• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Tungt fall för nykomlingen – Readly på ny bottennivå

Magasinstjänsten Readly noterar en vecka efter premiären på Stockholmsbörsen en ny bottennotering för aktien, som vid lunchtid handlas ner med 5,4 procent till 55,70 kronor.

Det motsvarar en tillbakagång på 5,6 procent från introduktionskursen 59 kronor. Enligt Infronts avslutningsdata står ABG Sundal Collier för 88 procent av nettoköpen i aktien.

ABG är ”Sole Global Coordinator” i noteringen vilket innebär att de enligt avtalet ska kunna upprätthålla marknadspriset på aktierna ”på en nivå över det som annars skulle kunna råda på den öppna marknaden”.

Tungt går det även för en annan börsnykomling, medicinteknikbolaget Implantica, som började handlas på First North i måndags. På torsdagen handlas aktien ner med 3,0 procent till nivån 95,07 kronor. Det är emellertid alltjämt en bra bit – drygt 46 procent – över introduktionskursen på 65 kronor.

Stockholmsbörsens breda index handlas vid samma tid ned med 0,8 procent.

Från: https://www.di.se/live/tungt-fall-for-nykomlingen-readly-pa-ny-bottenniva/

Tur man inte teckna den :)
 

zeke_varg

Omega
Angående zoom. Ta en titt förs att de löst sina säkerhetshål innan du signar upp sig. Perfekt lösning för de som inte har hög kravnivå på säk, annars horribel (om de inte löst det i närtid). Avsaknad av bra kryptering, hackare tar sig in i datorer via zeroday-svagheter.. vet att det var så i somras så släppt den sedan dess.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Angående zoom. Ta en titt förs att de löst sina säkerhetshål innan du signar upp sig. Perfekt lösning för de som inte har hög kravnivå på säk, annars horribel (om de inte löst det i närtid). Avsaknad av bra kryptering, hackare tar sig in i datorer via zeroday-svagheter.. vet att det var så i somras så släppt den sedan dess.

Var väl gratisanvändarna som inte fick End-to-End encryption. Det har de nu haft sedan länge.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Felet som du gör är att du blandar ihop ekonomi med andra vetenskapliga områden som fysik, tex kvantfysik, @kvantfysik. Samma fel gör Jan (som gått F) i Rika Tillsammans, även om jag gillar mycket av det han gör.

Ekonomi och investering är en helt annan sak, och har mer med psykologi eller kanske ännu mer med konst och politik att göra.

Fonder har svårt att slå index då de begränsas av så många faktorer, inklusive psykologiska och karriärrelaterade för fondförvaltaren.

Inom investering finns inte "eviga sanningar" på samma sätt som inom fysik. Newtons gravitationsteori har tex inte visat sig vara fel, bara gälla för en begränsad mängd förutsättningar. Så fungerar det inte inom investering.

Tidigare ansågs det vara tryggt att köra 40/60.

"The 40/60 Portfolio is a simple, balanced portfolio with a 40% equity and 60% fixed income allocation."

Alltså 40% aktier och 60% räntepapper. Idag är räntepapper en väldigt riskabel tillgång, för går räntorna upp kan dina obligationspengar verkligen gå upp i rök!

I investering fungerar saker tills de inte fungerar längre, sedan är det något helt nytt som gäller. Precis som i politik. Sossarna kan inte vinna valet 2022 med samma slogans som fungerade 80 år tidigare.

Titta på hur "alla" var övertygade om att fast växelkurs var bra för Sverige, man körde det tills det inte höll längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fast_växelkurs

Detsamma kommer hända med indexinvestering, det kommer en dag då detta slutar att fungera.

Jag citerar dig:

"Slutsatsen för en vanliga småsparare:
Spara långsiktigt och regelbundet i en billig, passiv och global indexfond (eller fondrobot) med låga avgifter"
Jag håller inte med, indexfonder kommer förr eller senare att köra in i väggen. Det finns inget "trick" som fungerar hur länge som helst. Däremot tror jag på att köpa och äga välskötta kvalitetsbolag.

"Sluta försöka förutsäga marknaden och framtiden och sluta lyssna på experter som gör förutsägelser"
Marknadstiming är oerhört svårt, det skall man inte syssla med. Men att lyssna på personer som är bevisat duktiga på att hitta bra bolag, det tror jag på.

