namnet gett så dålig PR tror jag inte man kommit så långt man gjort idag.
Man tas uppenbarligen på allvar av många.
Att man tar snabbvägen till börsen nu är ju i första hand för att fort få igång bygget av fabriken i USA och inte för att stoppa en direkt blödning.


Edit: korr då jag läste fel i ditt svar.
Att de större tillverkarna tittar på bränsleceller ser jag som positivt. Kommer hjälpa att driva på utvecklingen. Bara för att man är stor betyder det inte att man ALLTID är i täten och gör bra affärer.
Volvo har ju redan reat ut PowerCell en gång och Tesla hade ju inte behövts om "de stora" gått i bräschen för elbilstillverkning

Och politiskt intresse finns ju i omvärlden även om man får ta såna här utspel för vad det är.
https://www.nyteknik.se/fordon/tyska-ministern-kraver-nationell-vatgasstrategi-6995343

Infrastrukturen kommer bli dyr och jag kan tänka mig att man räknar med subventioner för grön omställning.
Men lyckas man och är i täten med både lastbilar och infrastruktur kan det bli riktigt bra.
Som om lastbilstillverkarna senaste decennierna även hade ägt oljebolagen i ett väldigt hårdraget exempel.

Jag tror det är farligt att göra allt för många jämförelser mellan Nikolas och Tesla. Det är helt olika sker med B2B och B2C, speciellt när dina C, speciellt i början, är entusiaster som de har varit för Tesla.

Det skulle vara jättebra om lastbilstransporter blev renare, men är detta den optimala vägen? De resurser som krävs i form av subventioner kommer nog bli svårt att få, rent politiskt, men även nu pga ansträngda ekonomier 2020.

Jag tror aldrig man kommer tillåta att ett bolag är "totalt" vertikalt integrerat, med både fordon och bränsleinfrastruktur. I alla fall om det skall skattesubventioneras.

Så låt oss hoppas på renare transporter, men jag tror inte detta företaget är en bra investering. Jag skulle istället leta efter någon som gör "spadarna". Tex ett företag som gör ett material eller del i bränslecellerna. Med bra patentportfölj. Oavsett vem som blir vinnare kommer de att sälja. Och det kommer fortfarande att vara en chansning.

Bosch skulle kunna vara något att satsa på, om de hade varit börsnoterade. Titta hur många av nyckelkomponenterna som de har sitt namn på, se bild en bit ner.
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ

Riley

Panerai
Nu kan vi till min framgångsrika "kortning" (enbart mental, tyvärr ej monetär) i Wirecard lägga min tveksamhet i Nikola. Kursen är halverad sedan vi diskuterade detta i maj 2020.

Nedan gör Jason Calacanis en återblick till sin intervju med Nikolas numer f.d. VD Trevor Milton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trevor_Milton
den intresserade läser hans "CV", dvs tidigare projekt, inte enormt förtroendeingivande


Jason går i filmen nedan igenom vilka huvudsakliga varningsflaggor som uppkom i intervjun ovan, de var huvudsakligen:

1. Reflecting on Trevor's reasoning for announcing the Nikola Badger
svar: för att suga till sig robin hood investerare, som inte kommer om du inte har en B2C produkt

2. Jason reflects on Trevor explaining why he sold $70M worth of shares pre-launch
svar: han kunde inte svara på varför han sålde innan IPO

3. Reflecting on Trevor's answer about trolling Tesla with the name Nikola
svar: han kunde inte svara bra på detta; som ni kan se nedan var detta en varningsflagga jag själv identifierade och betonade





originalintervjun 31 juli 2020
Hej! Kul att du kommer ihåg vår diskussion (du verkar ha tänkt på den länge?)
Dagshögsta den 15 maj när du och jag diskuterade VTIQ/NKLA var 25,21 och den stängde på 22,62 den dagen.
Idag stängde den på 28,51.
Så grattis(?) till din mentala kortning :rolleyes:

Aktierna höll jag till efter omvandlingen och sålde med över 100% i vinst då jag var nöjd och tyckte den stack väl fort. Med facit i hand borde jag väntat in över 200% men man får vara glad för det lilla.

