Felet som du gör är att du blandar ihop ekonomi med andra vetenskapliga områden som fysik, tex kvantfysik,
@kvantfysik. Samma fel gör Jan (som gått F) i Rika Tillsammans, även om jag gillar mycket av det han gör.
Ekonomi och investering är en helt annan sak, och har mer med psykologi eller kanske ännu mer med konst och politik att göra.
Fonder har svårt att slå index då de begränsas av så många faktorer, inklusive psykologiska och karriärrelaterade för fondförvaltaren.
Inom investering finns inte "eviga sanningar" på samma sätt som inom fysik. Newtons gravitationsteori har tex inte visat sig vara fel, bara gälla för en begränsad mängd förutsättningar. Så fungerar det inte inom investering.
Tidigare ansågs det vara tryggt att köra 40/60.
"The 40/60 Portfolio is a simple, balanced portfolio with a 40% equity and 60% fixed income allocation."
Alltså 40% aktier och 60% räntepapper. Idag är räntepapper en väldigt riskabel tillgång, för går räntorna upp kan dina obligationspengar verkligen gå upp i rök!
I investering fungerar saker tills de inte fungerar längre, sedan är det något helt nytt som gäller. Precis som i politik. Sossarna kan inte vinna valet 2022 med samma slogans som fungerade 80 år tidigare.
Titta på hur "alla" var övertygade om att fast växelkurs var bra för Sverige, man körde det tills det inte höll längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fast_växelkurs
Detsamma kommer hända med indexinvestering, det kommer en dag då detta slutar att fungera.
Jag citerar dig:
"Slutsatsen för en vanliga småsparare:
Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter"
Jag håller inte med, indexfonder kommer förr eller senare att köra in i väggen. Det finns inget "trick" som fungerar hur länge som helst. Däremot tror jag på att köpa och äga välskötta kvalitetsbolag.
"Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser"
Marknadstiming är oerhört svårt, det skall man inte syssla med. Men att lyssna på personer som är bevisat duktiga på att hitta bra bolag, det tror jag på.
"Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid"
Här håller jag verkligen med. Köp kvalitet och behåll.
Det finns många faktorer i detta, något jag själv missat är t.ex. de växlingsavgifter som Avanza tar när man köper och säljer utländska aktier i ISK eller KF, där kan man lätt slösa bort pengar!
Jag upprepar:
Det kommer aldrig vara fel att äga riktigt fina kvalitetsbolag. Det enda problemet är att de i många fall är så uppkörda i värdering nu, att frågan är om det är rätt tid att köpa dem idag. Vi får se!