"Sitt still i båten och låt pengarna jobba åt dig över tid"
Här håller jag verkligen med. Köp kvalitet och behåll.

Det finns många faktorer i detta, något jag själv missat är t.ex. de växlingsavgifter som Avanza tar när man köper och säljer utländska aktier i ISK eller KF, där kan man lätt slösa bort pengar!


Jag upprepar:
Det kommer aldrig vara fel att äga riktigt fina kvalitetsbolag. Det enda problemet är att de i många fall är så uppkörda i värdering nu, att frågan är om det är rätt tid att köpa dem idag. Vi får se!
Håller inte med. Index är snittet av all aktiv förvaltning. I och med detta är det omöjligt för de aktiva (i genomsnitt) att vara bättre än index. Att de är sämre än marknadens genomsnitt beror alltså inte på att de begränsas av några faktorer. Vad jag vet så är slumpen den största förklaringen till att en aktiv fond slår index ett år medan en annan inte gör det.

Däremot kan inte index finnas utan en samexistens med aktiv förvaltning. Marknaden är effektiv i de flesta lägen vilket gör det mycket svårt att överavkasta.
 

idagtisdag

Cartier
Håller inte med. Index är snittet av all aktiv förvaltning. I och med detta är det omöjligt för de aktiva (i genomsnitt) att vara bättre än index. Att de är sämre än marknadens genomsnitt beror alltså inte på att de begränsas av några faktorer. Vad jag vet så är slumpen den största förklaringen till att en aktiv fond slår index ett år medan en annan inte gör det.

Däremot kan inte index finnas utan en samexistens med aktiv förvaltning. Marknaden är effektiv i de flesta lägen vilket gör det mycket svårt att överavkasta.

Hur stor kan andelen indexförvaltning bli innan den blir ett monster som förstärker sig självt? Har vi redan passerat den gränsen?

Dessutom är inte index en så enkel sak som man kan luras att tro. Tex ingår inte Tesla i S&P 500. Det minsta företaget som gör det NWS har ett börsvärde på 8 366 MUSD. Tesla har idag ett börsvärde på 352 538 MUSD.

https://www.slickcharts.com/sp500

Jag tror de flesta som köper en passiv S&P 500 fond antagit att de fått del av värdeökningen i tex Tesla, det har de inte.

Många indexfonder har konstiga innehavsbalanser bla pga likviditetskrav. Se dessa filmer jag länkat tidigare

https://www.realvision.com/collections/the-dark-side-of-etfs

kan ses här se fyra första träffarna
https://www.youtube.com/c/RealVisionFinance/search?query=bregman

här nämner de Exxon 44 PE vid 29:14
inte så svårt att slå dessa fonder om man slipper köpa Exxon och liknande bolag i sin portfölj
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Angående zoom. Ta en titt förs att de löst sina säkerhetshål innan du signar upp sig. Perfekt lösning för de som inte har hög kravnivå på säk, annars horribel (om de inte löst det i närtid). Avsaknad av bra kryptering, hackare tar sig in i datorer via zeroday-svagheter.. vet att det var så i somras så släppt den sedan dess.
Det må ha briser men av någon anledning började väldigt många använda mjukvaran. Om det sedan var överlägsen teknik eller marknadsföring vet jag inte.
 

idagtisdag

Cartier
Okej jag erkänner, jag investerar pengar med mål att få tillbaka mer pengar, du fick mig där :)
Men jag tror att man inte ska vara så emotionell på börsen medans andra kanske anser att man endast bör investera i sådant man brinner för och minns en gammal och till synes helt normal konversation som en personlig oförrätt.

Tänk om du gått in på din egen länk och kollat aktiekursen innan du i din iver att klappa dig själv på ryggen samtidigt hävdat att
"Kursen är halverad sedan vi diskuterade detta i maj 2020" och att folk som köpt då skulle ha förlorat pengar.
Istället fick du vänta tills igår efter stängning och ett ras på nästan 26% (den rasade väl pga ditt bäsande i tråden :hilarious:) innan kursen marginellt gått under 15 maj-kursen.