:smug:
 

idagtisdag

Cartier
Hej! Kul att du kommer ihåg vår diskussion (du verkar ha tänkt på den länge?)
Dagshögsta den 15 maj när du och jag diskuterade VTIQ/NKLA var 25,21 och den stängde på 22,62 den dagen.
Idag stängde den på 28,51.
Så grattis(?) till din mentala kortning :rolleyes:

Aktierna höll jag till efter omvandlingen och sålde med över 100% i vinst då jag var nöjd och tyckte den stack väl fort. Med facit i hand borde jag väntat in över 200% men man får vara glad för det lilla.

:smug:
OK, jag hade fått intrycket att du var investerad i företaget av övertygelse, inte som en pump and dump. Men din snabba försäljning pekar ju på hur liten din övertygelse var. Se upp så att inte FI jagar dig! :)

Om någon hängde på din haussning så är nog tyvärr risken stor att de gjort en dålig affär.

Grattis till fin avkastning! Men överväg ändå en titt på Jasons film, nästa gång kanske du inte har lika stor tur!
 
Senast ändrad:

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
upload_2020-9-23_8-45-50.png
 
Senast ändrad:

Riley

Panerai
OK, jag hade fått intrycket att du var investerad i företaget av övertygelse, inte som en pump and dump. Men din snabba försäljning pekar ju på hur liten din övertygelse var. Se upp så att inte FI jagar dig! :)

Om någon hängde på din haussning så är nog tyvärr risken stor att de gjort en dålig affär.

Grattis till fin avkastning! Men överväg ändå en titt på Jasons film, nästa gång kanske du inte har lika stor tur!
Förlåt, men du är ju för söt :)
Jag ägde av ett genuint intresse för företaget men skulle inte kalla det övertygelse, därför jag tog upp det i en den här tråden för att höra från fler.

Vet inte vad i mina inlägg som uppfattas som håsande?
Kanske att jag inte fördömde namnet Nikola tillräckligt hårt utan istället endast kallade det olyckligt namnval?
Framförallt i Tesla-fanboy kretsar ses nog det som hädelse.

Att jag sålde nästan allt strax efter merge var för att den stack betydligt bättre än förväntningarna och jag ville in i annat.
Ska erkänna att jag trodde den skulle komma ner så jag eventuellt kunde gå in igen men den fortsatte uppåt och ja, det kändes surt då :banghead:

Ber om ursäkt till alla här inne som köpte aktien med mina inlägg från den 15 maj som enda research (eller ja köpte ni den 15 maj ligger ni ju fortfarande plus :rolleyes:)

And sorry to General Motors for the "pump and dump" on KS.

vykort~2.jpg
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
Var är bäst för oss svenskar att köpa säljoptioner i amerikanska bolag? Hittar inget där jag handlar idag.. Jag är osugen att blanka. För hög risk för mig.
 
  • Like
Reactions: PJZ

idagtisdag

Cartier
Nice inlägg som börjar med att kalla meningsmotståndaren för söt (härskarteknik).

Din övertygelse var alltså inte starkare än att du sålde av snabbt när du gjort "lite" pengar. Bra då vet vi det i fortsättningen!

Är nog många som ångrar att de sålde Tesla när de fått sina första 100% i den aktien, men i Nikola kan det nog ha varit rätt val.

De som köpte 15 maj ligger INTE på plus som du hävdar, sorry sötis! :) I alla fall om vi titta på stängningskursen den dagen.
(aktien innan den "bytte namn")
https://finance.yahoo.com/quote/VTIQ
22,62 USD


"idag"
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1100515/nikola-corporation
Utv. idag %
-25,82 % (inte riktigt wirecard-tempo men det börjar närma sig)
21,15 USD

Antal ägare hos Avanza
3 368

:-(

Det är riktigt många, jämför tex med att Sea LTD har 1605 st och Amazon 12538 st. Nu begränsar väl Amazons höga aktiekurs antalet aktieägare, men ändå! Se där en extra växel Amazon kan lägga i om de behöver, en split!


Förlåt, men du är ju för söt :)
Jag ägde av ett genuint intresse för företaget men skulle inte kalla det övertygelse, därför jag tog upp det i en den här tråden för att höra från fler.