Vem vet, det kanske var dina argument mot företaget som fick mig att inte hålla i aktien längre än vad jag gjorde ;)
Tänk så och var stolt istället för att fara med osanningar om halverade kurser och pump&dump-konspirationer.
Nikola Corporation
Utv. idag %
-9,69 %

Stängde på 19,10 med lägsta på 16,22.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hur stor kan andelen indexförvaltning bli innan den blir ett monster som förstärker sig självt? Har vi redan passerat den gränsen?

Dessutom är inte index en så enkel sak som man kan luras att tro. Tex ingår inte Tesla i S&P 500. Det minsta företaget som gör det NWS har ett börsvärde på 8 366 MUSD. Tesla har idag ett börsvärde på 352 538 MUSD.

https://www.slickcharts.com/sp500

Jag tror de flesta som köper en passiv S&P 500 fond antagit att de fått del av värdeökningen i tex Tesla, det har de inte.

Många indexfonder har konstiga innehavsbalanser bla pga likviditetskrav. Se dessa filmer jag länkat tidigare

https://www.realvision.com/collections/the-dark-side-of-etfs

kan ses här se fyra första träffarna
https://www.youtube.com/c/RealVisionFinance/search?query=bregman

här nämner de Exxon 44 PE vid 29:14
inte så svårt att slå dessa fonder om man slipper köpa Exxon och liknande bolag i sin portfölj
Det du pratar om är ett icke-problem. Vi leker med tanken att alla placerar sina pengar i index, då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade, det är sant. Men då kommer det gå att göra väldigt bra affärer genom att köpa de felvärderade (undervärderade) aktierna. Aktiva förvaltningen får då ett uppsving - tills marknaden är effektiv igen och pendeln slår tillbaka. Därför kommer index aldrig att bli ett ”självförstärkande monster”.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Här kommer ett tips som många nog kan spara pengar lite slantar på. Jag kör både Avanza, Nordnet, Nordea investor och numera även Savr.

Av vana blir det mest Avanza då de har bäst design och UI. Men för aktier är faktiskt nya Nordea Investor i en klass för sig gällande låga priser och utbud. De har ett enkelt system utan massa klasser, med billiga priser till alla. T ex 0,06%, min 1kr, max 99kr för nordiska börserna och first north. 0,06%, min 1usd, växling 0,25% för USA. Liknande priser för Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz, Storbritannien, Kanada online. Större och billigare utländskt utbud än nischbankerna.

Jag har kört runt rejält i deras UI nu och det är ju en vana, men den är helt ok med tydliga nyckeltal och info. Inte Avanza-klass men ok. Nackdelen är att de inte verkar lista hela börserna så man får söka, då finns de. De listar bolag i index. Det är synd, men det löser man enkelt via andra tjänster och sidor.

Jag kommer att köra all framtida aktiehandel hos Nordea Investor, och svenskvalutad fondhandel hos Savr för de fonder de har, resten hos Avanza. Befintliga papper kommer jag inte att flytta över.

https://investor.nordea.se
https://magiskaformeln.se/nordea-magiska-formeln/
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Här kommer ett tips som många nog kan spara pengar lite slantar på. Jag kör både Avanza, Nordnet, Nordea investor och numera även Savr.

Av vana blir det mest Avanza då de har bäst design och UI. Men för aktier är faktiskt nya Nordea Investor i en klass för sig gällande låga priser och utbud. De har ett enkelt system utan massa klasser, med billiga priser till alla. T ex 0,06%, min 1kr, max 99kr för nordiska börserna och first north. 0,06%, min 1usd, växling 0,25% för USA. Liknande priser för Frankrike, Portugal, Holland, Belgien, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz, Storbritannien, Kanada online. Större och billigare utländskt utbud än nischbankerna.

Jag har kört runt rejält i deras UI nu och det är ju en vana, men den är helt ok med tydliga nyckeltal och info. Inte Avanza-klass men ok. Nackdelen är att de inte verkar lista hela börserna så man får söka, då finns de. De listar bolag i index. Det är synd, men det löser man enkelt via andra tjänster och sidor.