Vet inte vad i mina inlägg som uppfattas som håsande?
Kanske att jag inte fördömde namnet Nikola tillräckligt hårt utan istället endast kallade det olyckligt namnval?
Framförallt i Tesla-fanboy kretsar ses nog det som hädelse.

Att jag sålde nästan allt strax efter merge var för att den stack betydligt bättre än förväntningarna och jag ville in i annat.
Ska erkänna att jag trodde den skulle komma ner så jag eventuellt kunde gå in igen men den fortsatte uppåt och ja, det kändes surt då :banghead:

Ber om ursäkt till alla här inne som köpte aktien med mina inlägg från den 15 maj som enda research (eller ja köpte ni den 15 maj ligger ni ju fortfarande plus :rolleyes:)

And sorry to General Motors for the "pump and dump" on KS.

vykort~2.jpg
 

idagtisdag

Cartier
Såhär har jag förstått saken. Räddningspaket a.k.a. stimulanser delas upp i finanspolitiska och penningpolitiska stimulanser.

Finanspolitiska
Staten ger stimulanser i form av sänkta skatter, bidrag etc. Leder oftast till budgetunderskott vilket måste täckas av lån (eller till viss del bidrag via EU). Riksgälden sköter statens lånefinansiering genom att ge ut statsobligationer vilket köps av andra länder, investerare men även den egna riksbanken med hjälp av nyskapade pengar. På så vis kan man ju säga (enligt mig) att staten till viss del lånar av sig själv.

Penningpolitiska
Riksbanken har monopol på att ge ut nya pengar. I oroliga tider vill få köpa men många vill sälja låneobligationer (stats-, bostads- och företagsobligationer) vilket driver upp räntorna. Riksbanken motverkar detta genom att stödköpa obligationerna med nya pengar och bevara likviditeten i marknaden och hålla nere räntorna. De kan även garantera bankerna billiga lån (räntefria under corona) med nya pengar så bankerna kan fortsätta låna ut.

Stimulanserna ökar självklart penningmängden och visst har vi haft en enorm inflation sedan finanskrisen 2008, men i tillgångspriser (fastigheter, börsen etc.). Den ökade penningmängden har dock åtminstone inte än så länge påverkat den inflationen som Riksbanken mäter (konsumentprisindex). Orsakerna till det kan diskuteras, men anledningar sägs vara ökad globalisering, teknikutveckling etc. Historiskt har även en kraftigt ökad penningmängd sänkt förtroendet för valutan internationellt och på så vis skapat inflation genom högre importpriser. Men så länge andra länder gör likadant verkar det inte ske (exempelvis FED i USA).
Tack för en mycket bra text! Alla som missat den bör läsa den, kanske gärna fler än en gång om ni är lite nya på området!
 

idagtisdag

Cartier
Nej fattar inte grejen men zoom. Varför skulle jag välja det istället för google meet, teams eller slack som är integrerat med andra produkter som dessutom är "gratis". Har själv suttit i beslutarrollen mellan slack vs teams och trots att slack är en bättre produkt så är den dyr jämfört med teams som ingår ifall du har tex E3 licenser.

Zoom irriterar mig lite .. jag började använda det för ungefär ett år sen som ganska regelbunden användare och insåg att det var allt mer populärt ... men jag köpte inte trots att jag försöker kanalisera min inre Peter Lynch. :)

Jag har också svårt att "fatta" varför zoom går så bra, men man kan inte neka att det spridit sig som ogräs. Väldigt många verkar använda det, även totalt teknikointresserade jag känner.

Varför skype inte sög upp denna marknad, det finns väl förinstallerat på alla windows-PC, är en bra fråga. Men något verkar de göra rätt på Zoom.

Är det bara jag som tänker att det är ett dåligt omen att jag nyss såg reklam i Omni för en app för CFD-handel som riktar sig till folk utan erfarenhet av börsen? Känns lite som att någon försöker kräma de sista kronorna ur folk innan kraschen kommer, med tanke på att disclaimern under annonstexten varnar för att 69% av kunderna förlorar pengar...
Jag har funderat på detta kring Zoom som är en aktie som många aktiemäklarfirmor gör reklam för i sin reklam just nu.