Jag kommer att köra all framtida aktiehandel hos Nordea Investor, och svenskvalutad fondhandel hos Savr för de fonder de har, resten hos Avanza. Befintliga papper kommer jag inte att flytta över.

https://investor.nordea.se
https://magiskaformeln.se/nordea-magiska-formeln/
Har även för mig att Nordea är snabbare med att betala tillbaka källskatt på utdelning i sin KF, men att valutaväxlingen är riktigt dyr.
 

idagtisdag

Cartier
Det du pratar om är ett icke-problem. Vi leker med tanken att alla placerar sina pengar i index, då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade, det är sant. Men då kommer det gå att göra väldigt bra affärer genom att köpa de felvärderade (undervärderade) aktierna. Aktiva förvaltningen får då ett uppsving - tills marknaden är effektiv igen och pendeln slår tillbaka. Därför kommer index aldrig att bli ett ”självförstärkande monster”.

"då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade", det är väl själva sinnebilden av ett självförstärkande monster att man kan komma till den punkten?

Problemet är återigen att du behandlar investering som en vetenskap. EMH
https://en.wikipedia.org/wiki/Efficient-market_hypothesis
är en hypotes, inte en sanning, och det blir ett skakigt hus när du bygger vidare på den.

Marknaden är inte effektiv, den är till stora delar driven av psykologi. När marknaden föll i slutet av mars 2020, säg runt 30%. Det innebar alltså att sannolikheten då var 30% att samtliga aktier skulle bli värdelösa? Eller var det en överdriven rörelse?

De aktivt förvaltade fonder du jämför indexfonder med, är ofta bundna av en mängd skrivna och oskrivna regler. De styrs av förvaltare som oftast har huvudfokus på sin lön och karriär, inte långsiktig förmögenhetsökning hos kunderna. Inte undra på att de har svårt att slå index.

Jag tror det är farligt att se indexfonder som någon sorts evig lösning på bästa möjliga avkastning. Kanske fungerar det nu, precis som pengatryckande utan "inflation", men att extrapolera in i evigheten?
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
"då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade", det är väl själva sinnebilden av ett självförstärkande monster att man kan komma till den punkten?

Problemet är återigen att du behandlar investering som en vetenskap. EMH
https://en.wikipedia.org/wiki/Efficient-market_hypothesis
är en hypotes, inte en sanning, och det blir ett skakigt hus när du bygger vidare på den.

Marknaden är inte effektiv, den är till stora delar driven av psykologi. När marknaden föll i slutet av mars 2020, säg runt 30%. Det innebar alltså att sannolikheten då var 30% att samtliga aktier skulle bli värdelösa? Eller var det en överdriven rörelse?

De aktivt förvaltade fonder du jämför indexfonder med, är ofta bundna av en mängd skrivna och oskrivna regler. De styrs av förvaltare som oftast har huvudfokus på sin lön och karriär, inte långsiktig förmögenhetsökning hos kunderna. Inte undra på att de har svårt att slå index.

Jag tror det är farligt att se indexfonder som någon sorts evig lösning på bästa möjliga avkastning. Kanske fungerar det nu, precis som pengatryckande utan "inflation", men att extrapolera in i evigheten?
” "då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade", det är väl själva sinnebilden av ett självförstärkande monster att man kan komma till den punkten? ”

Man kan bara komma till den punkten i teorin, inte i praktiken. Det var det jag försökte förklara. Om ALLA uteslutande ägde indexfonder så kommer alla aktievärderingarna hållas konstanta, obereonde hur företagen går. Hade det kunnat pågå? Säg såhär: Apple-aktien kostade 0.2 $ i början av 2000-talet, och Apple ger ut ca 0.8 $ i utdelning nu 2020. Det hade gett en direktavkastning på 400% om året, ifall aktien hade kostat 0.2 $ idag.
Investerare hade självklart upptäckt detta snabbt och då hade pendeln snabbt slagit om till att det går att skapa stort mervärde av aktiv förvaltning. Därför kommer aldrig index att kunna bli ”för stort” för då skulle helt plötsligt marknaden bli så ineffektiv att det går att göra enorma klipp på marknaden.

Det är snarare du som är fast i en teoretisk bild av hur börsen fungerar. Jag har sagt flera gånger att index inte klarar sig utan de aktiva förvaltarna, men att det är ett icke-problem med anledning av det jag skrev ovan.

Jag har inte påstått att marknaden är efektiv hela tiden. Corona var väl ett bra exempel på att marknaden överreagerar ibland.
 

aadde81

Cartier
Alltid kul att lyfta lite misslyckade trades eller där man gått ur för tidigt. Jag kan bjuda på några också för att liva upp tråden :) Novavax var ju bara FOMO och tänkte fånga rekylen. GAV-sänkte den tom men tji fick jag.