"Bli kund hos oss, köp Zoom och bli rik"

Jag hoppas att det är mitt ständiga aktiesurfande som gör att jag blir måltavla för reklam som detta, om de lockar breda grupper med denna reklam så är vi nog helt säkert i en bubbla.


Ohelvete. Det låter klart över det sundas gräns. Det är nog ingen slump att bolaget har samma namn som Enrons sista VD. :)

Jag läste lite på deras "Risk Disclosure": https://support.skilling.com/hc/en-gb/articles/115004865913-General-Risk-Disclosure



tyst-nu-och-ta-mina-pengar.jpg


Nu tappade jag tror på mina medmänniskor igen.
Tyvärr fungerar många utländska "fondkommisionärer" som bettingbolag. De som investerar lockas till jättehög risk, därför "smäller" de snabbt och förlorar alla pengar, och fondkommisionären själva är motpart i de flesta affärer.

Detta verkar vara vanligt i UK, därför verkar inte aktieägande vara så brett där som i Sverige. Nordnet och Avanza är änglar jämfört med dessa bolag.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Till och från går jag in och bläddrar runt i den här tråden. Främst för mitt eget intresses skull, inte för att anskaffa information för investeringar eller liknande.

För mig är det är uppenbart att många av er själva har ett stort intresse och besitter stor kunskap i ämnet. Samtidigt undrar jag hur mycket tar ni del av forskning och vetenskapliga slutsatser kring investeringar. Jag lyssnar då och då på lite olika poddar, bl.a. "Rika tillsammans" och det konsekventa budskap som förs fram, med just vetenskapliga studier och forskning som bas, är oförmågan hos både småsparare och professionella investerare är att slå index. Rekommendationen är då att låta en fondrobot göra jobbet, vilket ger den bästa utdelningen över tid.

Vet att det talas om bl.a. Avanza Zero, Lysa och liknande här i tråden, men för er som väljer er mer "aktiv" approach, är detta något som ni överhuvudtaget tar hänsyn till? Jag har förståelse för att investeringar, aktiehandel m.m. kan ha ett egenvärde som rent intresse. Men om det verkligen handlar om att "få pengar att växa" över tid, och om man ska tro på all den forskning som finns på ämnet, så verkar ändå passivt sparande i global indexfond eller fondrobot vara det bästa alternativet.

Hade varit spännande att höra era tankar om detta!

Från "Rika tillsammans"
Studier har visat att:
99 % av alla professionella investerare slår inte index (Barras 2010, Fama, 2010)
Samma sak gäller även studier av svenska professionella fondförvaltare (Flam 2014)
Alan Sharpe visade redan för 30 år sedan matematiskt att en dyr genomsnittlig förvaltare inte kan slå en genomsnittlig billig förvaltare (Sharpe 1991)
Även kritiska forskare delar uppfattningen om rådet till småsparare om indexfonder (Pedersen 2019)
De flesta småsparare är sämre än index (Dalbar 2019, Meyer 2012)
Professionella fondförvaltare som slog index, bytte jobb, underpresterade efter jobbytet (Goyal 2008)
Förändringar som nya professionella förvaltare genomförde bidrog endast i 2 av 18 år till ett mervärde (Stewart 2009)
Inte ens riskkapitalbolag, så kallade VC eller Venture Capital-bolag, slår ett småbolagsindex (Mulcahy, 2012)
Inte ens private equitybolag, så kallade PE-bolag, slår amerikanska börsen över tid (Kaplan, 2003)
Teori och praktik kring indexsparande är inte samma sak – man kan misslyckas även med indexfonder (Pedersen 2019, Bhattachary 2012)
Slutsatsen för en vanliga småsparare:
Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter
Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser
Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid

Felet som du gör är att du blandar ihop ekonomi med andra vetenskapliga områden som fysik, tex kvantfysik, @kvantfysik. Samma fel gör Jan (som gått F) i Rika Tillsammans, även om jag gillar mycket av det han gör.