Star V är den suraste då jag hade förhållandevis mycket pengar och den drog extremt efter att jag tog vinst x3, sålde ut mig och sen missade en stor uppgång.

Inga affärer man är stolt över men hopps jag kan bjuda på ett gott skratt en tisdag..

Jag får väl bjuda på en också. SBB är inget bolag jag tror på och inte heller Ilija som företagsledare (ingen rök utan eld). Men kunde inte låta bli när nyheten kom att han blev häktad. Första köpet syns inte ens i grafen för det gick ned och upp så snabbt. Tyvärr sålde jag alldeles för tidigt med hänsyn till den tveksamhet jag beskriver i inledningen.

Screenshot_20200926-165824.png
 

Bonumm

Panerai
På måndag så kan det nog smälla till rejält för Catena Media, så håll i hatten @Dicktatorn Köpte på mig lite mera T0 i torsdags när det dippade lite och hade tänkt köpa aktier i går om kursen låg under 30. Nu blev det inte det när avslutades på 31, jäkla surt. Nu blir det nog svårt att komma in billigt igen. Men det blir till att köpa på måndag om den inte sticker som en raket
Di skriver idag att de fått nys om att Better Collektiv lagt bud på CTM på uppåt 51kr. Detta borde ju få rejäl fart på aktien.
 

Bonumm

Panerai
Jag får väl bjuda på en också. SBB är inget bolag jag tror på och inte heller Ilija som företagsledare (ingen rök utan eld). Men kunde inte låta bli när nyheten kom att han blev häktad. Första köpet syns inte ens i grafen för det gick ned och upp så snabbt. Tyvärr sålde jag alldeles för tidigt med hänsyn till den tveksamhet jag beskriver i inledningen.

Screenshot_20200926-165824.png
Gjorde samma misstag. Jag köpte också när kursen dippade och sålde utav för snabbt. Tror jag gjorde ca 30% eller något åt det hållet. Funderar faktiskt på att gå in igen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
På måndag så kan det nog smälla till rejält för Catena Media, så håll i hatten @Dicktatorn Köpte på mig lite mera T0 i torsdags när det dippade lite och hade tänkt köpa aktier i går om kursen låg under 30. Nu blev det inte det när avslutades på 31, jäkla surt. Nu blir det nog svårt att komma in billigt igen. Men det blir till att köpa på måndag om den inte sticker som en raket
Di skriver idag att de fått nys om att Better Collektiv lagt bud på CTM på uppåt 51kr. Detta borde ju få rejäl fart på aktien.

Mycket fina nyheter. Personligen tycker jag att marknaden värderar aktien alldeles för lågt. Inte mig emot för jag har kunnat köpa den billigt. Ser fram mot måndagens stängning. :)
 

idagtisdag

Cartier
” "då kommer vissa företag tillslut bli väldigt felvärderade", det är väl själva sinnebilden av ett självförstärkande monster att man kan komma till den punkten? ”

Man kan bara komma till den punkten i teorin, inte i praktiken. Det var det jag försökte förklara. Om ALLA uteslutande ägde indexfonder så kommer alla aktievärderingarna hållas konstanta, obereonde hur företagen går. Hade det kunnat pågå? Säg såhär: Apple-aktien kostade 0.2 $ i början av 2000-talet, och Apple ger ut ca 0.8 $ i utdelning nu 2020. Det hade gett en direktavkastning på 400% om året, ifall aktien hade kostat 0.2 $ idag.
Investerare hade självklart upptäckt detta snabbt och då hade pendeln snabbt slagit om till att det går att skapa stort mervärde av aktiv förvaltning. Därför kommer aldrig index att kunna bli ”för stort” för då skulle helt plötsligt marknaden bli så ineffektiv att det går att göra enorma klipp på marknaden.

Det är snarare du som är fast i en teoretisk bild av hur börsen fungerar. Jag har sagt flera gånger att index inte klarar sig utan de aktiva förvaltarna, men att det är ett icke-problem med anledning av det jag skrev ovan.

Jag har inte påstått att marknaden är efektiv hela tiden. Corona var väl ett bra exempel på att marknaden överreagerar ibland.