Ekonomi och investering är en helt annan sak, och har mer med psykologi eller kanske ännu mer med konst och politik att göra.

Fonder har svårt att slå index då de begränsas av så många faktorer, inklusive psykologiska och karriärrelaterade för fondförvaltaren.

Inom investering finns inte "eviga sanningar" på samma sätt som inom fysik. Newtons gravitationsteori har tex inte visat sig vara fel, bara gälla för en begränsad mängd förutsättningar. Så fungerar det inte inom investering.

Tidigare ansågs det vara tryggt att köra 40/60.

"The 40/60 Portfolio is a simple, balanced portfolio with a 40% equity and 60% fixed income allocation."

Alltså 40% aktier och 60% räntepapper. Idag är räntepapper en väldigt riskabel tillgång, för går räntorna upp kan dina obligationspengar verkligen gå upp i rök!

I investering fungerar saker tills de inte fungerar längre, sedan är det något helt nytt som gäller. Precis som i politik. Sossarna kan inte vinna valet 2022 med samma slogans som fungerade 80 år tidigare.

Titta på hur "alla" var övertygade om att fast växelkurs var bra för Sverige, man körde det tills det inte höll längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fast_växelkurs

Detsamma kommer hända med indexinvestering, det kommer en dag då detta slutar att fungera.

Jag citerar dig:

"Slutsatsen för en vanliga småsparare:
Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter"
Jag håller inte med, indexfonder kommer förr eller senare att köra in i väggen. Det finns inget "trick" som fungerar hur länge som helst. Däremot tror jag på att köpa och äga välskötta kvalitetsbolag.

"Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser"
Marknadstiming är oerhört svårt, det skall man inte syssla med. Men att lyssna på personer som är bevisat duktiga på att hitta bra bolag, det tror jag på.

"Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid"
Här håller jag verkligen med. Köp kvalitet och behåll.

Det finns många faktorer i detta, något jag själv missat är t.ex. de växlingsavgifter som Avanza tar när man köper och säljer utländska aktier i ISK eller KF, där kan man lätt slösa bort pengar!


Jag upprepar:
Det kommer aldrig vara fel att äga riktigt fina kvalitetsbolag. Det enda problemet är att de i många fall är så uppkörda i värdering nu, att frågan är om det är rätt tid att köpa dem idag. Vi får se!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har också svårt att "fatta" varför zoom går så bra, men man kan inte neka att det spridit sig som ogräs. Väldigt många verkar använda det, även totalt teknikointresserade jag känner.

Varför skype inte sög upp denna marknad, det finns väl förinstallerat på alla windows-PC, är en bra fråga. Men något verkar de göra rätt på Zoom.

Jag har funderat på detta kring Zoom som är en aktie som många aktiemäklarfirmor gör reklam för i sin reklam just nu.

"Bli kund hos oss, köp Zoom och bli rik"

Jag hoppas att det är mitt ständiga aktiesurfande som gör att jag blir måltavla för reklam som detta, om de lockar breda grupper med denna reklam så är vi nog helt säkert i en bubbla.

Tyvärr fungerar många utländska "fondkommisionärer" som bettingbolag. De som investerar lockas till jättehög risk, därför "smäller" de snabbt och förlorar alla pengar, och fondkommisionären själva är motpart i de flesta affärer.

Detta verkar vara vanligt i UK, därför verkar inte aktieägande vara så brett där som i Sverige. Nordnet och Avanza är änglar jämfört med dessa bolag.
Skype (numera teams) växte så det knakade i pandemins spår. Så pass mycket att det blev problem med resursalokeringen i europas datacenter. Det som är viktigt att skilja på här är vilken produkt som används av privatpersoner och företag. Och då kan man fråga sig vad ska zoom tjäna pengar på när dom större it-jättarna erbjuder detta "gratis" eftersom det inte är deras core business?
upload_2020-9-24_8-34-10.png
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Skype (numera teams) växte så det knakade i pandemins spår. Så pass mycket att det blev problem med resursalokeringen i europas datacenter. Det som är viktigt att skilja på här är vilken produkt som används av privatpersoner och företag. Och då kan man fråga sig vad ska zoom tjäna pengar på när dom större it-jättarna erbjuder detta "gratis" eftersom det inte är deras core business?
upload_2020-9-24_8-34-10.png

En bra mycket bättre tjänst?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har knappt själv använt zoom så jag är ödmjuk in för att så kan fallet vara. Jag ser detta just nu ur ett personligt perspektiv så jag tar gärna emot andra bedömningar eller åsikter. Vill du utvecka?