All företagsvärdering är ju inte så självklar som när man kan se på direktavkastning. Många bolag värderas ju utifrån andra faktorer. Det leder till att den upptäckningsmekanism du ser som så självklart inte sker, och ETF-monstren kan fortsätta växa utan att tyglas in.

Ett annat problem är ju att i nuvarande paradigm där indexfonder är dominerande så har kommittéer som beslutar kring vilka företag som får vara med i indexet tagit över ansvaret som tidigare låg hos fondförvaltarna.

Så en indexkommitté sitter och bestämmer att Tesla inte får ingå i S&P 500. De leker ju fondförvaltare här, och har än så länge kostar väldigt många sparare väldigt mycket pengar!
Jag säger inte att Teslas nuvarande värdering är rimlig, men det är väl precis sånt här man vill undvika med indexfonder?
https://seekingalpha.com/article/4376339-tesla-forget-inclusion-in-s-and-p-500

Ju mer man gräver i hur index byggs och sköts så blir man allt mer tveksam.

Jag har tidigare skrivit om hur stora Exxon är i indexfondsvärlden, bland annat för att ge indexfonder likviditet att hantera insättningar och uttag, kanske speciellt i oroliga tider.

Exxon tas med trots att många säger att de verkar i en farlig utdöende bransch, jag uttalar mig inte här om detta stämmer eller inte.

Exxon finns med i 294 ETF:er, som ju är den värdepapperstyp där många indexfonder ligger.
https://etfdb.com/stock/XOM/
Börsvärde MUSD 145 112,97


Tesla finns bara med i 195 ETF:er
https://etfdb.com/stock/TSLA/
Börsvärde MUSD 359 425,30

Jämförelsevis finns Apple med i 398 ETF:er
https://etfdb.com/stock/AAPL/
Börsvärde MUSD 1 876 246,93

Hoppas alla indexfondägare är nöjda med sina "fondförvaltare". ;):(
 

Bonumm

Panerai
@Bonumm inte illa men jag hade förväntat mig 40 kr idag.
Jag trodde den skulle upp i de trakterna också. Men jag tror vi får invänta Q4 innan den sticker iväg riktigt. Hoppas Q3 blir hyfsat och att de lämnar en bra guidning för Q4, då kan vi lyfta redan efter Q3. Nu gäller det att det inte blir pyspunka som det blev sist vi var uppe på dessa nivåer. Men jag ligger lång, kommer inte sälja något förrän vi ser minst +60kr.
 

davestoni

Panerai
Haha, alltså finns det något värre än dessa skräpkonton på instagram med namnet investerameracouple, sparparet, aktiebörsmannen, pengacashbörsenfamiljen osv osv. Vad är det för folk som följer sånt skit och möjliggör reklamintäkter på 10 000-tals kronor i månaden åt dessa parasiter? :D
Helt sjukt alltså, de där kontona är lika inne som att vara vegan i dagens samhälle
 

idagtisdag

Cartier
Om denna varit uppe tidigare så ber jag om ursäkt i förväg.

Är Nikola Motors århundradets blåsning?


Jag tog upp det i samband med att Hindenburg släppte sin rapport. Vi får se, jag hoppas verkligen inte att så är fallet. Vore så tråkigt för alla som investerat.

Känts så ett tag. Bara det bajtande namnet fick alla mina varningscylindrar att ringa från början.

Skulle inte ta i Nikola Motors med tång. Kan inte se att det är något annat än en stor bluff.

Hörde på Youtube att de borde kallat Nikola motors för Newton motors i stället. De har ju uppfunnit en gravitationsdriven lastbil :D:p

Jag tycker aktiekursen borde fallit mer om det var en total blåsning, men Wirecard höll sig ju flytande väldigt länge trots alla rykten och problem, så vad vet jag. Wirecard var ju dessutom inte helt en bluff, de hade ju en verksamhet, men ett stort hål i balansräkningen etc.

Det kanske finns en nivå där Nikola är köpvärd, men jag tror inte vi är där ännu.

https://www.fool.com/podcasts/industry-focus/2020-09-24-energy-the-nikola-saga


Och dessutom, varför slösa tid på att försöka bottenfiska när det finns så många andra fina bolag?

https://www.fool.com/podcasts/industry-focus/2020-09-23-wildcard-goodrx-prescription-for

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1140470/goodrx-holdings-inc
Antal ägare hos Avanza 26
 
Topp