Teams fungerar säkert bra som så länge du håller dig inom en organisation. Men när du ska börja jobba med externa parter blir det snart jobbigt. Och om du som konsult jobbar med flera olika kunders teams, så dyker dina konversation från kund A upp i applikationen när du är inloggad hos kund B.

Och bara det faktum om du kör i webbläsaren och har möte i en flik och chatt i en annan. Då dyker det ibland upp en modal om att du måste ladda om teams i chattfliken. När du gör det kopplas du ner från mötet.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Zoom är enklare att administrera och komma igång med. Inte mycket plattform problem vad jag vet. De erbjuder också workshops gratis för att träna användarna vilket är en enorm fördel. Även själva produkten är enkel att använda samt att funktioner är genomtänkta. De har också en gratislicens där man bara kan hosta möten 40 minuter dock gratis att ansluta och lyssna. Ska man ha längre möten krävs en annan licens men priset är okej. De har haft flyt surfa på Covid-vågen där många behövde en snabb lösning.

Gotowebinar samt Webex är näst bäst i min mening. Webex är ganska clean Gotowebinar lite mer plottrig men ändå okej. Populära i USA framförallt.

Teams missade tåget tex kom de sent med en klient för Linux för i början på 2020 samt borde haft något mer light. Även ständiga problem att Microsoft och Mac inte lirar fullt ut. Kräver mer administration samt sätta upp eftersom det är en plattform.

Företag kommer inte byta produkt under pandemin heller är min gissning även om en kostnad är involverad. Spelar Zoom sina kort rätt blir man ett megaföretag.
 
Senast ändrad:

Riley

Panerai
Nice inlägg som börjar med att kalla meningsmotståndaren för söt (härskarteknik).

Din övertygelse var alltså inte starkare än att du sålde av snabbt när du gjort "lite" pengar. Bra då vet vi det i fortsättningen!

Är nog många som ångrar att de sålde Tesla när de fått sina första 100% i den aktien, men i Nikola kan det nog ha varit rätt val.

De som köpte 15 maj ligger INTE på plus som du hävdar, sorry sötis! :) I alla fall om vi titta på stängningskursen den dagen.
(aktien innan den "bytte namn")
https://finance.yahoo.com/quote/VTIQ
22,62 USD


"idag"
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1100515/nikola-corporation
Utv. idag %
-25,82 % (inte riktigt wirecard-tempo men det börjar närma sig)
21,15 USD

Antal ägare hos Avanza
3 368

:-(

Det är riktigt många, jämför tex med att Sea LTD har 1605 st och Amazon 12538 st. Nu begränsar väl Amazons höga aktiekurs antalet aktieägare, men ändå! Se där en extra växel Amazon kan lägga i om de behöver, en split!
Okej jag erkänner, jag investerar pengar med mål att få tillbaka mer pengar, du fick mig där :)
Men jag tror att man inte ska vara så emotionell på börsen medans andra kanske anser att man endast bör investera i sådant man brinner för och minns en gammal och till synes helt normal konversation som en personlig oförrätt.

Tänk om du gått in på din egen länk och kollat aktiekursen innan du i din iver att klappa dig själv på ryggen samtidigt hävdat att
"Kursen är halverad sedan vi diskuterade detta i maj 2020" och att folk som köpt då skulle ha förlorat pengar.
Istället fick du vänta tills igår efter stängning och ett ras på nästan 26% (den rasade väl pga ditt bäsande i tråden :hilarious:) innan kursen marginellt gått under 15 maj-kursen.

Vem vet, det kanske var dina argument mot företaget som fick mig att inte hålla i aktien längre än vad jag gjorde ;)
Tänk så och var stolt istället för att fara med osanningar om halverade kurser och pump&dump-konspirationer.
 
Topp